خودروی هیوندای جنسیس، سدان اتوماتیک 2016
در بین محصولات هیوندای همیشه جای خالی یک خودروی بزرگ لوکس حس میشد. اولین بار در سال 1999 هیوندای با همکاری شرکت میتسوبیشی محصول هیوندای سنتنیال را که هم رده با مرسدس بنز کلاس اس و بیامو سری 7 بود راهی بازار کرد. البته این تازه شروع ماجرا بود، پس از این خودرو، هیوندای به فکر طراحی و تولید اتومبیلی با همین مشخصات اما در کلاس پایین تر و به صرفهتر افتاد. این تصمیمات در سال 2008 منجر به تولید هیوندای جنسیس سدان شد. خودرویی که تولید آن تا به اکنون نیز ادامه داشته است. از خودروی جنسیس تا به حال ،2 نسل به بازار جهانی معرفی شده است. در نسل دوم جنسیس شاهد 3 نوع پیشرانه با حجمهای 8.3 و 5.3 لیتری هستیم که با یک جعبهدندهی هشت سرعته میتوانند به چرخهای جلو و یا هر چهارچرخ نیرو منتقل کنند. این سدان خانوادگی لوکس در بخش فنی خود هم دارای مشخصات قابلتوجهی است؛ یک پیشرانه ی 8 سیلندری با حجمی برابر با 5038 سیسی که میتواند توانی معادل 419 اسب بخار را در دور 6000 به همراه گشتاوری 520 نیوتونمتری ایجاد کند. توان ایجادشده توسط این پیشرانه از طریق جعبهدندهی 8 سرعته ی خودکار به چرخهای عقبی یا در حالت سفارشی به هر 4 چرخ منتقل میشود. با انتقال این توان، خودرو به شتابی 5.4 لیتری و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت میرسد.مصرف سوخت ترکیبی جنسیس نسل دم 13.2 لیتر است؛ اما بیتشرین تمایزهای این خودرو در برابر رقبا مربوط به امکانات ایمنی و رفاهی است. این خودرو با داشتن استانداردهای یورو 4 دارای کیسه هواهای زانویی، پردهای و جانبی برای سرنشینان جلو و عقب، ماساژور صندلی (در حالت سفارشی)، ABS, ESP و TSC، صندلی چرمی برقی قابل تنظیم بر اساس گودی کمر، ترمز دارای خنککن، سرد کن، گرم کن و پشت سری برقی هوشمند تصادف است. علاوه بر اینها وجود آینههای برقی دارای حافظهی گرم کن دار، پاککنندهی خودکار مه شیشهی جلو، برفپاککن هوشمند و ... امکانات عالی جنسیس را تکمیل کرده است.در حال حاضر جنسیس سدان، گرانترین و لوکسترین خودروی جنسیس و در حالت کلی گرانترین و لوکسترین خودروی کل خانوادهی هیوندا است. این خودرو برای کسانی طراحی شده است که به دنبال یک خودرو با امکانات عالی، راحتی زیاد، لوکس، پر قدرت و بسیار زیبا هستند.از طرف دیگر اگر قصد ندارید مبلغ بالایی برای خودروهای بنز و بیامو بپردازید، با خریداری این جنسیس سدان میتوانید به خودرویی مشابه آنها دست یابید. این خودرو کاملا شایستهی یک سرمایهدار یا مدیر موفق است.
امکانات و مشخصات فنی
با اینکه هیوندای جنسیس سدان در سال 2008 راهی بازار شد اما سال 2012 را میتوان هیجانانگیزترین سال برای این خودرو دانست چرا که در این سال یک مدل مجهز به موتور هشت سیلندر با حجم 5 لیتر و مدلی به اسم R-Spec دارای همین موتور به آن اضافه شد. این موتور قدرتی 429 اسب بخاری درد و تکنولوژی تزریق مستقیم سوخت به موتور 6 سیلندر این خودرو این امکان را میدهد که قدرت 300 را هم پشت سر بگذارد. اضافه شدن یک جعبهدندهی خودکار هشت سرعته باعث بهینهسازی در مصرف سوخت جنسیس سدان شد. هم چنین در نمای ظاهری این خودرو نیز تغییراتی رخ داده که منجر به اسپرت تر شدن آن شده است.اگر سری به کابین این خودرو بزنیم خواهیم دید که در درون این فضای بیصدا و بزرگ روکش چرم بسیار باکیفیتی وجود دارد که تمام روی داشبورد، کنسول و دربها و در کل بیشتر قسمتهایی که سرنشینان با آنها سروکار دارند را پوشانده است. صندلیهای بسیار راحت و نرم این خودرو برای سفرهای طولانی بسیار مناسب هستند و مانند گهواره سرنشینان را در بر میگیرند. این خودرو هم چنین دارای سیستم صوتی Lexicon باکیفیت عالی هم هست که میتوانید از طریق آن به موسیقی دلخواهتان گوش کنید. این سیستم دارای 17 بلندگوی داخلی است و به عنوان یک امکان عالی در خودرویی در این رنج قیمت قلمداد میشود.شاید تصور بسیاری از افراد این باشد که هیوندای جنسیس مدل 2012 به عنوان یم خودروی نسبتا ارزانقیمت، رقیب اتومبیلهایی نظیر کرایسلر 300، بیوک لاکراس، تویوتا اوالان یا فورد تارس باشد اما حقیقت این است که جنسیس 2012 را میتوان رقیب ارزانقیمت خودروهایی مانند اینفینیتی M و یا حتی برخی از سدان های آلمانی با سایز متوسط دانست. البته این واقعیت را هم نمیتوان کتمان کرد که جنسیس کاستیهایی هم در برابر رقیبان خود دارد مانند فقدان نسخهی چهارچرخ متحرک و نداشتن بهترین ترمز گیری. علاوه بر این مدل جدید R-Spec در هندلینگ و کیفیت سواری به پای رقیبان اروپایی خود نمیرسد.
مدلها و ویژگیها
جنسیس 2012 یک سدان لوکس فول سایز دیفرانسیل عقب است. این خودرو در 4 مدل با حجمهای 3.8،4.6،5.0 و 5.0 R-Spec برای موتور عرضه میشود. جنسیس 3.8 در حالت استاندارد دارای رینگ های 17 اینچی، چراغهای مه شکن، چراغهای جلوی خودکار، آینههای دارای گرمکن، استارت و ورود بدون کلید، سانروف، کروز کنترل، صندلی رانندهی برقی دارای امکان تنظیم در 4 جهت و تنظیم گودی کمر، تهویه خودکار 2 منطقهای، گرمکن برای صندلیهای جلو، تودوزی چرم، امکان تنظیم ارتفاع فرمان، بلوتوث، آینهی الکتر وکرومیک، سیستم صوتی دارای هفت بلندگو به همراه پخشکنندهی سیدی، رادیو ماهوارهای، پورت AUX و پورت iPod/USB است.در جنسیس پریمیوم شاهد رینگهای 18 اینچی، برفپاککن های خودکار، سانروف، آینههای برقی جمع شونده، فرمان هیدرولیک تلسکوپی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع، عملکرد حافظهدار برای تنظیمات راننده، تریم چرمی برای داشبورد و در پردهی برقی شیشه عقب، دوربین دید عقب، نمایشگر لمسی 7 اینچی، سامانهی ناوبری با نمایش زندهی ترافیک و سیستم صوتی با 14 بلندگوی Lexicon و پخشکنندهی دیویدی هستیم.پریمیوم دارای یک پکیج تکنولوژی نیز هست که این خودرو را تکمیل میکند. در این بسته امکاناتی نظیر چراغهای جلوی تطبیقی HID، حسگرهای پارک عقب و جلو، کروز کنترل تطبیقی، سامانهی هشداردهندهی خروج از مسیر، تودوزی چرم بهبودیافته، ترمز پارک الکترونیک، تهویه برای صندلی راننده، گرم کن برای صندلی عقب، سامانه بلوتوث بهبودیافته، نمایشگر هشت اینچی و واسط کاربری چندرسانهای وابسته به پیچ کنترل و سیستم صوتی هفده بلندگویی Lexicon با رادیو HD و DVD Changer 6.هیوندای جنسیس 4.6 دارای ویژگیهای هر دو مدل پریمیوم و تکنولوژی در حالت استاندارد است؛ اما روکش فرمان به جای چرم، چوبی است. هیوندای جنسیس 5.0 کاملا مشابه به همین است و تنها تفاوتش 5 لیتری بودنش است. هیوندای جنسیس 5.0 R-Spec نیز تمام ویژگی اهی پکیجهای تکنولوژی و پریمیوم را داراست با این تفاوت که رینگهایش 19 اینچی هستند و سامانهی انتقال قدرت و تعلیق و فرمان این خودرو برای رانندگی اسپرت دچار تغییراتی شده است.
عملکرد و مصرف سوخت
جنسیس 3.8 از موتوری 3.8 لیتری بهرهمند است این موتور 6 سیلندری با تزریق مستقیم سوخت 333 اسب بخار قدرت تولید میکند. این خودرو نیز مانند سایر مدلها در حالت استاندارد به صورت دیفرانسیل عقب است و دارای سامانهی انتقال هشت سرعته ی خودکار با قابلیت تنظیم دستی است. مدت زمانی که طول میکشد این خودرو از سرعت صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت برسد 6.4 ثانیه است. هیوندای جنسیس 3.8 در هر صد کیلومتر 13 لیتر سوخت شهری مصرف میکند، این میزان برای جادهها به 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد.جنسیس 4.6 از یک موتور 4.6 لیتری بهره میبرد. این موتور 8 سیلندری با بنزین معمولی میتواند 378 اسب بخار قدرت تولید کند و در صورتی که به آن بنزین مرغوب تزریق شود قدرتی معادل 385 اسب بخار تولید خواهد کرد. مصرف سوخت شهری برای این خودرو در 14.7 لیتر و مصرف سوخت جادهای آن 9.4 لیتر برای هر 100 کیلومتر است.موتور هیوندای جنسی سهای 5.0 و R-Specc هر دو 5 لیتری است. این موتورهای هشت سیلندری با تزریق مستقیم سوخت میتوانند قدرتی برابر 429 اسب بخار تولید نمایند. هر دو خودرو در زمان 5.3 ثانیه از سرعت صفر به 96 کیلومتر در ساعت میرسند. مصرف سوخت شهری آنها نیز 14.7 لیتر و مصرف سوخت جاده ایشان 9.4 لیتر برای 100 کیلومتر است.
ایمنی
از جمله امکانات ایمنی که به صورت استاندارد بر روی جنسیس 2012 نصب شده است میتوان به سامانهی ترمز ضد قفل، سامانهی کنترل کشش و پایداری، سامانهی نگهدارنده ی سر فعال برای سرنشینان جلو و ایربگ های جلویی پردهای و جانبی اشاره کرد؛ اما امکاناتی مانند حسگر پارک، سامانهی هشدار خروج از مسیر و دوربین دید عقب خودرو برای مدل 3.8 به صورت آپشنال در نظر گرفتهشدهاند درحالیکه این موارد برای مدلهای 4.6 و 5.0 و R-Spec در حالت استاندارد ارائه میشوند.آزمایشهایی که توسط سایت ادموندز بر روی این خودروها انجام گرفت نشان داد که جنسیس مدل 3.8 در هنگام ترمزی گیری در شرکت 96 کیلومتر بر ساعت، مسافت 35.6 متر را پیمود و سپس متوقف شد. این مسافت برای مدل 4.6 برابر با 37.7 متر بوده است که برای هر دو خودرو یک عدد متوسط محسوب میشود؛ اما مدل R-Spec با طی کردن مسیر 34.13 متری متوقف میشود که عددی بسیار خوب است، این موفقیت به خاطر تایرهای تابستانی است که به صورت آپشنال همراه با این خودرو ارائه میشود.
طراحی داخلی
طراحی داخلی این خودرو به قدری شبیه به تولیدات لکسوس است که تنها تفاوت را میتوان همان لوگوی H هیوندای در وسط فرمان دانست. این موضوع علیالخصوص برای مدل R-Spec که تمامی امکانات رفاهی را دارد کاملا صدق میکند. کابین این خودرو کاملا مشابه ژاپنیهای لوکس طراحیشده و حتی صحه ی پشت آمپر جنسیس هم با داشتن درجههای شکیل و زیبا بسیار شبیه به لکسوس طراحی شده است. در جنسیس کنترلهای درون ماشین در جای مناسبی قرار دارند، کنترل پیچیدهتر سامانههای الکترونیکی هم میتواند به وسیلهی صفحه نمایش لمسی و یا به وسیلهی پیچ کنترل بزرگ انجام بگیرید. سامانهی صوتی Lexicon در یک کلام، محشر است و میتوان ادعا کرد یکی از بهترین سیستمهای صوتی است که بر روی خودروهای این رنج قیمتی میتواند وجود داشته باشد.صندلیهای جلوی جنسیس با طراحی بسیار خوبی که دارند توانستهاند راحتی بسیار زیادی برای سرنشینان خود در سفرهای طولانی فراهم کنند. این موضوع در مورد صندلیهای عقب نیز به همین شکل صادق است. صندلیهای عقب نیز به صورت آپشنال دارای گرمکن هستند. البته صندلیهای عقب این خودرو جمع شونده نیستند و نمیتوان از این طریق فضای بار را افزایش داد اما به جای آن، یک ورودی بین صندلی عقب و صندوق وجود دارد که میتوان به وسیلهی آن اجسام بلند را درون صندوق جا داد. حجم صندوق این خودرو 450 لیتر است.
تجربهی رانندگی
رانندگی نرم از ویژگیهای بازر سدان های لوکس است، هیوندای جنسیس هم از این قاعده مستثنا نیست و در بیشتر مدلهای آن میتوان به نرمی رانندگی کرد. این خودرو میتواند به خوبی از مانورهای شدید و تغییر مسیرهای ناگهانی، بدون هیچ خطری سربلند بیرون بیاید. هندلینگ این خودرو را نمیتوان بهترین دانست اما قطعا قابلقبول است. کابین خودرو نیز به خاطر عایقبندی مناسب صوتی، کاملا آرام و بیصدا است.قدرت موتور جنسیس رقیب خوبی برای دیگر برندهای سطح اول دنیا است. موتورهای شش سیلندر یا هشت سیلندر موجود در جنسیس، شتاب یکنواخت مناسبی برای این خودرو به ارمغان آوردهاند. البته در این میان موتور جدید 5 لیتری گل سر سبد تمام این افتخارات است بهارخوابه چنان سرعت و شتابی به هیوندای جنسیس 2012 داده است که این خودرو میتواند با سدان هایی که چند صد دلار گران تر از خودش هستند به رقابت بپردازد.
جمعبندی
همان طور که در ابتدای بحث اشاره کردیم این خودرو برای کسانی مناسب است که به دنبال یک سدان لوکس و قدرتمند همراه با امکانات مناسب هستند و درعینحال نمیخواهند یک مبلغ خیلی زیاد را برای خرید امثال بنز یا بیامو بپردازند.نقاط قوت تمامی مدلهای این خودرو را میتوان سواری نرم برای مدلهای غیر از R-Spec، وجود موتورهای قدرتمند و روان، کابین لوکس و سامانهی صوتی بسیار عالی Lexicon دانست. در کنار اینها میتوان مواردی مانند نبود آپشن چهارچرخ متحرک، عدم انعطافپذیری صندلیهای عقب برای افزایش جای بار و ترمزهای ناامیدکننده در مدلهای 4.6 و 3.8 را از نقاط ضعف این سدان جذاب دانست.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.