معرفی و بررسی هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی
مدل سال 2012 میلادی سیویک (Civic) شرکت خودرو سازی ژاپنی هوندا (Honda) یک نمونه خاص در بین این مدل از خودروهای این شرکت بود. هوندا، مدل سیویک سال 2012 میلادیره به طور کلی مورد بازسازی قرار داده بود و با وجود اینکه این نمونه از لحاظ فنی و عملکرد بهبود یافته و قابلیت ها و توانایی های آن نیز به طور اساسی تغییر کرده بود اما شباهت های بسیاری با مدل نسل قبلی خود که بین سال های 2006 تا 2011 میلادی در تولید می شد، داشت. منتقدین عقیده داشتند که این خودرو تغییراتی زیادی نسبت به نسل قبلی خود نداشته و علاوه بر آن مواد اولیه استفاده شده در ساخت ادوات و اثاثیه داخل کابین کیفیت نا مناسبی داشته و ظاهری ارزان قیمت را به این خودرو بخشیده اند. ایراد دیگری نیز که به این نسل از خودرو گرفته می شد، افت تجربه و کاهش لذت رانندگی نسبت به مدل سال 2006 تا 2011 میلادی بود. اما در این نوشته قصد داریم که به بررسی بخش به بخش این خودرو پرداخته تا ببینیم آیا اظهارنظرهای منتقدین بجا بوده و یا سطح توقع آنها از این مدل محبوب بالاتر از حد است.
نقاط ضعف و قدرت کلی
از نقاط قوت هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی می توان به کابین بزرگ، جادار و راحت اشاره کرد. این خودرو همانند دیگر مدل های شرکت هوندا رانندگی قابل اعتمادی داشته و از سیستم های ضمانت و خدمات بعد از فروش مناسبی سود می برد. هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی در تیپ ها و امکانات مختلف با قیمت های متفاوت عرضه شده و طیف گسترده ای از خریداران را به سمت خود جلب می کند. موتورهای این خودرو نیز به اندازه کافی قدرتمند بوده و مصرف سوخت مناسبی را برای این خودرو فراهم می نماید. بزرگ ترین نقطه ضعف هوندا سیویک مدل سال 2012 نیز استفاده از پوشش ها و مواد اولیه با کیفیت پایین بوده که نمای کابین را به نمونه ای شبیه خودروهای با کیفیت پایین و ارزان قیمت نموده است. البته همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، کیفیت پایین تر رانندگی نسبت به مدل های نسل قبلی نیز یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو است.
مشخصات موتور و مصرف سوخت
بیشتر مدل ها و تیپ های هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی از یک موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری استفاده می کنند. این موتور توانایی تولید نیرویی برابر با 140 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 173 نیوتون متر است. این خودرو با دو نوع گیربکس اتوماتیک 5 سرعته و دستی 5 سرعته به مشتریان ارائه می گردد. بر اساس اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) مصرف این خودرو با استفاده از گیربکس دستی برابر با 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر مسیر شهری و 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه است. نمونه های مجهز به جعبه دنده پنچ سرعته اتوماتیک نیز اندکی کم مصرف تر بوده و مصرفی معادل 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای شهری و 6 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه ها دارد. این خودرو یک موتور کم مصرف تر را نیز برای هوندا سیویک سال 2012 میلادی در نظر گرفته که بنا بر اعلام EPA مصرفی برابر با 8.1 لیتر در هر 100 کیلومتر در شهر و 5.7 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه را دارد. پیشرانه مدل هیبریدی هوندا سیویک از یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر دیزلی و یک موتور الکتریکی تشکیل شده است. توانایی این موتورها نیز در مجموع برابر با 110 اسب بخار بوده و گشتاور آن نیز برابر با 172 نیوتون متر است. مصرف سوخت این نمونه هیبریدی بر اساس اعلام EPA معادل 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر و 5.3 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه است.
یک موتور پرقدرت نیز برای هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی درنظر گرفته شده که از قابلیت ها و توانایی های اسپرتی مناسبی برخوردار است. این موتور که در تیپ Si این خودرو بکار گرفته شده یک نمونه چهار سیلندر 2.4 لیتری بوده که توانایی تولیدی نیرویی برابر با 201 اسب بخار و گشتاوری برابر 230 نیوتون متر را در اختیار راننده قرار می دهد. این تیپ تنها با یک جعبه دنده شش سرعته دستی ارائه شده و بر اساس اعلام EPA مصرفی برابر با 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر در شهر و 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه دارد. موتور دیگری که برای این خودرو درنظر گرفته شده یک نمونه CNG (گاز طبیعی فشرده) است. این تیپ که Civic Natural Gas نام دارد از یک موتور 1.8 لیتر چهار سیلندر استفاده می کند. این موتور توانایی تولید نیرویی برابر با 100 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز معادل 143 نیوتون متر است.
تجهیزات و امکانات استاندارد و سفارشی
هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی در چهار تیپ اصلی DX ، LX ، EX و EL-L به بازار عرضه می گردد. علاوه بر این این تیپ ها، این خودرو در یک گونه با سوخت گاز (CNG)، نمونه کم مصرف HF، هیبریدی و یک نمونه پرقدرت با کد Si نیز ارائه می گردد. سیستم ناوبری ماهواره های (Navigation) تنها گزینه ای است که به طور استاندارد بر روی تمامی مدل های این خودرو بجهز تیپ های DX و LX نصب شده است.
تیپ DX هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی مدل پایه این خودرو بوده و تنها به امکاناتی مانند شیشه های برقی و آیینه های جانبی تاشو مجهز شده و حتی از امکانات ساده و پایه ای مانند سیستم تهویه مطبوع (Air Condition) و یا سیستم پخش صوت نیز استفاده نمی کند.
تیپ LX این خودرو قدری پیشرفته تر بوده و بسیاری از نیازهای رانندگان و سرنشینان را برطرف می کند. این خودرو به امکاناتی مانند شیشه های برقی،سیستم قفل مرکزی، سیستم ورود بدون کلید به خودرو (Keyless)، سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)، کفپوش، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD همراه به چهار بلندگوی مجزا و سیستم تهویه مطبوع مجهز شده است.
تیپ های HF (نمونه کم مصرف) و Natural Gas (مجهز به موتور با سوخت CNG) امکاناتی همانند تیپ LX دارند. مدل HF علاوه بر امکانات موجود به رینگ های آلومینیومی، باله (Spoiler) روی در صندوق عقب و تایرهای با قابلیت مقاومت گردشی پایین مجهز شده است. از تجهیزات اضافی موجود برای مدل CNG نیز می توان به رینگ های آلیاژی، برف پاکن های خودکار با قابلیت تنظیم و استفاده از سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث برای ارتباط با تلفن های هوشمند همراه اشاره کرد.
تیپ EX هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی از رینگ های آلیاژی، سانروف، ترمزهای عقب دیسکی، چراغ های جلویی با قابلیت عملکرد به صورت اتوماتیک، برف پاکن های خودکار با قابلیت تنظیم، صندلی های ردیف دوم با قابلیت خم شدن و جدا شدن، سیستم صوتی مناسب مجهز به هفت بلندگوی مجزا و سیستم ارتباطی بدون سیم بلوتوث برای ارتباط با تلفن های هوشمند همراه استفاده می کند. تیپ EX-L نیز از تجهیزات و امکانات موجود برای تیپ LX استفاده نموده و امکاناتی مانند روکش چرمی برای ابزار و ادوات داخل کابین، غربیلک فرمان پوشیده شده با چرم و صندلی های جلو مجهز به گرمکن را به آن اضافه می کند.
مدل هیبریدی هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی امکاناتی مانند تیپ EX داشته و تنها چند مورد را به لیست تجهیزات آن اضافه می نماید. از این تجهیزات اضافی می توان به رینگ های با طرح متفاوت آلیاژی، چراغ های عقبی مجهز با لامپ های LED و سیستم صوتی مناسب مجهز به شش بلندگوی مجزا اشاره کرد. تیپ پرقدرت و اسپرت Si علاوه بر تجهیز به بیشتر امکانات و تجهیزات تیپ EX، به امکانات خاص و مناسب با عملکرد خود نیز مجهز شده است. از جمله این امکانات می توان به رینگ های 17 اینچی آلیاژی، سیستم تعلیق بهینه سازی شده و اسپرت، سیستم دیفرانیسل با لغزش محدود، صندلی های اسپرت، غربیلک فرمان روکش شده با چرم، دسته دنده ساخته شده از آلومینیوم و بخش جلو داشبورد تغییر یافته اشاره کرد.پ
قیمت نمونه های دست دوم
شرکت هوندا به ارائه خودروهایی با اطمینان رانندگی بالا و قابلیت کارکرد زیاد و مطمئن شناخته می شود. یک مدل هوندا در صورتیکه در بخش هایی استفاده شود که هوا مرطوب نبوده و مالک به رسیدگی مناسب مانع خوردگی بدنه و زنگ زدگی شود، می تواند چند ده هزار مایل را طی نموده و بدون هیچ مشکلی سالیان سال در خدمت راکب خود باشد. پس با توجه به این نکته که ماندگاری یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو است، نمونه های دست دوم هوندا سیویک نیز قیمت بالایی داشته و کارکردی مناسب با سن خویش خواهند داشت. در حال حاضر نمونه های این نسل از هوندا در بازار بسته به وضعیت و مقدار کارکرد و همچنین تیپ و تجهیزات، قیمتی مابین 8.000 الی 15.000 دلار دارند.
سیستم های ایمنی و خدمات
مدل سدان هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی عملکردی عالی در آزمون های سازمان NHTSA داشته و بر خلاف مدل کوپه (Coupe) که تنها 4 ستاره را در زمینه ایمنی در هنگام بدست آورده بود، موفق به کسب بالاترین امتیاز گردیده و 5 ستاره را به خود اختصاص داده است. موسسه غیر انتفاعی IIHS نیز به بررسی امکانات این خودرو پرداخته و مدل سدان هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی توانسته عنوان Top Safety Pick را به خود اختصاص دهد. هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی با یک سیستم ضمانتی 3 ساله یا 36.000 مایل (58.000 کیلومتر) برای اجزای داخلی و 5 سال یا 60.000 مایل (100.000 کیلومتر) برای موتور و پیشرانه به مشتریان عرضه شده است. این گارانتی قابلیت انتقال را داشته و تغییری در وضعیت آن در صورت فروش بوجود نیامده و این سیستم به طور خودکار به مالک بعدی خودرو منتقل می گردد.
رقبای هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی
جدی ترین رقبای هوندا سیویک مدل سال 2012 میلادی خودروهای تویوتا کورولا (Toyota Corolla) مدل سال 2012، مزدا 3 (Mazda 3) مدل سال 2012 و نیسان ورسا (Nissan Versa) مدل سال 2012 میلادی هستند. تویوتا کورولا رقیب سنتی هوندا سیویک بوده و هم در زمینه قابلیت های رانندگی و هم از لحاظ کیفیت و ماندگاری در طولانی مدت عملکردی مشابه آن دارد. مزدا 3 نیز اندکی در فضای بخش دوم صندلی ها کاستی داشته اما رانندگی بسیار مناسبی داشته و هیچ خودروی سدان کوچکی (Compact Sedan) توان رقابت و لذت رانندگی آن را ندارد. نیسان ورسا نیز ممکن است کوچک تر از هوندا سیویک به نظر برسد اما این خودرو فضایی مناسب و کافی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار داده و علاوه بر آن از قیمت پایین تری نیز نسبت به هوندا سیویک برخوردار است.
سخن آخر
هوندا سیویک خودروی مناسبی بوده و نمونه های دست دوم و کارکرده آن نیز عملکرد خوب و مناسبی دارند. اما پیشنهاد ما به شما این است که اگر قصد خرید این خودرو را دارید، از تیپ DX این خودرو دوری نمایید. تیپ های LX و EX این خودرو به امکانات مناسبی مجهز بوده و می توان نمونه های مناسبی در بازار خودروهای دست دوم و کارکرده بحساب آیند. اگر به دنبال هیجان رانندگی هستید تیپ Si این خودرو یک گزینه خوب و اسپرت بشمار می آید. اما اگر بتوانید یک نمونه مجهز به تمامی امکانات موجود را پیدا کنید، این مدل بهترین گزینه موجود برای شما بحساب خواهد آمد. همانطور که گفته شد به دلیل کیفیت بالا و ماندگاری خودروهای تولیدی شرکت هوندا، نمونه های این خودرو قیمتی بالاتر از نمونه های دست دوم سایر شرکت ها دارد. اما شما می توانید با پرداخت اندکی بیشتر، خودرویی را خریداری نمایید که قابلیت چندین سال خدمت به شما را داشته و به سادگی از توانایی ها و قابلیت های دینامیکی آن کاسته نخواهد شد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.