معرفی و بررسی خودروهای دست دوم؛ هوندا سیویک 2014
شرکت خودرو سازی ژاپنی هوندا در سال 2012 میلادی، مدل سیویک (Civic) را با تغییراتی چشمگیر روانه بازار کرد. این خودرو در تمامی بخش ها دچار تغییراتی شده و به امکانات و تجهیزاتی مفید مجهز شده بود. اما این برای شرکت هوندا کافی نبود و این خودروساز ژاپنی مدل سال 2013 میلادی را نیز با تغییراتی چشمگیر و محسوس به بازارهای جهانی عرضه نمود. اما هوندا به این مرحله نیز قناعت نکرد و مدل سال 2014 میلادی خود را با تغییراتی و تجهیزاتی بیشتری به مشتریان ارائه نمود. از جمله امکانات جدید این مدل می توان به استفاده از سیستم های کمکی مانند سامانه حفظ حرکت خودرو بین خطوط (Lane Watch) و سیستم نمایش نقاط کور خودرو (Blind Spot Monitoring) و یک گیربکس جدید CVT اشاره کرد. موتوتل را دنبال کنید.
طراحی بدنه نیز برای سال 2014 میلادی دستخوش تغییراتی شد و هوندا سیویک همانند مدل های پیشین خود نمایی زیبا و بروز را برای مشتریان به ارمغان آورد. این خودروی سدان (Sedan) از یک کابین جادار و بزرگ سود برده و راننده و سرنشینان مشکل خاصی در هنگام رانندگی با آن نخواهند داشت و این خودرو را به یک نمونه مناسب برای خانواده های کم جمعیت تبدیل کرده است. این خودرو در کلاس ها و تیپ های مختلف مانند کوپه (Coupe) 2 در، مدل HF با مصرف سوخت بسیار پایین و مدل هیبریدی به مشتریان عرضه می گردید. از نقاط قوت برجسته هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی می توان به کابین بزرگ و جادار، خدمات مناسب پس از فروش، قابلیت استفاده در طولانی مدت و قابل اطمینان، دامنه وسیع تیپ ها و مدل ها و مصرف سوخت پایین و آلایندگی کم اشاره کرد. این خودرو نقاط ضعف زیادی نداشته ولی هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی، رانندگی ساده و بدون هیجانی را برای راننده و سرنشینان نسبت به سایر رقبا رقم می زند.
موتور و مصرف بنزین
بیشتر مدل ها و تیپ های هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی به یک موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری مجهز شده اند. این موتور توانایی تولید نیرویی برابر با 143 اسب بخار را داشته و گشتاور تولیدی آن نیز معادل 175 نیوتون متر است. این خودرو با استفاده از جعبه دنده پنج سرعته دستی مصرفی برابر با 8.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای داخل شهری و 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای بزرگراهی دارد. مصرف سوخت این خودرو با استفاده از گیربکس جدید CVT (سیستم جعبه دنده متغیر) مصرفی برابر با 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای شهری داشته و در بزرگراه ها مصرفی برابر با 6 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد.
هوندا همچنین یک مدل کم مصرف تر از این خودرو را با کد HF تولید نموده که با مصرف 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر در شهر و 5.7 لیتر در هر 100 کیلومتر نمونه ای کاملا مقرون به صرفه و کم مصرف است. هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی از یک موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری دیزلی نیز استفاده کرده که به همراه یک موتور الکتریکی توان تولید نیرویی برابر با 110 اسب بخار و گشتاوری معادل 172 نیوتون متر دارد. مصرف سوخت این نمونه هیبریدی معادل 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی (شهر / بزرگراه) است.
مدل Si هوندا سیویک نیز یک نمونه تقریبا اسپرت با قابلیت های دینامیکی بالا بوده و با استفاده از موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری خود نیرویی برابر با 201 اسب بخار را تولید نموده و گشتاور تولیدی آن نیز معادل 230 نیوتون متر است. مصرف سوخت این خودرو نیز بر اساس اعلام شرکت سازنده برابر با 10.7 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر شهری و 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراه ها است.شرکت هوندا علاوه بر موتورهای بنزینی و دیزلی و هیبریدی، یک نمونه سازگار با گاز مایع CNG نیز برای سیویک مدل سال 2014 خود در نظر گرفته است. این موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری توانایی تولید نیرویی برابر با 110 اسب بخار و گشتاوری معادل با 143 نیوتون متر را دارد.
تجهیزات پایه و امکانات سفارشی
همانطور که پیشتر نیز اشاره شد هوندا سیویک با تیپ ها و مدل های مختلفی به بازار عرضه شده است. از نمونه های این تیپ ها می توان به مدل های LX، EX، EX-L، مدل کم مصرف HF، مدل گازسوز Natural Gas، مدل اسپرت و پر قدرت Si و نمونه هیبریدی اشاره کرد. بیشتر این مدل ها و تیپ ها مشترک بوده و علاوه بر استفاده در مدل های سدان، در تیپ بدنه کوپه نیز تولید شده و به بازارهای جهانی عرضه شده است. تنها سه تیپ گازسوز، HF و هیبریدی قابلیت سفارش با سبک بدنه کوپه را نداشته و تنها در مدل سدان تولید می گردند. تنها ابزاری که به صورت استاندارد در تمامی مدل ها (بجز تیپ های LX و HF) نصب شده است، سیستم راهیابی ماهواره ای (Navigation) است. تمامی تیپ های این خودرو به غیر از مدل پر قدرت Si که از یک جعبه دنده دستی شش سرعته استفاده می کنند، مجهز به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک شده اند.
شرکت هوندا برای سال 2012 میلادی تیپ پایه DX را از مجوعه خود حذف نمود و از آن به بعد تیپ LX مدل پایه این خودرو بحساب می آید. از امکاناتی که در مدل LX به صورت استاندارد وجود داشته می توان به آیینه های جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی، قفل مرکزی، سیستم ورود بدون نیاز به کلید (Keyless Entry)، سیستم تنظیم سرعت خودرو (Cruise Control)، کف پوش های داخل کابین، سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم از نوع Air Conditioning، سیستم صوتی با قابلیت پخش CD مجهز به چهار بلندگوی مجزا همراه با ورودیهای USB و iPod همراه با پشتیبانی از کانالهای رایویی اینترنتی پندورا (Pandora) اشاره کرد. دو تیپ HF و Natural Gas از خودرو نیز امکاناتی مشابه آنچه در تیپ LX وجود دارد، استفاده می کنند. تیپ HF از تایرهای با مقاومت چرخشی پایین نیز استفاده کرده که مصرف سوخت خودرو را اندکی پایین تر می آورد. تیپ HF علاوه بر سایر امکانات ذکر شده به رینگ های آلومینیومی و باله روی در صندوق عقب (Spoiler) نیز مجهز شده است. تیپ Natural Gas هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی نیز از رینگ های آلیاژی و برف پاک کن های با قابلیت تنظیم سرعت استفاده می کند. البته فضای صندوق عقب این تیپ محدود بوده و بیشتر فضای آن به کپسول های حمل گاز CNG اختصاص پیدا کرده است.
تیپ EX هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی علاوه بر استفاده از تمامی تجهیزات و ابزار موجود در تیپ پایه LX، از رینگ های آلیاژی، سانروف، سیستم ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ، چراغ های جلویی اتوماتیک، روشن کردن خودرو بوسیله دکمه و بدون نیاز به استفاده از کلید، صندلی های ردیف عقب با قابلیت خم شدن و جمع شدن به منظور افزایش فضای حمل بار، سیستم صوتی ارتقا یافته مجهز به شش بلندگوی مجزا، سیستم حفظ حرکت خودرو در بین خطوط جاده (Lane Watch) و یک دوربین کمکی در سمت چپ خودرو با زاویه دید وسیع عقب خودرو استفاده می کند. تیپ EX-L نیز پوشش های چرمی برای اسباب و اثاثیه داخل خودرو مانند غربیلک فرمان و دسته دنده و استفاده از سیستم گرم کننده برای صندلی های جلو و تایرهای بزرگتر را به فهرست ابزار و امکانات تیپ EX اضافه می کند.
مدل هیبریدی هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی از تجهیزات پایه ای مانند آنچه در تیپ EX استفاده شده سود برده و از امکانات اضافی مانند چراغ های عقبی مجهز به لامپ های LED، رینگ های بزرگتر و متفاوت، سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning) و سیستم هشدار خروج از بین خطوط جاده سود می برد. برای این مدل نیز یک بسته سفارشی وجود داشته که آن را به پوشش های چرمی مانند نمونه های موجود در تیپ EX-L مجهز می نماید. پر قدرت ترین تیپ هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی مدل Si بوده که از تمامی امکانات موجود در تیپ EX به صورت استاندارد استفاده می کند. علاوه بر این تیپ Si از رینگ های زیبای 17 اینچی آلیاژی، سیستم تعلیق بهبود یافته و اسپرت، دیفرانسیل با لغزش محدود، صندلی های اسپرت، دسته دنده آلومینیومی و فرمان با روکش چرم نیز سود برده و فضایی متفاوت را در داخل کابین ایجاد می نماید.
قیمت
خودروهای تولیدی شرکت هوندا از عمر مفید مناسبی برخوردار بوده و سال هاست که با این خصوصیت شناخته می شوند. به همین دلیل قیمت مدل های کار کرده خودروهای این شرکت نیز اندکی بالاتر از دیگر نمونه های دست دوم موجود در بازار است. نمونه های موجود در بازار این خودرو بسته به تیپ و سطح تجهیزات قیمتی مابین 10.000 تا 18.000 دلار دارند.
نقاط ضعف
بر اساس اعلام سازمان NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) موارد زیر را به عنوان نقاط ضعف هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی اعلام کرده است. در برخی از مدل های این خودرو به ویژه تیپ LX تایرهای خودرو به صورت درست و اصولی نصب نشده و ممکن است موجب بروز تصادفات رانندگی گردد. نرم افزار سیستم تعویض دنده نیز در برخی موارد کارکردی نا مناسب داشته و موجب آسیب رسیدن به پولی های موجود در سیستم انتقال قدرت می گردد. این مساله ممکن است باعث قفل شدن چرخ ها و یا عدم توانایی انتقال نیروی تولیدی توسط موتور به چرخ ها و در نتیجه تصادف رانندگی شود.
تجهیزات امنیتی و خدمات پس از فروش
با وجود نقاط ضعفی که در بالا به آنها اشاره شد هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی در ارزیابی های NHTSA عمکلرد خوبی داشته و موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این سازمان دولتی شده است. البته این ارزیابی در مورد نمونه سدان این خودرو بوده و مدل کوپه هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی تنها موفق به دریافت 4 ستاره در مجموع از این موسسه گردیده است. هر دو کلاس بدنه هوندا سیویک در هنگام برخورد از جلو موفق به کسب 4 ستاره شده و در برخوردهای جانبی 5 ستاره ایمنی را از آن خود کرده اند. موسسه غیر دولتی IIHS نیز این خودرو را مورد ارزیابی قرار داده و هر دو خودرو موفق به دریافت عنوان Top Safety Pick+ شده اند. هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی با یک سیستم ضمانتی 3 ساله یا 36.000 مایل (معادل 57.000 کیلومتر) در قسمت بدنه و تجهیزات و 5 ساله یا 60.000 مایل (معادل 100.000 کیلومتر) برای موتور و پیشرانه به بازار عرضه شده است. این ضمانتنامه قابلیت جابجایی را داشته و خودرو بعد از فروش نیز تحت پوشش گارانتی شرکت قرار خواهد داشت.

رقبا
از رقبای هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی در بازار خودروهای کار کردی و دست دوم می توان به تویوتا کورولا (Toyota Corolla) مدل سال 2014 میلادی، مزدا 3 مدل سال 2014، نیسان ورسا (Nissan Versa) مدل سال 2014 اشاره کرد. تویوتا کورولا رقیب دیرین هوندا سیویک بوده و رانندگی با آن اندکی مناسب تر و مطمئن تر است. اما در بخش توانایی های فنی در مقامی پس از هوندا سیویک قرار می گیرد. فضای کابین بخصوص در بخش صندلی های عقبی مزدا 3 اندکی کمتر از فضای موجود در کابین هوندا سیویک بوده اما موتور 2 لیتری آن عملکرد مناسب تری از تمامی پیشرانه های موجود برای هوندا سیویک داشته و از نظر مصرف سوخت نیز نمونه ای بسیار مناسب است. نیسان ورسا نیز از نظر ابعاد کوچک تر از هوندا سیویک بوده ولی در کمال تعجب از کابین بزرگ تری سود می برد. البته قیمت آن نیز پایین تر از مدل های دست دوم و کار کرده هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی است.
سخن آخر
در مورد خودروهای دست دوم و کارکرده هیچگاه نمی توان با اطمینان کامل نظر داد اما خودروهایی مانند هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی با توجه به سابقه طولانی و موفق این شرکت در ساخت خودروهای با دوام، می توانند نمونه هایی مناسب و مطمئن بحساب آیند. در صورتیکه امکان آن باشد خرید تیپ EX این خودرو که به لیست مناسبی از تجهیزات و سیستم های کمکی رانندگی مانند سیستم کنترل حرکت بین خطوط مجهز شده می تواند گزینه مناسبی باشد. برای کسانیکه خواهان هیجان بیشتری در حین رانندگی هستند، تیپ پرقدرت Si هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی می توانند نمونه ای جذاب باشد. در مجموع اگر از نگهداری مناسبی استفاده گردد، هوندا سیویک مدل سال 2014 میلادی می تواند به خودرویی تبدیل گردد که چندین سال بدون مشکل و ایراد فنی همراه با راننده خود باشد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.