مقایسه فنی هیوندای توسان Elite، نیسان X-Trail، تویوتا RAV4 و فولکس واگن گلف Alltrack

تویوتا RAV4 برای سال 2016 میلادی دچار تغییرات و بروز رسانی هایی شده و و با ظاهری جدید روانه بازار خودروهای شاسی بلند سایز متوسط (Mid Size SUV) شده است. طراحی این خودرو جذاب تر شده و سطح امکانات و تجهیزات موجود در کابین آن نیز بالاتر از نمونه های پیشین است. علاوه بر اینها قابلیت های سواری، هندلیگ و سیستم های امنیتی آن نیز بهبود پیدا کرده و با قیمتی مناسب و رقابتی به مشتریان ارائه می گردد. بهترین راه برای بررسی این خودرو و ارزیابی توانایی ها و قابلیت های آن، شرکت دادن آن در یک مسابقه سخت با سه نمونه از رقیبان پرقدرت این کلاس یعنی هیوندای توسان الیت (Hyundai Tucson Elite) و نیسان ایکس تریل (Nissan X-Trail) و یک دستگاه خودروی فولکس واگن گلف آل ترک (Volkswagen Golf Alltrack) خواهد بود. برای این آزمایش خودروی تویوتای ما تیپ متوسط این خودرو با سوخت بنزین بود که قابلیت انتقال نیرو به هر چهار چرخ (4x4) را دارد. این خودرو با تیپ GLX قیمتی معادل 36.990 دلار  را داشته و هیوندای توسان منتخب ما نیز مدل 1.6L بوده که قیمتی برابر با 38.240 دلار دارد و نیسان X-Tral نیز در تیپ متوسط خود قیمتی برابر با 39.140 دلار  خواهد داشت. قیمت فولکس واگن گلف Alltrack نیز در مدل چهار چرخ متحرک بنزینی معادل 37.990 دلار  است.



تجهیزات و امکانات
تویوتا RAV4 طراحی ظاهری جذابی هم در خارج و هم در داخل کابین داشته و همچنین گزینه های زیادی نیز برای سفارش در اختیار مشتریان قرار می دهد. از ویژگی های این خودرو می توان به چراغ های جلویی، عقبی و روشنایی در روز (Daytime Runnig Lights) مجهز به لامپ های LED و رینگ های بزرگ آلیاژی 18 اینچ اشاره کرد. از دیگر امکانات این خودرو می توان به سیستم ورود بدون کلید (Keyless)، دکمه مخصوص خاموش و روشن کردن خودرو، دوربین دید عقب کمکی، سنسورهای کمکی پارک در بخش عقبی خودرو، صفحه نمایش 6.1 اینچی لمسی، سیستم اطلاعاتی / سرگرمی (Infotainment) با قابلیت استفاده از سیستم ناوبری ماهواری ای همراه با ورودی های AUX و USB همراه با پشتیبانی از سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث با تبلت ها و گوشی های تلفن همراه هوشمند، سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)، برف پاک کن های مجهز به سنسور حساس به بارش باران، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک (Dual Zone Climate Control) و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (Hill Assist) اشاره کرد که برای خودرویی در این بازه قیمتی مناسب است.
این خودرو با پرداخت مبلغی معادل 2.500 دلار  (معادل 7.5 میلیون تومان) قابلیت تجهیز به بسته افزایش ایمنی خودرو را داشته که امکاناتی مانند سیستم مشاهده نقاط کور (Blind Spot Monitoring)، سیستم تشخیص و هشدار ترافیک در بخش عقبی خودرو (Rear Cross Traffic Alert)، سنسور های کمکی پارک در بخش جلویی خودرو، سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning) با قابلیت ترمز اتوماتیک، سیستم هشدار خروج از خطوط جاده (Lane Departure Alert)، سیستم کنترل سرعت تطبیقی (Adaptive Cruise Control) و چراغ های جلوی با قابلیت روش و خاموش شدن به صورت اتوماتیک را به این خودرو اضافه می نماید. هیوندای توسان مدل Elite 1.6 لیتری تمامی امکانات استاندارد تویوتا RAV4 تیپ GLX را داشته و علاوه بر آن به تجهیزاتی مانند آیینه های جانبی الکتریکی مجهز به گرم کننده، صفحه نمایش بزرگتر 8 اینچی، ترمز خودکار و الکتریکی پارک و در محفظه باز الکتریکی نیز مجهز شده است. هیوندای توسان مانند تویوتا RAV4 GLX در این تیپ از روکش های پارچه برای صندلی ها و ادات داخلی و رودری ها استفاده می کند. برای استفاده از روکش ها چرمی و سیستم های اضافی امنیتی می بایست از تیپ های بالاتر این خودرو استفاده نمایید.
بر خلاف دیگر رقبا، نیسان X-Trail با استفاده از روکش چرمی در تیپ ST-L خود به مشتریان ارائه می گردد. این خودرو مجهز به ابزار و ادواتی مانند صندلی های جلویی مجهز به گرمکن و سیستم دوربین های 360 درجه به منظور سهولت در پارک کردن شده است. لامپ های موجود در چراغ های جلو نیز با استفاده از مدل های هالوژن بوده و از یک سیستم ترمز هنگام پارک (ترمز دستی) با قابلیت عملکرد توسط پا سود می برد. صفحه نمایش سیستم چند رسانه ای این خودرو نیز 7 اینچی بوده و در مکانی مابین دو رقیب خود قرار می گیرد. برای تجهیز این خودر رو به امکانات اضافی امنیتی و کمکی رانندگی مانند سیستم هشدار خروج از خطوط جاده و  مشاهده نقاط کور خودرو می بایست تیپ های بالاتر Ti و Tl این خودرو را انتخاب نماییم. فولکس واگن گلف مدل Alltrack نیز مجهز به چراغ های مدل BiXenon و لامپ های LED در چراغ های روشنایی روز بوده و در زمینه ابزار و تجهیزات استاندارد هیچ کمبودی نسبت به سه رقیب خود ندارد. در واقع این خودرو با تجهیز به امکانات چون صندلی های روکش شده با چرم و مجهز به گرمکن در جلو، سنسورهای کمکی پارک در دو بخش عقب و جلو، دوربین کمکی دنده عقب، پشتیبانی از نرم افزار های ارتباطی مانند Apple CarPlay و Android Auto، سیستم چند رسانه ای کارآمد و مدل های مختلف رانندگی از امکانات بیشتری نسبت به رقبای خود برخوردار بوده و قیمتی بالاتر از آنها نیز دارد.
تویوتا RAV4 مجهز به هفت کیسه هوا بوده و موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از ANCAP شده است. نیسان X-Trail نیز موفق به بالاترین حد ایمنی از این سازمان شده و تنها نقص آن عدم وجود کیسه هوای مخصوص پاهای راننده بوده که به صورت استاندارد در تویوتا RAV4 و فولکس واگن گلف Alltrack موجود است. هیوندای توسان در ارزیابی ANCAP موفق به دریافت رتبه پایین تر 4 ستاره شده و در این زمنیه در مکانی پس از سایر رقبای خود قرار می گیرد. اما در مجموع فولکس واکن گلف Alltrack از رقبای خود بهتر عمل نموده و مجهز به تجهیزات و امکانات پایه بیشتر است.





طراحی داخلی و کابین
در نگاه اول، طراحی داخلی و کابین تویوتا RAV4 بسیار زیبا بنظر رسیده و تا حدودی متفاوت از سایر رقبا طراحی شده است. رنگ های مورد استفاده شده در ابزار و ادوات و درجه های این خودرو متنوع و زیبا بوده و با ترکیب پلاستیکی مشکی رنگ  و بخش های به طرح تیتانیوم بر روی داشبورد نمایی با کیفیت تر و لوکس تر را برای راننده و سرنشینان فراهم می کند. طراحی خاص تویوتا RAV4 نمایی اسپرت را به این خودرو بخشیده و طراحی رینگ های آن نیز بسیار زیبا و چشمگیر است. نیسان X-Trail نیز طراحی داخلی نسبتا مشابهی با تویوتا Rav4 داشته اما در مجموع اندکی قدیمی و از مد افتاده بنظر می رسد. مواد اولیه استفاده شده در ساخت ابزار و ادوات درون کابین از کیفیت پایین تری برخوردار بوده و ظاهری ارزان قیمت به داخل خودرو داده است. صفحه نمایش موجود در بخش میانی آن بزرگتر از نمونه موجود در تویوتا Rav4 بوده و پشت آمپر آن نیز از سرعت سنج دیجیتالی استفاده نمی کند. این خودرو فضای بیشتری را نسبت به تویوتا Rav4 در اختیار راننده و سرنشینان قرار داده و کابین آن بزرگترین در بین این چهار خودرو است. صندلی ها این خودرو زیاد مناسب نبوده و به خوبی راننده و سرنشینان را در بر نمی گیرد.
کیفیت سیستم چند رسانه ای موجود در هیوندای توسان بالاتر از نمونه موجود در نیسان  X-Trail است. کیفیت دوربین دنده عقب آن نیز بالاتر بوده و کیفیت تصاویر آن بالاتر بوده و همچنین زاویه دید بهتری را به راننده ارائه می نماید. صندلی ها نیز راحت تر از مدل های موجود در نیسان بوده و عملکردی اسپرت همراه با راحتی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان می آورد. اگرچه از نمای بیرون فولکس واگن گلف Alltrack تفاوت چندانی با بقیه رقبا نداشته اما با توجه به عرض کمتر این خودرو، با ورود به کابین به سادگی متوجه کوچکی آن خواهید شد. اما کابین این خورد بسیار بروز و زیبا بوده و مجلل تر از هر سه رقیب خود طراحی شده است. کابین فولکس واگن گلف Alltrack توانایی حمل چهار سرنشین را داشته ولی بقیه رقبا قابلیت حمل پنج سرنشین را دارند. با توجه با این مساله گلف تنها مناسب خانواده هایی خواهد بود که فرزندانی کم سن و سال داشته و نیازی به حمل سرنشینان بزرگسال در صندلی های عقب ندارند. در این زمینه عملکرد نیسان X-Trail مناسب تر از بقیه بوده و این خودرو فضای کافی برای حمل پنج سرنشین را به خودرو می دهد. هیوندای توسان نیز فضای مناسبی داشته و با اندکی اختلاف در رتبه ای پس از نیسان قرار می گیرد.





فضای موجود برای محفظه بار
در کمال تعجب کوچکترین خودروی موجود در این رقابت یعنی فولکس واگن گلف بیشترین فضا را برای محفظه بار و چمدان ها به سرنشینان اختصاص داده است. محفظه بار این خودرو در صورت بالا بودن صندلی های ردیف دوم در حدود 605 لیتر بوده و در صورت خواباندن آنها این فضا به 1620 لیتر افزایش پیدا می کند. اما این تنها فاکتور مهم نبوده و با توجه به عرض کمتر این خودرو نسبت به رقبا امکان قرار دادن اسباب و بارها و ابزار با پهنای زیاد در آن کمتر از سایرین خواهد بود. کمترین فضا برای محفظه بار نیز متعلق به هیوندای توسان Elite است. فضای موجود برای محفظه بار در هیوندای توسان در حالت عادی برابر با 488 لیتر بوده که در صورت جمع کردن صندلی های ردیف دوم به 1478 لیتر افزایش پیدا می کند. طراحی این محفظه مناسب تر بوده و فضای مناسب تری را برای جا دادن چمدان های بزرگ به سرنشینان ارائه می نماید. بر خلاف فولکس واگن گلف، تایر زاپاس این خودرو در سایز اصلی بوده و در زیر محفظه بار قرار داده شده است. تویوتا RAV4 و نیسان X-Trail نیز فضایی معادل 577 لیتر و 577 لیتر را در حالت عادی و صندلی های ردیف عقب در حالت معمولی در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد.





موتور و پیشرانه
هر چهار خودروی موجود در این رقابت توانایی های دینامیکی تقریبا یکسانی دارند. موتور نیسان X-Trail توانایی تولید نیرویی معادل  169 اسب بخار را داشته و نیروی تولیدی موتور هیوندای توسان برابر با  174 اسب بخار است. فولکس واگن گلف Alltrack و تویوتا Rav4 نیز توان یکسانی داشته و پیشرانه آنها نیرویی برابر با  177 اسب بخار را تولید می کند. نیسان X-Trail و تویوتا Rav4 از یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی 2.5 لیتری بنزینی استفاده می کنند. اما هیوندای توسان Elite و فولکس واگن از موتورهای کوچک تر 1.6 لیتری و 1.8 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر استفاده می کنند. موتور حجیم تر موجود بر روی نیسان X-Trail توانایی تولید گشتاوری معادل 226 نیوتون متر را در دور موتور 4.400 RPM داشته و موتور تویوتا Rav4 گشتاوری معادل 233 نیوتون متر را در دور موتور 4.100 RPM در اختیار راننده قرار می دهد. اما گشتاور تولیدی موتورهای کوچک 1.8 و 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر گلف و توسان بالاتر بوده و این گشتاور در دورهای موتور به مراتب پایین تری در اختیار راننده قرار می گیرد. پیشرانه 1.6 لیتری هیوندای توسان توانایی تولید گشتاور 265 نیوتون متری در دور موتور 1.500 RPM را داشته و موتور 1.8 لیتری فولکس واگن گلف گشتاوری معادل 280 نیوتون متر را در دور موتور 1.250 RPM در اختیار راننده قرار می دهد.
برای حرکت در مسیرهای درون شهری، قابلیت های توسان و گلف با توجه به تجهیز به سیستم انتقال قدرت دو کلاچه مناسب تر از دو رقیب دیگر است. هیوندای توسان به یک گیربکس دوکلاچه هفت سرعته اتوماتیک مجهز شده و وظیفه انتقال نیرو به چرخ ها در فولکس واگن گلف بر عهده یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک مجهز به دو کلاچ است. گیربکس موجود در تویوتا Rav4 نیز یک نمونه شش سرعته اتوماتیک بوده و نیسان X-Trail تنها نمونه مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT است. اما با توجه به اینکه ماکزیمم قدرت در این خودرو در دور موتور 4.400 RPM بدست می آید، عملکرد این جعبه دنده هاه با اندکی صدا و لرزش خواهد بود. فولکس واگن گلف با طول 4.578 میلیمتر اندکی کشیده تر از هیوندای توسان با طول 4.475 میلیمتر بوده و با پهنای 1.799 میلیمتر اندکی کم عرض تر نیسان X-Trail با عرض 1.820 میلیمتر است. اما این خودرو با ارتفاع 1.496 میلیمتر اختلاف نسبتا زیادی با توسان 1.655 میلیمتری، X-Trail 1.710 میلیمتر و تویوتای با ارتفاع 1.715 میلیمتری دارد. اما این موضوع موجب این مساله شده که فولکس واگن گلف بیشتر از سایر رقبا مناسب گشت و گذار در مسیرهای شهری باشد.


تجربه رانندگی
برای ارزیابی توانایی های این چهار خودرو یک مسیر خاکی با شیب 15 درجه را در کوهستان های غرب سیدنی انتخاب نمودیم. تویوتا Rav4 با توجه به وجود قفل دیفرانسیل مرکزی به آرامی و قدرت مسیر مورد نظر را طی نموده و با توجه به سادگی عملکرد می تواند برای رانندگان کم تجربه نیز تجربه مناسبی را فراهم آورد. وجود سیستم کنترل حرکت در سراشیبی نیز موجب این مساله شده که خودرو با کمترین دخالت راننده مسیر را با سرعتی در حدود 5 کیلومتر در ساعت طی نماید. هیوندای توسان نیز به سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند مجهز بوده و مسیر را با سرعتی نزدیک به 10 کیلومتر در ساعت طی می نماید. اما عملکرد آن با توجه به گشتاور تولیدی بیشتر بهتر از تویوتا Rav4 بوده و با چسبندگی بیشتری مسیر را طی می نماید.
نیسان X-Trail نیز مجهز به سیستم چهار چرخ متحرک فعال بوده و عملکردی دور از انتظار را در هنگام پیمودن مسیر انتخابی به نمایش گذاشت و به راحتی و اطمینان کامل مسیر را طی نمود.  فولکس واگن گلف AllTrack نیز از سیستم 4Motion (سیستم چهار چرخ متحرک اختصاصی گروه خودروسازی فولکس واگن) استفاده کرده و مجهز به وضعیت رانندگی خارج از جاده (Off Road) نیز می باشد. با قرار دادن خودرو در این وضعیت خودرو به آرامی مسیرهای سراشیبی و سرازیری را طی می نماید. در مجموع عملکرد فولکس واگن در این بخش از بقیه رقبا بهتر بود و این خودرو با توجه به عملکرد فوق العاده نرم و شبیه به خودروهای هاچ بک توانست مسیر آزمایشی را طی نماید. بر اساس اعلام کارخانه، مصرف سوخت فولکس واگن گلف Alltrack برابر با 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر سیکل ترکیبی بوده و هیوندای توسان با 7.7 لیتر، نیسان X-Trail با 8.3 لیتر و تویوتا Rav4 با 8.5 لیتر در مکانهایی پس از آن قرار می گیرند.  البته اعداد حاصل شده در جاده های واقعی اندکی بیشتر از این اعداد بوده و خودروهای مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی (نیسان و تویوتا) مصرف به مراتب بیشتری نسبت به نمونه های مجهز به سیستم توربوشارژر (فولکس و هیوندای) خواهند داشت.


خدمات پس از فروش و گارانتی
شرکت هیوندای برای مدل توسان Elite 1.6L خود ضمانتنامه ای پنج ساله و بدون محدودیت مسافت پیموده شده را در نظر گرفته است. این شرکت علاوه بر این یک سرویس رایگان در کیلومتر 1500 نیز به خریداران ارائه داده و به روز رسانی سیستم ناوبری ماهواره ای برای سال اول بدون دریافت هیچ هزینه اضافه ای انجام می گردد. زمان سرویس های دوره ای این خودرو نیز هر 12 ماه و یا 15.000 کیلومتر بوده که می بایست بطور مرتب و دقیق انجام گردد. ضمانتنامه ای که برای فولکس واگن گلف AllTrack در نظر گرفته شده یک گارانتی 3 ساله بدون محدودیت مسافت پیموده شده است. زمان سرویس های دوره ای نیز مانند هیوندای توسان بوده و این خودرو نیاز به انجام این سرویس ها در هر 15.000 کیلومتر و یا 12 ماه را دارد. البته هزینه انجام این سرویس ها در این خودرو از بقیه رقبای موجود در این رقابت اندکی بیشتر است. نیسان X-Trail و تویوتا Rav4 نیز از یک سیستم گارانتی 3 ساله یا 100.000 کیومتر سود می برند. زمان سرویس های دوره ای نیسان نیز هر 10 ماه یا 10.000 کیلومتر بوده ولی این زمان در مورد تویوتا Rav4 پایین تر بوده و این خودرو نیاز به بازرسی های 6 ماهه یا 10.000 کیلومتری دارد.

نتیجه نهایی

بهترین عملکرد در این جمع بطور مشترک از آن فولکس واگن گلف AllTrack و هیوندای توسان بود. پایین ترین نمره را نیز بر خلاف انتظار تویوتا Rav4 کسب نمود. در انتها توجه شما را به نتایج کسب شده توسط از چهار خودرو در بخش های مختلف جلب می نماییم.

                                                    توسان               نیسان               تویوتا         فولکس واگن

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

عملکرد و مصرف سوخت                8                      7                      7                       8         

فضای کابین و راحتی                    8.5                    8                      7.5                     7

استفاده از تکنولوژی                     8                      7                       7                      8.5

قیمت و تجهیزات                         7.5                    7                       7                      7.5

سواری و هندلینگ                       8                       7                       7                      8.5

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

امتیاز نهایی                                8                      7.5                    7                        8