اگر نگاهی به ده سال گذشته بیندازید پی خواهید برد که آن زمان واردات خودرو رونق بسیاری داشت و همه خیابان­های شهر مملو از محصولات جدید کمپانی­های معروف دنیا چون هیوندای، کیاموتورز و تویوتا بود.در آن زمان اگر پنجاه میلیون پول نقد داشتید می­توانستید به راحتی یکی از بهترین خودروهای شهر را داشته باشید. اما این روزها با قیمت بالای ارز نمی­توان ماشین وارداتی داشت. در شرایط کنونی با داشتن پنجاه میلیون تومان حتی نمیتوان یک سدان نیمه لوکس داشت! در چنین موقعیتی تنها انتخاب­هایی که برای مشتریان باقی می‌ماند، خودروهای چینی و ایرانی است.
گذشته از همه این مطالب در این مقاله دو خودرو به نام های دنا و آریو را با هم مقایسه خواهیم کرد. با ما در این مقاله همراه باشید. در موتوتل همراه ما باشید.

دنا
سمند جزو اولین خودروهای ملی به حساب می­آمد که توانست موفقیت خوبی را در بازار داخلی به دست آورد. طراحی و ساخت این خودرو روی پلتفرم 405 صورت گرفته بود. اگرچه نسخه‌های دیگر سمند هرکدام به نوعی دچار شکست و یا گاهاً موفقیت می‌شدند، اما دنا نخستین محصولی بود که بیش از ده سال بر پایه‌ی پلتفرمی مشابه ساخته شد و هرچند که این خودرو به اعتقاد بسیاری از افراد، تولید کاملا جدیدی از صنعت خودروسازی ایران بود، اما در واقع یک فیس لیفت ماژور و یا به عبارت دیگر، نسخه‌ی ارتقا یافته‌ای بر پایه همان سمند اولیه به شمار می‌رفت. 
هدف از ساخت دنا ارائه الگویی بی­نقص بود و دسترسی به این هدف تا حدودی محقق شد. در آینده‌ی نه چندان دور نیز نسخه جدیدتر آن وارد خیابان‌های کشور خواهد شد که تا حدودی به استانداردهای جهانی نزدیک­تر است.
از دنا که بگذریم این روزها شاهد حضور خودرویی دیگر به نام آریو هستیم که خودرویی چینی به حساب میاید اما مونتاژ آن در شرکت سایپا انجام می­شود. نام این خودرو در کشور چین Z300 می­باشد. این خودرو در ابتدا به صورت وارداتی و با همین نام وجود داشت اما با استقبال خوبی مواجه نشد اما اکنون سایپا با قرار دادن این خودرو بر روی خط تولید خود و اختصاص شرایط ویژه و تحویل چند ماهه درصدد جذب مشتری بیشتری برآمده است.
کمپانی زوتی که سازنده خودروی Z300 است به روش مهندسی معکوس وارد صنعت خودروسازی شد و تا امروز خودروهای مختلفی را روانه بازار کرده است.
دنا در ظاهر خودروی جدیدی است اما اگر دقت بیشتری به خرج دهید متوجه خواهید شد که ته چهره­ای از سمند دارد و از نیم رخ کاملا شبیه سمند سورن است. این خودرو در بخش ظاهر از رینگ‌های آلومینیومی 15 اینچ، آینه‌های جانبی برقی به همراه چراغ راهنما و قابلیت تاشوندگی برقی اتوماتیک، مه شکن جلو و عقب، چراغ‌های هالوژن و ال‌ای‌دی جلو بهره می‌برد. در مقابل سایپا آریو از نظر ابعاد طول، عرض و ارتفاع چند میلی‌متر بزرگ‌تر از دنا طراحی شده است. همچنین این خودرو از تجهیزاتی در ظاهر که بسیار شبیه به دنا است،استفاده کرده: چراغ خطرهای ال‌ای‌دی، سیستم چراغ بدرقه.

تیپ‌های مختلف آریو
آریو در سه تیپ استاندارد، الگانت و رویال ساخته خواهد شد که در حال حاضر تیپ الگانت وارد عرصه فروش شده است. طراحي منحصر به فرد اين محصول با الگوبرداري از محصولات موفق روز جهان جلوه ويژه­اي را به اين خودرو داده است. تزيينات داخلي و همچنين رعايت استانداردهاي ارگونومي در طراحي صندلي ها، حس امنيت و آرامش ويژه­اي را به سرنشينان اين خودرو القاء مي­نمايد.ويژگي­هاي فوق به همراه بدنه مقاوم، گيربكس اتوماتيك، سيستم هوشمند مسيرياب (GPS) ، سنسور دنده عقب و سيستم مولتي مديا از اين محصول يك خودرو ايده­آل براي خانواده­ها بوجود آورده است. موتور 1.6 ليتري آريو استاندارد­هاي زيست محيطي و به‌ويژه استاندارد يورو 4 اروپا را نیز دارد.
دنده‌ی این خودرو طراحی بسیار زیبا و خوش‌دستی دارد که برخلاف بسیاری از خودروهای اتوماتیک، عمود نیست و شیب ملایمی نسبت به محور عمود دارد. فرمان این خودرو نیز بسیار خوش‌دست‌تر از نمونه­های دیگر است. همچنین راننده در زیر قاب پشت فرمان قادر به تنظیم ارتفاع فرمان برای قد خود می­باشد. در کل با این اوصاف راننده تسلط بیشتری روی فرمان خواهد داشت. بهتر است بدانیم که در کابین این خودرو شاهد امکاناتی همچون سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین دید عقب، سیستم صوتی تصویری ۲ دین و ۴ کیسه هوا نخواهیم بود و این موارد تنها بر روی تیپ رویال عرضه خواهد شد.
اختلاف تنها در 100 سی‌ سی

پیشرانه این خودرو نیز نمونه‌ای مهندسی معکوس‌شده از نیروگاه میتسوبیشی لنسر 1.6 لیتری است. در واقع تیپ الگانت این خودرو از پیشرانه 1.6 بهره می­برد. نتیجه استفاده از این پیشرانه در عمل تنها به نوع جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت بستگی دارد. این خودرو از گیربکس 4سرعته اتوماتیک با ضرایب قدرتی در دنده 1 و سرعتی در دنده‌های 2، 3 و 4 بهره می‌برد.
دنا؛ خودروی ملی
اگر اغراق نکرده باشیم دنا جزو آن دسته از خودروهایی است که ظاهری بسیار مطلوب و متفاوت نسبت به نمونه‌های دیگر دارد.
در این خودرو از مواردی مثل تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه بالابر برقی شیشه‌ها، تریم مشکی رنگ داخلی به همراه تودوزی پارچه‌ای، مانیتور مالتی مدیا به همراه رهیاب ماهواره­ای، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کروز کنترل، کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، شیشه‌های سولار، تنظیم تلسکوپی فرمان، تنظیم برقی صندلی‌ها، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل کابین و پایه‌های ISOFIX استفاده شده که روی هم رفته امکانات نسبتا خوبی به شما ارائه می‌کند.
اختلاف قیمت تا چه حد؟!
در این مورد است بهتر است کمی با خودتان فکر کنید که آیا بهتر است 42 میلیون تومان کنار بگذارید و در عرض 60 روز دنا را تحویل بگیرید، یا 54 میلیون پرداخت کرده و تنها پس از 30 روز آریو را تحویل بگیرید.
با این توضیحاتی که داده شد اکنون شما هستید که باید بین این دو خودرو بهترین را انتخاب کنید.