نقد و بررسی تویوتا جی تی 86

تویوتا جی‌تی 86 را می‌توان یکی از متفاوت ترین تویوتاهایی دانست که تا به امروز توانسته به خط تولید برسد. خودرویی که توانست به خاطر ظاهر زیبایش طرفدارانی را برای خود جمع کند. جی‌تی 86 حاصل همکاری دو شرکت تویوتا و سوبارو بوده است. به همین دلیل شما می‌توانید مشابه همین خودرو را با آرم سوبارو و با نام  BRZ در خارج از کشور و یا در مناطق آزاد تهیه کنید. اما به دلیل اینکه ورود خودروهای سوبارو به ایران به دلیل نداشتن نمایندگی ممنوع بوده، BRZ نتوانست به پلاک ملی دست پیدا کند. با این حال اگر سری به مناطق آزاد بزنید شاهد تردد BRZ در خیابان‌ها خواهید بود.تویوتا در سال 2007 یک خودروی کانسپبت را با نام   ( Future Toyota ) یعنی " آینده‌ی تویوتا " معرفی کرد. سپس در سال 2008 تویوتا 16.5% از سهام شرکت سوبارو را خریداری کرد. پس از خریداری سوبارو توسط تویوتا، سوبارو نیز درگیر پروژه‌ی FT شد. این همکاری باعث تولید خوردویی با نام FT-86 شد که برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت سال 2009 رونمایی شد. FT86 از کانسپت قبلی تویوتا مقداری کوچک تر بود. سپس در سال 2011 تویوتا و سوبارو 5 محصول مفهومی خود را که بر پایه‌ی FT-86 طراحی شد بود، رونمایی کردند.


پس از گذشت 5 سال از معرفی اولین طرح مفهومی FT، این خودرو به طور رسمی در نمایشگاه توکیوی سال 2011 با نام رسمی GT86 معرفی شد. در همان زمان معرفی، تویوتا از جی‌تی 86، 7000 دستگاه سفارش گرفت، این در حالی بود که سوبارو از BRZ فقط 3500 دستگاه سفارش گرفت. حال موقعیتی برای تیم موتوتل به وجود آمده تا این خودروی پرطرفدار را در خیابان های ایران آزمایش کنند.زمانی که کاپوت جی‌تی 86 را بالا بزنید، با یک پیشرانه‌ی 2 لیتری 4 سیلندر مواجه خواهید شد. این پیشرانه می تواند 197 اسب بخار قدرت تولید کند. این خودرو در اصل دارای گیربکس‌های اتوماتیک و دستی است. اما ایرتویا که نمایندگی رسمی تویوتا در ایران است و واردات این خودرو را بر عهده داشت، فقط به نسخه‌ی اتوماتیک این خودرو بسنده کرد و دست آن را در دست پلاک ملی ایران گذاشت. خودروی مورد نظر ما دارای یک گیربکس 6 سرعته‌ی اتوماتیک است. پیشرانه‌ی این خودرو دارای آلایندگی یوروی 5 است.


جی‌تی 86 به کمک این پیشرانه‌ می‌تواند در عرض 8.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. این پیشرانه‌ به جی‌تی کمک می‌کند تا به حداکثر سرعت 230 کیلومتر در ساعت برسد.طراحی جی‌تی 86 در مقابل دیگر طراحی‌های شرکت تویوتا ، کمترین نمره‌ی منفی را دارد. این خودرو با داشتن 4240 میلی‌متر طول، 1775 میلی‌متر عرض و 1425 میلی‌متر ارتفاع در قالب خودرو‌های اسپرت قرار می‌گیرد که خودروهایی همچون مزدا MX-5  و فیات 124 اسپایدر نیز در همین سبک هستند. جی‌تی در بازار ایران یکه تازی می‌کند. زیرا با وجود قوانین گمرکی ایران، هیچ کدام از رقبای یاد شده، نتوانستند به ایران راه پیدا کنند. بنابراین اگر شما قصد خرید همچین خودروهایی را داشته باشید، تنها گزینه‌ی پیش روی شما جی‌تی 86 خواهد بود. طراحی این خودرو در نوع خود، واقعا بی‌نظیر است. یکی از ایراداتی که برخی از روی ناآگاهی به این خودرو می‌گیرند، نداشتن سانروف است. اگر کمی به طراحی این خودرو دقت کنید، در میابید که به علت خطوط موّربی که بر روی سقف خودرو قرار دارد، داشتن سانروف غیرممکن است. کلا طراحی جی‌تی 86 را از همه نظر می‌توان معقول دانست. تویوتا در جی‌تی از تایر‌های 17 اینچی میشلین استفاده کرده است.


برند میشلین یکی از معروف ترین کارخانه‌جات تولید تایر در سراسر دنیا است. تایر‌هایی که در این خودرو استفاده شده، یکی از بهترین تولیدات میشلین است. طراحی عقب این خودرو بسیار فکر شده است. خطوط و کشیدگی‌های صندوق عقب جوری است که یک اسپویلر سرخود کوچک را برای جی‌تی فراهم کرده است. حتی با نصب نبودن اسپویلر بزرگی که تویوتا برای این خودرو در نظر گرفته، جی‌تی باز از ظاهر و هندلینگ بسیار عالی در سرعت و برخوردار است. همچنین طراحی چراغ‌های این خودرو بسیار خوب است و کمک بسیاری به ظاهر خشن جی‌تی کرده است. یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که می‌توان به طراحی جی‌تی گرفت، فضای کم صندوق عقب این خودرو است. صندوق عقب این خودور دارای 243 لیتر فضای بار است، این یعنی 50 لیتر از آئودی ‌تی‌تی کمتر! در کل جی‌تی خودرویی بود که در ایران طرفداران پروپاقرصی پیدا کرد و توانست میخ خود را در دل جوانان ایرانی محکم کند.اگر به دنبال یک کابین به روز و مجهز به امکانات هستید، به هیچ عنوان جی‌تی 86 را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. زیرا این خودرو به کلی از این حال و هوا دور است. طراحی کابین این خودرو در جهت ارتقاء فضای اسپرت آن بوده و خبری از امکانات روز و راحتی زیاد در آن دیده نمی‌شود.


با تمام این داستان کابین این خودرو دوست داشتنی است. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت کابین خودرو تقریبا بالا است. مواردی نیز دیده شده که دارندگان این خودرو از مواد به کار رفته در آن ناراضی هستند. همچنین گفته شده که این خودورو پس از طی کردن چند صد کیلومتر به صدا می‌افتد. بالاخره می‌توان گفت که این اولین تجربه‌ی تویوتا در ساخت این نوع خودروها بوده و دارندگان آن باید کمی محتاط تر با آن برخورد کنند. البته خودروی مورد نظر ما به خوبی نگه‌داری شده بود. داخل این خودرو تشکیل شده از ترکیب دو رنگ قرمز و مشکی بود که باعث جذابیت بیشتر کابین این خودرو شده است. جی‌تی فقط روی کاغذ 4 نفره است. اما در واقع صندلی‌های عقب آن انقدر کوچک هستند که امکان استفاده از آنها وجود ندارد. اما سرنشینان جلویی خودرو از فضای نسبتا خوبی برخوردار هستند. عملکرد کلیدهای طعبیه شده در خودرو نیز بسیار خوب است و نمی‌توان ایرادی از آن گرفت. طراحی دکمه‌‌های این خودرو از کلیدهای هواپیما الهام گرفته شده که زیبای داخل کابین خودرو را دو چندان کرده. همین امر باعث شده تا حس یک خودروی اسپرت به راننده انتقال داده شود.


همچنین با داشتن کلیدهای تعویض دنده‌ در پشت فرمان باعث شده تا رانندگی با این خودرو لذت بخش تر شود.از نظر ایمنی نیز، جی‌تی دارای 9 کیسه‌ی هوا است. این کیسه‌های در قسمت‌های راننده، سرنشین و جانبی جاسازی شده‌اند. در قسمت ترمز‌ها نیز به سیستم قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز شدید ((ABS)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل رانش (TCS) و سیستم کنترل پایداری (TCS) مجهز شده است.زمانی که کلید استارت این خودرو را فشار بدهید، هر چه رشته کردید، پنبه خواهد شد. جی‌‌تی به دلیل داشتن ظاهری خشن و تهاجمی، حس یک خودروی پرسعت را به شما انتقال می‌دهد، اما کافیست که پدال گاز این خودرو را تا انتها فشار دهید. البته این موضوع دلیلی بر رانندگی کسنل کننده‌ی این خودرو نیست. به لطف طراحی قدرتمند سوبارو و تویوتا این خودرو همچنان از لذت رانندگی خاصی برخوردار است. همچنین پیشرانه‌ی این خودرو با انتقال قدرت به چرخ‌های عقب، لذت رانندگی با این خودرو را دوچندان کرده. چسبندگی این خودرو به زمین بسیار عالی است، برای همین این خودرو تبدیل به خودرویی محبوب شده، مخصوصا برای کسانی علاقه به دریفت دارند. عملکرد دنده‌ها بسیار عالی است.


خشک بودن صندلی‌ها را نیز می‌توانید به حساب اینکه سوار یک خودروی اسپرت هستید، از ذهن خود پاک کنید. اما به نظر نمی‌رسد بتوان در مسیرهای طولانی روی آن حساب کرد. فرمان خودرو نیز بسیار هوشمندانه طراحی شده، فرمانی کوچک در عین حال خوش دست. آیینه‌های جانبی خودرو نیز از اندازه‌ی خوبی برخوردار است و نقطه‌ی کور زیادی ندارد. اما به دلیل سطح کمک دید دوربین عقب و نبود سنسور پارک، ممکن است در مواقعی که قصد پارک این خودرو را دارید، با مشکل مواجه شوید. اما اگر چندی با این خودرو رانندگی کنید، انداره‌ی آن دستتان می آید و دیگر مشکل پارک نخواهید داشت. جی‌تی 86 دارای مصرف ترکیبی سوخت 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است که توسط یک مخزن سوخت 45 لیتری پشتیبانی می‌شود. درکل نباید از جی‌تی 86 انتظار یک معجزه‌ داشته باشید، اما می‌توانید از رانندگی با این خودرو لذت ببرید.