شاید برای کسانی که علاقه زیادی به خودرو دارند مالک یک ماشین لوکس بودن به تمام دنیا بیارزد. خودروهایی چون پورشه و یا مرسدس بنز کسانی را که تشنه دنیای لوکس هستند راضی می­کند. اما شاید پس از مدتی متوجه محدودیت­هایی که این خودرو برای شما به بار می­آورد شوید. حتما دیگر مثل یک ماشین معمولی نمی­توانید این خودرو را در کنار خودروهای معمولی دیگر پارک کنید و به دنبال کارهای روزمره­تان بروید و همواره اضطراب این را خواهید داشت که کسی به خودروی شما آسیبی برساند.
اگر خودروی شما کوپه هم باشد که محدودیت­ها بیشتر می­شود چرا که صندلی­های عقب بیشتر تزیینی هستند تا کاربردی و فضای کمی را برای سرنشینان عقب دارد بنابراین بیش از یک نفر را برای ماشین سواری­های شبانه نمی­توانید به همراه خودتان ببرید. با این شرایط شاید از خرید چنین خودرویی احساس پشیمانی کنید اما این موضوع نیز وجود دارد که اگر این کار را نمی­کردید هیچگاه متوجه نمی­شدید که یک خودروی اسپرت چه لذتی دارد. با این همه شرکت­های خودروسازی راه رهایی را برای مشتریان خود اندیشیده­اند و سدان کوپه و یا سدان اسپرتی را روانه بازار کرده­اند که علاوه بر زیبایی ظاهری همراه مناسبی برای خانواده شما هم به شمار خواهند آمد.
به همین دلیل امروز دو خودرو مرسدس بنز  CLSو  پورشه پانامرا4SS را بررسی خواهیم کرد. بنز در سال 1926 در شهر اشتوتگارت آلمان تاسیس شد اما عقبه بنز به شرکت مرسدس در سال 1901 بر میگردد و بنز را باید اولین تولیدکننده خودرو با موتور بنزینی بنامیم. این شرکت به تولید خودروهای سواری لوکس، کامیون، اتوبوس و حتی پیشرانه مشغول است اما بیشترین خوشنامی بنز برای تولید خودروهای لوکس سواری است که می‌توانیم به مرسدس بنز کلاس S اشاره کنیم.
 بنز در ایران با شرکت ستاره ایران عرضه می‌شود و مدل‌های مختلفی از جمله مرسدس بنز کلاس E ، مرسدس بنز کلاس C ، مرسدس بنز کلاس S از بنز تا به‌حال به ایران راه یافته‌اند.

طراحی ظاهری
این خودرو نیز چون دیگر اعضای خانواده مرسدس بنز ظاهری مشابه دارد اما این خودرویی که بررسی خواهیم کرد کمی اسپرت­تر به نظر می­آید و این موضوع از چهره اندک خشمگینش به خوبی قابل رویت است.
در قسمت جلوئی، دماغه­ای برجسته و خشمگین با کاپوتی بلند و سپری کوتاه، یک چهره عضلانی و پر جذبه را پیش رویمان قرار داده است. طراحی جدید این خودرو نسبت به طرح قبلی یک طرح متفاوت محسوب می­شود طوری که طرافداران طرح قدیمی ممکن است از طرح جدید استقبال نکنند اما نظرسنجی­ها حاکی از آن است که حدود ۵۴ درصد مردم طرح جدید را یک پیشرفت مثبت تلقی می­کنند.
 موتور جدید ۴٫۶لیتری V8 با اینکه اندازه کوچکتری نسبت به مدل قبلی دارد اما ۴۰۲ اسب بخار قدرت در ۵۰۰۰دور بر دقیقه و ۴۴۳ پوند-فوت گشتاور در ۱۸۰۰دور بر دقیقه تولید می­کند که یک پیشرفت خوب محسوب می­شود. مصرف سوخت این مدل نیز شاید نسبت به بعضی خودروهای عادی بالا باشد اما برای خودرویی که توان بیش از ۴۰۰ اسب بخار را دارد بسیار مناسب به نظر می­رسد و همه این پیشرفت­ها به علت موتور جدید V8 است.
داخل خودرو نیز از نظر طراحی بهبود یافته است که اکثر تغییرات در نوع مواد به کار رفته در طراحی است و سعی شده است که نسبت به مدل­های قبلی از متریال­های با کیفیت­تری استفاده شود به طور مثال دریچه های‌کولر فلزی شده است. همچنین یک نمایشگر ۴٫۵ اینچی گرد در مرکز سرعت سنج قرار داده شده است که امکانات پیشرفته­ای را در اختیار راننده قرار می­دهد.
دنده این خودرو دارای سه حالت مختلف است: اقتصادی، اسپرت و دستی. تعویض دنده در حالت اقتصادی یا Economy  زود و مکرراً انجام می­گیرد، در حالت اسپرت ماشین با تعویض دیرتر دنده اجازه سرعت بالاتری را به راننده می­دهد و نهایتاً حالت دستی از paddle های پشت چرخ­ها استفاده می­کند. انعطاف پذیری خودرو در فعال کردن حالت­های اسپرت و دستی و خاموش کردن سیستم Traction Control است که در این حالت خودرو بیشتر به ماشین­های Mopar شبیه است تا Mercedes . در این حالت ۰ تا ۶۰ ، پنج و یک دهم ثانیه­ای ممکن به نظر می­رسد و در حالی که اکثر خودروهای رقیب از موتورهای ۵٫۵ لیتری استفاده می‌کنند، موتور ۴٫۶ لیتری این خودرو نیز چیزی کم نمی­آورد.
همانطور که دیدید Mercedes Benz CLS550 چیزی فراتر از یک ماشین فقط اشرافی است چرا که قدرت بالا این خودرو را به یک خودروی چندمنظوره تبدیل کرده است که از آخرین تکنولوژی­های روز نیز بی‌بهره نیست. در کل می­توان طراحی جدید را از هر نظر برتر از طرح قبلی دانست و تولید سری جدیدی از  CLS  ها را با این طرح انتظار داشت.
و اما بپردازیم به پورشه، کمپانی پورشه پس از گذشت 78 سال از تاسیس این شرکت نخستین سدان لوکس خود را پس از چند مرحله به تعویق انداختن در سال 2009 تولید کرد.
هرچند که ایده ساخت یک پورشه چهاردر لوکس به اواخر دهه 80 میلادی بازمی­گردد و حتی نمونه­ای کانسپت (مفهومی) براساس مدل 911 با فرم بدنه چهار در ساخته شد و به نمایش درآمد اما پس از آن پروژه ساخت نخستین سدان پورشه به دست فراموشی سپرده شد تا اینکه این کمپانی اشتوتگارتی نخستین سدان لوکس خود را با نام پانامرا، اولین بار در آوریل 2009 و در جریان سیزدهمین نمایشگاه خودرو شانگهای رونمایی کرد. 
با نگاهی به این خودرو حتی اگر لوگوی آن پوشانده شود به «پورشه» بودن آن پی خواهید برد. در نخستین نگاه پانامرا را خودرویی تنومند و قدرتمند خواهید یافت که نگاه­ها را به سوی خود جلب می­کند. 
با آنکه پانامرا نه تنها زیبایی بصری دیگر خودروهای لوکس گران قیمت را نداشته و حتی از سوی برخی نشریات تخصصی به اغراق جزو زشت­ترین سدان­های «فول سایز» دنیا محسوب می‌شود اما در مواجهه با این خودرو، آن را بسیار زیباتر و جذاب­تر از تصاویرش خواهید یافت.
 در کنار این خصوصیات نباید فضای گسترده داخل کابین را فراموش کرد که چهار سرنشین بزرگسال با قد 180 سانتی­متر به راحتی می­توانند در این خودرو نشسته و هیچگونه تنگی جا را احساس نکنند.
طراحی داخلی
مهم نیست که کدامیک از این دو خودرو را برای امتحان سوار شوید، به محض نشستن دیگر تمایل به ترک آن نخواهید داشت، اما این دلیل بر شباهت این دو خودرو نیست بلکه هر کدام طراحی جداگانه و ویژه­ای دارند.
وجود دکمه­های بسیار در پانامرا حس جذابی را به سرنشینان منتقل می­کند. حتی پیش از رانندگی و حتی پیش از روشن کردن خودرو، با گرفتن فرمان در دست آدرنالین را در وجود خود احساس خواهید کرد.

به شما اطمینان می­دهیم که حتی اگر یک سواری عادی با این خودرو داشته باشید تا آخر زندگی آن را به دلیل کیفیت عالی و آپشن­های فراوان فراموش نخواهید کرد. شاید به نظر برسد که این همه تعریف و تمجید از برند آلمانی غیرضروری است زیرا همگان با بهترین بودن آن آشنا هستند اما ما نیز از دیدن این خودرو چنان شگفت‌زده هستیم که به راستی هیچ کاری جز تعریف و ستایش این خودروی زیبا نمی­توانیم انجام دهیم.
 تنها قسمت پانامرا که مورد ایراد قرار گرفته طراحی خاص ادوات کنسول مرکزی است که شاید احتیاج به زمان کافی برای عادت به آن را داشته باشید. اما پس از عادت کردن به آن حس زیبای یک رانندگی حرفه ای را تجربه خواهید کرد.
خوب حالا نوبتی هم باشد نوبت بررسی مرسدس است. با نشستن در این خودرو گویی وارد یک کشتی مجلل تفریحی شده­ایم. فضای داخل کابین به دلیل هارمونی فراوان بین رنگ­های انتخابی و کیفیت بالای متریال به همراه ظرافت خاص موجود در آن حس دلپذیری را به سرنشینان منتقل می­کند. با این اوصاف هر آنچه که از یک مرسدس بنز لوکس انتظار داریم در این خودرو محقق می­شود. تنها ایرادی که این خودرو کلاسیک دارد این است که حس اسپرت بسیار کمتری نسبت به پورشه دریافت می­کنید. چنان که ابدا حس ماشین مسابقه­ای نخواهید داشت و در مقابل حس یک خودرو دیپلماتیک را دریافت خواهید کرد.
 با این همه ظاهر داخلی آن نسبت به پورشه بسیار لوکس و تجملاتی­تر است و رنگ روشن فضای داخل محیط را دلپذیرتر می­کند. قسمت پشتی این خودرو نیز نسبت به پورشه فضای بیشتری دارد و سرنشینان قدبلند نیز راحتی بیشتری را احساس خواهند کرد.
و اما اینکه کدامیک از این دو خودرو بهتر­ند به سلیقه مشتریان بازمی­گردد.
پیشرانه و توانایی­های حرکتی
امروز با دو نیروگاه عظیم آلمانی سر و کار داریم که برای عاشقان قدرت جایی برای گله و شکایت باقی نمی‌گذارند. در زیر کاپوت پانامرا یک قلب V8 با حجم 4.8 لیتری می‌تپد که قادر است 400 اسب را در دور 6500 رها سازد و از دور 3500 تا 5000 نیز گشتاوری معادل 500 نیوتن متر را به شما ارزانی دارد. شاید فکر کنید این میزان گشتاور برای یک اتومبیل اسپرت خانوادگی کافیست، اما مسئولان مرسدس با شما موافق نیستند چرا که برای CLS یک موتور V8 به حجم 4663 سی سی در نظر گرفته­اند که به کمک توربو شارژرهای دو قلو گشتاور را از دور 1800 تا 4750 به حدود 600 نیوتن متر می­رساند! البته از نظر قدرت تولیدی شرایط بسیار نزدیک به پانامرا است و CLS نیز توانی برابر 402 اسب بخار در دور 5000  را از موتور استخراج می­نماید.

 خب با توجه به این اعداد و وزن تقریباً مشابه توقع داریم که CLS در تمامی حالات عملکرد بهتری داشته باشد اما مهار این همه گشتاور تولیدی در مرسدس به‌خصوص برای رانندگان آماتور دشوار است و در نتیجه پانامرا می­تواند ضعف پیشرانه خود را به کمک لانچ کنترل جبران نموده و با شتاب صفر تا صد 5 ثانیه ای  وCLS  با شتاب حدود 5.2 ثانیه را به دردسر بیاندازد. اما پس از شروع حرکت اوضاع کمی به نفع CLS خواهد شد. در واقع پس از کنده شدن اتومبیل از زمین گشتاور بالاتر مرسدس آن هم در شرایط تهران که توربوها کمبود فشار هوا را جبران می­نمایند نوه­ی کارل بنز را در وضعیت مناسب­تری قرار می­دهد.
 البته همچنان هم گیربکس محشر 7 سرعته دو کلاچه PDK پورشه با عملکردی اسپرت­تر از جعبه دنده 7 سرعته CLS بار دیگر کمبود قدرت را جبران می­کند و اجازه نمی­دهد پانامرا به این راحتی­ها تسلیم گردد. ضمن اینکه مرسدس حداکثر سرعت محصولش را روی عدد 250 محدود کرده اما پشت فرمان پورشه می­توانید تا 282 کیلومتر بر ساعت به پرواز خود ادامه دهید. ولی در مورد مصرف سوخت شرایط مرسدس بهتر است و در شرایطی که پانامرا برای هر 100 کیلومتر پیمایش در حالت ترکیبی (البته با ترافیک نرمال و بنزین با کیفیت) به حدود 11 لیتر بنزین نیاز دارد CLS مسیر مشابه را با 9 لیتر سوخت طی خواهد نمود.
آپشن‌های رفاهی وایمنی
طبیعتاً از اتومبیل­هایی که پسوند لوکس را یدک می­کشند توقعات خیلی بالاست. به‌خصوص اگر پای برندهای گران قیمت آلمانی وسط باشد. پانامرا و CLS نیز با اینکه مدل 2012 هستند و چند سالی است که از تکنولوژی روز دور مانده­اند اما در خدمت­رسانی به سرنشینان کوتاهی نمی­کنند. در واقع اتومبیل­های لوکس همواره از آپشن­های متداول در زمان خود جلوتر می­باشند و در نتیجه به این زودی­ها قدیمی نمی­شوند. مثلاً نگاهی به همین محصول مرسدس بیاندازید، مواردی مثل کنترل کشش، کنترل پایداری، کروز کنترل هوشمند، سیستم کمکی پارک اتومبیل، رادار نقطه کور، سامانه نظارت بر باد تایرها، سیستم صوتی قدرتمند هارمن کاردون به همراه مانیتور چند منظوره راننده و نمایشگرهای پشت سر، صندلی­های داینامیک جلو با تنظیم برقی، گرمکن، تهویه و ماساژور، کیلس و استارتر، صندوق برقی، تعلیق قابل تنظیم، امکان انتخاب حالت­های مختلف رانندگی، ایربگ­های کامل، سیستم کنترلی COMAND، تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم جداگانه برای صندلی شاگرد و سرنشینان عقبی، هشدار خروج از خط و خواب آلودگی راننده و سیستم کمکی دید در شب تنها بخشی از لیست بلند بالای امکانات CLS می­باشند که البته برخی از آنها بسته به نوع سفارش ممکن است کم یا زیاد شوند.

 اوضاع پورشه هم از نظر آپشن مناسب است و شما درون 4S  به گزینه­های بسیاری نظیر صندلی­های چرمی مجهز به گرمکن و تهویه برای تمامی سرنشینان، امکان تغییر حالت­های رانندگی، سیستم‌های ترمز و پایداری از قبیل ASR, MSR, ABD, PSM قابل ارتقاء به کنترل دینامیک شاسی (PDCC) ، سیستم تعلیق فعال PASM، سیستم صوتی قدرتمند Burmester به همراه نمایشگر کنسول میانی و 2 عدد مانیتور روی پشت سری صندلی­ها، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه امکان تنظیمات جداگانه برای تمامی سرنشینان، صندلی و صندوق عقب برقی و آینه الکتروکرومیک و ده­ها مورد دیگر دسترسی خواهید داشت.
تجربه رانندگی
این دو اتومبیل هر دو بسیار قوی هستند، مهندسی بی­نظیری دارند و دینامیک خارق العاده­ای، اما بیشتر اوقات با محدودیت­های فراوانی مواجه می­شوند چرا که خودنمایی بیش از حدشان باعث تنبیه از سوی پلیس و محدودیت ترافیکی مواجه می­شود. سرنوشت این نوع خودروها دقیقا مانند عقاب زندانی در قفس است.
سخن آخر اینکه باید بین این دو اتومبیل کدامیک را انتخاب کنید؟ باید عرض کنیم که کار بسیار دشواری است به‌خصوص اگر نسبت به هر کدام از این برندها تعصب نداشته باشید در این صورت کارتان دشوارتر خواهد شد.

مشخصات فني

مدل

پورشه پانامرا 4S

مرسدس بنز CLS 500

پيشرانه

هشت سیلندر وی شکل

8 سیلندر وی شکل دو توربو

حجم موتور

۴۸۰۶ سی سی

4663 سی سی

حداکثر قدرت

۴۰۰ اسب بخار در ۶۵۰۰۰ دور بر دقیقه

402  اسب بخار در 50000 دور بر دقیقه

حداکثر گشتاور

۵۰۰ نیوتون متر در ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه

600 نیوتون متر در 1800 تا 4750 دور بر دقیقه

شتاب رسمي

۵ ثانیه

5.2 ثانیه

مصرف سوخت ترکيبي

حدود ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

9 لیتر در هر 100 کیلومتر

وزن

1870 کیلوگرم

2005 کیلوگرم

قيمت

حدود 700 تا 900 میلیون تومان

600 الی 750 میلیون تومان