بدترین اتفاقات دنیای خودرو در سال 2016
در سال 2016 صنعت خودرو دستخوش تحولات بزرگی چون عرضهی خودروهای پرطرفدار هوندا آکورا NSX ، مک لارن 570 GT، مرسدس بنز AMG GT، شورلت کامارو ZL1 و پورشه کایمن بود. همچنین بوگاتی شیرون، فوردGT و فراری GTB 488 هم رونمایی شدند. مواردی که ذکر شد از اتفاقات خوب دنیای خودرو بود اما مانند هر صنعتی سال 2016 خالی از اتفاقات ناخوشایند برای این صنعت نبود. این مقاله شامل رویدادهای بد این صنعت است، اتفاقاتی چون رسوایی آلایندگی بالای فولکس واگن. این رویدادهای ناخوشایند اغلب باعث کاهش سرعت رشد و توسعهی تکنولوژیهای خاصی میشوند، مانند تصادفهای مربوط به سیستم خودران تسلا. خودروهای مفهومی در این سال ما را مایوس کردند، و شرکتهای خودروساز سال وحشتناکی را از سر گذراندند.
رسوایی آلایندگی خودروهای فولکس واگن
نتایج نهایی رسوایی در سال ۲۰۱۶ با تحقیقات صورت گرفته در آمریکای شمالی و اروپا مشخص شد، اما خبر آلایندگی فولکس واگن در سپتامبر ۲۰۱۵ اعلام و باعث رسوایی این شرکت شد. بعضی از پیشرانهها در این خودرو شامل ادواتی بودند که نتایح تست آلایندگی را عوض میکرد، اطلاعات کامل این رسوایی در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. بررسیهای لازم بر روی این موضوع در تمام جهان و در کشورهایی چون ایالات متحده، برزیل، اتحادیه اروپا، چین، استرالیا، هند، هنگکنگ، کانادا و کرهی جنوبی شروع شد. در ایالات متحده، میزان خسارت بسیار بالا بود. ۶۰۰ هزار مالک فولکس واگن از رسوایی آلایندگی خودروهایشان ناراضی بودند. به همین علت روی فولکس واگن برای آنان بستههای غرامت تهیه کرد. بستههای غرامت شامل گزینهی پرداخت نقدی، بازخرید، تعمیر یا جایگزین کردن خودرو با خودروی دیگری فاقد ادوات ذکر شده بود. اما توافق نهایی در ۲۵ ام ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ صورت گرفت که بر طبق آن ۴۷۵ هزار مالک، میتوانستند بین تعمیر رایگان و پرداخت غرامت یا باز خرید انتخاب کنند. این بازخرید و پرداخت غرامتها هزینهای در حدود ۱۲.۴۷۵ تا ۴۴.۱۷۶ دلار برای فولکس واگن داشت.
کسانی که تعمیر را برگزیده بودند، از آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا مبلغ 5100 تا 9852 دلار به اندازهی ارزش خودروی خودشان پول گرفتند. این تمام خسارتی نبود که فولکس واگن پرداخت کرد! در واقع آن شرکت ۲ میلیارد دلار برای ساخت زیر ساخت منتشر نشدن آلاینده و ۲.۷ میلیارد دلار برای خسارتی که به محیط زیست وارد آورده بود، پرداخت کرد. و این بازهم تمام ماجرا نیست! این شرکت پذیرفت بیش از ۱۰ میلیون دلار برای حل و فصل کردن اقدامات قانونی خصوصی و عمومی مختلف بر علیه خود بپردازد.رسوایی آلایندگی خودروی فولکس واگن چهرهی این شرکت را در اذهان عمومی دچار آسیب کرد. مردم نگران آنند که خودروسازان بزرگی چون آن شرکت، اخلاق و قوانین و مقررات را برای منفعت خود زیر پا بگذارند .این رسوایی این درس را به همراه داشت که فریب مردم، راه درستی نیست و نتیجهای پرهزینه دارد.اما این فقط فولکس واگن نبود که در آزمون آلایندگی رد شد، خودروهای دیزلی برندهای زیاد دیگری هم دچار این مشکل شدند و در چند کشور با آزمونهای آلایندگی به هدف نشان دادن آن که بیشتر از ۸۰ درصد خودروها قوانین را زیر پا میگذارند، برگزار شد و نتیجه آن که برخی از آنها ۱۷ برابر حد مجاز آلایندگی داشتند.
در اروپا سازمانهای نظارتی، محققان و دولت کارهایی را در دست گرفتند. آنان از اتحادیهی اروپا خواستند تیم فدرال برای نظارت بر موضوع انتشار آلایندگی تشکیل دهد؛ هنوز نمیدانیم توافق انجام گرفت یا خیر. اما آزمونهای سختگیرانه ای در راه است که چنین رسواییای دیگر تکرار نشود. این آزمونها در سال ۲۰۱۷ بهره برداری میشوند.برخی از خودروسازان اروپا، اعتقاد دارند که خودروهای دیزلی با مهندسی مجدد در سیستم انتقال قدرت، آنقدر گران میشوند که توان رقابت با خودروهای بنزینی را نخواهند داشت.رسوایی آلایندگی فولکس واگن هم چنین باعث شد خودروسازان توسعه و گسترش باتریها و موتورهای الکتریکی خود را سرعت دهند. هم چنین خودروهای هیبریدی و الکتریکی فروش بسیار بالا و رو به رشدی یافتند.
خودران تسلا تلفات داد
کمپانی تسلا یک برند خوشنام با تولید خودروهای الکتریکی مدل S و X است اما در سال ۲۰۱۶ با عملکرد ضعیف خودران یا Autopilot و چند تصادف جدی و پر خسارت، وجههی این شرکت در اذهان عمومی دچار آسیب شد. اولین بار سیستم خودران در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و در اکتبر سال ۲۰۱۵ و در سال ۲۰۱۶ تسلا، چند بروزرسانی در عملکرد autopilot خود انجام داد. در سال ۲۰۱۶ این کمپانی بدان جهت که رانندگان زمانیکه خودران در حال فعالیت بود، به جاده بیتوجه بودند و در مواقع ضروری عکسالعمل صحیحی از خود نشان نمیدادند، از خودروهایش حذف کرد. همچنین با آنکه خودرو میتواند در این حالت به خودی خود عبور و مرور کند، به علت قوانین و مقررات کنونی دولت، این سیستم به صورت کاملا خودکار و در جادههای مخصوص حمل و نقل عمومی کاربردی و قابل استفاده نیست.
این سیستم در می ۲۰۱۶ زمانی که تسلا S در مواجهه با یک کامیون، آن را شناسایی نکرده بود و در اثر برخورد شدید رانندهی تسلا جان خود را از دست داده بود، خودران Autopilot مورد نقدهای کوبندهای قرار گرفت.در دو تصادف دیگر، در مونتانا و پنسیلوانیا، سیستم خودران مورد انتقاد قرار گرفت، هرچند تسلا بر این قضیه اصرار داشت که رانندگان این خودروها هشدارهای Autopilot را مبنی بر به دست گرفتن کنترل خودرو نادیده گرفتهاند، باز هم ایلان ماسک، به علت مورد اعتماد نبودن خودرانش مورد انتقاد و هجمههای شدید شاکیان قرار گرفت. هم چنین در کشورهای چین و سوئیس هم دو تصادف دیگر در حالت Autopilot صورت گرفت.اما پس از انتشار فیلمی که از دوربین پشت شیشهی یک خودروی تصادفی تسلا در ژانویهی سال ۲۰۱۶ ضبط شده بود، مشخص شد تصادف فلوریدا اولین تصادف خودران ها نبوده است! اما پلیس نتوانست هیچ ردی از ترمز پیدا کند و دوربین نشان میداد خودرو با سرعت به سمت کامیون در حال حرکت است و به علت شدید بودن تصادف هیچگونه مدرکی برای بررسی های دقیقتر باقی نمانده بود. اما این اتفاقات و تصادفها باعث کاهش چشمگیر فروش خودروهای مجهز به Autopilot یا خودران نشدند، تنها باعث شد افراد توجه و بررسی و تحقیق دقیقتری در خرید و استفاده از چنین خودروهایی داشته باشند.
میتسوبیشی
شرکت میتسوبیشی موتورز حال خوشی ندارد. این شرکت در استرالیا سال ۲۰۰۸، اروپا سال ۲۰۱۲ و آمریکای شمالی سال ۲۰۱۵ خط تولید خود را متوقف کرد و کوچک و کوچکتر شد و تنها در این قارهها خودروهای خود را به فروش رساند. و در سال ۲۰۱۶ بدترین برند خودرویی جهان شد. این کمپانی ژاپنی تولید نسل لنسر خود را متوقف کرده و در بازار ایالات متحدهی آمریکا تنها چهار مدل برای ارائه دارد: هاچ بک میراژ در کنار سدان میراژ G4، کراس اوورهای اوتلندر اسپرت و اوتلندر و خودروی الکتریکی کوچک. i-MiEV دو مدل i-MiEV و میراژ از نظر ایمنی بسیار ضعیف هستند و از جمله خطرناکترین خودروهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۶ در ردهبندی ایمنی هستند.
رسوایی میتسوبیشی
خط تولید بسیار کوچکی که این شرکت داشت ضعف بزرگی برایش محسوب میشد. در رسوایی بزرگی در رابطه با مصرف سوخت آنقدر دچار مشکل شد که در حال تعطیل کردن سایتهای تولیدی خودش است. در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ نیسان، یا بخش تولید خودروهای کوچک کمپانی میتسوبیشی در آسیا، اعلام کرد با آزمون تایرهای بیش از حد باد شده و رساندن خودرو به حداقل مصرف سوخت و بهرهی بالا، شرکت میتسوبیشی قصد دارد، مصرف سوخت خودروهایش را بهبود بخشد. اما یک هفته نگذشته بود که این کمپانی ژاپنی اعلام کرد از سال ۱۹۹۱ این امر را به صورت یک فریبکاری اعلام میکرده است. به تبع این رسوایی مدیرعامل میتسوبیشی، تتسورو آیکاوا استعفا داد و سهام این شرکت در حدود پنجاه درصد سقوط و افت کرد. یکی از بهترین اتفاقات میتسوبیشی در دههی اخیر اما، اینست که، نیسان ۳۴ درصد سهام این کمپانی را تحت مالکیت خود گرفت.
شرکت خودرو سازی فیات کرایسلر
کمپانی فیات کرایسلر با خرید فیات گروه کرایسلر و در سال ۲۰۱۴، پا به عرصهی رقابت گذاشت. فیات کرایسلر مالک اغلب برندهای خودروی ایتالیا است، برندهایی چون لانچیا، آلفارومئو، آراث، مازاراتی و برندهای آمریکایی مثل جیپ، دوج، کامیونهای موپار و رم. فروش این کمپانی در آمار بسیار خوب بود! این کمپانی ۴.۶ میلیون خودرو فروخت که ۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۵، ۲.۱ میلیارد دلار در دسامبر ۲۰۱۶ سود خالص برایش به همراه داشت، اما اوضاع کمپانی در سال ۲۰۱۶ به خوبی این ارقام نماند. گرچه به طور رسمی آمار فروش فیات کرایسلر در ۲۰۱۶ گزارش نشده اما آنچه در خبرگزاری consumer report اعلام شده، بیانگر آنست که این کمپانی در این سال خوب عمل نکرده است. چهار شرکت خودروسازی مربوط به گروه فیات کرایسلر در گزارشهای خبرگزاری consumer Report جز بدترین خودروسازهای سال ۲۰۱۶ بودند و در لیست دهتایی بدترینها قرار گرفتند.دوج با مقام ششم اطمینانی پایین تر از متوسط پیشبینی شده داشت و تنها ۱۷ درصد از مدلهای این خودرو را خریداران و طرفداران توصیه میکنند. کرایسلر آمریکایی از آنجایی که مدلی ارائه نداده بود که حرفی برای گفتن داشته باشد و قابلیت اطمینان و اعتمادی پایینتر از حد متوسط داشت، در مقام پنجم این لیست قرار گرفت.جیپ و فیات اما، با آنکه شرایط مشابهی با خودروسازهای ذکر شده داشتند، به علت رتبهای که در آزمون ناهموار کسب کرده بودند، در رتبههای اول و دوم قرار گرفتند.هم چنین چهار خودرو هم از این برند در لیست هفت خودرویی که مالکان آن از خرید آنها پشیمانند، قرار گرفته که خبرگزاری consumer Report این لیست را منتشر کرده است:
۱.جیپ مدل Compass
- عملکرد معمولی
- فضای داخل کابین محدود و بسیار کوچک
- صندلیهای باریک جلو
- دید عقب مشکل و سخت
۲.دوج دارت (Dart)
- شتاب کم و کند
- مسائل و مشکلات مکانیکی
- صدای نالهی دکمهی A/C در زمان روشن کردن (انگار که خودرو در حال مردن است!)
۳.کرایسلر ۲۰۰ (با آن که قرار بود برند را به عرصهی جدیدی وارد کند)
- هندلینگ بد
- سواری ناآرام و متشنج
- پیشرانهی ضعیف چهار سیلندری و ناکارآمد
- ورود بیش از حد سروصدای بیرون و جاده در داخل خودرو
۴. دوج Grand Caravan
- صندلیهای ناراحت و آزار دهندهی ردیف دوم
- جعبه دندهی ناکارآمدی که تعویض دنده را مشکل میکند
- فضای داخلی به ظاهر کم ارزش و کم بها.
- این خودروها انتخاب اسفباری برشمرده شدهاند.
بدترین خودروهای مفهومی!
با آن که در سال ۲۰۱۶ تعداد بسیار زیادی خودروی مفهومی خوب و بیهمتا و چشمگیر تولید شد، تعدادی خودروی مفهومی نیز ارائه شد که تنها کپیهای بی کیفیت و بدی بودند. مانند:
میتسوبیشی ASX GEOSEEK
این خودرو یک خودروی مفهومی بر مبنای میتسوبیشی ASX است که در مفهومی بودن ناکام ماند! در واقع GEOSEEK نسخهی اروپایی شدهی اوتلندر است، یک کراساوور آماده با طراحی ویژهی خارجی، ادوات داخلی و باربند سقف. این مدل که در نمایشگاه ژنو رونمایی شد هیچ مشخصهای مینی بر مفهومی بودن ندارد. علی رغم اینکه خودروی خوبی است.
فولکسواگن پاسات GT
این خودرو هم تنها یک پاسات استاندارد معمولی است! و با تمام تلاشی که برای جلوهای اسپرت دادن به این خودرو شد، تنها بخشهای قرمز جلوی پنجره و نزدیک شدن خودرو به سطح جاده ظاهر کمی اسپرت به آن داد. اما این ظاهر تهاجمی با پیشرانهی مناسبی همراه نشد.این یک تلاش بیثمر و ضعیف برای اسپرت کردن خودروی قبلی پاسات بود.
سوبارو WRX STI حکاکی شده و بد شکل!
این خودروی رسمی سوبارو نیست اما، زشتترین خودروی مفهومیای است که در این سالها دیدهایم. روی سطح آن حکاکیهای بیش از حدی شده است که تلاشی رقت انگیز برای شبیه شدن به خودروهای سفارشی رولزرویس در خاورمیانه است. چرخهای آبی، تایرهای بسیار کوچک، گلگیر های برآمده و بدنهی کرومی این خودرو هم زیبایی چندانی به آن ندادهاند.
LESEE که معرفی شد اما نمایش داده نشد!
این خودروی مفهومی برای استفاده در فیلم تبدیل شوندگان پنج یا آخرین شوالیه تولید شد اما در ایالت متحده به نمایش درنیامد!خودرو باتری الکتریکی قویای دارد، و رانندگی خودرانش به خوبی تسلا S است. اما نمونهی کاربردی آن در سانفرانسیسکو ارائه و رونمایی رسمی نداشت و به همین علت از برترینهای این لیست شد.
مرسدس بنز میباخ ویژن ۶
ویژن ۶ چون الهام بخش خودروی تولیدی دیگری نشد در این لیست قرار گرفت .اما، تماشاییترین مفهومی میباخ پس از رونمایی Exelero است که در مراسمی در ساحل Pebble در سال ۲۰۱۶ پرده برداری شد. زمانی که از خودروی مرسدس بنز میباخ ویژن ۶ پردهبرداری شد، خودروی کوپهی بهروزی از میباخ دیده شد که بهعنوان خودرویی مفهومی الهامبخش سایرین بود. چند ماه بعد مرسدس بنز از یک میباخ دو درب رونمایی کرد؛ اما بهجای خودرویی کوپه با نمایی تهاجمی که با خودروهای گرانقیمت رولزرویس و بنتلی برابری کند، خودرویی خیالی در ردهی مرسدس بنز کلاس S بهصورت کانورتیبل ارائه شد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.