چگونه متوجه دستکاری شدن صفحه کیلومتر خود شویم؟

شاید تا به حال شما نیز در دام دلالان فروش خودرو گیر افتاده‌ باشید... یکی از روش‌های آن‌ها برای فروش خودروی مد نظرشان، دست‌کاری کیلومترشمار و کم کردن آن است.‌ این کار که برای برخی از تعمیرکاران به شغلی مبدل شده است تا از این طریق خودرو را گران‌تر بفروشند، از لحاظ قانونی تحت عنوان جرم از آن نام برده می‌شود. اگرچه دست‌کاری کردن کیلومتر شمار خودرو اغلب از ظاهر آن قابل تشخیص است، اما عدم برخورد جدی و قاطعانه با این شغل کاذب موجب ترویج روز افزون کلاه‌برداری در خرید و فروش خودروها شده است. البته جالب است بدانید این چنین کلاه برداری‌هایی نه تنها در ایران، که در کشورهای آلمان و بلژیک نیز به ترتیب با اختصاص دادن 30 درصد و 8.6 درصد خودروهای دست دوم، رایج است.

و اما چگونه می‌توان به این ترفند پی برد؟
در صورتی که خودروی مد نظر تعمیراتش را در نمایندگی‌ها انجام می‌داده است، به راحتی می‌توان با درخواست دفترچه نمایندگی و بررسی آن، از کیلومترهای ثبت شده به ترتیب تاریخ، آگاهی لازم را کسب کرد. یکی از مزیت‌های کامپیوتر مرکزی در بعضی خودروها این است که میزان کارکرد کیلومتر اصلی خودرو در آن درج می‌شود و تنها با بررسی از طریق دستگاه دیاگ می‌توان به عدد حقیقی کیلومتر ثبت شده، دست یافت. برای مثال، کیلومتر واقعی پژو پرشیای قبل از سال 91 را می‌توان با استفاده از دیاگ تشخیص داد. نکته‌ی دیگری که در این موقعیت به کمک شما می‌آید، دقت زیاد به ظاهر کلی خودرو است. البته این دقت زیاد طی تجربه در خرید و فروش خودرو به دست می‌آید اما با بررسی برخی نکات،مانند میزان سائیدگی پدال گاز و غربیلک و وضعیت رودری و رادیاتور، می‌توان تا حدودی از وضعیت کلی خودرو آگاه شد. اگر هم‌چنان می‌خواهید از فروشنده‌های سطح شهر خریداری کنید، مشاوره با کارشناسان خودرو بهترین و منطقی‌ترین گزینه است. حتما این نکته را نیز در نظر بگیرید که  فروشنده‌ی خودرو در اصل خود مصرف‌کننده بوده و یا صرفاً دلال خرید و فروش است.