پراید 111 یا امویام 110؟
کافی است اخبار خرید و فروش خودرو در ایران و آمار خریداران خودرو را جویا باشید تا دریابید که بودجهی متقاضیان خرید خودرو در ایران چقدر محدود و کم است. بیشتر خریداران خودرو خواستار خودرویی با قیمتی کمتر از 30 میلیون تومان هستند. اما متاسفانه خودروهای ارزان قیمت در بازار چندان زیاد نیستند و خریدارانی که خطر خرید خودروی را به جان نمیخرند، ناگزیر به انتخاب تعداد محدودی گزینه هستند که پرچمدار آنها پراید است! البته اخیراً با اضافه شدن خودروهای چینی به بازار، تنوع خودروهای پایین رده به طور نسبی بهبود پیدا کرد.یکی از مهمترین رویدادهای بازار معاملهی خودروهای ارزان قیمت در ایران، ورود و عرضهی امویام 110 یا نسخهی چینی خودروی ماتیز است. البته از اخبار بازار خودروهای ارزان بازار ایران اینطور برمیآید که در سالهای آینده تغییرات قابل توجه و مثبتی اتفاق خواهد افتاد. پیش از عملی شدن این خبرهای خوش، تصمیم به معرفی و مقایسهی دو هاچ بک با قیمت مناسب در بازار را گرفتهایم. همچنین در نظر داشته باشید که امویام مدل 110 با هاچبک جدیدی از مشتقات پراید، به نام تیبا 2 وارد بازار خودروهای ارزان قیمت شده است. بنابراین در واقع این بررسی، مقایسه بین دو خودروی ارزان قیمت و دست دوم در بازار است.
پراید 111
پراید که یکی از پرفروشترین و قابل دسترسترین های بازار است، تاکنون تغییرات زیادی را شاهد بوده است، از جمله نسخههای پراید 141 و پراید 132. با این وجود پروژهی هاچبک پراید تا معرفی و عرضهی پراید هاچبک 111 یا مروارید، در سال 1388 تغییری نکرده بود.پلتفرم و استخوانبندی 111 و پراید هاچبک مشابه هستند، اما در بعضی بخشهای بدنه و فضای داخل کابین تغییراتی به وجود آمده است و قابلیتهای جدیدی به آن اضافه شده است که برای خریداران تازگی ایجاد کند.در پراید مدل 111 بدنه نسبت به پراید هاچبک تغییراتی کرده است که ملحقات قسمت جلو، چراغها، سپر و جلو پنجره که از پراید 132 امانت گرفته شدهاند، از مهمترین این تغییرات هستند. همچنین در قسمت عقب، چراغها، فرم شیشه عقب، و سپر عقب نیز تغییر کرده است. شاید اندازهی پراید 111 نسبت به امویام 110 به نظر بزرگتر بیاید اما در ظاهر، قدیمیتر نشان میدهد. مونتاژ پراید 111 ضعیف است، این را به سادگی از فاصله و درزهای قطعات بدنه میتوان دریافت. در پراید 111 با تغییر در کنسول جلو و صندلیها، طراحان سعی کردهاند داخل کابین خودرو با پراید هاچبک کمی فرق داشته باشد. در عین حال رنگبندی داخل کابین خودروی 111 بیروح است و به نسبت کابین کرم رنگ امویام یکنواخت و سادهتر بهنظر میرسد. همچنین همانطور که گفته شد مونتاژ این خودرو ضعیف است و پس از مدتی از داخل کابین سر و صدای قطعات شنیده میشود. البته به نسبت قیمت خودرو، صندلیها با کیفیت هستند و در مقابل، صندلیهای امویام راحتتر هستند. بزرگتر بودن صندوق بار و فضای کابین خودرو نیز مزیت دیگری به نسبت امویام 110 است. قدرت سیلندر پراید 111 از امویام نسبتاً کمتر است چرا که مانند سایر پرایدها از پیشرانهی 1323 سیسی استفاده میکند که حجم و مصرف سوخت بیشتری هم دارد. توان پیشرانهی پراید 32 اسب بخار است که مناسب رفت و آمد های شهری به وسیلهی این هاچبک کم وزن است. متاسفانه مجموعهی جلوبندی این خودرو ضعفهای بزرگی دارد و به مرور دردسر ساز میشود. در مدل SX سیستم ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و کیسه هوا و امکانات جدید دیگری اضافه شده است. اما همچنان امویام ایمنتر است و بدنهی ضعیف 111 ضربات وارده را تحمل نمیکند و سرنشینان در معرض خطرند.
امویام 110
امویام 110 یا همان ماتیز چینی، ظاهری شبیه ماتیز محبوب دارد و از اولین خودروهای وارد شده از سرزمین اژدها به ایران است و طرفداران زیادی در بازار ایران بدست آورده است. بدنهی مدل 110، فرم مدرنتری دارد و با همراهی چراغهای دوار، ظاهر زیبا و هماهنگ و بهتری از مدل 111 پیدا کرده است. البته طراحی این هاچبک مشکلاتی هم دارد از جمله چرخهای کوچک، درها و پنجرههای جانبی بزرگ که نمرهی قابل قبولی از منتقدان نخواهد گرفت. البته در مدل جدید که با نام 110 شناخته میشود، وضعیت ظاهری نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است و میتوان گفت از نظر ظاهری، این مدل از رقیب اصلیاش یعنی تیبا 2، بسیار بهتر عمل کرده است. البته این ایرادات ظاهری مزایای هم دارند از جمله آن که اندازهٔ بزرگ درها، بر خلاف ابعاد کوچک بدنه، سوار و پیاده شدن به کابین را تسهیل کردهاند. همچنین پنجرههای بزرگ و رنگبندی کرم رنگ کابین باعث میشوند تا فضای کابین از آن چه که هست بزرگتر دیده شود. زمانی که در امویام 110 نشستهاید احساس حضور در یک آکواریوم را دارید! در واقع مقصود این است که دید به اطراف مناسب است. همچنین ظاهر کابین بهتر به نظر میرسد و مونتاژ کابین از پراید 111 بهتر است. البته همانطور که کیفیت قطعات 111 پایین بود و موجب سر وصدای کابین میشد با همان دلایل امویام 110 هم چنین مشکلی دارد. امویام 110 در بازار ایران دو مدل دارد که یکی مجهز به پیشرانهی 3 و دیگری 4 سیلندر است. خودروی 4 سیلندری در مقام مقایسه و از نظر فنی، در کنار پراید 111 قرار میگیرد.پیشرانه 1100 سیسی امویام قدرتی معادل 67 اسب بخار دارد، یعنی قدرتی بیش از پراید، و هم چنین مصرف سوخت کمتری هم دارد. ام ویام قدرت بیشتری معادل 67 اسب بخار تولید میکند. کارکردن پیشرانهی امویام از پیشرانهی پراید 111 روانتر است. اماپراید 111 واکنش پدال سریعتری از ام ویام 110 دارد و هم چنین در این خودرو حس چابکی بیشتری منتقل میشود. اما یکی از نقاط ضعف خودرو تایرهای کوچک و سیستم تعلیق ضعیف است که ضربات مسیر ناهموار را به کابین خودرو منتقل میکند.حس نرمتر بودن تعلیق امویام نسبت به پراید در رانندگیهای طولانی مدت ملموستر است. البته از نظر میزان پایداری و توان مانور، امویام 110 با توجه به تایرهای کوچکی که دارد و هم چنین بدنهی منحنی شکل و قوطی وارش از پراید 111 عقب است و هنگام تغییر مسیرهای ناگهانی و در سرعتهای بالا جانب احتیاط را باید رعایت کرد چرا که امویام 110 ممکن است زود چپ کند! و نکته آخری که باید دانست، این است که بازار خرید و فروش نسخههای دستدوم امویام 110 نسبت به پراید 111 ضعیفتر است.
پیشنهاد آخر
این دو هاچبک به مدد خصوصیاتی چون مصرف سوخت کم، ابعاد کوچک، لوازم جانبی در دسترس و راحتی تعمیر پیشرانه و سیستم فنی، بسیار پرطرفدارند و با کمی خوشبینی بیشتر، میتوانیم بگوییم نسبت به سایرین در جوانان طرفداران بیشتری دارند. باید در نظر داشته باشیم با عرضهی خودروهای جدید ارزانقیمت این دو هاچبک بازهم پرفروش میمانند یا خیر؟
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.