به طور قطع شما هم صحنهی خروج دود از اگزوز خودرویتان را دیدهاید ، دودی که از فعالیت محفظهی احتراق داخل پیشرانه تولید میشود و میللنگ را میچرخاند. اگزوز هم محل خروج این گازها است و با خروجیهای خود میتواند ماشینبازها را دچار نگرانی کند. در این مقاله، ساختار آلایندههای دیدهشدنی اگزوز را بررسی میکنیم و علت خروج آن ها را درخواهیم یافت.. در موتوتل همراه ما باشید
دود سیاه
توازن سوختن کنترل شدهی ECU مسبب ایجاد دودهای سیاه است و نگرانی قابل توجهی ندارد. وقتی توازن مخلوط سوخت و هوا بهم میخورد و نسبت هوا به سوخت از حد استوکیومتری بهینه کمتر میشود، دود سیاهتری دیده میشود.
» ۱۴.۵ بر ۱ در پیشرانهی دیزلی، ۱۴.۷ بر ۱ در پیشرانهی بنزینی« .
سوختی که نسوخته است وارد اگزوز میشود و میسوزد و میتواند مقدار مشخصی سوخت را در دورهای بسوزاند.
وقتی لولهی بازگشت سوخت مسدود شود، یا تنظیمگر فشار سوخت بسته بشود، سنسور o2 بشکند و یا انژکتور نشت سوخت داشته باشد، این اتفاق ممکن است رخ دهد. همچنین وقتی فیلترِ هوای کثیف اجازهی ورود هوای تمیز را به محفظهی احتراق ندهد، هم احتمال آتشسوزی کم میشود(به علت وجود آلایندهها)، هم حجم هوای وارد شده کم میشود.
دود آبی
در اتوموبیلهایی که روغن در مخلوط سوخت و هوا وجود دارد، دود آبی دیده میشود. این دود در واقع وجود اشیاء آلودهکننده در سیلندرها را نشان میدهد که همزمان با هوا و سوخت مشتعل میشوند.
وقتی در سوپاپ، سیلندر یا پیستون ها مشکلی رخ میدهد، این آلاینده ها بهوجود میآیند. از آن جایی که پیشرانه برای شرایط مشکل ساخته شده است، هر انحرافی در ابعاد میتواند باعث شود روغنی که باید روانساز میبود، وارد سیلندرها شود. این انحراف ابعاد به سبب پیچخوردگی ریز قطعات و ثابت بودن پوشششان چنین حائز اهمیت است. سوپاپ خراب به روغن راهی برای ورود به سیلندر از سوپاپ بالای سرسیلندر میدهد. البته اگر رینگ پیستون هم خراب شود، روغن وارد سیلندر میشود، اما اینبار از محل وصل شدن میللنگ.
ممکن است روغن از محل مکیدن ترکیب هوا و سوخت مکش پیدا کند که احتمالا به دلیل وجود فشارهای مختلفی است که از محفظهی سوختن تا جایجای چرخهی پیشرانه وجود دارند. این ساز و کار ممکن است تراکم داخلی سیلندرها را از بین ببرد و فشار داخلی میللنگ را زیاد کند و در نهایت قدرت را بکاهد.
در خودروهای تیونشده و توربودار دود آبی بیشتر وجود دارد. زمانی احتمال نشت کردن روغن زیاد میشود که قدرت خروجی پیشرانه زیاد شود یا فشار مضاعفی بر قطعات وارد شود.
همچنین پیشرانههای توربو در صورت آسیبدیدگی باعث میشوند که روغن روانساز چرخش توربینها وارد سیلندرها شود.
دود سفید
این احتمال وجود دارد که این دودسفید در واقع بخار باشد؛ و چندان باعث نگرانی نباشد. زمانیکه که برودت هوا وجود دارد این بخار دیده میشود. و اصلا نباید نگران آن بود چرا که بهخاطر سوختن پیشرانه است.
این بخار را در برودت هوای زیر ده درجهی سانتیگراد میتوان دید و رطوبت هوا، تراکم و دما و توان مشاهدهی این دود را دچار تغییر میکنند. زمانی که سیستم اگزوز هنوز دمای پایین دارد بخار میتواند فشردهتر هم باشد.
اگر دمای محیط خوب باشد، خودرویتان کاملا گرم باشد، و بازهم بخار سفید دیده شود، آنگاه باید سرسیلندر و واشر سرسیلندر را مشاهده کنید که مبادا بیش از حد معقول داغ شده باشد.
واشر سر سیلندر برای بههم پیوسته ماندن محفظههای سوختن و سرسیلندر و همچنین جدا نگهداشتن سیستمهای خنککننده و روغن طراحی شده است. ترک یا شکاف این واشر مایعات را وارد جاهایی میکند که نباید بروند. این بدان سبب رخ میدهد که واشر بیش از حد گرم شده باشد، یا خودرو اجازهی گرم شدن مرحله به مرحله نیافته باشد. مایع خنککننده در صورتی وارد سیلندرها خواهد شد که واشر سرسیلندر در قسمت مخصوصی آسیب دیده باشد و پس از این اتفاق آب به سبب تلاش پیشرانه متراکم خواهد شد تا بسوزد و این خود باعث آسیبدیدگی شدید پیشرانه خواهد شد.
میزان بخار تولیدی را بزرگی نشت مشخص میکند اما زمانی که یک دود سفید متراکم وجود داشته باشد در حدیکه شما نتوانید از آینهی وسط بیرون را ببینید، باید به خرابی واشر سرسیلندر شک کنید. با توجه به رنگ، حجم، تراکم و معنی آلایندهها، مواد خروجی از اگزوز باهم متفاوتند. توصیه میکنیم ریزبین باشید و کوچکترین آلایندهی غیرمعمول و شرایط غیرمعمول کارکردن پیشرانه را جدی بگیرید و خودرویتان را به تعمیرکار و مکانیک معتمد و حرفهای بسپارید.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.