ساینا EX، سدان پرچمدار سایپا!
سایپا اولین خودروی ملی خود یعنی تیبا را در سال 87 به اسم مینیاتور روانهی بازار کرد. اما این خودرو در حقیقت ترکیبی از پراید، ریو و ال 90 است. اگرچه تیبا از لحاظ طراحی، کیفیت بالایی نداشت اما به خاطر مناسب بودن قیمتش و بهتر بودن از پراید، بهخوبی مورد استقبال قرار گرفت. اما این سدان سگمنت همچنان از لحاظ طراحی داخلی و خارجی ضعفهای متعددی دارد و بهخاطر این مشکلات که باعث ناراضی بودن خریداران شد، سایپا بر آن شد تا تغییراتی اساسی در آن بدهد. بر همین اساس نسخهی فیس لیفت شدهی تیبا طراحی شد. نام ابتدایی آن 232 بود که در اسفند 92 معرفی شد که بعدها بهنام ساینا مشهور شد. تغییرات داخلی و خارجی ساینا باعث شد تا آن را نسل جدید تیبا بدانند. این خودرو سال قبل روانهی بازار شد. در ادامهی مطلب نگاهی به ویژگیهای ساینا خواهیم انداخت.
این خودرو بهطور کامل توسط مهندسان ایرانی و در داخل کشور طراحی شده و جلو و عقب آن کاملا با تیبا فرق دارد. فرم کاپوت عوض شده و چراغهای جلو کشیدهتر شدهاند و شبیه به چراغهای نیسان پولسار شدهاند. جلو پنجره و سپر جلو هم شبیه به لکسوس هستند. در دوطرف سپر جلو دوقاب به دور پروژکتورها قرار گرفته که البته تناسبی با طراحی کلی ماشین ندارد. در قسمت جانبی، تنها تغییری که در مقایسه با تیبا صورت گرفته، تغییر آینهها، حذف زه ها و تغییر رکاب است. همچنین خط فرورفتهی درهای جلو تیبا در این خودرو هم وجود دارد، اما خطها در گلگیرها با راهنمای جانبی ادغام شدند و دنبالهشان حذف شده است. اگر طراحان وقت بیشتری صرف میکردند قطعا میتوانستند طراحی بهتری برای رکابها ارائه دهند. اما از طرفی رینگهای اسپورت آلومینیمی بهکار رفته در ساینا از نکات مثبت ظاهری آن میباشد.
در عقب خودرو نیز تغییراتی نسبت به تیبا صورت گرفته که البته مشخص است از سایر خودروها تا حدود زیادی الگو برداری شده. برای مثال چراغهای عقب شبیه به سوزوکی کیزاشیاند و فرم کلی طراحی عقب خودرو یاداور تویوتا پاریس سدان است. اگرچه الهام گرفتن از برندهای جهانی ایرادی ندارد اما بهشرطیکه طراحیها با یکدیگر هماهنگی داشته باشد. از دیگر نکات عجیب سری جدید ساینا این است که نام خودرو بهصورت فارسی روی در صندوق قرار گرفته. از لحاظ طراحی داخلی بهترین طراحی مربوط به کابین و داشبورد ساینا است که با فرم بی روح تیبا کاملا فرق کرده. داشبورد دارای طراحی ترکیبی مشکی نقرهای است و نمایشگری کوچک بالای آن قرار گرفته که نشان دهندهی ساعت، تاریخ، دمای بیرون و تنظیمات سیستم صوتی است. فرم رودری ها اگرچه ارگونومیکتر شده اما طراحیشان شلوغتر شده است. دکمههای شیشه بالابر و چراغ هشداردهندهی صفحه آمپر همانند پراید است.
فضای داخلی آن نیز بهخاطر تغییرات کنسول وسط بیشتر شده است. اما هنوز هم شاهد بهکار رفتن میزان زیادی پلاستیک خشک در ساینا هستیم. ساینا تیپ EX در واقع تیپ فول این ماشین است. در تیپ پایهی این خودرو که SX است تجهیزاتیی مانند فرمان هیدرولیک، ایربگ، ترمز ABS و EBD ، ایموبلایزر، پنجره برقی جلو، قفل مرکزی، وجود دارد و در مدل فول آن پنجره برقی عقب، تهویه اتوماتیک، آینه بغل برقی، سنسور دنده عقب و رینگ آلومینیومی نیز وجود دارد که با توجه به قیمتش امکاناتی مناسب میباشد. موتور ساینا نیز دقیقا از پراید الگوبرداری شده که موسسهای آلمانی بهنام EF با ایجاد تغییراتی در آن، حجم و قدرت و گشتاورش را افزایش داده است. در واقع حجم موتور پراید 1300 سی سی بوده که در ساینا به 1500 سیسی رسانده شده. پیشرانهی آن با 7 واحد افزایش از 80 اسب بخار به 87 اسب بخار رسیده و گشتاور آن نیز 128 نیوتن بر مترر شده است.
این خودرو از لحاظ سواری نیز تغییراتی داشته است: شتاب صفر تا صد آن 12 ثانیه است و بهدلیل قدرت مناسبش در صورت پر بودن خودرو هم مشکلی پیش نمیآید و با روشن شدن کولر هم از قدرتش کم نمیشود. مشکلات عدم هماهنگی گیربکس و موتور و همچنین دیسک و صفحه که در تیبا دیده میشد در این خودرو برطرف شده. اما از طرفی هم بهخاطر تغییر شکل آینههای جانبی، میدان دید راننده کم شده است. وزن ساینا 50 کیلوگرم بیشتر از تیباست و مصرف بنزینش 7 لیتر در 100 کیلومتر است. رینگها از تیبا بزرگتر شده و به 14اینچ رسیده. همینطور وزن بیشتر آن سبب پایداری بیشترش میشود. حجم صندوق نیز با توجه به مدل خودرو قابل قبول است. بهطور کلی توان حرکتی و سواری ساینا برای این قیمت قابل قبول است.بهدلیل شباهت ساینا به تیبا، بر اساس روند جهانی باید تولید تیبا متوقف شود، اما سایپا همچنان قصد دارد تولید هر دو مدل را ادامه دهد. قیمت تیپ فول ساینا حدود 3 میلیون بیشتر از تیبا و در حدود 27 میلیون تومان است. در صورتیکه این افزایش قیمت در مقابل امکانات اضافه شده به ساینا غیرقابل قبول میباشد. همچنین اگرچه سایپا با سمند و پژو 405 و رانا رقابت میکند، اما در عمل از آنها ضعیفتر است.
با اینحال برتریای که ساینا بر سایرین دارد، استهلاک کمتر و هزینهی نگهداری پایینتر است. از لحاظ فضای اشغال شده نیز ساینا ابعاد کوچکتری دارد که برای سفرهای درون شهری مناسبتر است. بر اساس سخنان مدیران سایپا، قرار است در آینده مدلهای هاچبک و اتوماتیک آن نیز تولید شوند. گروه خودروسازی سایپا در آستانه ورود به بهمن ماه 1395 شمسی، شرایط فروش جدید سایپا "ساینا EX" را اعلام کرد، باتوجه به جدول ارائه شده از سوی گروه خودروسازی سایپا، اتومبیل ساینا EX با پیش پرداخت 10 میلیون تومانی و موعد تحویل اسفندماه سال جاری ثبت سفارش خواهد شد که برای فروش آن سود مشارکت 18 درصد و همچنین سود انصراف 15 درصد در نظر گرفتهه شده است، ولی جالبتر از همه اینها میتواند تخفیف تنها 833 هزار تومانی خرید این خودرو در این شرایط باشد!
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.