خودروی دنده ای L90 سال 1395
داچیا لوگان با نام های متفاوت دیگری چون رنو لوگان و ال 90 نیز شناخته می شود. شرکت رنو پارس این خودرو را در ایران تولید می کند. البته باید گفت رنو پارس کنسرسیومی از شرکت های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به شمار میرود. این خودرو در خارج از کشور توسط شرکت داچیای رومانی و در کشورهای رومانی، کلمبیا، روسیه، مراکش، ایران، هند و آفریقای جنوبی تولید می شود. ال 90 تا زمان حاضر در دو نسل به تولید رسیده است و هم اکنون نیز در ایران در تیپ های مختلف عرضه می شود. این خودرو جزو خودروهای جادار و راحت بهشمار می رود، فضای سرنشین بزرگی دارد و دارای یک موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ به حجم 1.6 لیتر است، که توانایی تولید قدرت 105 اسب بخار را دارد. وجود یک گیربکس 5 دنده ای این قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند و شتاب 0 تا 100 آن در 10.2 ثانیه اتفاق میافتد. بیشینه سرعت آن 175 کیلومتر در ساعت می باشد و دنده این خودرو نسبت به دیگر خودروهای داخلی بسیار نرمتر است.
گذشته از این ویژگی ها کم مصرف بودن این خودرو نیز زبان زد خاص و عام است چراکه در سیکل ترکیبی میزان 6.9 لیتر مصرف می کند. همانطور که گفته شد ال 90 در تیپهای مختلفی تولید و مونتاژ می شود که پایین ترین سطح آن تیپ E0 میباشد. حضور خودروهای کشور فرانسه در ایران با تولید 405 آغاز شد. پس از آن پژو 206 نیز به خودروهای داخل کشور پیوست. شرکت داچیا با تولید خودرو لوگان در سال 2004 در صدد آن بود که خودرویی میان رده را به بازار اروپا معرفی کند. خودرویی که با اشتیاق ایران مواجه شد و همین باعث شد که لوگان ال 90 وارد بازار ایران شود و با اقبال خوبی نیز مواجه شود. قرار بود که این خودرو جایگزین پراید ایرانی شود و چهره ی خیابان های کشورمان را تغییر دهد اما قیمت بالای آن نتوانست این وعده را عملی کند. به دور از انتقادهای بی شماری که بر این خودرو وارد گشته کیفیت بالای لوازم تحسین برانگیز است. در این مقاله با ما همراه باشید تا این خودرو را بیش از پیش بشناسیم:
بدنه
به نظر می رسد که بدنه این خودرو جزو چالش برانگیزترین قسمت های آن باشد. مواردی که اغلب به آن اشاره می شود بالا بودن صندوق عقب ماشین که دید راننده را از عقب کمتر می کند، ظاهر قدیمی آن که هیچگاه تغییری نداشته و ناهمگونی میان نماهای جلو و عقب است. با نگاه از مقابل، چراغهای ذوزنقه ای مخصوص ال 90 وجود دارد که جهتشان به سمت لوگوی لوزی شکل آن است و در کنار خودرو شاهد گلگیرهای آن هستیم. چراغ های عقب ماشین نیز به راستی که با ظاهر کلی این خودرو هماهنگی دارد. آنچه که به عنوان یکی از نقدهای اصلی به این خودرو بر سر زبان هاست، باز هم بالا بودن ارتفاع صندوق آن است. از آنجایی که این مسئله دید راننده را تا حدودی کور می کند و زاویه دار بودن شیشه عقب نیز این مشکل را شدت می-بخشد.
کابین
کسانی که برای بار اول با این خودرو رانندگی می کنند معمولا به هنگام پیاده شدن راضی بهنظر نمی رسند. البته این نارضایتی به دلیل مشکل در رانندگی نیست بلکه به دلیل تم یکنواخت، ساده، بی روح و خشک و جعبه ای اتومبیل است. با این وجود که ظاهر این ماشین حسی دلنشینی را به سرنشینان القا نمی کند اما لوازم آن از کیفیت قابل قبولی یرخوردار هستند. سادگی در تمام اجزا آن اعم از صفحه کیلومتر و داشبورد آن نیز پیداست.در پنل داشبورد نیز دو دریچهی تهویهی مطبوع دایرهای با نواری مربوط به پخش صوتی و دکمههای کنترل و تنظیمات وجود دارد. فضای داخلی ال 90 با رنگ طوسی به طور کامل یکنواخت شده است. سرنشینان با نشستن بر روی صندلی های معمولی آن حس تسلط بر آن ها غالب می گردد.و اما اکنون به سیستم صوتی این خودرو مکعبی بپردازیم. این بخش نیز چون دیگر بخش ها چندان پیشرفته نیست با این وجود از درگاه USB و بلوتوث بهره مند است.به طور کلی این خودرو علیرغم روح کهنهای که دارد اما طراحی منطقی و فضای نسبتا آزاد داخل آن و لوازم با کیفیت حسی دلنشین را برای سرنشینان به همراه خواهد داشت.
مشخصات فنی
در ال 90، یک پیشرانهی 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه با حجم دقیق 1598 سیسی (1.6 لیتر) سود میبرد. این موتور قادر به تولید قدرت 105 اسببخار در 5750 دور بر دقیقه و گشتاور 140 نیوتونمتری در 3750 دور بر دقیقه است. در حالت معمول، یک جعبهدندهی 5 سرعتهی دستی این خودرو را همراهی میکند. مدل اتومات نیز از یک جعبهی دندهی خودکار 4 سرعته نیزسود میبرد. برای جثهی 1.1 تنی این اتومبیل، به 10.5 ثانیه زمان نیاز دارید که از حال سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنید. این خودرو را میتوان جزو ارزانترین خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در کشور به حساب آورد. جک J٥ اتوماتیک یکی از رقیبان ال ٩٠ اتوماتیک است که حجم موتوری معادل ١٨٣٤ سیسی دارد و مقایسه آن با ال 90 شاید آنچنان منصفانه نباشد. اما جک حتی با پیشرانهای که نسبت به تندر ٢٣٤ سی سی حجیمتر است و شش اسب بخار نیز قویتر (قدرت پیشرانه جک J٥ به ١١١ اسب بخار میرسد)، باز هم نمیتواند از پس تندر ٩٠ اتوماتیک برآید و این پیروزی را باید به حساب دقت در طراحی ضرایب گیربکس تندر گذاشت. حتی برلیانس سری H٣٠٠ که به بازار ارائه شده است از نظر قیمت و کلاسبندی در رده ال ٩٠ جای میگیرد، اما با توجه به گشتاور ١٣١ نیوتن متری پیشرانهاش نمیتواند برنده پیکار با ال90 اتوماتیک باشد. برلیانس در تیپ مجهز به گیرباکس اتوماتیک حتی از ال٩٠ هم چند میلیونی گرانتر است. ال ٩٠ اتوماتیک را باید خودروی ارتقا یافتهای برشمرد که ضمن حفظ محاسنی همچون صندوق عقب ٥١٠ لیتری و کیفیت مونتاژ بالا، استهلاک پایین، بازار دست دوم خوب، فراوانی قطعات یدکی و خدمات پس از فروش مناسب، میتواند عبور از شهرها و جادهها را برای سرنشینان و به خصوص راننده آسان تر کند. ضمنا مصرف سوخت پایین ال ٩٠ اتوماتیک باعث میشود کمتر در صفوف پمپ بنزین بایستید. همچنین شبکه گسترده خدمات پس از فروش ایران خودرو همیشه میتواند پاسخگوی مشتریان باشد.
امنیت
در ایران از ال 90 به عنوان خودرویی امن یاد می شود. این خودرو با کسب 3 ستاره ایمنی در سال 2005 و در تست تصادف از مطمئن ترین ها به حساب می آید. بهره جستن از کیسههای هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی ترمز، سیستم سوخت خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری و سیستم ضد سرقت (ایمبولایز) از جمله ویژگیهای ایمنی و امنیتی این سدان شهری محسوب میشود.
نتیجه گیری
با تمام ویژگی هایی که از این خودرو ذکر شد منطقی به نظر می آید اگر بخواهید این خودرو را به دیگر خودروهای داخلی ترجیح دهید.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.