موتورهای چهارسیلندر و ششسیلندر وی با یکدیگر چه فرقی دارند؟
تعداد سیلندرهای احتراق که در یک موتور قرار دارد، فاکتوری مهم در قدرت و کارایی آن موتور محسوب میشود. هر سیلندر یک پیستون دارد که درون آن سیلندر، بالا و پایین میرود. پیستونها توسط شاتونها به میللنگ متصل شده و آنرا میچرخانند. هرچقدر پیستونهای بیشتری وجود داشته باشند، تعداد سیکلهای احتراق بیشتر میشود. به این معنی که قدرت بیشتری در فاصلهی زمانی کمتری فراهم میشود. موتورهای چهارسیلندر با آرایش خطی یا همان «مستقیم» ارائه میشوند. درحالیکه موتورهای ششسیلندر اکثراً با آرایش خورجینی یا همان «وی» ارائه شده که چون 6 سیلندر دارند به اختصار وی6 شناخته میشوند. موتورهای وی6 بهترین گزینه برای خودروسازان ایالات متحده امریکا بحساب میایند. به این دلیل که موتور وی6 قدرتمند، کمسروصدا، بسیار بالانس، سبک وزن و کوچک است و در هرنوع طراحی خودرو قابل جاسازی میباشد.
در گذشته، خریداران خودرو در ایالات متحدهی امریکا، از موتورهای چهارسیلندر روی برگرداند و با باور به اینکه این موتورها، سست، ضعیف و نامتعادل بوده و شتابگیری ضعیفی دارند، بدنبال موتورهای بهتری رفتند. ولی خودروسازان مطرح ژاپنی، مثل هوندا و تویوتا در دههی 80 و 90 میلادی تصمیم گرفتند موتورهای چهارسیلندر و پربازده را همچنان در خودروهای خود بکار ببرند و به این ترتیب امریکاییها ارزش موتورهای کممصرف را درک کردند. باوجود اینکه خودروهای کوچک ژاپنی مثل تویوتا کمری بسرعت در ایالات متحده پرفروش و همهگیر شدند، خودروسازان ایالات متحده همچنان بر این باورند که خریداران بدنبال قدرت و شتاب و کارایی بالای خودروها هستند و همچنان از موتورهای V6 استفاده میکنند. امروزه با افزایش قیمت بنزین و قوانین حفاظت از محیط زیست، بنظر میرسید خودروسازان دیترویت به سمت موتورهای چهارسیلندرِ کممصرف و پاک گرایش پیدا کنند. ولی اینطور نشد.
ولی با پیشرفت تکنولوژی در ساخت موتورهای V6 باید گفت که در سالهای اخیر اختلاف مصرف بنزین در موتورهای چهارسیلندر و ششسیلندر بسیار کم شده است. به منظور حفظ فاکتور قدرت و همچنین کاهش مصرف سوخت، خودروسازان امریکایی بطرز چشمگیری موتورهایشان را بهینه کردند و بسیاری از محصولات ششسیلندر امروزی، مصرفی مشابه خودروهای چهارسیلندر ژاپنی دارند. پس با قدرت بالا و مصرف سوخت پایین، فاصلهی این دو گروه از هم کمتر شده و تنها مورد در خرید یک خودروی چهارسیلندر یا ششسیلندر، قیمت آنهاست. ندو.
در خودروهایی که با هردو نوع آپشن موتور ارائه میشوند، موتور چهارسیلندر معمولاً حدود 1000دلار ارزانتر از موتور ششسیلندر است. اگر کارایی و قدرت موتورها را در نظر نگیریم، موتورهای چهارسیلندر همگی ارزانتر از ششسیلندرها بفروش میرسند. نکتهی آخر اینکه: نصب یک موتور وی6 بر روی خودرویی که با موتور چهارسیلندر ارائه شده کار درستی نیست. تبدیل یک خودروی چهارسیلندر به ششسیلندر، از خرید یک خودروی ششسیلندرِ صفرکیلومتر هزینهی بیشتری در بر خواهد داشت.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.