نقد و بررسی برلیانس H230
خودروسازی ایران را میتوان آیینهی تمام نمای فرصت سوزی دانست. این امر یکی از دلایلی است که تا به امروز هیچ کدام از خودرو سازان داخلی نتوانستهاند رضایت مشتریان را جلب کنند. چندی است که خودروسازان کشورمان دست به دامان خودروسازان چینی شدهاند تا شاید این شرکتها را از این اوضاع کمی به دور کنند. حال چرا میگوییم فرصت سوزی؟! زیرا در سالهای نه چندان دور کشورمان این شرکتها از سرمایه گذاری خودروسازان بزرگ جلوگیری کردند. حال کاری با این موضوع نداریم، ولی همین امر باعث شده تا وضعیت خودروسازی ما به این روز بیوفتد.یکی از خودروهایی که در این اوضاع نابسامان خودروسازی کشورمان به ایران وارد شد، برلیانس H230 بود. این خودرو برای اولین بار در آگوست سال 2012 به بازار جهانی معرفی شد. چند وقتی هست که خودروسازان چینی با طراحان ایتالیایی قرار داد بستهاند، یکی از این شرکتها برلیانس است. حتی برلیانس سابقهی همکاری با شرکت معروف پنین فارینا را به مدت 5 سال نیز داشته است. پنین فارینا طراحی خودرهایی همچون H330 و H530 را برای برلیانس انجام داده است. برلیانس با به استخدام درآوردن ریئس تیم طراحی پنین فارینا، توانست قدم بزرگی را بردارد.
H230 اولین خودرویی بود که توسط تیم طراحی برلیانس با سرپرستی رئیس اسبق تیم طراحی پنین فارینا به خط تولید رسید. البته چند سالی هست که استفاده از طراحان غربی بین خودرو سازان چینی مرسوم شده است. منتقدان خودروی چینی برلیانس H230 را از نظر طراحی مطلوب دانستهاند و خطوطی که در آن به کار رفته را مناسب میدانند. در واقع میتوان H230 را یک گام بزرگ در صنعت طراحی شرکت برلیانس دانست.داخل خودرو نیز از طراحی خوبی برخوردار بوده.برلیانس در ساخت بعضی از قسمتها از پلاستیکهای ارزان قیمت و نامرغوب استفاده شده کرده است. البته استفاده از پلاستیک نامرغوب در صنعت خودرو سازی چین یک امر طبیعی است. میتوان گفت که کابین H230 از طراحی نسبتا اسپرتی برخوردار بوده، مخصوصا فرمان این خودرو که حس یک سواری اسپرت را بیشتر به راننده انتقال میدهد. بعضی از منتقدان غربی طراحی داشبورد این خودرو را بسیار شبیه به خودروهای سیتروئن مخصوصا مدلهای C3 و D3 دانستهاند. یکی دیگر از نکات مثبت این خودرو را میتوان صندوق بار بزرگ دانست. این امر باعث شده تا H230 تبدیل به یک خودروی مناسب برای خانواده شود.
در زیر کاپوت این خودرو یک یشرانهی 1.5 لیتری 4 سیلندر قرار گرفته است. این پیشرانه توان تولید 105 اسب بخار قدرت را دارد. برلیانس برای این خودرو دو جعبه دندهی مختلف را در نظر گرفته است. اولی دارای گیربکس 5 سرعتهی دستی و دومی دارای یک گیربکس 6 سرعتهی اتوماتیک است. H230 با داشتن این پیشرانه میتواند به حداکثر سرعت 180کیلومتر در ساعت دست پیداکند. این خودرو دارای یک مخزن سوخت 42 لیتری است که به طور میانگین 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر بنزین مصرف میکند.از همچین خودرویی نباید توقع امکانات زیادی را داشته باشید، اما H230 در قیمت خود دارای امکانات خوب و مناسبی است. از امکانات این خودرو میتوان به سنسور دنده عقب و سانروف برای نسخهی اتوماتیک، سیستم ضد سرقت، 6 عدد بلندگو، رینگ 15 اینچی و سیستم تعلیق مک فرسون اشاره کرد. همچنین ترمز جلویی این خودو دارای سیستم دیسکی خنک شونده و در قسمت عقب دارای سیستم کاسهای است.این خودرو توسط سایپا در ایران مونتاژ میشود. مدل دندهای این خودرو را در ایران میتواند در حدود 38 میلیون تومان و نسخهی اتوماتیک این خودرو را در حدود 49 میلیون تومان خریداری کرد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.