محکومیت سازنده ایربگهای مرگبار به یک میلیارد دلار جریمه
با توجه به کشته شدن 16 نفر در جهان به علت عیوب ایربگ های شرکت ژاپنی تاکاتا انتظار می رود این شرکت به تخلفی که در ساخت این ایربگ ها انجام داده است اقرار کند و در کشور آمریکا یک میلیارد دلار جریمه پرداخت کند. بر مبنای توافق تاکاتا با رگولاتورهای آمریکا، جریمه ی این شرکت ژاپنی شامل ۲۵ میلیون دلار جریمه، ۱۲۵ میلیون دلار خسارت قربانیان و ۸۵۰ میلیون دلار جبران خسارت خودروسازانی است که از فراخوان های وسیع هزینه و ضررهای زیادی را متحمل شدهاند. بر مبنای این توافق، باید نظارت مستقلی بر این قطعه ساز ژاپنی باشد. این توافق جنبه ی مثبتی هم دارد، ممکن است توافق ذکر شده باعث شود که این شرکت برای فعالیت هایش دوباره حمایت مالی از سرمایه گذاران دریافت کند و دین های سنگینی که از بزرگ ترین فراخوان ایمنی خودرو بر او مانده است را جبران کند. تاکاتا در توافقی 70 میلیون دلاری در سال 2015 با رگولاتورهای ایمنی خودروی آمریکا پذیرفت که اعتراف کند می دانسته است ایربگ ها در بادکنندههایشان دارای نقص اند، اما به موقع فراخوانی صادر نکرده است. این شرکت ژاپنی اعتراف کرده است که در شش سالی که گذشت، اطلاعات غلط، ناکافی و نامرتب به سازمان ایمنی ترافیک آزاد راه آمریکا می داده است.
هم چنین اطلاعاتی که به خودروسازان می داده نیز بر همین منوال بوده است. احتمال می رود که اتهام کلاهبرداری در دادگاه منطقه ای آمریکا در دیترویت مورد بررسی و دادخواهی قرار بگیرد. کنتفاینبرگ، مشاور حقوقی معروفی است که وزارت دادگستری آمریکا درنظر دارد او را برای جبران خسارت تاکاتا و روند دادخواهی انتخاب کند. این توافق خسارت قربانیان و خودروسازانی را شامل میشود که برای جایگزینی بادکنندههای معیوب مجبور شده اند فراخوان دهند. هوندا موتور و تاکاتا به طور تقریبی همه ی خسارت های شکایاتی مبنی بر هزینه های مرگبار را حل کرده اند. فراخوان ایربگهای تاکاتا 19 خودوساز را در برمیگیرد: جنرال موتورز، تویوتا موتور، فورد موتور، فولکس واگن و فیات کرایسلر. در آمریکا 16 مورد مرگ وابسته به ایربگهای تاکاتا رخ داده که تمامی آنها در خودروهای هوندا اتفاق افتادهاند. بر طبق اعلام رگولاتورها، فراخوانها دربرگیرندهی تقریبا 42 میلیون خودروی آمریکایی با حدود 70 میلیون بادکنندهی ایربگ تاکاتا است. به همین سبب این بزرگترین فراخوان ایمنی آمریکا محسوب میشود. رویترز از قول یک منبع آگاه نقل کرده: تاکاتا احتمالاً با پرداخت خسارات در طی یک سال موافقت خواهد کرد. تاکاتا برای ایجاد انفجار کوچک ایربگ ها در تصادف از نیترات آمونیوم بهره می برد، اما این ماده شیمیایی وقتی در معرض دمای بالای هوا و رطوبت بالای محیط به مدت طولانی قرار می گیرد، امکان دارد با سرعت زیاد منفجر شود و قوطی فلزی محل نگهداری اش را تکه تکه کرده واین قطعات همانند ترکش هایی در خودرو پرتاب شوند!
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.