اشکودا کودیاک در ایران!
در جریان هستید که کمپانی اشکودا هنوز در ایران ورود نکرده است اما در تلاش است که بازار ایران را به دست آورد. نام شاسی بلندی که این کمپانی تولید کرده است و در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت اشکودا است. این محصول آنطور که پیداست جزئیات زیبا و دوست داشتنی زیاد و کیفیت بالایی دارد که طبیعی است نظر هر ایرانی را به خود جلب کند. پس از YETI کودیاک دومین کراس اووری بود که به دنیا معرفی شد، و ابعاد بزرگ آن توجه همه را به خود جلب کرد. این محصول که دارای پنج پیشرانه، سه نوع گیربکس و تجهیزات بسیار است، به عنوان خودرویی قدرتمند شناخته می شود. رقبای کودیاک در اروپا مرسدس GLC، آئودی Q5 و بیام دبلیو X3 هستند. این خودرو با داشتن تجهیزات بسیار، طبیعتا جزو خودروهای لوکس به حساب می آید و با ورودش به ایران قیمت پایینی نخواهد داشت اما تفکر عمده ایرانی ها را از یک خودرو شاسی بلند تغییر خواهد داد. همراه ما در موتوتل باشید
غوغای ظاهری آن
فقط زمانی یک خودرو می تواند یگانه باشد و باعث حیرت دیگران شود که کمپانی ساخت آن، زمان کافی برای طراحی آن در نظر گرفته باشد، کودیاک نیز جزو این دسته از خودروهای یگانه قرار می گیرد. اگر از زاویه مقابل به خودرو نگاه کنیم جلو پنجره ای بزرگ را خواهیم دید به همراه سپری زیبا و چراغ های ال ای دی بسیار چشمگیر، که چراغ های مه شکن آن نیز دقیقا زیر چراغ های اصلی قرار گرفته است. بهتر است بگوییم طراحی این چهارچرخ زیبا تنها منحصر به اشکودا است. از زاویه پشت نیز با یک خودروی خشمگین مواجه هستیم. شاید این ویژگی خوشایند بسیاری از مشتریان نباشد اما طرفداران این سبک خاص نیز کم نیستند.
بهشتی در کابین
اشکودا با استفاده از متریال با کیفیت در داخل خودرو حیرت را به چهره هر بیننده ای می نشاند و همه را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت این خودرو را تبدیل به خودرویی لوکس کرده است. روکش چرمی صندلی ها احساس راحتی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. در کنار این راحتی برای تزیینات داخلی، اشکودا از بخشهایی با طرح چوب بهره برده است که آن را زیباتر می کند. اشکودا کودیاک با حجم صندوق بار معادل 720 لیتر که در صورت خواباندن صندلیهای عقب به 2065 لیتر افزایش می یابد، در کلاس خود بهترین است. همچنین اگر صندلی تاشو سرنشین جلو را هم سفارش دهید کودیاک میتواند اشیاء طویلی تا طول 2.8 را هم حمل نماید. جهت تخلیهی راحتتر بار نیز درِ صندوق، مجهز به کنترل الکتریکی شده است. همچنین نمونهی مجهز به موتور دیزل 2 لیتری با گیربکس DSG و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک میتواند تا 2.5 تن بار را بکسل کند.
قلب تپنده اشکودا
اشکودا کودیاک روی پلتفرم MQB فولکسواگن ساختهشده است بنابراین جای تعجب نیست که برای آن موتورهای مختلف گروه فولکسواگن ارائه شود. اشکودا فعلاً برای SUV جدید خود پنج موتور مختلف شامل دو نمونهی دیزل TDI و سه نمونهی بنزینی TSIارائه کرده است. موتور پایهی بنزینی این خودرو یک واحد 1.4 لیتری TSI با 125 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور است درحالیکه نسخهی قویتر این موتور نیز با 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور ارائه می شود.در کنار موتورهای بنزینی، یک موتور دیزل 2 لیتری TDI با دو سطح قدرت نیز ارائه شده است، که به احتمال زیاد انتخاب بسیاری از خریداران خواهد بود. نسخهی پایهی این موتور 150 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه مدل قویتر با 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور، قویترین موتور کودیاک محسوب میشود. همهی این موتورها مجهز به سیستم توقف- حرکت، بازیابی انرژی ترمزها و مدیریت حرارت هستند که به کاهش مصرف سوخت کمک میکند. مصرف سوخت نمونهی اول، بهعنوان موتور دیزل پایه حدود 5 لیتر در صد کیلومتر است، درحالیکه موتور بنزینی پایه یعنی پیشرانهی 1.4 لیتری TSI، مصرف سوختی برابر با 6 لیتر در هر صد کیلومتر دارد. بالاترین مدل کودیاک یعنی نسخهی مجهز به همان موتور 2 لیتری دیزل 190 اسب بخاری، در 8.6 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می رسد و درنهایت به حداکثر سرعتی بیش از 210 کیلومتر در ساعت دست پیدا میکند.
قیمت
قیمت پایه کودیاک از حدود ۳۶.۰۰۰ دلار آغاز میشود و در بالاترین حالت این قیمت به ۴۱.۰۰۰ دلار میرسد که این مبلغ چندان کمی نیست و قیمتی نزدیک به رقبای خود مانند بی ام دبلیو و آئودی دارد. البته با توجه به امکانات و سطح کیفیت این خودرو، این قیمت کاملا طبیعی است. بنابراین کم آپشنترین مدل کودیاک حدود ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد و بعید به نظر میرسد که زمان عرضه این خودرو در کشورمان، برای آن قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شود. البته وضعیت عرضه این خودرو در ایران هنوز مشخص نشده است. این روزها کراساوورها و SUVها از محبوبیت بالایی در بازار بخصوص در اروپا، آمریکا و چین برخوردارند. اکنون با معرفی کودیاک بهعنوان اولین SUV هفتنفرهی ساخت جمهوری چک، اوضاع کمی فرق خواهد کرد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.