خودروهای مجهز به سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلو یا FWD
در خودروهایی که مجهز به سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلو هستند، چرخ های جلویی دو وظیفه اساسی را بر عهده دارند. یکی از این وظایف قابلیت کنترل خودرو و فرمان پذیری بوده و کاربرد دوم چرخ ها در این مدل خودروها انتقال نیرو و گشتاور تولید شده توسط موتور به سطح زمین است. یکی از برتری های سیستم انقال قدرت به چرخ های جلو، چسبندگی چرخ های جلو به جاده بوده که با توجه به وزن بالای موتور و پیشرانه، چرخ ها را به سمت زمین فشار داده و در نهایت موجب ایجاد چسبندگی بیشتر به سطح زمین می شود. به همین دلیل است که خودروهای مجهز به سیستم انتقال نیرو به چرخ های جلو از کارایی بیشتر نسبت به نمونه های دیفرانسیل عقب در مسیرهای برفی داشته و آمار فروش آن در ایالت های سردسیر بیشتر از نمونه های FWD است.
از دیگری ویژگی های این سیستم انتقال قدرت می توان به عملکرد بهتر و همچنین مصرف سوخت پایین اشاره کرد. به همین دلیل است که استفاده از این سیستم انتقال قدرت در خودروهای زیر 30.000 دلار رواج یافته است. از نقاط ضعف این سیستم انتقال قدرت می توان به فضای کمتر چرخ های جلو برای انجام مانورهای پیچیده و سخت رانندگی مانند عبور از پیچ های 180 درجه اشاره کرد. فضای موجود برای چرخ ها در این سیستم انتقال قدرت با توجه به وجود سیستم فرمان و سیستم انتقال قدرت اندکی محدود تر از نمونه های دیفرانسیل عقب (RWD) بوده و همانطور که گفته شد از قابلیت های دینامیکی این خودرو اندکی کاسته می گردد.
همچنین در بعضی مواقع بخصوص در هنگام شتابگیری های سریع، سرعت گردش دو چرخ جلو با هم برابر نبوده و موجب ایجاد تنش در سیستم فرمان خودرو و انحراف از مسیر می گردد که با عنوان Torque Steer شناخته شده و موجب هرزکردی چرخ ها می شود. اما این مساله در خودروهای مجهز به سیستم انتقال قدرت به چرخ های عقب وجود نداشته و خودرو به سرعت و در خط مستقیم، حتی در هنگام شتابگیری ها شدید، به حرکت خود ادامه می دهد. اما علاقنمدان سواری و رانندگان حرفه ای خودروهای مجهز به سیستم انتقال قدرت به چرخ های عقب را به نمونه های دیگر ترجیح داده و از عملکرد دقیق و تحت کنترل و رانندگی جذاب و پرهیجان خودرو با استفاده از این سیستم راضی هستند، هرچند که خودروهای جذابی مانند فولکس واگن GTI و فورد فوکاس ST از این رویه پیروی نکرده و خودروهای خود را با سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلو روانه بازار می نمایند. در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که بیشتر خودروهای پر فروش در ایالات متحده مجهز به سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلویی بوده و همگی بر این باورند که مصرف سوخت خودرو با استفاده از این روش انتقال نیرو پایین تر آمده و علاوه بر آلودگی کمتر قابلیت عملکرد مناسب در تمامی فصول و شرایط محیطی و جاده را خواهند داشت.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.