جولان یوزپلنگ انگلیسی در خیابان های ایران
وقتی که صحبت از خودروهای گذرموقت به میان می آید همه یک خودروی اسپرت و لوکس در ذهنشان نقش می بندد، البته تجسم چنین تصویری خیلی هم بی راه نیست چون عادت به دیدن چنین خودروهایی در سطح شهر نداریم. خودروهای آمریکایی بیشترین آمار ورود به کشور به عنوان خودروهای گذرموقت را دارند. اما در این بین خودروهایی نیز هستند که کمتر به چشم خورده اند و تعداد انگشت شماری از آن ها در ایران وجود دارد. چنین است که ورود خودروهای خاص، قدیمی و یا لوکس از برندهای معتبر اروپایی و آمریکایی توجه همگان را به خود جلب می کند. در این مقاله به یکی از جولان دهندگان اروپایی به نام جگوار XK خواهیم پرداخت. با ما در موتوتل همراه باشید. این خودرو که در سطح شهر فقط یک نمونه از آن دیده شده از کشور کویت وارد ایران شده است. خودرویی که یک نمونه کمیاب از جگوار در ایران و حتی در جهان است. این خودرو از نظر ظاهری به آستون مارتین ونتیج نزدیک است و خودرو دوستان را مجذوب خود کرده است.این برند انگلیسی خودرو دوستان را با چند ویژگی ثابت که در همه تولیدات آن رعایت می شود شیفته خود می کند، اسپرت، لوکس و کلاسیک.
یوزپلنگ خوش خط و خال
ظاهر هر خودرو اولین چیزی است که می تواند در جذب مشتری تاثیرگذار باشد به همین دلیل کمپانی-های مطرح دنیا با طراحی های خارق العاده و استفاده از طراحان قابل معمولا در این بخش موفق اند.جگوار XKدر سال 2007 وارد بازار شد. در آن دوران این خودرو یکی از بهترین ها و پیشرفته ترینها به حساب می آمد. همین باعث شد که این کمپانی انگلیسی از این محصول خود به عنوان یکی از افتخاراتش یاد کند. همانطور که گفته شد جگوار XK شباهت زیادی از نظر ظاهر با رقیب خود آستون مارتین ونتیج دارد و تنها در برخی جزئیات متفاوت است.آنچه که چشم های مخاطبین را در نگاه اول از نمای جلو خیره می کند وجود تندیس یوزپلنگ بر روی کاپوت خودرو است. وجود خطوط های مختلف بر روی بدنه هر خودرویی نمای ویژه ای به آن می دهد جگوار XK نیز ازین قاعده مستثنی نیست. وجود خطوط نرم و چشم نواز بر روی بدنه این خودرو علاوه بر تاثیر مثبتی که بر روی مخاطبان می گذارد آیرودینامیک خودرو را نیز بهبود می بخشد.
با گذر از خطوط موجود بر روی کاپوت و تندیس پر افتخار گجوار به جلو پنجره بیضی شکل آن می رسیم.از نمای کناری مانند تمام کوپه های دنیا دو پنجره بزرگ برای هر در، در جلو پیش بینی شده و دو پنجره کوچک برای قسمت عقبی خودرو. همانطور که می دانید وجود نکات جزئی می تواند عملکرد هر خودرو را تغییر دهد. جگوار همه این نکات را رعایت کرده است. برای درک این موضوع کافی است نگاهی به گلگیر این خودرو بیاندازیم و شاهد شکاف های کوچکی در گلگیر خواهیم بود که به منظور خروج جریان هوای در تله افتاده می باشد.یکی از ویژگی های هر خودروی لوکس و اسپرت، رینگ های مخصوص آن خودرو است. جگوار برای این محصول از رینگ های آلومینیومی پنج بازویی ساده ای استفاده کرده که چهره ای ورزشکاری را به این خودرو لوکس بخشیده است.اجازه دهید از نمای پشتی نگاهی به جگوار XK بیاندازیم چرا که زمان زیادی برای طراحی آن صرف شده است. چراغ های بیضی شکل آن که در انتها تیزتر می شوند خودرو را زیباتر کرده است. دو خروجی اگزوز در پایین سپر به همراه نوشته 4.2 که روی درصندوق نصب شده از المان های اصلی هیجان آور در این خودرو به حساب می آیند.
لذت رانندگی در جگوار
با نشستن در داخل اتومبیل بدون شک به جنس درجه یک متریال مصرفی در آن پی خواهید برد. چرم طبیعی استفاده شده در آن شاهدی بر این مدعاست چرا که با باز کردن در خودرو بوی چرم طبیعی مشام سرنشین را می نوازد.رنگ روکش صندلی ها به رنگ کرم است و قسمت هایی از داشبورد نیز از چوب ساخته شده، همین ترکیب رنگ کرم و قهوه ای هارمونی زیبایی را در آن به وجود آورده است.
مشخصات فنی و تجربه رانندگی
اولین توقعی که مشتریان از یک خودرو اسپرت دارند قدرت بالا و سرعت زیاد است. قلب تپنده ای که در زیر کاپوت جگوار XK قرار گرفته از یک بلوک هشت سیلندر V شکل با موتور 2/4 لیتر تشکیل شده و توانایی تولید 300 اسب بخار نیرو و همچنین 411 نیوتن متر گشتاور را در 4100 دور در دقیقه دارد.نیروی تولید شده توسط موتور به کمک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به محور محرک عقب منتقل شده، همچنین این اعداد و ارقام خروجی از موتور سبب شده تا این کوپه لوکس 1710 کیلوگرمی در مدت زمانی کمتر از 6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.شتاب ثانویه جگوار XK یا همان شتاب صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت ظرف مدت 4/14 ثانیه صورت میگیرد. آمار منتشر شده از این خودرو روی کاغذ مهیج بوده و هر شخص را ترغیب میکند تا پشت فرمان این کوپه انگلیسی نشسته و هیجان را تجربه کند.
خوب حالا فرصت مناسبی است که پشت فرمان این گربه انگلیسی بنشینیم و روشن کردن آن را تجربه کنیم. پدال ترمز را نگه می داریم و دکمه استارت را می فشاریم.در همین حین پیشرانه هشت سیلندر خودرو روشن می شود و صدای غرش این گربه در داخل کابین به نرمی برمی خیزد. دنده را در حالت درایو میگذاریم و پدال گاز را می فشاریم. اینجاست که شتاب مخصوص جگوار را حس خواهید کرد. رانندگی با این خودرو در ترافیک های شهر کار بسیار ساده ای است چرا که انقدر راحت است به هیچ وجه احساس ناراحتی در آن را نخواهید داشت. البته راننده این خودرو زیبا و لوکس باید کمی نیز حرفه ای باشد زیرا به دلیل کاپوت بلند و کشیده این خودرو مقداری مشکل در دید به وجود می آِید. کمبود فضا برای سرنشینان عقب نیز یکی از ویژگی های ثابت و جدایی ناپذیر کوپه های دنیا است و گذاشتن این صندلی برای سرنشینان عقب بیشتر جنبه تزیینی دارد تا اینکه کاربردی باشد.اگر عاشق سرعت بالا هستید پدال گاز را تا جایی که می توانید بفشارید و نگران کوچکترین مشکلی نباشید سیستم قوی ترمز جگوار همراه شماست.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.