سیاست‌های خودرویی ترامپ در دیدار با سه خودروساز ایالات‌متحده

سایت خبری خودروی موتوتل به نقل از دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده، دونالد ترامپ، فقط چند روز بعد از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری با مدیران ارشد صنایع خودروسازی آمریکا ملاقات کرد تا به این وسیله برای عملی ساختن وعده‌های انتخاباتی خود در مورد بازگرداندن تولید و شغل به کشورش قوطی بلندش. بر اساس گزارشی که وال‌استریت ژورنال ارائه داده است، دونالد ترامپ در روز سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته ضمن دیدار با مدیران عامل 3 خودروسازی بزرگ دیترویت اعلام کرد در تلاش است تا مقررات مربوط به محیط‌زیست را تسهیل کند، مالیات شرکت‌ها را کم تر کند و آن دسته از سیاست‌های اقتصادی را در پیش بگیرد که شرایط تولید در ایالات‌متحده را منتفع می‌سازد. رئیس‌جمهور جدید امریکا برای ایجاد یک فضای مناسب ر مطابق با شرایط دلخواه سرمایه‌گذاران در این کشور متعهد شد، هم چنین اعلام کرد که تصمیم دارد به فرایند بازبینی قوانین و مقررات در این حوزه سرعت ببخشد. دیگر اقدامی که ترامپ در مورد آن وعده داد تلاش برای جلوگیری از حرکت مشاغل به سمت کشورهای دیگر بود.
از اولین وعده‌های ترامپ در این خصوص را می‌توان تهدید وضع قانون تعرفه 35 درصدی برای خودروهای وارداتی دانست. در دیداری که ترامپ با مدیرعامل‌های جنرال موتورز، فورد موتور و فیات کرایسلر داشت اعلام کرد که خواهان ساخت کارخانه‌های بیشتری در صنعت خودروسازی آمریکا است. بر اساس گزارش رویترز، این دیدار یک ساعته نشان‌دهنده‌ی دخالت‌های غیرمعمول ریاست‌جمهور آمریکا در مسائل شرکت‌هاست. یکی از سیاست‌هایی که ترامپ به صورت مکرر بر آن تاکید دارد در خواستش از تولیدکنندگان مبنی بر این شعار است: « آمریکایی بخرید و آمریکایی استخدام کنید».از سال 2011 تا به حال این اولین دیدار بین خودروسازان آمریکایی و رئیس‌جمهور این کشور است. در آخرین ملاقات که در سال 2011 اتفاق افتاد مدیران خودروسازی‌ها با رئیس‌جمهور وقت این کشور یعنی باراک اوباما در خصوص 2 برابر کردن بهره‌وری سوخت تولیداتشان تا سال 2025 صحبت کردند. جالب ابن جاست که در جلسه‌ی اخیر این مدیران ارشد خواستار تجدیدنظر در این برنامه شدند. در دیداری که روز سه شنبه اتفاق افتاد، این مدیران مسائل و مشکلات خود را در مورد قوانین مربوط به بهره‌وری سوخت خودروها، سیاست‌های تجاری و سایر مسائل مربوط به قانون‌گذاری مطرح کردند.
البته سرجو مارکیونه در این خصوص به خبرنگاران گفت که رئیس‌جمهور در مورد این موضوع که دقیقا کدام یک از قوانین لغو خواهد شد، جزییاتی را ارائه نکرده استخود ران‌ها و خودروهای برقی دیگر موضوعاتی بودند که خودروسازان در موردشان با ترامپ صحبت کردند، رئیس‌جمهور هم در مقابل سوالاتی را در خصوص خودروهای پیشرفته مطرح کرد.به دلیل ظرفیت بیش از نیاز در امریکا در طی سال‌های گذشته کارخانه‌ی خودروسازی جدیدی در این کشور احداث نشده است. آخرین کارخانه‌ی جدید در سال 2004 توسط فورد موتور و جنرال موتورز در زمینه‌ی مونتاژ ساخته شد، فیات کرایسلر هم سال 2014 در ایندیانا کارخانه‌ای احداث کرد.تحلیل‌گر مرکز تحقیقات خودرو، کریستین دیچک، اعلام کرد که خودروسازان در دهه‌ی پایانی قرن بیستم، از این ظرفیت مازاد آسیب‌دیده‌اند و این در حالی است که این مازاد ظرفیت هم چنان در امت ریکای شمالی وجود دارد. این در حالی است که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند ساختن یک کارخانه‌ی خودروی جدید دست کم 3 سال به طول خواهد انجامید و حداقل یک میلیارد دلار بودجه نیاز خواهد داشت. با این حال در حال حاضر تقاضا برای خودروهای شاسی‌بلند و وانت به گونه‌ای است که کارخانه‌ها در همین وضعیت فعلی خود، فعالیت‌های خود را در این زمینه‌ها افزایش داده‌اند.
در هفته‌های گذشته، سه خودروساز بزرگ آمریکایی یعنی فیات کرایسلر، فورد و جنرال موتورز به همراه چند خودروسازی خارجی اعلام کردند ه قصد دارند سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در ایالات‌متحده انجام دهند که شغل‌های جدیدی در پی خواهد داشت.همزمان با این جلسه، تویوتا اعلام کرد که قصد دارد مبلغ 600 میلیون دلار در کارخانه ایندیانا سرمایه‌گذاری کند که منجر به ایجاد 400 شغل جدید خواهد شد. تویوتا موتور قصد دارد با این کار تولید خودروهای شاسی‌بلند را به میزان 10 درصد افزایش بدهد.مدیرعامل فورد، فلیدز هم اعلام کرد: خودروسازان قصد دارند در کنار تارمپ در تولید امریکا رنسانس ایجاد کنند.این مدیر هم چنین گفت که اولویت‌های اقتصادی ترامپ مانند اقدام او در مورد خارج شدن از پیمان تجاری ترانس پاسیفیک، باعث دلگرمی است.
مدیرعامل جنرال موتورز ماری با نیز اظهارنظر کرد که اکنون یک فرصت بزرگ برای همکاری با دولت در مورد بهبود دادن ایمنی و هم چنین بهبود اشتغال‌زایی وجود دارد.خودروسازان آمریکایی از سال 2009 تا کنون توانسته‌اند بیش از 78 هزار شغل و بیشتر از چهل میلیارد دلار در تأسیسات خود در امریکا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.کارشناس مرکز آتوفورکست سلوشن، سم فیورانی می‌گوید: با وجود فشارهای ترامپ، بعید به نظر می‌رسد که شرکت‌ها بدانند برنامه‌های تجاری خود را به طور کامل تغییر بدهند.« وی افزود: « رئیس‌جمهور باید سیاست‌هایی واقعی تر و عینی تر در اختیار خودروسازان بگذارد. به این صورت خودروسازان می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا این سیاست‌ها برای کسب‌وکار آن‌ها مفید هستند یا نه و آیا بهتر است در داخل آمریکا تولید کنند یا داخل آن؟» مثلا باید معلم شود که منظور ترامپ از مالیات مرزی چه چیزی است. مالیات مرزی برای خودروهای وارداتی اعمال می‌شود و هدف آن ترغیب کردن شرکت‌ها به تولید در داخل آمریکاست اما این مالیات می‌تواند به خودروسازانی که درصد بالایی از محصولات خود را به ایالات‌متحده وارد می‌کنند و علاوه بر آن به زنجیره‌ی عرضه‌ی خودروی این کشور صدمه بزند.
خودروسازان آمریکایی مانند دیگر خودروسازان جهانی به تولید خودرو در کشور مکزیک روی آورده‌اند چرا که هزینه‌ی تولید د این کشور پایین است؛ بنابراین خودروسازان ترجیح می‌دهند خودروهای خود را در مکزیک تولید و به امریکا صادر کنند.تحلیل گر بانک بارکلیز، برایان جانسون معتقد است دولت جدید آمریکا قصد دارد از قوانین مربوط به بهره‌وری سوخت خودروها به عنوان یک برگ برنده استفاده کند تا صنایع خودروسازی را ترغیب به تولید خودرو در امریکا کند. قوانینی که دولت اوباما درزمینه ی بهره‌وری سوخت خودروها تنظیم کرده و بر اساس آن قرار است این قوانین تا سال 2025 سخت‌گیرانه‌تر هم بشود. این مقررات دست و پاگیر برای خودروسازان آمریکایی هزینه‌های میلیارد دلاری در پی دارد و افرادی مانند جانسون معتقدند در صورت تسهیل این قوانین خودروسازان آمریکایی می‌توانند این هزینه‌های را به ایجاد شغل‌های جدید در ایالات‌متحده اختصاص دهند.