فوت و فن روشن کردن خودرو در زمستان

وجود مشکلات در باتری، روغن و سوخت خودرو می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در روشن شدن آن در روزهای سرد سال شوند. هر راننده ای باید دلیل روشن نشدن خودروی خود را در سرما بداند. با ما در این مقاله همراه باشید تا دلایل رایج آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

1.مشکلات باتری ها در دمای پایین
باتری‌ها در زمستان شباهت بسیار زیادی به انسان پیدا می‌کنند زیرا باید آن‌ها را گرم نگاه داریم و به صورت منظم مواد غذایی برسانیم تا مواد شیمیایی درون آن‌ها رضایت را در کارکرد باتری نشان بدهد، درست مثل انسان که باید در زمستان لباس گرم بپوشد و غذای منظم و مناسب مصرف کند.

2. یخ زدگی روغن موتور در سرما
روغن موتور براي كاهش اصطكاك ميان قطعات مختلف خودرو به‌كار گرفته مي‌شود. استفاده از روغن موتور مناسب در فصول سرد سال مي‌تواند كارايي خودرو را افزايش داده و عمر قطعات را بالا ببرد. براي خودروهايي مانند زانتيا و تيپ ۵ پژو ۲۰۶ استفاده از روغن موتورهاي 10-40 توصيه مي‌شود و براي خودروهايي نظير پرايد، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ هم روغن موتورهاي ۵۰-۲۰ مناسب است. اين روغن‌ها به‌گونه‌اي ساخته شده‌اند كه در فصل سرما و با كاهش دماي هوا خيلي سفت نمي‌شوند و با كار كردن موتور هم حالت رقيق پيدا نمي‌كنند. اين روغن موتور‌ها به چهارفصل هم معروفند و كارايي مناسبي هم در فصل سرما دارند. قبل از اينكه هوا خيلي سرد شود هم بايد نسبت به ريختن ضديخ در رادياتور خودرويتان اقدام كنيد. به‌طور متوسط براي خودرويي مثل پرايد، حداقل ۲ ليتر ضديخ لازم است تا سيستم آبي خودرو را از يخ زدن نجات دهید.

3.مشکلاتی در سوخت خودرو
وجود هرگونه آب در مسیر سوخت باعث ایجاد دردسر می شود چراکه در زمستان آب باقی مانده در لوله ها دچار یخ‌زدگی می شود و مسیر جریان سوخت مسدود می گردد.

4.مشکلات موجود در کاربراتور در خودرو های نسل پیشین
همانطور که می دانیم خودروهای قدیمی کاربراتور دارند. کاربراتورها بسیار حساس اند و در دمای پایین به خوبی کار نمی کنند چرا که دارای لوله های نازکی هستند که با منجمد شدنشان دچار انسداد می‌شود.

 با این اوصاف چه باید کرد تا با این مشکلات روبه رو نشویم؟
- سعی کنید که خودرو خود را در مکانی گرم نگه دارید، استفاده از پارکینگ ها بهترین پیشنهاد برای جلوگیری از این مشکل است. خوب حتما از خودتان می پرسید که اگر پارکینگ نداشتیم چه؟ در این صورت بایستی خودرو خود را در زیر و یا کنار چیزهای بزرگ اعم از دیوار، سایبان یا درخت پارک کنید، چراکه در این صورت خودرو چند درجه ای گرمتر از زمانی است که در فضای کاملا آزاد پارک شده باشد.
- رایج است که گاهی رانندگان از گرمکن باتری استفاده می کنند، شما نیز می توانید این کار را انجام دهید. با انجام این کار باتری در تمام طول شب گرم خواهد ماند.
- تحقیق کنید که چه روغنی برای خودرو شما مناسب تر است. از روغن هاى چند وزنه يا multi weight استفاده كنيد. درواقع تمام روغن های جدیدی که با عنوان روغن چند وزنه یا Multi-weight عرضه می-شوند نوعی روغن پاک کننده هستند، این روغن ها دوده را از بخش های داخلی موتور پاک می کنند و آنها را به صورت معلق در درون خود نگه می دارند. این ذرات به قدری ریز هستند که توسط فیلتر روغن گرفته نمی-شوند و تا زمان تعویض روغن در آن باقی می مانند. این ذرات هرچند موجب تیره شدن روغن می شوند، اما به موتور آسیبی نمی رسانند. اما اگر روغن از آن ها اشباع شود، ذرات اضافه در قسمت های داخلی موتور باقی می-مانند.

 اکنون به مهمترین بخش این مقاله می رسیم و آن چگونگی روشن کردن خودرو در دمای پایین است.
شاید این بار هم از خود بپرسید که روشن کردن که دیگر قلق خاصی ندارد، سوییچ را می چرخانیم و خودرو روشن می شود، اما باید بگوییم که خیر. روشن کردن خودرو نیز فوت و فن خاص خود را دارد. در مرحله اول تمام لوازم برقی خودرو خود را خاموش کنید چراکه باتری خودرو باید تمام توانش را برای روشن کردن خودرو صرف کند. در دومین مرحله سوییچ را کمی بچرخانید. اگر موتور دور گرفت كه خوب است، اگر دور نگرفت، سوييچ را دوباره بچرخانيد اما دوباره آن را متوقف كنيد. اين كار باعث گرم شدن موتور مى شود. اگر خودرو روشن نشد یک یا دو دقیقه صبر کنید و سپس دوباره امتجان کنید. به طور مکرر و بدون وقفه استارت نزنید چرا که این کار هیچ کمکی به شما نمی کند. ایجاد وقفه ای در استارت زدن باعث می شود که باتری فرصت دوباره شارژ کردن خود را داشته باشد.
اگر موتور خودرو استارت می خورد اما صدای آن به مراتب کم‌تر از حالت عادی آن است ایراد از باتری خودرو است. برای رفع این مشکل بخش باتری همین مقاله را دوباره مرور کنیدچيز ديگرى كه بايد در صورت داشتن وسايل لازم بررسى كنيد، كابل باترى و سرباترى است. سولفاته در سر باترى مى‌تواند مانع انتقال جريان برق شود. اگر شما سولفاته مشاهده مى كنيد با يك برس سيمى آن را تميز كنيد. اگر كابل ها بر اثر سولفاته دچار مشكل شده اند آن ها را تعويض كنيد. اگر آگاهى لازم براي انجام اين كار را نداريد از يك تعميركار ماهر بخواهيد كه به شما كمك كنداگر هیچکدام از این روش ها کمکتان نکرد و هنوز در سرمای طاقت فرسای زمستان منتظر معجزه ای هستید باید از روش باتری به باتری کردن استفاده کنید. برای انجام این کار احتیاج به این دارید که خودروی دیگری که در رابطه با استارت زدن هیچ مشکلی ندارد به شما کمک کند. این کار با یک ست کابل باتری انجام می-شود توجه داشته باشید که کابل ها فرسوده و یا زنگ زده نباشند، لطفا از کابل های سالم استفاده کنید. در انجام این کار بسیار محتاط باشید، احتمال تماس اسيد باترى با چشم كم است ولى اگر اين اتفاق بيفتد آسيب-ديدگى چشم جدى خواهد بود. بنابراین از یک محافظ چشم استفاده کنید.
خودروی دومی را نزدیک خودرو خود پارک کنید تا اتصال کابل ها راحت انجام شود. در تمام زمان انجام این کار خودرو طرف مقابل باید روشن باشد. كابل مثبت ( قرمز رنگ ) را به پايانه ى مثبت خودروى از كار افتاده وصل كنيد و انتهاى ديگر كابل مثبت را به پايانه ى مثبت باطرى خودروى روشن وصل كنيد .سپس كابل منفى (مشكى رنگ گاهى به رنگ سفيد) را به پايانه ى منفى باترى سالم و فعال اتصال دهيد. در نهايت، سر ديگر كابل مشكى را به خودروى از كار افتاده وصل كنيد، اما دقت كنيد كه به پايانه ى باترى وصل نكنيد! به جاي اين كار، كابل را به بدنه ى موتور وصل كنيد يا قسمت ديگرى كه فلزى باشد و رنگ نداشته باشد. اين كار جلوى انفجار باترى را مى گيردپس از انجام این مراحل با چرخاندن سوییچ برق خودروی از کار افتاده را بررسی کنید، دقت کنید که نباید استارت بزنید. در این حالت چراغ های آمپرها باید روشن شود در غیر این صورت گیره کابل ها را دوباره حرکت دهید تا اتصال بهتر انجام شود.
اکنون راننده خودرو مقابل با دور موتور دوهزار به مدت چند دقیقه گاز دهد و در همین حین شما نیز استارت خودرو از کار افتاده را بزنید. خودرو روشن می شود اما احتیاج دارد که چند دقیقه ای روشن بماند زمانى كه خودروى ايراد دار به نرمى كار کرد، آن را روشن رها كنيد و كابل ها را برعكس كارى كه در بالا ذكر شد قطع كنيددر نهایت خودرو را حداقل براى ٢٠ دقيقه روشن بگذاريد. اين كار بسيار مهم است زيرا باترى خودروى شما هنوز به خوبى شارژ نشده است. مطمئن شويد كه خودرو براى حداقل ٢٠ دقيقه يا معادل مسافت ٥ مايل رانندگى( بيشتر بهتر است) روشن بماند. زيرا اگر قبل از اين كار خودرو را خاموش كنيد هنگام روشن كردن آن دوباره با همين مشكل مواجه خواهید شداخطار: هواى سرد فقط باترى را به صورت موقت دچار مشكل نمى كند، مى تواند به باترى آسيب هميشگى وارد كند. بنابراين اگر يكبار مجبور به انجام باترى به باترى كردن شديد، بايد از سلامت باترى خودرو مطمئن شويد و آن را چك كنيد.