با آن که حدود پنجاه سال از تولید ابرخودروی لندروور گذشته است، رنجروور همچنان در خودروهای کلاس شاسی بلند میدرخشد. در این مطلب تاریخچهی تولید این خودروی اصیل بریتانیایی را بررسی خواهیم کرد. در موتوتل همراه ما باشید.
تولید این خودروی دو دیفرانسیل مربوط به سال ۱۹۷۰ است، زمانیکه لندروور یک تولیدکنندهی خودروهای خشک و مخصوص خارج جاده و ارتش بود و به همین جهت همهی ما فکر میکنیم رنجروور یک خودروی مناسب کوه و صحراست و میتوانیم سختترین و صعبالعبورترین راهها را با آن بپیماییم، اما حقیقتا چنین نیست و این خودرو گزینهی مناسبی برای استفادهی روزانه و شهری هم محسوب میشود.
نسل اول رنجروور از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۶
اولین دستگاه و نمونهی اولیهی رنجروور سال ۱۹۶۹ تولید شد و به ولار (velar) مشهور شد. ۲۶ مدل آزمایشی از ولار ساخته و آزمایش شد و در آخر در سال ۱۹۷۰ بهترین نمونه رونمایی و برای فروش آمادهی تحویل شد. این نسل اولیهی رنجروور آنقدر موفق و پرفروش شد که با شکل و شمایل اولیه به مدت ۲۷ سال تا سال ۱۹۹۶ تولید و ارائه شد. با این که مدل اولیهی رنجروور سه در داشت، نسخهی مجهز به پنج در، در بازار خواهان و متقاضیان بیشتری داشت و از سال ۱۹۸۱ وارد خط تولید شد. این خودرو پیشرانههای هشت سیلندری داشت که در مدلهای مختلف آن از ۱۳۰ اسب بخار تا ۲۰۰ اسب بخار قدرت وجود داشت. رنجروور مدل سال ۱۹۸۹ از اولین خودروهای شاسی بلندی بود که تهویهی مطبوع و کنترل لغزش الکتریک را از سال ۱۹۹۲ ارائه کرد و قفل به روی دیفرانسیل هم اولین بار در این مدل ارائه شد.
اولین خودرویی که توانست عرض صحرای وسیع سینای آفریقا را در یک سفر سخت و صد روزه، و با مسیر طولانی دوازده هزار کیلومتر طی کند و دچار نقص فنی نشود و نیازی به تعمیر پیدا نکند، نسل اول رنجروور در سال ۱۹۷۴ بود. درهمین سالها رنجروو جنوبیترین قسمت آمریکای لاتین را هم تا شمال آلاسکا سفر کرد و به موفقیت رسید و این رکورد را به نام خود زد. رنجروور کلاسیک قهرمان رالی پاریس داکار در سال ۱۹۷۹ هم از افتخارات این مجموعه است.
نسل دوم رنجروور تولید سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱
نسل دوم این خودروی محبوب در سالی تولید شد که همچنان نسل اول در دست تولید بود، این خودرو به طراحی نسل اول وفادار باقی ماند. تنها بدنهی نسل دوم با کد P38a از نسل پیشین جادارتر بود و در فضای داخلی مجللتر و چشمگیر تر بود. پیشرانههای این خودروی هشت سیلندر بنزینی و شش سیلندر دیزلی بودند که شانل ۲.۵ لیتر توربو دیزل تولید بیامدبلیو و ۳.۶ لیتر بنزین قدرتمند (بعدتر نوع قدرتمندتر ۴.۶ لیتر بنزینی هم برای آن ساخته شد) بود. این نسل خودرو آنچنان پرفروش و محبوب بود که مدیران کمپانی لندروور همچون تولیدکنندگان اسپرت، دست به تولید نسخههای گرانقیمت سفارشی و با تولید محدود زدند، در آن سالها چنین کاری برای خودروهای شاسی بلند مرسوم نبود و این اولین شاسی بلند تولید محدود و سفارشی بود. این رنجروور ویژه (special edition ) تنها در ده نسخه تولید شد که هرکدام با قیمت ۱۵۷ هزار دلار فروخته شدند.
نسل سوم رنجروور تولید سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲
زمانی که برند محبوب لندروور و زیر مجموعههای تحت تملک شرکت روور Rover انگستان، به فورد آمریکا فروخته شد، تلاش لندروور برای ساخت خودروی لوکس و اشرافی سری سوم به طور چشمگیری تکمیل شد. مدیران لندوور ادعا کردند برای ساخت این خودرو از صندلیهای فرست کلاس و لوکس هواپیما بهره بردهاند و نمای این خودرو هم در داخل و خارج از قایقهای تفریحی الهام گرفته است. این مدل یازده سال با موفقیت در بازار فروش درخشید و بازارهای جهانی را کسب کرد. دیگر امکانات محبوب برای ثروتمندان در این خودرو، که آنها را مجاب به خرید این خودروی گرانبهای بالای صد هزار دلاری میکرد، سیستمهای پخش دیویدی، ناوبری پیشرفته، نمایشگر داخل داشبرد و سرگرمیهای درون خودرو بود. قویترین پیشرانهی مورد استفاده در این نسل، که همچون باقی پیشرانهها توسط شرکتهای بیامدبلیو، جگوار و فورد ساخته شده بود، موتور پنج لیتری سوپر شارژ تولید جگوار در سال ۲۰۰۹ با قدرت ۵۱۰ اسب بخار بود که خودرو را از سریعترین شاسی بلندهای آن زمان کرده بود! در آن دوره این کمپانی خودروهای مجهز به پیشرانههای دیزل ۳.۶ و ۴.۴ با قدرتهای ۲۷۰ و ۳۱۰ اسب بخاری را بیشتر میفروخت.
نسل چهارم ۲۰۱۳ تا کنون
این خودروی اصیل و محبوب در طول چهل و هشت سالی که از تولیدش میگذرد، تنها چهار بار تغییر طراحی بدنه داده است. از سال ۲۰۰۸ تا کنون مالکیت این کمپانی (لندروور) به شرکت تاتاموتورز هند رسید و این شرکت یک سرمایهگذاری بزرگ و سودبخش انجام داد که محصولات لندروور را تنوع داد و فروش رنجروور را جانی تازه بخشید. از آن زمان تاکنون مدلهای بزرگتر رنجروور طراحی شد که به نوعی لیموزین شاسی بلند محسوب میشوند و مدلهای کوچکتری مثل ایووک Evoque هم در بازار جهانی جای خوبی برای خود باز کردند.
این ارزانترین مدل رنجروور با پیشرانهی دولیتر و توربوشارژ ۲۴۰ اسب بخاری، با قیمتی حدودا چهل هزار دلاری است. اما در کل، مدلهای رنجروور در کلاس و سبک خود محبوب ترینند و در آستانهی قیمتی ۴۰ تا ۲۰۰ هزار دلاری بسیار پرفروشند.
مدل گرانتر رنجروور SVR سریع ترین رنجروور حال حاضر با پیشرانهی ۵ لیتر سوپر شارژ و ۵۵۰ اسب بخار و توان شتاب گیری صفر تا صد ۴.۵ ثانیه است که با قیمت ۱۱۲ هزار دلار به فروش میرسد.
سال ۲۰۰۹ اولین سالی بود که کمپانی هندی مذکور لندروور را به دست گرفته بود و ۲۲ هزار رنجروور در سراسر دنیا فروخت که در سال ۲۰۱۵ این آمار به ۶۰ هزار تا رسید!
هم اکنون تمام مدلهای دودیفرانسیلی و محبوب رنجروور، در مسیرهای صعب العبور بیرون از جاده بهترینند.
رنجروور: مروری بر ۴۸ سالی که از تولید لوکسترین خودروی شاسیبلند جهان گذشت.
موتوتل

بازدید
(1711)
پسندیدن
(0)
علاقه مندی
دیدگاه ها
(0)
با آن که حدود پنجاه سال از تولید ابرخودروی لندروور گذشته است، رنجروور همچنان در خودروهای کلاس شاسی بلند میدرخشد. در این مطلب تاریخچهی تولید این خودروی اصیل بریتانیایی را بررسی خواهیم کرد
https://goo.gl/BAAWrF
دیدگاه ها
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.