50 میلیارد تومان هزینه تنها برای چند تغییر جزئی؟!

پس از مذاکرات برجام و باز شدن مسیر مذاکره با شرکت‌های مخنلف، ایران خودرو سعی داشته با کمپانی‌های مختلف خودروسازی اروپایی مانند پژو، فیات، مرسدس بنز و بی ام دبلیو و حتی کمپانی ژاپنی سوزوکی قرارداد همکاری ببندد اما تا کنون تنها شرکتی که اعلام همکاری کرده شرکت پژو است که می‌خواهد تا قبل از پایان سال مدل 2008 خود را وارد بازار ایران کند.
 در این میان نیز، ایران خودرو در صدد است تا مدل‌های جدیدتری از محصولات خود را به بازار عرضه نماید. در همین راستا جدیدترین محصولات این شرکت یعنی مدل فیس لیفت دنا و پژو 206 صندوقدار با نام دنا پلاس و پژو 207i رونمایی شدند.

 مشخصات فنی موتور و گیربکس دنا پلاس برخلاف تصورات، نسبت به نمونه‌ی قبلی خود تغییری نداشته و همچنان  از موتور 1.7 لیتری ef7 در آن استفاده شده. قرار است در آینده مدل دیگری از دنا با نام توربو دنا عرضه شود که گیربکس اتوماتیک داشته باشد. تغییراتی که در دنا پلاس رخ داده بیشتر مربوط به طراحی ظاهر آن بوده است.
در این مدل، شکل ظاهری چراغ‌های جلو عوض شده و نوارهای LED و نئونی به آن اضافه شده است. همچنین خودرو مجهز به دوربین دید عقب، سقف متحرک استاندارد، سیستم ارتباط چند رسانه و دو ایربگ جانبی نیز می‌باشد. از نظر ایمنی تا حدی دنا پلاس ارتقا پیدا کرده است و به ۴ کیسه هوا مجهز شده است. دو کیسه هوا از رو به رو و دو کیسه هوا از داخل صندلی‌های جلو به صورت جانبی باز می‌شود و در تصادف‌ها از جان سرنشینان جلو محافظت می‌کند. سیستم مالتی مدیای جدید و آنتن کوسه‌ای از جمله امکانات جدید دنا پلاس هستند. همچنین طراحی جلو پنجره این خودرو تا حدی به روز شده است. در بخش طراحی جانبی شاهد هستیم که خطوط طراحی به مراتب بهتری به دنا پلاس اضافه شده و طرح درب و گلگیر عقب به طور کامل تغییر کرده است. امکاناتی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، کروزکنترل، صندلی‌های جلو برقی و… مانند قبل در دنا پلاس وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود که از دهه فجر ثبت‌نام آن آغاز شود. با توجه به گفته مدیران شرکت ایران خودرو در این مراسم، تولید دنا پلاس آغاز شده است و به‌زودی وارد بازار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که این خودروی سدان ملی، قیمتی در محدوده ۴۵ تا ۴۸ میلیون تومان در کارخانه پیدا کند و در صورتی که ثبت نام آن آغاز شود، فروش آن در بازار آزاد تا ۵۰ میلیون تومان صورت پذیرد. دنا پلاس مجموعه‌ای از آزمون‌ها و تست‌های ایمنی را در آلمان با موفقیت گذرانده و به گفته مدیران شرکت از کیفیت بالایی برخوردار است.

 تغییراتی که در پژو 207 جدید صورت گرفته از دنا هم محدودتر است و عمده‌ترین تفاوت آن با محصول قبلی، جایگزینی سپر عقب نمونه اصلی 207 با سپر عقب 206 صندوقدار است!
در طراحی ظاهری پژو 207  تنها به تغییر داخل چراغ‌ها و تغییر آینه‌های جانبی بسنده شده است. یک ردیف لامپ LED به بالای چراغ‌های جلو اضافه‌ شده است که احتمالاً نقش چراغ‌های روشنایی در روز را دارند. در چراغ‌های عقب پژو 207 نیز از LED استفاده‌شده و گرافیک و طراحی داخلی آن‌ها بسیار زیباتر از چراغ‌های عقب قبلی 207 شده است. آینه‌های جانبی جدید آن نیز از طراحی بهتری نسبت به قبل بهره می‌برند چراکه آینه‌های مدل قبلی 207 متعلق به پژو 206 بوده و تغییری نداشتند.
مهم‌ترین تغییر کابین پژو 207 ، اضافه‌شدن صفحه نمایش 7 اینچی لمسی مجهز به سیستم چندرسانه‌ای و GPS بالای داشبورد و تغییر غربیلک فرمان است. سایر تغییرات جزیی که توسط قطعه‌سازان داخلی صورت گرفته، حدود 40 مورد است اما نکته‌ی عجیب ماجرا صرف بودجه‌ی 50 میلیارد تومانی برای همین تغییرات نه چندان چشمگیر می‌باشد.
همچنین برای اجرای پروژه دنا پلاس نیز میزان مشابهی بودجه صرف شده است. به گفته ایران خودرو، 207 صندوقدار جدید در شهریور 95 و دنا پلاس از اسفند ماه امسال وارد بازار فروش می‌شوند. قیمت در نظر گرفته شده برای 207 حدود 45 میلیون تومان خواهد بود.