این روزها شاسی بلندها در بازارهای ایران و جهان بسیار محبوب شده‌اند و مردم تمایل زیادی برای خرید اتومبیل‌هایی از این نوع برای رفت‌وآمد‌های خوددارند. خودروسازان نیز با فهمیدن این موضوع سعی می‌کنند هر روز خودروی جدیدی در این کلاس معرفی کنند و برای نیازها و بودجه‌های مختلف محصولاتی ارائه دهند. این موضوع فقط مختص فعالان قدیمی در این عرصه نیست بلکه حتی صنایع خودروسازی مانند بنتلی و یا حتی رولزرویس که رسالت اصلی خود را تولید خودروهایی اشرافی و کامل متفاوت می‌دیدند اکنون در تلاش‌اند بتوانند خود را به جمع تولیدکنندگان خودروهای شاسی‌بلند برسانند؛ اما در این میان تویوتا و نیسان بیش از همه در حال رقابت باهم هستند. مانند همیشه، نیسان و تویوتا دیدگاه متفاوتی نسبت به محصول خوددارند، تویوتا هیچ‌چیز را مهم تر از حفظ کیفیت محصولات خود نمی‌داند حتی اگر در این راه مجبور باشد بسیاری از آپشن ها را نادیده بگیرد و محصول ساده‌تری ارائه دهد، اما نیسان همواره ترجیح می‌دهد ضمن ثابت نگه‌داشتن هزینه تا جای ممکن آپشن های مختلفی را در محصولات خود تعبیه کند. این نوع از استراتژی از چشم خریداران نیز دور نمانده، حالا دیگر مشتریان تویوتا می‌دانند هرگاه سوار بر خودروی تویوتای خود هستند می‌توانند با خیال آسوده‌ای از کیفیت محصول خود با آن مسافرت کنند و طرفداران نیسان نیز در موقع انتخاب این خودرو می‌دانند که با خودرویی مجهز به امکانات روز روبه رو هستند. با این مقدمات، سراغ مقایسه‌ی خودروهای مورد نظر خود که توسط این دو کمپانی ساخته‌شده‌اند می‌رویم: نیسان ایکس‌تریل و تویوتا رو 4. در موتوتل همراه ما باشید.

طراحی بدنه‌ی بیرونی خودرو: 
این دو کمپانی خودروسازی ژاپنی، در زمینه‌ی طراحی ظاهر خارجی خودرو، بارها تخصص و هنر خود را ثابت کرده‌اند، اما آنچه می‌توان آن را با مقایسه‌ی دو خودروی ایکس‌تریل و رو 4 بیان کرد این است که سازندگان ایکس‌تریل در طراحی این خودرو قصد داشته‌اند ظاهری رسمی از یک اتومبیل آن هم در ابعاد بزرگ را به بینندگان ارائه دهند، طراحی خطوط روی قسمت‌های مختلف ایکس‌تریل همان چیزی است که باعث شده این خودرو بزرگ تر از اندازه‌ی واقعی خود به نظر برسد. درست بر خلاف تویوتا رو 4 که به خاطر خطوط پیچیده در جلو خودرو کوچک‌تر از ابعاد واقعی به چشم می‌آید. علاوه بر طراحی خطوط و شکستگی‌ها می‌توان به چراغ‌های جلوی اتومبیل هم اشاره کرد، در تویوتا رو 4 چراغ‌های جلو در مقایسه با اندازه‌ی سایر قسمت‌ها، کوچک انتخاب شده است و همین یکی از دلایل دیگر کوچک به نظر رسیدن جلوی خودرو است.

طراحی بدنه‌ی داخلی خودرو:
هرچند در بررسی کلی می‌توان به این نتیجه رسید که طراحی داخلی دو خودرو تقریباً مشابه یکدیگر است و حتی کیفیت و نوع طراحی هم تفاوت چندانی باهم ندارد اما وجود یک سقف پارانومیک باعث شده ایکس‌تریل یک سرو گردن بالاتر از رقیب خود بایستد. تویوتا در این مورد تنها به یکسان روف آپشنال در رو 4 بسنده کرده است.

سیستم انتقال قدرت پیشران:
توان موتور ایکس‌تریل 177 اسب بخار و رو 4 171 اسب بخار است بنابراین می‌توان گفت تویوتا رو 4 و نیسان ایکس‌تریل هر دو از لحاظ توان موتور در یک جایگاه قرار دارند، با این وجود نمی‌توان از گشتاور خروجی موتور نیسان چشم‌پوشی کرد. گشتاور خروجی ایکس‌تریل از رو 4 بالاتر بوده و هم چنین در دورهای پایین تری در دسترس است که همین امر باعث کاهش مصرف سوخت در این خودرو شده است. با این مقایسه می‌توان به این نتیجه رسید که در زمینه‌ی سیستم انتقال قدرت و پیشران‌های کس تریل گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است.
طبق آمار رسمی منتشرشده در سایت تویوتا، رو 4 با موتور 2.5 لیتری در هر 100 کیلومتر 10.7 لیتر سوخت مصرف می‌کند. این در حالی است که مصرف سوخت ایکس‌تریل با همین حجم موتور در 100 کیلومتر 9.8 لیتر است. به طور خلاصه پدیدۀ هواییان این مقایسات را این‌گونه بیان کرد که حداکثر توان رو 4 3.5 درصد از ایکس‌تریل بیشتر است اما 14 درصد مصرف سوخت بیشتری دارد و در زمینه‌ی گشتاور هم در رتبه‌ی پایین‌ترین نسبت به ایکس تری قرار می‌گیرد.
در مورد سیستم انتقال قدرت هم نیسان با استفاده از سیستم جعبه‌دنده‌ی ضریب پیوسته‌ی CVT از رقیب خود پیشی گرفته است، ایکس‌تریل برای کسانی که دوست دارند موقع رانندگی دنده‌ها را خودشان تعویض کنند یک شبیه‌ساز دنده طراحی کرده است. بهینه‌سازی دور موتور توسط همین جعبه دنده است که باعث شده مصرف سوخت در این خودرو نسبت به رقبا کمتر باشد. با این حال در این خودرو خبری از دنده‌های 1 و 2 و 3 نیست و خودرو بدون ضربه و تغییر دور موتور شتاب می‌گیرد. در مورد رو 4 می‌توان گفت این خودرو از 6 دنده خودکار استفاده می‌کند.

ایمنی
می‌توان گفت هر دو خودروی مورد مقایسه‌ی ما، از لحاظ ایمنی در جایگاه بسیار خوبی قرار می‌گیرند با این حال ذکر این نکته الزامی است که ایکس‌تریل با داشتن سیستم فعال پیشگیری از تصادف توانسته خود را متمایز از رقیب نشان دهند، از جمله قابلیت‌های ایکس‌تریل می‌توان به سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار نقاط کور، دوربین دید 360 درجه، سیستم شناسایی اشیا متحرک و همچنین سیستم کنترل لغزش دیفرانسیل با ترمز اشاره کرد. مواردی که حتی در مدل‌های فول آپشن رو 4 هم شاهد آن‌ها نیستیم.
هم چنین می‌توان این نکته را ذکر کرد که ایکس‌تریل دارای 6 کیسه‌ی هواست درحالی‌که تنها رو 4 فول آپشن دارای 6 کیسه‌ی هواست و در صورتی که رو 4 غیر فول بخریم باید تنها به همان 2 کیسه هوای استاندارد بسنده کنیم.

امکانات رفاهی
اگر ایکس‌تریل را با رو 4 فول آپشن مقایسه کنیم، امکاناتی نظیر چراغ‌های گفت‌وگویت، کنترل سرعت، گرم‌کننده‌ی صندلی، تنظیم‌کننده‌ی ارتفاع نور جلو، آینه‌های جمع شونده و سیستم خودکار تهویه‌ی دوگانه در هر دو خودرو یکسان است؛ اما مسئله‌ی اصلی اینجاست که در هنگام خرید خودرو رو 4 در ایران با مشاهده‌ی کاتالوگ این خودرو متوجه خواهید شد که تمامی امکانات رفاهی یادشده به صورت آپشنال هستند. مشکل بزرگ‌تر این است که حتی نمایندگی‌های فروش نیز به درستی از امکانات هر رده از این خودرو اطلاع ندارند و به طبع در کاتالوگ های فارسی این محصول شاهد این جمله هستیم: «احتمال مغایرت در عکس و مشخصات این بروشور با خودروی تحویلی وجود دارد.» که این موضوع خریداری این خودرو را به نوعی دارای ریسک زیادی کرده است و ممکن است پس از خریداری و تحویل خودرو متوجه شوید امکاناتی که انتظار داشته‌اید در اتومبیلتان موجود نیست. این در حالی است که نیسان ایکس‌تریل تنها در یک نوع فول آپشن ارائه می‌شود و از تمامی امکانات موجود در کاتالوگ های خود بهره‌مند است.

 هرچند تویوتا رو 4 توانسته بود مدت‌ها رقیبانی نظیر هیوندا سانتافه را پشت سر خود جا بگذارد و در بازار خود یکه‌تازی کند اما این بار با رقیب تازه‌نفسی رو برو شده است که در بسیاری از جهات مانند مصرف سوخت، امکانات رفاهی و همین طور ایمنی از او برتر است.
در حال حاضر قیمت انواع مختلف رو 4 در بازه‌ی 233 تا 258 میلیون قرار دارد و ایکس‌تریل با قیمت 248 میلیون تومان پا به عرصه‌ی رقابت جدی با رقیبان گذاشته است؛ بنابراین دو راز انتظار نخواهد بود که به زودی استانداردهای بازار بر اساس ایکس‌تریل سنجیده خواهد شد.