بررسی نسل دوم هیوندای توسان  2010 

در سال های نه چندان دور خودروهای کره ای و علی الخصوص محصولات شرکت خودرو سازی هیوندای (Hyundai) نقش بسیار کم رنگی در بازارهای خوردوهای کانادا داشتند. این خودروها با وجود اینکه کیفیت مناسبی داشتند ولی در سایه رقبای مطرح و پرقدرت خود پنهان شده بودند. اما در اواخر دهه 2000 میلادی ورق برگشت و خودروهای هیوندای توانستند با تکیه بر کیفیت، توانایی های دینامیکی مناسب و قیمت قابل قبول بخش بزرگی از بازار کانادا را به خود اختصاص دادخ و توانستند با فروش نزدیک به 100.000 دستگاه در سال 2009 میلادی به یکی از بازیگران اصلی بازارهای خودرویی کانادا تبدیل گردد. در سال 2010 نیز این شرکت با ارائه نسل دوم خودروی محبوب خود یعنی هیوندای توسان (Hyundai Tucson) در مسیر موفقیت قدم برداشته و دستاوردهای مدل نسل قبلی خود را تکرار نماید.

طراحی خارجی و نمای ظاهری

شرکت هیوندای در طراحی مدل های جدید خود به ویژه طراحی بدنه توسان (Tucson) و سوناتا (Sonata) از یک طراحی خاص و شناور استفاده کرده است. هیوندای این سبک طراحی را "صیقل داده شده توسط آب" نام نهاده است. این نامگذاری بر این اساس بوده که بنا به نظر شرکت هیوندای این خودروها مانند صخره هایی هستند که در طول قرن ها بوسیله جریان آب صیقل داده شده اند و ظاهری بسیار نرم و منحنی شکل به خود گرفته اند. البته این سبک طراحی جواب خود را پس داده و هیوندای توسان مدل سال 2010 به یکی از زیباترین نمونه های شاسی بلند (SUV) نسل خود با توجه به طراحی بروز و جذاب، قوی، قابل اطمینان و با کیفیت تبدیل شد. هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی در یه تیپ مختلف به بازار ارائه شد که نمونه مورد آزمایش ما بالاترین و مجهزترین تیپ آن است.
تشخیص این تیپ از هیوندای توسان آسان تر از بقیه تیپ های آن بوده چراکه این تیپ به یک جلو پنجره بزرگ به رنگ کروم و رینگ های 18 اینچی مجهز شده و به سادگی از تیپ های دیگر که رینگ های 17 اینچی فولادی با قالپاق به بازار عرضه می شود قابل تمایز است. هیوندای در سال 2010 میلادی با ارائه این مدل و مدل فوق العاده محبوب سانتافه (Santa Fe) بسیار موفق بوده و یک ضربه کاری به دیگر نمونه های موجود در این کلاس وارد نموده و خود را به عنوان یک رقیب قدر معرفی کرده است. این شرکت برای هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی خود موتور شش سیلندر خورجینی (V6) را کنار گذاشته و به جای آن از موتور محبوب تر 4 سیلندر استفاده نموده است. هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی اندکی از مدل های نسل قبلی بلندتر و عریض تر بوده و تنها اندکی از ارتفاع آن کاسته شده و آن را به نمونه ای کوچک تر و ارزان تر از مدل محبوب سانتافه تبدیل کرده است.

طراحی داخلی و کابین

برای بسیاری از خریداران خودروهای هیوندای، بزرگ ترین و مهم ترین مساله، قیمت مناسب و ارزش نسبت به مبلغ پرداختی است و این مشتریان در مقابل پرداخت مبالغ پایین تر امکانات بیشتری را در اختیار خواهند داشت. شرکت هیوندای امکاناتی را در خودروهای خود قرار داده که رقبا تنها در تیپ های بالا ارائه می دهند. هیوندای با ارائه این امکانات در مدل های پایه به صورت استاندارد خودروهای خود را به نمونه هایی مجهز و با امکانات بالا تبدیل کرده است. از امکاناتی که به صورت استاندارد در تمامی مدل های هیوندای وجود داشته می توان به استفاده از سیستم ارتباطی بدون سیستم بلوتوث اشاره کرد که حتی در خودروهایی مانند پورشه با قیمت بالای 120.000 دلار (بیشتر از 500 میلیون تومان) به صورت سفارشی قابل انتخاب خواهد بود. از دیگر امکانات موجود در هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی می توان به وجود درگاه USB و دکمه های کنترل سیستم صوتی خودرو بر روی غربیلک فرمان اشاره کرد. تیپ میانی هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی یعنی تیپ GLS محبوب ترین تیپ این خودرو بوده که به امکاناتی مانند صندلی های مجهز به گرمکن، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم، سیستم رادیوی ماهواره ای، سیستم صوتی و طراحی داخلی ارتقا یافته و رینگ های آلیاژی مجهز شده است. این خودرو با قیمتی معادل 17.500 دلار  در مدل پایه شروع شده و در تیپ میانی GLS با قیمت نزدیک به 20.500 دلار به مشتریان عرضه می گردد. بالاترین تیپ هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی نیز که به سیستم ناوبری ماهواره ای مجهز شده قیمتی در حدود 26.000 دلار  دارد. هرچند امکانات موجود در بالاترین تیپ این خودرو بالاتر از بقیه تیپ ها این خودرو است اما پیشنهاد ما به شما مدل میانی GLS هیوندای توسان نسل دوم بوده که با استفاده از پلاستیک نرم در ساخت ابزار داخلی و داشبورد تفاوت بسیاری با بقیه رقبا دارد.

سواری و تجربه رانندگی

هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی تنها با یک پیشرانه 4 سیلندر به بازار عرضه می گردد. اما این مساله چندان مهمی نیست چراکه عملکرد این موتور بیشتر از نمونه شش سیلندر خورجینی (V6) بوده و از قدرت تولیدی بیشتری نیز برخوردار است. پیشرانه این خودرو یک موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 178 اسب بخار و گشتاوری معادل  227 نیوتون متر را دارد. تولید نیرو و گشتاور مناسب باعث شده که رانندگی هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی از سطح بالایی برخوردار باشد. هیوندای توسان مدل سال 2010 میلادی نیز یکی از خودروهایی است که هنوز امکان تعویض دنده به صورت دستی را به راننده داده و با یک جعبه دنده 6 سرعتی دستی به مشتریان ارائه می گردد. حس و تجربه رانندگی و فرمان پذیری این خودرو نیز در سطح بالایی قرار داشته و سیستم فرمان الکترونیکی این خودرو برای عملکرد سفت و خشک تنظیم شده اند و توانایی مناسبی را به راننده برای کنترل خودرو ارائه می کند. عملکرد سیستم فنربندی این خودرو نیز مناسب بوده اما در مسیر های پر دست انداز و ناهموار اندکی دچار تلاطم می گردد.

مقایسه نسل دوم مدل سال 2010 میلادی هیوندای توسان با نسل اول

شرکت خودروسازی هیوندای همیشه در تلاش بوده که خودروهای خود را بهبود بخشیده و در هر سال و هر نسل آنها را به نمونه هایی بهتر از قبل تبدیل نماید و حس رانندگی قوی و مطمئنی را به راننده و سرنشین منتقل نماید. هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت هایی بسیاری نموده و با توجه به تغییرات و تجهیز به امکانات و قابلیت هایی جدید خودرویی به مراتب بهتر از نسل قبلی خود است. موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری نصب شده در این خودرو نیز هماهنگی مناسبی با سیستم انتقال قدرت 6 سرعته دستی دارد. این هماهنگی موجب آن شده که علاوه بر توانایی های فنی و عملکرد مناسب، این خودرو از مصرف سوخت معقول و کمی نیز برخوردار باشد. سواری اندکی خشک ولی با پاسخگویی مناسبی دارد.
هیوندای توسان نسل قبلی نیز خودرویی سبک و چابک بود ولی نسل دوم این خودرو یکی از بهترین و سریع ترین نمونه های تولید شده توسط شرکت هیوندای است. از نقاط قوت هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی می توان به مصرف سوخت مناسب مجهز به جعبه دنده اتوماتیک دیفرانسیل جلو (FWD) این خودرو اشاره کرده که معادل 9 لیتر در هر 100 کلیومتر مسیر شهری و  6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای بزرگراهی است. از این لحاظ هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی به همراه خودروهایی مانند شورولت اکونیکس (Chevrolet Equinox) و نیسان روژ (Nissan Rogue) و میتسوبیشی اوتلندر (Mitsubishi Outlander) در صدر جدول کم مصرف ترین خودرو های این کلاس بشمار می آیند. نقطه ضعف اصلی این خودرو هم مانند بیشتر محصولات تولیدی شرکت هیوندای، طراحی نسبتا نامناسب صندلی راننده بوده که قابلیت پایین رفتن به حد کافی را نداشته و به همین دلیل مشکلاتی را برای رانندگان قد بلند بوجود می آورد.

مشخصات کلی هیوندای توسان نسل دوم مدل سال 2010 میلادی

موتور                      :     2400 سی سی چهار سیلندر
قدرت                      :     178 اسب بخار
گشتاور                    :     227 نیوتون متر
جعبه دنده                  :     6 سرعته دستی
مصرف سوخت          :     9 لیتر در هر 100 کیلومتر (شهر) / 6.3 لیتر در هر 100 کیلومتر (بزرگراه)
ضمانت                   :     5 سال یا 100.000 کیلومتر (هر کدام که زودتر اتفاق بیافتد)
شتاب ( 0 تا 100 )    :     8.1 ثانیه