با سی تا چهل میلیون چه خودرویی بخریم؟
به سبب تحریمهای سنگین و یکطرفه در سالی که گذشت، خودرو و صنعت خودرو در کشور دچار رکورد شد و مشکلات و مسائل فراوانی برای شرکتهای صاحب نفع در این صنعت ایجاد کرد؛ هم چنین خرید و فروش را در بازار داخلی به شدت کاهش داد. اما موانع دیگری هم بر سر راه اصلاح بازار است که رکورد معاملهها را بیشتر میکند، موانعی چون فرازونشیبهای مالیاتی، زیادشدن نرخ مالیات برارزش افزوده، کم شدت میزان تولید خودروهای پرفروش و پرطرفدار بازار و... .پرفروشترین خودروهای بازار، خودروهای ارزان قیمت هستند و بیشتر حجم معاملات در این بخش بازار قرار دارد، اما در این مطلب ما خودروهای کمی گرانقیمتتر بازار با حدود قیمت ۳۰-۴۰ میلیون تومان را بررسی میکنیم، خودروهایی که ایران خودرو پرچمدار فروش آنها است و حرف اول و آخر بازار را در دادوستد آنها میزند.برای بهدست آوردن بهترین نتیجه و بهترین مقایسه، پنج خودروی محبوب و معروف بازار را مقایسه میکنیم. همراه ما در موتوتل باشید.
نکته آن که تلاش کردیم در هر مدل معرفی شده مجهزترین نمونهی هر مدل خودرو را با حدود قیمت ۳۰ میلیون تومان در این رقابت بگنجانیم.با این اوصاف گرانقیمتترین مدل خودروی تولید شدهی کنونی خودروهای پژو یا همان پژوی ۲۰۶ صندوقدار v8 با دو ایربگ است. این خودرو در بازار آزاد، حدودا ۴۰ میلیون تومان به فروش میرسد. ارزان قیمتترین خودروی این مجموعه نیز رانای تیپ lx مجهز به موتور tu5 است.فروش این خودروها با یکدیگر بسیار تفاوت دارد؛ برای نمونه رانا بیشترین عرضه را دارد و تندر ۹۰ و پژو ۲۰۶ کمترین. این خود باعث بوجود آمدن تفاوتهای قیمت خودروهای شبیه به هم این مجموعه است. در نظر داشته باشید که کلاس این پنج خودرو با هم متفاوت است و تقسیمبندی مشابهی ندارد، ولی بههر روی توان خروجی موتورها و محدودهی قیمتی در یک رده است و چندین مورد مشترک و نزدیک بهم دیگر هم این خودروها به نسبت یکدیگر دارند. در این رقابت حضور پارس حال و هوای جدیدی در مقابله با فضای تکراری رقابت بوجود آورده است، چرا که طراحی داخلی پارس به طور کلی تغییر کرده است و این مساله جذابیت بیشتری برای مشتریان فراهم کرده است. یکی از رقبای جدی پارس، سورنELX است، که اتاق مدرن و با کیفیتی دارد و رقیب بزرگی نیز برای بقیهی خودروهای این گروه بهشمار میرود.
در ادامه ی مطلب این پنج خودرو را با دیدگاه مقایسهای بررسی میکنیم.
رانا
بهترین و اولین مورد انتخاب سی میلیون تومانی موجود در بازار کنونی، مطمئنا رانای پر طرفدار و پر فروش است. این خودرو به تازگی تولید و به بازار ارائه شده است. طرحها و نقشههای اولیه برای رانا در ابتدای معرفی، بر مبنای این بود که خودرویی ارزان قیمت به بازار معرفی شود که مشتریان زیادی را به خود جذب کند، اما تغییرات منفی صنعت خودرو در کشور روی قیمت این خودرو هم اثر گذاشت و اکنون آن نیز با قیمتی بالای ۳۰ میلیون تومان به فروش میرسد. البته خودروی با ارزشی است و همچنان با قیمت کنونی ارزش خریدن را دارد.اولین نکته در مورد رانا طراحی زیبا و بسیار مناسب بدنهاش در مقایسه با همزادش یعنی ۲۰۶ است. نمای جلو رانا شبیه به ۲۰۶ بوده اما نمای عقب و روبهرو در دیدگاه خریداران بسیار خشنتر و مدرنتر بنظر میرسد. در واقع متخصصان ایرانخودرو به هدف موفقیت بیشتر در فضای رقابتی کنونی، دقت ویژهای بر تولید این خودرو داشتهاند. به جز سیستم اتوماتیک تهویهی مطبوع، که قرار است در تیپ های بعد رانا ارائه شود، به طور تقریبی تمام ویژگیها و ادوات ۲۰۶ در رانا قابل مشاهده است. سعی شده است که رانا بهترین سازوکار را در توقف داشته باشد. بر این اساس سیستم ضد قفل ترمز را در خودرو داریم، در هر چهار چرخ خودرو ترمزهای دیسکی قرار داده شده است و نیروی ترمز مابین چرخها به طور استانداردی توزیع الکتریکی شده است. امکانات رفاهی خودرو نیز قابل تحسین است، با دارا بودن تجهیزاتی چون: شیشههای برقی چهار در، حسگر دندهی عقب، سیستم ایموبیلایزر، نمایشگر دمای محیط و... .رانا موتوری با قدرت ۱۰۵ اسب بخار دارد که موتور پرتوانی محسوب میشود و سبب ایجاد شتاب اولیهی ۱۲ ثانیهای است.نقاط ضعف رانا در مقایسه با سدان های جمع حاضر، کمبود فضای صندوق بار، عدم وجود رینگ اسپرت و... است، اما نقاط قوت بزرگ و تاثیر گذار رانا انتخاب آن را وسوسه انگیز میکند و سنگینی این نقاط از نقاط پیشین به مراتب بیشتر است.
پژوی پارس سال و داشبورد جدید
انتخاب دوم میتواند پارس باشد، پژو پارس یورو۴ با اختلاف قیمت ۵ میلیون تومان به نسبت رانا.پارس جدید تغییراتی کرده است، از جمله تجهیز به دو کیسهی هوا و طراحی متفاوت داشبرد. با یک بررسی ساده میتوان پی برد پرطرفدارتر شدن این خودرو به سبب این تغییرات است که روح جدیدی به کالبد این خودرو دمیده است. در واقع طراحی جدید داشبرد برای فراهم شدن فضایی است که دو کیسهی هوا بتواند جای بگیرد و امکان استفاده از دو کیسه فراهم باشد. علاوه بر این سیستم اتوماتیک تهویه مطبوع خودرو یک امکان استاندارد پارس است.تجهیزات خوب دیگر پژو پارس عبارت هستند از: حسگر دندهی عقب، شیشه برقیهای هر چهار در، سیستم پیشرفتهی صوتی خودرو که با دکمههای روی فرمان قابل کنترلاند( و این امکان نخستین بار است که تعبیه شده است)، ایموبیلایزر، آینههای برقی جانبی و...موتور آشنا ی X U 7 را که به خاطر میآورید؟ موتور پارس همان موتور است.این موتور توان تولید ۱۰۰ اسب بخار را دارد که این تولید قدرت ۱۱ ثانیه صفر تا صد را طی میکند، البته و فی الواقع از این زمان کمی بیشتر طول میکشد.
سمند ELX
در میان این لیست، اگر پول ملاک شما نیست و در عوض به ارزش ماشین مینگرید، به طور یقین سمند سورن ELX با موتور ملی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. ایران خودرو با بهروز کردن سورن ای ال ایکس و برطرف کردن نقاط ضعف ماشین و کمبودهایی که در دیگر مدل های سمند بود، این محصول را تبدیل به یکی از جذابترین محصول خودش کرده است و به آسانی میشود این خودرو را با خودروهای گرانتر از خودش مقایسه کرد. این مدل از سمند با در اختیار داشتن موتوری با حجم 1.7 لیتر، تنها به 12 ثانیه احتیاج دارد که به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. ترمز دیسکی ضد قفل که در هر چهار چرخ استفاده شده، تهویه مطبوع خودکار، 4 در مجهز به شیشههای برقی، طراحی داخلی برتر نسبت به سایر رقیبان، صندلیهای الکتریکی جلو، سنسور دنده عقب و... از جمله امکانات جذابی هستند که میتوانند خریداران را برای خریدش تحریک نمایند. سورن با کیفیت ساخت بالای خود که در حد تندر 90 است و ظاهری زیبا، به آسانی میتواند سایر رقبا را از رده خارج کرده و خود را به عنوان برترین خودروی این لیست معرفی نماید.
206 SD V8
در طول یک دهه گذشته، هر پژو 206ی که به بازار آمده ارزش خرید بالایی از خود نشان داده است. اما تیپ پنج 206 که در مدل اس دی آن V8 نام دارد را می توان بهترین نمونه این خودرو محبوب جوانان خواند. تجربه رانندگی لذت بخش، شتاب مورد قبول، هدایت راحت، توانایی اسپرت کردن بالا و آسان بودن پیدا کردن تجهیزات آن، این خودرو را تبیدل به یکی از محبوب ترین ها نزد ایرانی ها کرده است. 206 را شاید بتوان بهترین گزینه این لیست خواند. چرا که با اینکه موتور آن همانند رانا TU5 است و خصوصیات حرکتی تقریباً شبیه رانا را دارد، اما با توجه به جعبه دنده اش که امکان شتاب گیری بهتری را فراهم می سازد، می توان آن را بهترین خودرو در این رنج قیمت خواند. این خودرو هرچند گران قیمت ترین خودرو در این لیست است و طراحی اش قدیمی تر از رانا می باشد، اما با توجه به کیفت ساخت بالاتر آن بهترین گزینه برای خرید در بین خودروهای زیر 40 میلیون تومان است.
تندر 90 E2
مدت زمان زیادی نیست که تندر 90 وارد بازار ایران شده، اما همین مدت کم هم کافی بود که ال 90 تبدیل به یکی از خودروهای پرفروش ایران شود و رقیب جدی حتی برای خودرو های گران تر باشد. این خودرو با اینکه اوایل با عنوان خودرویی اقتصادی پایش به بازار ایران باز شد و 12 میلیون تومان قیمت داشت، اما به دلیل تورم و شرایط اقتصادی کشور، قیمتش اکنون نزدیک به 40 میلیون تومان است. رنو، زمانی که لوگان، که خودرویی کاملاً اقتصادی بود را معرفی کرد، از پای ننشست و در همان سال اول ورود این خودرو به بازار با انجام دادن تغییراتی در عقب و کابین خودرو و برطرف کردن مشکلاتی، ال 90 را به بازار معرفی کرد. اکثر منتقدان قوه محرکه و استحکام، ال 90 را حتی از هماهنگی بالای گیربکس با موتور بهتر می دانند. به لطف موتور 1.6 لیتری که قدرتی برابر 105 اسب بخار دارد، همچنین وزن سبک آن به همراه جعبه دنده سریع، ال 90 تنها 10.5 ثانیه نیاز دارد که سرعتش به 100 برسد، که از این منظور بهترین در لیست می باشد. برای افرادی که زیاد زیبایی خودرو ملاک خرید آنها نیست، این خودرو می تواند به راختی در صدر لیست آنان قرار بگیرد. هرچند می توان با ایجاد تغییراتی جزئی در خودرو ظاهر آن را دلنشین تر کرد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.