در رقابت دور صاعقهٔ امسال در پیست بین‌المللی ویرجینیا، دو شاسی‌بلند مرز سه دقیقه را شکستند، یک تویوتا کمری به پیست آمد و رکورد سریع‌ترین خودروی پیست هم جابجا شد

 

مثل هرسال، امسال هم رقابت جذاب دور صاعقه برگزار شده است و راننده‌های کارانددرایور برای سیزدهمین بار به پیست VIR رفته‌اند تا رقابت بزرگی را در این پیست 6.6 کیلومتری به راه بیندازند. برای سال 2019، بیست نمونه از داغ‌ترین خودروهای بازار گرد هم جمع شده‌اند. اگر فراری 488 پیستا، لامبورگینی اونتادور SVJ، شورلت کوروت C8، سوبارو STI S209 و فورد موستانگ شلبی GT500 را در بین این خودروها نمی‌بینید به این دلیل نیست که فراموش شده‌اند بلکه یا در دسترس نبودند یا خودروسازان نمی‌خواستند آن‌ها را وارد این رقابت کنند. در این رقابت لپ تایم‌ها توسط سردبیرهای کارانددرایور ثبت می‌شود یعنی همان شیوه‌ای که از اولین رقابت دور صاعقه در سال 2006 تاکنون اجرا می‌شود.

پیست ویرجینیا

به هر پنج رانندهٔ این رقابت، خودروهای معینی برای تایم زنی داده شده است و سپس همهٔ راننده‌های خودروهای یکدیگر را بررسی خواهند کرد. مثل قبل، شرکت‌کنندگان بر اساس قیمت در پنج دستهٔ مختلف قرار می‌گیرند که از گروه LL1 برای زیر 35 هزار دلار آغاز شده و نهایتاً به گروه LL5 برای خودروهای فوق‌العاده گران‌قیمت ختم می‌شود. اما بزرگ‌ترین تغییر در دسته‌بندی‌ها این است که امسال شاسی‌بلندها هم در گروه‌بندی‌های مبتنی بر قیمت قرار گرفته‌اند.
قبلاً این خودروها در کلاس LLTruck قرار می‌گرفتند اما به دلیل افزایش تعداد و تکامل سریع شاسی‌بلندها، تصمیم بر این شد که امسال با آن‌ها مثل خودروهای سواری رفتار شود. امسال دو شاسی‌بلند مرز سه دقیقه را شکستند که این نشان می‌دهد شرایط به‌وضوح تغییر کرده است. با این مقدمه به سراغ معرفی شرکت‌کنندگان رقابت دور صاعقهٔ 2019 و تایم هرکدام از آن‌ها در پیست VIR می‌رویم.


 

دسته‌ها

LL1 زیر 35 هزار دلار، LL2 بین 35 هزار تا 65 هزار دلار، LL3 بین 65 هزار تا 125 هزار دلار، LL4 بین 125 هزار تا 245 هزار دلار، LL5 بیش از 245 هزار دلار

 

شرکت‌کنندگان

 

گروه

قیمت پایه

قیمت تست‌شده

قدرت

وزن

نسبت قدرت به وزن

هیوندای ولوستر NLL129,920 دلار30,055 دلار275 اسب بخار1400 کیلوگرم5.1 کیلو به اسب
فولکس‌واگن جتا GLILL127,890 دلار27,890 دلار230 اسب بخار1440 کیلوگرم6.3 کیلو به اسب
ب‌ام‌و M2 کامپتیشنLL262,795 دلار67,045 دلار410 اسب بخار1642 کیلوگرم4.0 کیلو به اسب
جنسیس G70LL251,245 دلار51,245 دلار365 اسب بخار1731 کیلوگرم4.7 کیلو به اسب
مزدا MX-5 RF کلابLL237,935 دلار38,660 دلار181 اسب بخار1103 کیلوگرم6.0 کیلو به اسب
تویوتا کمری XSE V6LL235,780 دلار39,134 دلار301 اسب بخار1656 کیلوگرم5.5 کیلو به اسب
تویوتا سوپراLL254,920 دلار56,115 دلار340 اسب بخار1530 کیلوگرم4.6 کیلو به اسب
آلفارومئو جولیا QLL383,295 دلار85,995 دلار510 اسب بخار1720 کیلوگرم3.4 کیلو به اسب
آلفارومئو استلویو QLL389,840 دلار94,440 دلار510 اسب بخار1960 کیلوگرم3.9 کیلو به اسب
ب‌ام‌و M5 کامپتیشنLL3120,495 دلار130,4950 دلار625 اسب بخار1923 کیلوگرم3.1 کیلو به اسب
شورلت کامارو ZL1LL374,190 دلار76,380 دلار650 اسب بخار1760 کیلوگرم2.7 کیلو به اسب
لکسس RC F TrackLL397,675 دلار104,660 دلار475 اسب بخار1730 کیلوگرم3.6 کیلو به اسب
مرسدس C63 SLL387,345 دلار100,845 دلار510 اسب بخار1841 کیلوگرم3.6 کیلو به اسب
پورشه 911 کاررا TLL3124,663 دلار125,573 دلار370 اسب بخار1458 کیلوگرم3.9 کیلو به اسب
لامبورگینی اوروسLL4210,687 دلار255,454 دلار650 اسب بخار2247 کیلوگرم3.5 کیلو به اسب
مرسدس GT63 SLL4178,805 دلار196,650 دلار640 اسب بخار2100 کیلوگرم3.3 کیلو به اسب
پورشه 911 GT3 RSLL4201,400 دلار210,270 دلار520 اسب بخار1473 کیلوگرم2.8 کیلو به اسب
پورشه کاین توربوLL4140,250 دلار148,700 دلار550 اسب بخار2322 کیلوگرم4.3 کیلو به اسب
مک‌لارن 600LTLL5261,290 دلار332,120 دلار600 اسب بخار1458 کیلوگرم2.4 کیلو به اسب
مک‌لارن سناLL5964,966 دلار982,816 دلار800 اسب بخار1374 کیلوگرم1.7 کیلو به اسب

 

تایم‌ها

تویوتا کمری XSE
زمان: 3:25.3
تویوتا کمری 2019
شاید بگویید تویوتا کمری خودرویی برای تایم زنی در پیست نیست اما این کمری از نوع بالا ردهٔ XSE با پیشرانهٔ V6، رینگ‌های 19 اینچی جذاب و 301 اسب بخار قدرت است. زمان 3 دقیقه و 25 ثانیه و 3 صدم ثانیه‌ای کمری برای یک سدان خانوادگی با لاستیک‌های چهارفصل با چسبندگی پایین کاملاً قابل‌احترام است.

 

مزدا MX-5 RF کلاب
زمان: 3:17.2

به لطف پیشرانهٔ 2 لیتری 181 اسب بخاری جدید، لپ تایم مزدا MX-5 RF در این پیست 3.6 ثانیه سریع‌تر از آخرین میاتایی است که در اینجا تایم زده است. این موتور ردلاین بالاتری دارد که این به معنی تعویض دندهٔ کمتر است. هرچند در این خودرو هنوز هم کمی بادی رول وجود دارد و با آن نمی‌توان آسفالت پیست را به آتش کشید اما برای رانندگی خودروی بسیار سرگرم‌کننده‌ای است.

 

فولکس‌واگن جتا GLI
زمان: 3:12.2
فولکس‌واگن جتا
لپ تایم فولکس‌واگن جتا GLI ما را شگفت‌زده کرد. البته این خودرو در بخش فنی مثل موتور توربوشارژ 230 اسب بخاری و دیسک‌های ترمز 13.4 اینچی جلو، اشتراکات زیادی با هاچ‌بک درخشان گلف GTI دارد. همچنین در این سدان اسپرت دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی، گشتاور را برای زمانی که راننده نیاز دارد نگه می‌دارد و لاستیک‌های چسبندهٔ هانکوک S1 Evo3 نیز امکان شتاب گیری زودتر و سخت‌تر را فراهم می‌کند. اما متأسفانه سیستم کنترل پایداری کاملاً غیرفعال نمی‌شود و همواره در کار راننده دخالت می‌کند.

 

هیوندای ولوستر N
زمان: 3:07.7
هیوندای ولوستر N
پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ 275 اسب بخاری ولوستر N کششی عالی دارد اما این سه‌در جذاب کره‌ای هنوز هم نمی‌تواند سریع‌ترین خودروی دیفرانسیل جلوی دور صاعقه لقب گیرد زیرا همچنان یک ثانیه با هوندا سیویک تایپ R که این عنوان را در اختیار دارد فاصله دارد. ولی بااین‌حال ولوستر N ما را به این فکر فرومی‌برد که خودروی N بعدی هیوندای چگونه خواهد بود؟

 

جنسیس G70 3.3T
زمان: 3:07.3
جنسیس G70
بعدازاینکه با جنسیس G70 در بخش مستقیمی پیست به سرعت 220 کیلومتر بر ساعت رسیدیم، پا را محکم روی پدال ترمز گذاشته و با دعا به خدایان پیست گفتیم لطفاً کاری کنید، لطفاً کاری کنید. بدین ترتیب به‌راحتی 150 کیلومتر بر ساعت از سرعت خودرو کاسته شد. در این خودرو فرمان با دقتی مثل برش الماس عمل می‌کند صندلی‌های کاملاً تقویت‌شدهٔ آن‌هم راننده را در جایش نگه داشته و هم او را خنک می‌کنند.

 

آلفارومئو استلویو کوادروفولیو
زمان: 3:04.8
آلفارومئو استلویو کوادروفولیو
آلفارومئو استلویو کوادروفولیو با قلب 2.9 لیتری V6 توئین توربوی 510 اسب بخاری خود، فکر می‌کند یک جولیا است! وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک در این خودرو موجب می‌شود هنگام خروج از پیچ بتوان زودتر از جولیای دیفرانسیل عقب شتاب گرفت. همچنین ترمزهای کربن سرامیکی سفارشی خودرو نیز سرعت‌های سه‌رقمی را می‌بلعند اما سیستم ترمز الکتروهیدرولیکی آن تأخیری جزئی دارد.

 

لکسس RC F Track Edition
زمان: 3:02.6
لکسس RC F
اولین محصول Track Edition لکسس از همان لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S نسخهٔ استاندارد RC F استفاده می‌کند اما بااین‌حال این نسخه 115 کیلوگرم سبک‌تر از RC F است که سال 2015 در این پیست تایم زد. این کاهش وزن موجب لمس شتاب سریع‌تر در همه‌جا شده درحالی‌که تعلیق سفت‌تر و دقت فرمان اضافه شده است و موتور V8 نیز همان صدایی که باید را ایجاد می‌کند.

 

تویوتا سوپرا
زمان: 3:01.4
تویوتا سوپرا
تویوتا سوپرا در پیست مثل خودرویی سبک‌تر رفتار می‌کند. البته سیستم تعلیق آن طبق استانداردهای امروزی کمی نرم است اما با راننده ارتباط برقرار می‌کند. طی سیزده سال رقابت‌های دور صاعقه، فقط دو خودرو با قدرت کمتری از سوپرا در VIR سریع‌تر بوده‌اند. این دو خودرو آریل اتم 3 و KTM X-Bow هستند که هردوی آن‌ها اساساً خودروهای مخصوص پیست با وزنی بسیار سبک هستند.

 

ب‌ام‌و M2 کامپتیشن
زمان: 2:59.7
ب‌ام‌و M2
40 اسب بخار قدرت و 50 نیوتن متر گشتاور بیشتر، ب‌ام‌و M2 را متحول نکرده بلکه این خودروی عسلی را شیرین‌تر کرده است. M2 کامپتیشن با لاستیک‌های میشلن پایلوت سوپر اسپرت کارخانه‌ای، خط ایپکسی (Apex نزدیک‌ترین نقطه به داخل پیچ) درست بالاتر از خط M2 سال 2016 ترسیم کرد. دیسک‌های ترمز چدنی این خودرو عملکردی مشابه نمونه‌های کربن سرامیکی دارند و شاسی هم همان کنترل آسان بیش‌فرمانی را ارائه می‌کند.

 

پورشه کاین توربو
زمان: 2:59.2
پورشه کاین توربو
انتظار می‌رفت در هنگام تایم زنی با خودرویی به این سنگینی، ترمزها اولین چیزی باشند که با مشکل مواجه می‌شوند اما دیسک‌های کربن سرامیکی سفارشی پورشه کاین توربو کار خود را به‌خوبی انجام دادند و این دیفرانسیل عقب بود که با هشدار گرمای بیش‌ازحد تسلیم شد. بااین‌حال، فرمان خودرو دقیق و پراحساس است ولی یکی از دلایل ثبت چنین لپ تایم چشمگیری، لاستیک‌های پیرلی P Zero کورسا بودند که به‌عنوان یک آپشن 2110 دلاری توسط نمایندگی‌ها ارائه می‌شود.

 

آلفارومئو جولیا کوادروفولیو
زمان: 2:57.2
آلفارومئو جولیا کوادروفولیو
در طول دورهای وارم آپ (گرم کردن) تعادل فرمان و پیچیدن و همین‌طور پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 توئین توربوی 510 اسب بخاری آلفارومئو جولیا کوادروفولیو بسیار قابل‌توجه بود اما بعد مشکلات شروع شد. صفحه آمپر هشدارهای سیستم آئرودینامیکی و کنترل گاز را به نمایش درآورد و گرمای بیش‌ازحد موجب اشکال در سیستم کنترل گشتاور بُرداری شد. اما با وجود این مشکلات، جولیا سریع‌ترین تایم خود را در VIR به ثبت رساند که 1.4 ثانیه نسبت به تایم سال 2017 بهبود داشته است.

 

مرسدس C63 S AMG کوپه
زمان: 2:57.1
مرسدس C63 S AMG کوپه
لاستیک‌های عالی مثل نمونه‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 سفارشی در مرسدس C63 S کوپه همان چیزی است که در دور صاعقه می‌خواهیم. وجود این لاستیک‌ها یعنی می‌توان از 700 نیوتن متر گشتاور موتور V8 برای حرکت به جلو استفاده کرد نه ایجاد دودی گران‌قیمت. در این خودرو لازم نیست به‌محض خروج از پیچ روی پدال گاز فشار آورد و باید صبر کرد تا فرمان صاف شود. آام‌گ این C63 S را به نسخه‌ای از سیستم کنترل کشش نُه موقعیتی مدل GT R مجهز کرده است ولی ما آن‌را بیش‌ازحد مزاحم دیدیم و خاموشش کردیم.

 

لامبورگینی اوروس
زمان: 2:55.8
لامبورگینی اوروس
با 2247 کیلوگرم، اوروس وزن زیادی برای مدیریت کردن دارد اما نباید فراموش کرد که از 650 اسب بخار قدرت، دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی استاندارد و لاستیک‌های پیرلی P Zero کورسا سفارشی برخوردار است. درنتیجه، این به شاسی‌بلندی تبدیل شده که به طرز وحشیانه‌ای تواناست، به‌طور حیرت‌انگیزی چسبنده است و به‌قدری در پیمودن پیچ‌ها توانمند است که تاکنون مشابه آن‌را هرگز در خودرویی به این قدبلندی و سنگینی ندیده‌ایم. اوروس در پیچ یک شتاب جانبی 1.04 جی را به ثبت رساند که از ب‌ام‌و M5 کامپتیشن بیشتر است. این خودرو هم‌اکنون سریع‌ترین شاسی‌بلند پیست VIR محسوب می‌شود.

 

ب‌ام‌و M5 کامپتیشن
زمان: 2:54.0
ب‌ام‌و M5 کامپتیشن
این ب‌ام‌و M5 خودرویی بازیگوش، چابک یا سبک نیست و حتی برای دور صاعقه تازگی ندارد ولی به دلیل 25 اسب بخار قدرت بیشتر، تنظیم مجدد کمک‌ها، فنرهای سفت‌تر و آنتی‌رول بار جدید عقب، دوباره به رقابت امسال دعوت شده است. همین اصلاحات جزئی موجب بهبود 1.2 ثانیه زمان M5 در پیست VIR شده‌اند. هنگامی‌که لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت 4S زیر این خودرو قرار می‌گیرند نیز کلمات پایدار و تیز به ذهن متبادر می‌شوند.

 

پورشه 911 کاررا T
زمان: 2:53.4
پورشه 911 کاررا
آخرین پورشه 911 که برای تایم زنی به VIR آمده کاررا T است یعنی خودرویی مجهز به پیشرانهٔ پایهٔ 370 اسب بخاری نسل قبلی به همراه چند اقدام برای کاهش وزن مثل شیشهٔ عقب نازک‌تر و همین‌طور لاستیک‌های چسبندهٔ پیرلی P Zero کورسا که توسط نمایندگی نصب می‌شوند. در این خودرو همچنین ارتفاع از سطح زمین کاهش یافته و سیستم کنترل گشتاور بُرداری هم استاندارد است. کاررا T حتی با کنترل پایداری کاملاً خاموش، هرگز حرکت اشتباهی انجام نمی‌دهد. در سنت پورشه، ترمزها در هر دور مثل اول سرعت را کاهش می‌دهند و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه دقیقاً می‌داند چه زمانی دنده را کاهش و کی افزایش دهد.

 

مرسدس AMG GT63 S
زمان: 2:49.3
مرسدس AMG GT63 S
نیروی بی‌رحمانه، بخش بزرگی از موفقیت مرسدس AMG GT63 S در دور صاعقه بود. بااین‌حال اگر نتوان از این نیرو استفاده کرد، 640 اسب بخار بی‌معنی خواهد بود. برای استفادهٔ بهینه از این اسب‌های بخار، GT63 S به سامانهٔ چهارچرخ محرکی مجهز شده که همه‌چیزی را از نیروگاه وحشی V8 گرفته و آن‌را به سرعتی جنون‌آمیز تبدیل می‌کند. هندلینگ و چسبندگی این خودروی 2100 کیلوگرمی هم اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد اما علیرغم برخورداری از دیسک‌های ترمز کربن سرامیکی بزرگ، GT63 در برابر کاهش کارایی سیستم ترمز مصون نیست.

 

شورلت کامارو ZL1 1LE
زمان: 2:45.0
شورولت کامارو ZL1 1LE
یک V8 سوپرشارژ با 650 اسب بخار قدرت و 880 نیوتن متر گشتاور یعنی کامارو ZL1 واقعاً نیازی به 10 دنده ندارد اما تعویض دنده‌ها بسیار سریع هستند و برنامه‌نویسی گیربکس به‌قدری دقیق صورت گرفته که همیشه بهترین دنده را انتخاب می‌کند. ترمزها نیز که از نوع چدنی معمولی یا کالیپرهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب، به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند تا حد بعد از چندین بار ترمز گیری سخت، همچنان قادر به ارائهٔ تمام قدرت توقف خود باشند.

 

مک‌لارن 600LT
زمان: 2:42.6
مک لارن 600LT
مک‌لارن 600LT علاوه بر قدرت بیشتر، از اصلاحات آئرودینامیکی شامل بال ثابت عقب، یک اسپلیتر ادغام‌شده در دماغه و زیر رکابی‌هایی برای هدایت جریان هوا به طرفین، هم برخوردار است. اما لاستیک‌های پیرلی P Zero تروفئو R آن نسبتاً باریک و کمی مبهم هستند. بااین‌حال، 600LT روی کاغذ صرفاً خودروی اسپرتی با 600 اسب بخار قدرت است اما در پیست یک سوپراسپرت برای تجربهٔ لذتی دائمی خواهد بود.

 

پورشه 911 GT3 RS
زمان: 2:41.6
پورشه 911 GT3 RS
در پورشه 911 GT3 RS زندگی با موتور 4 لیتری شش سیلندر تخت در دور 5 هزار rpm آغاز شده و به 9 هزار rpm می‌رسد. گیربکس دوکلاچه با راننده تله‌پاتی دارد و ترمزها و فرمان مثل موجود زنده به نظر می‌رسند. در این خودرو همه‌چیز نفس می‌کشند و از خود بازخورد نشان می‌دهند. البته همهٔ خودروهای اسپرت پورشه این ویژگی را دارند اما نکتهٔ جالب در مورد GT3 RS شیوهٔ پاسخگویی شاسی به استرس و چگونگی برقراری ارتباط هنگام پایان یافتن چسبندگی است.

 

مک‌لارن سنا
زمان: 2:34.9
مک‌لارن سنا
مک‌لارن سنا اعداد بزرگ زیادی را یکجا جمع کرده است. سرعت 278 کیلومتر بر ساعت در مسیر مستقیمی پیست، 1.23 جی شتاب جانبی در پیچ یک و بهترین سرعت متوسط با 216 کیلومتر بر ساعت. توقف این خودرو نیز فوق‌العاده است زیرا ترمزهای بزرگ و لاستیک‌های مکندهٔ تروفئو R، سرعت سنا را به‌گونه‌ای کم می‌کنند که شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. سنا با آئرودینامیک فعال بسیار مؤثر و تنها 1.7 کیلوگرم وزن برای هریک از 800 اسب بخار قدرتش، سریع‌ترین خودرو در پیست VIR محسوب می‌شود.

 

 

منبع: پدال