کوچکترین شاسی بلند جهان رونمایی شد

در میان خودروهای شاسی بلند کمپانی‌های مختلف، شاهد خودروهای اعجاب انگیز بسیاری بوده‌ایم. هامر غول‌پیکر بیابانگرد، جیپ رنگلر که آفرودی دودر است. نیسان مورانو کانورتیبل که کراس اووری روباز است و کادیلاک اسکلید مجلل. و حالا هم شاهد رونمایی محصول جدید مینی هستیم که میتواند لقب کوچکترین شاسی بلندی که تاکنون ساخته شده را از آن خود کند. مینی خودرویی است که به‌خاطر ظاهر جمع‌و‌جور و اقتصادی بودنش، تا سال‌ها صنعت اتومبیل اروپا را تحت تاثیر قرار داد و رقیب سرسختی برای فولکس واگن بیتل نیز محسوب میشد و اکنون، محصول جدید مینی که یک شاسی بلند است توانسته بار دیگر نظرها را بسوی خود جلب کند. کانتری من که یک کراس اوور محسوب می‌شود به‌خاطر قدوقواره‌ی کوچکش قابلیت رقابت با سایر کراس اوورهارهای کوچک موجود در بازار را دارد. اولین رقیبش، بی ام‌ دبلیو X1 است. نفر بعدی این رقابت مزدا سی‌ایکس-3 است، اما بی‌شک قدرتمندترین رقیب کانتری من، رقیب ایتالیایی‌اش فیات 500x است. ایده‌ی کانتری من اولین بار در سال‌های آغازین دهه 60 میلادی اجرا شد که قرار بود نتیجه محصول یک استیشن کوچک باشد.
کانتری من خودرویی بود که بیشتر در امور خدماتی شهری مثل خودروی پست، پلیس، شرکت‌های نظافتی و... به‌کار می‌رفت و به‌خاطر باک بزرگترش می‌توانست مسافت طولانی‌تری را بپیماید که مزیت بزرگی محسوب می‌شد. همچنین از ویژگی‌های دیگر کانتری من این بود که قسمت استیشن آن با تریم چوب طراحی شده بود که به‌خاطر محبوبیتش بعدها یک نمونه‌ی چوبی از آن به نام Woodie ساخته شد. به‌خاطر فروش بالای این محصول در اروپا، خط تولیدهای دیگری در پرتغال و آفریقای جنوبی به راه افتاد و در پایان با عرضه تراولر در سال 1969 از خط تولید خارج شد. پس از حدود 40 سال، مینی که حالا زیرمجموعه محصولات بی ام دبلیو به‌شمار می‌آمد تصمیم گرفت دوباره پروژه کانتری من را از سر گیرد و در سال 2010 از جدیدترین نسل آن در ژنو پرده‌برداری شد. مینی تحت مالکیت ب ام دبلیو همواره در حال پوست اندازی است؛ اما این‌بار کار از پوست گذشته و به استخوان رسیده است! روس‌ها و آمریکایی‌ها استقبال خوبی از این محصول کردند. در حال حاضر این خودرو خط تولیدی در انگلستان و آلمان ندارد و در کشورهای اتریش، هند، تایلند و مالزی قطعاتش مونتاژ می‌شوند. زمانی که مینی اولین نسل کانتری من را در سال 2010 ارائه کرد این خودرو بزرگ‌ترین مدل مینی بود؛ عنوانی که سال پیش با معرفی کلاب من جدید از چنگ کانتری من ربوده شد.
کانتری من جدید با بیش از 20 سانت افزایش در طول 3.3 سانتی‌متر در عرض، بزرگ‌ترین مدل کمپانی مینی در طول تاریخش محسوب می‌شود و دیگر هیچ شباهتی به آن مینی که ما می‌شناختیم و در حافظه داشتیم، ندارد. کانتری من 2017 از نظر طول و عرض به ترتیب 200 و 30 میلی‌متر رشد کرده و البته فاصله‌ی بین محورهای آن نیز 75 میلی‌متر بیشتر شده است بنابراین ابعاد این خودرو به شاسی بلندهای کامپکت عادی‌ای چون آئودی Q3 نزدیک‌تر شده است. یک کانتری‌من استاندارد تایرهای 55/ 205 میلی‌متری 17 اینچی دارد. ولی نسخه کوپر S آن مجهز به لاستیک‌های 30/ 275 میلی‌متری 20 اینچی شده تا تفاوت را به‌خوبی نشان دهد. حجم صندوق نسبت به محفظه‌ی 450 لیتری نسل پیشین 220 لیتر افزایش پیدا کرده و وقتی صندلی‌ها تا شوند این مقدار به 1309 لیتر می‌رسد. کانتری من جدید با درب عقب برقی عرضه شده و آپشن منحصربه‌فردی به نام “نیمکت پیک‌نیک” دارد که بخش محفظه‌ی بار را تا کرده و دو صندلی را برای دو فرد دیگر فراهم می‌کند. در اکثر بخش‌ها مینی طراحی خارجی اصیل کانتری من را حفظ کرده و البته کمی زاویه را به مخلوط انحناهای گوشه‌دار همانند چراغ‌های جلو و خیزهای گلگیرها اضافه کرده است تا خودرو ظاهر خشن‌تری پیدا کند. داخل کابین کراس اوور مینی چندین عنصر مشترک با دیگر مدل‌های این شرکت را به اشتراک می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به صفحه لمسی بزرگ در کنسول مرکزی اشاره کرد. مدل پلاگین هیبریدی با نام مینی کوپر S E کانتری من ALL4 از سیستم ب‌ام‌دبلیو 225xe متصل به پیشرانه‌ی 3 سیلندر 1.5 لیتری 134 اسب بخاری سود برده و نیرو را از طریق گیربکس 6 سرعته به چرخ های جلو می‌فرستد. واحد الکتریکی 87 اسب بخاری نیز چرخ‌های عقب را به حرکت وا می‌دارد. کل نیروی ترکیبی سیستم 221 اسب بخار قدرت و 385 نیوتون متر گشتاور است.
این خودرو در حالت تمام الکتریکی حداکثر سرعت 125 کیلومتر در ساعت را داشته و مینی ادعا می‌کند که در هر صد کیلومتر 2.1 لیتر سوخت می‌سوزاند. همچنین در حالت تمام الکتریکی محدوده‌ی حرکتی 40 کیلومتری دارد. طبیعتاً طیف پیشرانه‌های سنتی نیز در دسترس بوده و پیشرانه‌ی 3 سیلندر 1.5 لیتری 134 اسب بخاری مدل کوپر به همراه 2 لیتری 189 اسب بخاری کوپر S از آن جمله هستند. برای بازارهای اروپا همچنین پیشرانه‌ی دیزلی 2 لیتری با قدرت 148 اسب بخار در مدل کوپر D و 187 اسب بخاری در کوپر SD در دسترس خواهد بود. مدل‌های بنزینی و مدل کوپر D با گیربکس 6 سرعته دستی در دسترس خواهند بود، درحالی‌که گیربکس 6 سرعته اتوماتیک برای مدل کوپر پیشنهاد می‌شود. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک به‌صورت استاندارد در مدل کوپر SD نصب بوده و البته برای مدل‌های کوپر S و D نیز قابل سفارش است. سیستم چهار چرخ محرک ALL4 سفارشی مینی نیز برای همه‌ی مدل‌ها در دسترس است.  مدل جذاب‌تر جان کوپر ورکس به‌احتمال‌زیاد از همان پیشرانه‌ی 2 لیتری 228 اسب بخاری توربو سود خواهد برد. مینی کانتری من جدید در مارس 2017 در آمریکا عرضه خواهد شد و کمی بعدتر در ماه ژوئن نیز مدل پلاگین هیبریدی به بازار خواهد آمد. بهای این خودرو در روزهای آینده اعلام خواهد شد.