10 فراری عجیب تاریخ

در میان خودروهای پرطرفدار اسپرت، فراری همیشه حرف اول را می‌زند‌. طرفداران این تیپ ماشین‌ها در طول تاریخ خودروسازی دنیا همیشه به سمت فراری تمایل داشته‌اند. کمپانی پرافتخار فراری، از بهترین و شناخته شده‌ترین کمپانی‌های تولید خودروی اسپرت جهان است. فراری، با طراحی و تولید و ارائه‌ی سوپراسپرت‌های فوق حرفه‌ای و خوش‌منظر و قدرتمند همواره حرف اول را در صنعت خودرو می‌زند. اما این کمپانی در سال‌های تولید خود، خودروهای دور از ذهن و ویژه‌ای تولید کرده است که طرفداران صنعت خودرو آشنایی زیادی با آن‌ها ندارند. در ادامه تعدادی از این خودروها را معرفی می‌کنیم.

۱. فراری 4RM 408 تولید سال 1987

با توجه به این که در سال‌هایی که این خودرو تولید شد، یعنی حدودا سی سال پیش، علم آیرودینامیک به اندازه‌ی امروز مهم نبود و تولید‌کنندگان ابرخودروها در دهه‌ی 80 میلادی توجهی به حرکت هوا در پشت خودرو نداشتند، طراحی عقب خودروی فراری 408 برای ما کمی نامعقول به نظر می‌آید‌. این خودرو که تنها دو دستگاه غیرتجاری از آن تولید شد، از آن روی مورد توجه قرار گرفت که از تکنولوژی‌های خاصی در آن استفاده شد و اولین خودروی دو دیفرانسیلی تاریخ فراری است. مدل ۴۰۸ فراری پیشرانه‌ای ۸ سیلندری، با حجم ۴ لیتر  و قدرت ۳۰۰ اسب بخار در عقب بود که سیستم درای سامپ (Dry_sump) یا روغن فشار ثابتی داشت که در شتاب‌گیری‌‌های ناگهانی و حرکات سریع و در پیچ‌های تند، فشار روغن را در تمام نواحی حساس ثابت نگه می‌داشت. مدت کمی از ساخت ۴۰۸ نگذشته بود که کمپانی فراری‌خودروی بسیار چشم‌گیر و پر موفقیت F40 را ارائه کرد که از بهترین‌های دروان خود بود و با ۴۰۸ مشابهت‌های فنی بسیاری داشت.

۲. فراری SWB breavan 250 GT تولید سال ۱۹۶۱

گسترش و توسعه‌ی پی‌در‌پی و برنامه‌ریزی برای ساخت تولیدات بهتر برند‌های معتبر را روز به روز موفق‌تر می‌کند. در گذشته و زمانی‌که خودروی پر افتخار GTO 250 برای فراری مسابقه می‌داد، فراری محصول بهتری عرضه کرد. قصه‌ی ساخت این خودرو به زمانی‌ باز می‌گردد که گروهی از مهندسان فراری خواستار قطع دخالت‌های همسر صاحب شرکت فراری (انزو فراری) شدند. اما درخواست آنان به اخراج‌شان منتهی شد. کمی بعد با کاردانی شخص انزو، این مهندسان برای مسابقه‌ی اسکودریا سرنیسیما scuderia serenssima  تیمی‌ تشکیل دادند. این تیم خودروی رویایی GTO 250 را برای مسابقات درخواست کرد اما انزوو فراری این خواسته را رد کرد، چون تیم سرعت فراری از این خودرو استفاده می‌کرد. در نتیجه، تیم از طرح جدید طراح برجسته، جیوتو بیزارینی ( Giotto Bizzarrini )، از برترین طراحان فراری، استفاده کرد. این طرح، طرح ساخت ون نانوایی بود، (Breadvan) که بدنه‌ی خاصش وجه تسمیه او بود. بیزارینی در چهارده روز GT SWB 250 را طراحی کرد و به تیم اسکودریا تحویل داد. این خودرو به نسبت نسخه‌ی اصلی GTO 250 وزن کمتری داشت، سرعت، عملکرد آیرودینامیک و شتاب بهتر و بالاتری نیز از خود نشان می‌داد. تیم اسکودریا در سال‌های ۱۹۶۱-۱۹۶۲ با کمک ون نانوایی افتخارات زیادی کسب کرد و حتی در برخی رقابت‌ها فراری را هم شکست داد. از این خودرو تنها مدل GTO GT  در سال ۱۹۶۴ و تنها یک دستگاه ساخته شد که به نظر می‌رسد فورد GT250 از آن الهام گرفته است. فراری SWB breadvan اکنون ۲۳۳ میلیون دلار ارزش دارد.

۳.فراری P4/5 تولید سال ۲۰۰۶
شرکت pininfarina شرکت طراحی خودرویی بود که در سال ۱۹۳۰ در ایتالیا و در تورینیو شروع به فعالیت کرد و بسیاری از طراحی‌های آن از پر افتخارترین طراحی‌های تاریخ تولید خودرو است. این شرکت در سال‌های ۲۰۰۰ دچار مشکلات مالی و نبود سرمایه شد و تنها راه خروج از این بحران و شکست را تولید خودروهای سوپر اسپرت برای ثروتمندان دید. در اولین قدم آن‌ها نظر یک تهیه‌کننده‌ی فیلم هالیوودی ثروتمند به نام جیمز گیلن هاس  را برای سرمایه‌گذاردن در خودروی پینین فارینا جلب کردند. در قدم بعدی از این تهیه‌کننده خواستند آخرین نسخه‌ی باقی‌مانده از خودروی مشهور انزو فراری را بخرد و به کمپانی آنان بدهد. در آخر، روی آن یک بدنه‌ی ساخت دست و بسیار زیبا تهیه و روی آن اجرا شد، توسط طراحان زبده ی پینین ‌فارینا، که بسیار مورد اقبال و تحسین کارشناسان و طرفداران قرار گرفت. چرا که هم از انزو بسیار سبک‌تر بود و هم‌ این مدل را بسیار بهینه‌سازی کرده بودند. طراحی مدل P4/5 از فراری کلاسیک P3/4 تولید سال ۱۹۶۷ الگو و الهام گرفته است و انزوی ۲۰۰۴ با آن‌که برای گلیکن هاس بیش از ۴ میلیون‌ دلار هزینه داشت، اکنون بسیار بیش از این ارزش گذاری شده است.

 ۴. فراری 365P برلینتا تولید سال ۱۹۶۶
فراری 365P الهام‌بخش خودروی مک‌لارن است و بسیاری عقیده دارند که فورد GT از GTO 250 و breadvan برای ساخته شدن الهام گرفته است. این فراری اولین خودروی f1 بود که سه صندلی داشت و پیشرانه‌ی قوی و پرتوان آن وسط قرار داشت. سرجیو فارینا، فرزند موسس شرکت پینین‌فاریا، یا همان باتیستا فارینا، طراح اصلی این خودرو بود که تلاش کرد مدلی به همراه فرمان وسط شبیه به خودروهای p 365 فرمول یک بسازد و با آنان رقابت کند‌. به عقیده‌ی برخی از کارشناسان، فراری در مقابل لامبورگینی ۱۹۶۶ پیشرانه‌ای در وسط داشت. اخیرا تنها نمونه‌ی تولید شده از این خودرو، که تنها ۸ هزار کیلومتر کار کرده بود در حراجی‌ای ۱۶ میلیون دلار به فروش رسید.

۵.فراری Pinin ساخت سال ۱۹۸۰
طراحی این فراری، غیراسپرت و جعبه‌ای است. در زمان خودش بسیار کم طرفدار بود، قرار نیست تمام‌ مدل‌های فراری موفقیت چشم‌گیر داشته باشند! طراح این خودرو سرجیو پینین‌فارینا از بهترین طراحان کمپانی فراری بود که تلاش کرد اولین فراری لوکس چهار در و چهار سرنشین را بسازد ولی طرح او طرح موفق و خوبی از آب درنیامد. اما انزو فراری، صاحب کمپانی، علاقه‌ی وافری به این خودرو نشان داد، ولی با اشتباهات محاسباتی او در وارد کردن خودرو به بازار آمریکا، نمایش این مدل در ایالات متحده‌ی آمریکا بازخورد خوبی نداشت. در نهایت این خودرو را یک راننده‌ی مشهور بلژیکی، جک استوارت خرید، و پس از مرگ او، دست به دست شد و در آخر خودروی فراری Pinin در یک حراجی ۶۸۰ هزار دلار به شرکت فراری فروخته شد و در موزه‌ی این شرکت آرام گرفت.

۶. فراری 330GT شوتینگ بریک تولید سال ۱۹۶۵
این یک خودروی فراری است که تلفیقی از مدل‌های مشابه جگوار، استون مارتین و مازراتی است. فراری سال گذشته مدل GT 330 دو در و چهار سرنشین را به طور استاندارد ساخت که بسیار موفقیت چشم‌گیری کسب کرد اما مدل شوتینگ بریک آن به تعداد کم تولید شد و محبوبیت چندانی نیافت. قیمت این خودرو حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار حدس زده می‌شود.

۷. فراری ۳۰۸ رنگین‌کمان تولید سال ۱۹۷۶
طراح این خودرو مارچلو گاندینی ایتالیایی، و خالق خودروی ماندگار لانچیا استراسو است. شهرت گاندینی مربوط به طراحی مدل مشهور فراری GT4 تولید سال ۱۹۷۳ است، بعد از آن با همان پلت‌فرم و پیشرانه ۳۰۸ رنگین‌کمان را ساخت. این خودرو از نظر پیشرانه و شکل ‌بدنه کوچک‌ترین‌ خودروی ساخت فراری است. اصطلاحا خودروهای مجهز به موتور کمتر از ۱۲ سیلندری، به دینو  معروف است. به خاطر وجود سان روف یا سقف قابل باز شدن به آن لقب رنگین کمان دادند و تنها یک نسخه از آن ساخته و عرضه شد.

۸. فراری F60 آمریکایی تولید سال ۲۰۱۴
امروزه بخش مهم و اصلی فروش این برند بازار ایالات متحده است و بسیار برای فراری جذاب و تاثیرگذار است. مدیران و مسئولان برند فراری تلاش می‌کنند محصولات خاص و تولید محدود را هم تولید کنند و از هر دستگاه درآمدی میلیون دلاری کسب کنند. بدان جهت که خودروی F12 برلینتا موفقیت بی‌بدیلی کسب کرد و کسی نیست آن را نشناسد، فراری یک طرح خاص و ویژه از F60 آمریکا رونمایی و معرفی کرده است با تولید محدود ۱۰ دستگاه و قیمت ۲.۵ میلیون دلار برای کسب موفقیت‌های پیشین. این خودرو سقف جمع شونده دارد و آخرین سرعت آن ۳۲۵ کیلومتر در ساعت است و چنان دقیق و حرفه‌ای طراحی شده است که حتی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت راننده و حتی آرایش موهای او هم در آرامش خواهند بود و فشار باد تاثیر بسیار کمی خواهد داشت.

۹. فراری GG50 تولید سال ۲۰۰۵
یکی از تاثیر گذارترین و بزرگ ترین طراحان تاریخ صنعت خودروی جهان و برند فراری جرجتو جیوجیارو ( Giorgetto Giugiaro ) است. جیوجیارو امروزه در طراحی موتور سیکلت و بدنه‌ی دوربین‌های عکاسی نیکون هم چنان با ۷۸ سال سن فعالیت می‌کند. جیوجیارو و کاروزریا اسکاگیلتی ( Carrozzeria Scaglietti ) به علت طراحی GTO 250 برای برند فراری بسیار مهم است. شرکت فراری برای تشکر از جیوجیارو از آخرین طرح‌های او یعنی مدل ۶۱۲ اسکاگیلتی با نام GG50 در نمایشگاه توکیو با ارزش نزدیک به سه میلیون دلار رونمایی کرد. این خودروی کوپه‌ای دو در، دارای چهار سرنشین است و در آینده‌ی این برند بسیار حائز اهمیت است.

۱۰. فراری GTZ 575 تولید سال ۲۰۰۶
شرکت خودروی زاگاتو، یک شرکت طراحی خودرو است که حدود صد سال پیشینه دارد و از آغاز تاسیس تاکنون در میلان ایتالیا تقریبا برای تمام خودروسازان ایتالیا و برندهای مطرح و تاثیرگذاری چون بی‌ام‌ دبلیو، بنتلی، مارتین و جگوار خودرو طراحی کرده و ساخته است. طراحی های زاگاتو اکنون، طراحی بسیار خاصی دارند و تلفیقی از طراحی کلاسیک و مدرن هستند و از نگاه کارشناسان و طرفداران در مدل GTZ 575 منحصر به فرد عمل کرده است و به بلوغ کامل رسیده است‌. برخلاف مدل استاندارد فراری ۵۷۵ مارانلو که مدل متفاوت و ویژه‌ای در میان محصولات فراری نیست، مدل GTZ 575 با بدنه‌ی متفاوت و تماما آلومینیومی از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندری و ۵۴۰ اسب بخاری بهره می‌برد. از این خودرو تنها یک دستگاه آن هم به سفارش کلکسیونری ژاپنی با هزینه ۲ میلیون دلاری ساخته شد.