معرفی خودروی دنا، محصول جدید ایران خودرو
اگرچه بسیاری از مردم تصور میکنند که دنا در واقع طراحی جدیدی از سمند است و به اصطلاح فیس لیفت سمند محسوب میشود، اما کارشناسان ایران خودرو کاملا با این تفکر مخالفند و میگویند که دنا در واقع خودرویی جدید و متفاوت است.پروژه خودرو دنا ابتدا حدود ده سال پیش با نام NX7 رونمایی شد. دنا پس از سمند و رانا سومین خودرو ملی ایران خودرو است. اولین تفاوتی که دنا با خودروهای ملی قبلی داشت، قیمت بیشترش بود و از پژو 405 و سمند 15تا20 میلیون تومان گرانتر بود و بهخاطر همین تفاوت قیمت با رانا و سمند، نتوانست جایگزین آنها شود.اولین چیزی که در ظاهر دنا جلب توجه میکند، خطوط شکستهی بسیاری است که در قسمت جلویی آن بهکار رفته. شاید در مقابل طراحیهای خودروهای داخلی توان رقابت نداشته باشد، اما نسبت به طراحی خودروهای ملی قبلی پیشرفت خوبی محسوب میشود. از طرفی، طرح دستگیرهی دربها متفاوت است اما ظاهر دربها تفاوتی با دربهای سمند ندارد. اگر بهجای رینگهای 15 اینچی از رینگهای بزرگتری برای لاستیکها استفاده میشد، جذابتر بهنظر میرسیدند.
طراحی قسمت پشتی دنا اما سبب بهوجود آمدن نظرات گوناگونی شده. از دیدگاه برخی، طراحی سپر و چراغها بسیار معمولی است. اما از نظر برخی دیگر، همین سادگی به همراه چراغهای «ال ای دی» (LED) جلوهی خوبی دارد. درکل، باید بگوییم که در طراحی بخشهای مختلف دنا، هماهنگی خاصی وجود ندارد و باعث شده این محصول تاحدودی ناموزون از آب دربیاید.هنگامیکه وارد خودرو میشویم با اولین نگاه به داشبورد متوجه شباهت بسیار بالای آن با طراحی داخلی هیوندا سوناتا میشویم. حال آنکه خود کمپانی هیوندا بارها و بارها متهم به تقلید از طراحی خودروهای اروپایی شده است. از نکات مثبتی که در طراحی داخلی دنا به چشم میخورد، شباهت صفحهی کیلومتر شمار آن به نمونههای خارجیست. فضای داخلی و فاصلهی بین دو محور دنا، تقریبا با سمند یکسان بوده و فاصلهی بین صندلیهای عقب و جلو، وضعیت مناسبی دارند و همین نکات نشاندهندهی آن است که هنگام طراحی این محصول توجه ویژهای به آسایش سرنشینان شده است.
از لحاظ ایمنی نیز تجهیزات خوبی در آن قرار گرفته از جمله:
* مطابقت با استانداردهاي ايمني تصادف از پهلو و جلو
* مجهز به كيسه هوا براي راننده و سرنشين جلو
* مجهز به كمربندهاي ايمني سه نقطهاي جلو و عقب با پيشكشنده و محدودكننده نيرو جلو
* مجهز به سامانه ترمز ضدقفل ABSو بوستر MBA به همراه توزيع الكترونيكي نيرو EBD
* ستون فرمان جمع شونده در تصادف
* چراغ هاي مه شكن جلو و عقب به همراه چراغهاي ايمني روي درها
* شيشه هاي سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)
در سیستم مولتی مدیای آن نیز قابلیت زیر دیده میشود:
– صفحه نمایش تمام رنگی و لمسی ٧ اینچ
– قابلیت تنظیم ١٨ ایستگاه FM و ١٢ ایستگاه AM و فلش مموری باSD
– قابلیت پشتیبانی فایلها از طریق میکرو MP3/AAC/AMR/WAVE/WMA/FLAC/OGG
_ صوتی فرمت MP4/3GP/AVI/ASF/WMV/RM/RMVB/VOB/FLA تصویری
– نمایش عنوان ترانه در حین پخش MP3
– قابلیت اجرایDVD و پشتیبانی DVD/VCD/CD
– قابلیت اتصال بلوتوث (شامل هندزفری، دانلود دفترچه تلفن، بلوتوث موسیقی ،تاریخچه تماس)
– قابلیت دسترسی به امکانات iPod متصل شده از طریق صفحه نمایش لمسی
-پنج نوع تن صدا: (جاز، فلت، راک، پاپ، کلاسیک)
– کیفیت بالای صدای محیطی قابل تنظیم طبق خواست شما
– کاهش روشنایی صفحه نمایش در شب بهطور خودکار با روشن شدن چراغ خودرو
در مورد مشخصات فنی دنا باید گفت که نوع موتور آن 4 خطي وحجم موتور 1648سی سی است.
حداکثر توان موتور 150 اسب بخار در دور 5500 (گاز / بنزين) وحداكثر گشتاور 215 نيوتن متر در دور 2200 تا 4800 (گاز / بنزين) محاسبه شده. این موتور که با نام EF7 شناخته میشود؛ پیشازاین روی خودروی سمند سورن هم نصب شده بود. اما از طرفی با توجه به رنج قیمتی دنا، شاید بهتر بود که این خودرو با یک جعبهدندهی خودکار به بازار عرضه میشد؛ چراکه درحالحاضر، بیشتر خودروهای چینی در رنج قیمتی دنا و حتی پایینتر، عموما با سیستم انتقال قدرت خودکار به بازار عرضه میشوند.در مجموع میتوان گفت که دنا یک خودرو شهری با مصرف سوخت پایین و استهلاک کم میباشد و بهخاطر هزینههای جانبی کمش، میتواند خودروی درونشهری مناسبی باشد. اما نباید فراموش کنیم که طراحی دینامیک آن بسیار ضعیف است و در شتابگیری نیز عملکرد مناسبی ندارد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.