5 ستارهی ایمنی برای نیسان ایکس تریل
Euro NCAP یک سازمان معتبر در زمینهی تایید ایمنی خودروهاست به همین خاطر کمپانیهای سازندهی خودرو در یک دههی اخیر تلاش میکنند ایمنی ماشینهایشان را با امتیازی که از آزمایشهای ایمنی این موسسه به دست میآورند معرفی کنند، این معرفی که با تعداد ستارهها مشخص میشود باعث مباهات خودروسازان خواهد بود و بالاترین سطح ایمنی در حال حاضر دریافت پنج ستاره ایمنی می باشد.خودروی ایکستریل ساخت شرکت خودروسازی نیسان یکی از خودروهایی است که موفق شده است پنج ستاره ایمنی را از این سازمان دریافت کند. گفتنی است خودروسازی نیسان در سالهای اخیر ثابت کرد است که ایمنی خودرو برایش از هر مشخصهی دیگری مهم تر است و والاترین هدف برای این کمپانی در طراحی خودرو تامین ایمنی برای راننده و دیگر سرنشینان خودرو است.نیسان ایکستریل دارای امکانات ایمنی معمولی نظیر کیسه هوا،، فرمان حساس به سرعت، ABS، EBD و ESP است علاوه بر اینها سیستمهای ایمنی جدید نیز بر روی این خودرو نصب شده است که به بیان آنها خواهیم پرداخت:
سیستم هشدار برای فشار باد لاستیکها: این سیستم در صورتی که فشار باد لاستیکها کم یا زیاد باشد به راننده اخطار میدهد تا مسئله را برطرف کند.سیستم نگهداری خودرو در شیب: این سیستم میتواند با تشخیص میزان شیب در جادههای از عقب رفتن خودرو در لحظهی شروع حرکت در شیبها جلوگیری کند.
سیستم هشدار نقطهی کور و خروج از خط: این سیستم با هشدار دهی در هنگام خروج از خط میتواند کم توجهی رانندگان را تا حدودی جبران کند تا از انحراف خودرو جلوگیری گردد. دیگر قابلیت این سیستم مطلع ساختن راننده از وجود خودرو یا موانع در نقاط کور ماشین است که میتواند از احتمال بروز تصادفات بکاهد.
سیستم شناسایی اشیا متحرک: کارایی این سیستم در هنگام دنده عقب رفتن ماشین است، در این هنگام اشیا متحرک در نمایشگر خودرو به نمای در میآیند و به راننده هشدار میدهد.
نمایشگر دید اطراف: دوربینهایی که در روی بدنهی خودرو نصبشدهاند میتوانند راننده را در هنگام پارک اتومبیل به خوبی یاری کنند. در حالت پیشرفتهتری نیز میتوانند دید از بالابر ماشین را بر روی نمایشگر به راننده نمایش دهند.با داشتن چنین امکاناتی عجیب نیست که نیسان ایکستریل موفق شده در تمامی آزمونهای نهاد Euro NCAP با بالاترین نمره پیروز شود و در نهایت 5 ستارهی ایمنی را دریافت نماید.اما بهتر است کمی بیشتر با Euro NCAP آشنا شویم. نام کامل این نهاد " برنامهی اندازه گیری اتومبیلهای جدید اروپا" است. این موسسه در سال 1997 در کشور بلژیک و توسط آزمایشگاه تحقیقاتی حملونقل وابسته به وزارت حملونقل کشور انگلستان بنیان نهاده شد. البته گفتنی است که در حال حاضر توسط تمامی نهادهای دولتی دیگر در اتحادیه اروپا مورد حمایت قرار میگیرد.گفتنی است اولین بار ایده اصلی شکلگیری این نهاد، برنامه NCAP بود که توسط سازمان ملی مدیریت ایمنی شدآمد آمریکا در سال ۱۹۷۹ میلادی تأسیس شده بود که سرانجام این ایده با بیست سال تاخیر در اروپا هم اجرا شد. Euro NCAP یک برنامه داوطلبانه است و خودروسازها میتوانند تولیداتشان را برای انجام آزمایشهای ایمنی به این نهاد واگذار کنند.گرچه انجام تمامی آزمایشهای این نهاد برای اتومبیلها در اروپا لازم نیست اما با توجه به وجهه و اعتبار این سازمان خودروسازان ترجیح میدهند تاییدههای این نهاد را برای خودروهای خود به دست آورند.البته با توجه به تعدد خودروها و مدلهایی که ارسال به بازار وارد میشوند، بررسی تمام آنها برای این نهاد ممکن نیست بنابراین این نهاد تلاش میکند تنها خودروهای محبوب و پرفروش را مورد آزمایش و تایید خود قرار دهد.
نحوهی انجام آزمایشها در این نهاد به این صورت است که برای آزمایش کامل باید از هر مدل خودرو 4 دستگاه را در اختیار NCAP قرار دهند. هر چهار دستگاه پس از انجام تستهای تصادف نابود میشوند بنابراین این آزمایشها بسیار پر هزینه هستند. هر کدام از دولتهای اروپایی حامی این پروژه باید در سال حداقل حامی یک آزمایش باشند. البته این انتخاب به این صورت است که خودروی انتخابی هر حامی در بازار آن کشور از خودروهای پرفروش بوده است. نکتهی دیگر این که خودروسازان میتوانند حامی آزمایش خودروهای خود باشند. پس از انتخاب مدل خودرو شرکت سازنده باید پرفروشترین تریم خودرو را برای آزمایش معرفی کند.سازمان به شرکتها اجازه نمیدهد که در هنگام آزمایشات خودروهای خود را به سیستمهای ایمنی مجهز اخترند. خودرو تنها در صورتی مجاز به استفاده از دریای آزادتم اضافی است که این امکانات در نسخهی پرفروش خود این تجهیزات را ارائه دهند. از سال گذشتهی میلادی هر خودرو میتواند یک بار بدون امکانات اختیاری و یکبار _ در صورت تمایل خودروساز_ با امکانات ایمنی تحت آزمایشات قرار بگیرد.گفتنی است خودروهای مورد استفاده در این آزمایشات توسط خود نهاد از نمایندگیهای فروش ماشینها خریداری میشود پس ممکن نیست توسط خودروسازان تقلبی صورت بگیرد.اما ستارهها چه معنایی دارند؟
تعداد این ستارهها به این معنا نیست که سوارشدن بر خودرویی که مثلا 3 ستاره دارد خطرناک است. بهتر است به موارد زیر توجه کنید:
1 ستاره: محافظت نه چندان مناسب در تصادفات
2 ستاره: رد شدن از استاندارد ایمنی، نداشتن سیستمهای جلوگیری از تصادفات
3 ستاره: محافظت به نسبت خوب ای سرنشینان در هنگام تصادف، نداشتن سیستمهای جلوگیری از وقوع تصادفات
4 ستاره: حفاظت مناسب سرنشینان خودرو در هنگام تصادف، ممکن است به سیستمهای جلوگیری از وقوع تصادفات مجهز باشد.
5 ستاره: محافظت خوب از سرنشینان در هنگام وقوع تصادفات، دارای تجهیزات مورداعتماد در جلوگیری از تصادفات.
مشخص است که خودروهایی که دااری 4 یا 5 ستارهی ایمنی هستند از نظر محافظت از سرنشینان در بروز تصادفات و استحکام بدنه فرق زیادی با هم ندارند. در واقع تفاوت اساسی در 4 ستاره و 5 ستاره در داشتن امکانات و تجهیزات جلوگیری از تصادفات است. آنچه باعث موفقیت خودروی ایکستریل در به دست آوردن 5 ستاره ایمنی شده است مجهز بودن این ماشین به سپر ایمنی نیسان است. این سپر که از تکنولوژی خاصی بهره می برد دارای دوربین 360 درجه، حسگرهای هشدار خارج شدن از خطوط و حسگر شناسایی اشیا متجرک در عقب ماشین است که می تواند به خوبی از اتفاق افتادن تصادفات جلوگیری کند.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.