سرانجام پس از انتشار تصاویر جاسوسی فراوان و افشای تصاویر مختلف، فولکس‌واگن طی رویدادی در ولفسبورگ رسماً نسل هشتم گلف را رونمایی کرده است. همان‌طور که پیش‌ازاین مشخص شده بود، نسل جدید گلف طراحی و استایل کاملاً آشنایی دارد و هرگز انتظار طراحی انقلابی از آن نمی‌رفت اما بااین‌حال، هاچ‌بک جدید فولکس‌واگن به لطف طراحی جدید دماغه با چراغ‌های باریک‌تر که در تیپ‌های بالایی به نوار LED مجهز هستند، فوراً از نسل قبلی قابل‌تشخیص است.

 

در بخش عقبی گلف جدید نیز همان استایل چهارشانهٔ نسل قبلی حفظ شده و تنها این چراغ‌ها هستند که تا حدودی نمای جدیدی به این قسمت بخشیده‌اند زیرا دیگر عناصر فرم کاملاً آشنایی دارند. بااین‌حال، آئرودینامیک نسل جدید این خودرو بهبود یافته و حالا ضریب درگ آن به 0.275 رسیده است. از لحاظ اندازه نیز گلف جدید با 4,284 میلی‌متر طول، 1,789 میلی‌متر عرض و 1,456 میلی‌متر ارتفاع، کمی کشیده‌تر و کم‌ارتفاع‌تر از قبل شده است. همچنین فاصلهٔ محوری خودرو نیز با 16 میلی‌متر افزایش به 2,636 میلی‌متر رسیده است.

کابین نسل جدید گلف اما احتمالاً هیجان‌انگیزتر از نمای بیرونی آن خواهد بود چراکه طراحی و ویژگی‌های جدیدی دارد که همهٔ آن‌ها ناشی از زندگی در عصر دیجیتال هستند. در اینجا به‌صورت استاندارد یک صفحه آمپر دیجیتالی 10.25 اینچی به همراه نمایشگر 8.25 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه می‌شود درحالی‌که نمایشگر 10 اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و همین‌طور نمایشگر سربالا هم قابل سفارش خواهد بود. همچنین کسانی که گوشی هوشمند سامسونگ دارند می‌توانند از آن به‌عنوان سوئیچ خودرو استفاده کنند به‌نحوی‌که با تکان دادن گوشی نزدیک درها، قفل درها باز می‌شود و با قرار دادن گوشی در کنسول میانی، پیشرانه روشن خواهد شد.

به گفتهٔ فولکس‌واگن، نسل جدید گلف از لحاظ سیستم‌های کمک‌راننده معیار جدیدی را در کلاس خود وضع خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، سیستم دستیار مسافرت در بزرگراه‌ها تا سرعت 210 کیلومتر بر ساعت بدون نیاز به دخالت راننده، فرمان، گاز و ترمز را کنترل و خودرو را هدایت می‌کند. گلف جدید همچنین اولین محصول فولکس‌واگن محسوب می‌شود که به‌صورت استاندارد از قابلیت اتصال به محیط برخوردار است. بدین منظور، این ماشین به قابلیت Car2X مجهز شده که اطلاعات را از دیگر وسایل نقلیه در شعاعی تا 800 متر و همین‌طور سیگنال‌هایی از زیرساخت‌های ترافیکی برای هشدار به راننده دریافت می‌کند.

تمامی تیپ‌های گلف جدید به‌صورت استاندارد بدون نیاز به پرداخت مبلغ اضافه به چراغ‌های جلو و عقب LED، استارت بدون کلید، صفحه آمپر دیجیتالی، غربیلک فرمان چندمنظوره، تهویه مطبوع اتوماتیک، دستیار حفظ حرکت در میان خطوط، دستیار جلو و سیستم تشخیص عابر پیاده مجهز هستند. تیپ بعدی که لایف نام دارد، از رینگ‌های 16 اینچی آلیاژی، نورپردازی بیرونی مثل انداختن لوگوی نوری فولکس‌واگن روی زمین، رابط شارژ گوشی هوشمند، یکپارچه‌سازی بی‌سیم گوشی هوشمند، نورپردازی داخلی در 10 رنگ و سیستم کمک پارک برخوردار است.

در تیپ استایل خریداران از رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی، تریم کرومی بیشتر، صندلی‌های اسپرت، نورپردازی داخلی با 32 رنگ، قابلیت چرخش نور چراغ‌های جلو در پیچ‌ها و دستیار مسافرت برخوردار خواهند بود. نسخهٔ اسپرت R-Line نیز به رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی سبرینگ، سپرهای R-Line، تریم مشکی براق در بخش داخلی رکاب‌ها، دیفیوزر عقب، صندلی‌های اسپرت پریمیوم، انتخاب‌گر حالات رانندگی، رو سقفی مشکی‌رنگ، دسته‌دندهٔ آلومینیومی، چرم سوراخ‌دار در غربیلک فرمان و… مجهز است.

در نسل جدید گلف مثل نسل قبل نسخهٔ هیبریدی هم با نام GTE ارائه شده است که در ظاهر با نوار چراغ‌دار در جلوپنجره، سپرهای خاص GTE، رینگ‌های 17 اینچی ویژه، کالیپرهای ترمز قرمزرنگ و اسپویلر GTE از دیگر نسخه‌ها متمایز شده است. این نسخه در داخل هم از صندلی‌های اسپرت، استارت دکمه‌ای ویژه، پدال‌های فولادی ضدزنگ و 30 رنگ مختلف برای نورپردازی داخلی برخوردار است.

برای نسل جدید گلف طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی با سطوح قدرت مختلف در نظر گرفته شده که همگی از نوع توربوشارژ با تزریق مستقیم سوخت هستند و تعدادی از آن‌ها به سیستم هیبریدی خفیف 48 ولت هم مجهز شده‌اند. در همین حال، برای نسخه‌های دیفرانسیل جلوی این خودرو یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدید هم ارائه شده که موجب کاهش تولید دی‌اکسید کربن می‌شود.

لیست موتورهای بنزینی از یک واحد 1 لیتری سه سیلندر شروع می‌شود که در دو سطح قدرت 90 و 110 اسب بخار ارائه خواهد شد. موتور بنزینی بعدی اما از نوع 1.4 لیتری چهار سیلندر بوده و در دو سطح قدرت 130 و 150 اسب بخار قابل انتخاب خواهد بود؛ بنابراین فعلاً در ابتدا کسانی که خواهان موتورهای بنزینی هستند از میان چهار سطح قدرت مختلف امکان انتخاب خواهند داشت اما در آینده سه موتور 2 لیتری بنزینی برای مدل‌های گلف GTI، گلف GTI TCR و گلف R به همراه یک موتور 1.5 لیتری TGI دوگانه‌سوز (CNG/بنزینی) هم ارائه خواهد شد.

غیر از موتور سه سیلندر پایهٔ 90 اسب بخاری، دیگر نسخه‌های بنزینی گلف یعنی مدل‌های 110، 130 و 150 اسب بخاری همگی به سیستم هیبریدی خفیف مجهز شده‌اند. این سیستم که با نام eTSI شناخته می‌شود، از یک استارت ژنراتور تسمه‌ای 48 ولت و یک باطری لیتیوم یون 48 ولت تشکیل شده که در کنار جدیدترین نسل از پیشرانه‌های TSI فولکس‌واگن قرار می‌گیرد و تا 10 درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد. این نسخه‌های eTSI یا همان هیبریدی خفیف صرفاً با یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه عرضه می‌شوند.

در لیست پیشرانه‌های نسل جدید گلف اما فعلاً فقط یک موتور دیزلی وجود دارد که از نوع 2 لیتری چهار سیلندر TDI است. این موتور که از ابتدا بدون هیچ ارتباطی با موتورهای دیزلی قبلی توسعه پیدا کرده است، در دو سطح قدرت 115 و 150 اسب بخاری ارائه می‌شود. برای هردوی این نسخه‌ها گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک دوکلاچه قابل انتخاب است درحالی‌که برای نسخهٔ 150 اسب بخاری امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion هم وجود دارد. علاوه بر این، در آینده یک نسخهٔ دیزلی پرفورمنس هم با نام GTD ارائه خواهد شد.

غیر از نسخه‌های هیبریدی خفیف، فولکس‌واگن برای نسل جدید گلف دو نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی را هم ارائه کرده است. نسخهٔ هیبریدی اول که eHybrid نام گرفته، 204 اسب بخار دارد اما کسانی که خواهان گلف هیبریدی قوی‌تری هستند باید به سراغ مدل اسپرت GTE بروند که در بالا به آن اشاره کردیم. این مدل به یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری بنزینی به همراه یک موتور الکتریکی مجهز که مجموعاً با 245 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. هردوی این نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی به یک پکیج باطری لیتیوم یون 13 کیلووات ساعتی مجهز هستند که امکان پیمودن 60 کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند.

بنابراین گلف جدید اولین محصول فولکس‌واگن به‌حساب می‌آید که در پنج نسخهٔ هیبریدی مختلف (سه نسخهٔ هیبریدی خفیف eTSI به همراه دو نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی eHybrid و GTE) به بازار عرضه می‌شود. در نسل هشتم گلف اما خبری از نسخهٔ تمام الکتریکی e-Golf نخواهد بود زیرا هاچ‌بک تمام الکتریکی ID 3 جایگزین آن می‌شود. تولید نسل جدید فولکس‌واگن از ماه دسامبر آغاز شده و در همان ماه راهی نمایندگی‌های فروش در سراسر اروپا خواهد شد اما زمان عرضهٔ آن در بازار ایالات‌متحده مشخص نیست. همچنین طبق گزارش‌ها، در آمریکا صرفاً نسخه‌های اسپرت GTI و R عرضه خواهند شد و نسخه‌های معمولی گلف راهی این بازار نمی‌شوند.

 

 

منبع: پدال