خودروهای دنده دستی و گران ترین آن ها در سطح جهانی

ابداع کارخانه کرایسلر در سال 1938 برای تولید کلاچ هیدرولیکی زمینه ساز ارائه اولین جعبه دنده اتوماتیک دنیا در سال 1940 میلادی توسط جنرال موتورز شد. بعد از آن دیگر شرکت های معتبر و بزرگ خودروسازی به استفاده از جعبه دنده اتوماتیک روی آوردند و از این امکان برای راحتی رانندگان استفاده کردند.رانندگی با گیربکس اتوماتیک لذت خاص خود را دارد. رانندگی بدون کلاچ و تعویض دنده، ضمن راحتی و لذت، آرامش نسبی را به ویژه در ترافیک های کلانشهرهای کشور به همراه دارد و نمی توان از آن گذشت. جدای از راحتی رانندگی با این نوع خودروها بهتر است اطلاعاتی در رابطه با تاثیر منفی خودروهای دنده دستی بر روی بدن به دست آوریم. مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه MIT ایالات متحده نشان می دهد که در این  زمینه بین مدت زمان و مقدار رانندگی و مشکلات مجموعه ساختاری بدن (به ویژه بخش هایی از بدن که هنگام رانندگی واکنش بیشتری نشان می دهند) رابطه مستقیمی وجود دارد. به این ترتیب که هرچه مدت زمان رانندگی با خودروهای گیربکس معمولی بیشتر باشد، به مرور زمان موجب افزایش عوارض گرفتگی عضلات و ماهیچه های پا و ستون فقرات می شود زیرا استفاده زیاد از پدال گاز و کلاچ نیازمند حرکت زیاد ماهیچه های پا و نیز کف پاها است به طوری که با حرکت دادن پدال ها تمام عضلات پا وارد عمل شده و ایفای نقش می کنند و مفصل مچ پا نیز به همین صورت درگیر می شود. در نتیجه فشاری که به عضلات پا وارد می شود بر بقیه قسمت‌های بدن هم تاثیرگذار بوده و حتی به ماهیچه های ناحیه کمر و ستون فقرات نیز فشار وارد می شود که به مرور زمان علاوه بر خستگی زیاد در رانندگی بیماری های عضلانی را نیز در پی دارد.
به ویژه اینکه فشار زیادی هم به زانو وارد شده و به مرور بیماری های مفصلی هم برای راننده ایجاد می شود. در سال ۱۹۸۰ در کشور سوئیس تحقیقی در مورد استفاده از گیربکس های معمولی و اتوماتیک در مسیری به طول ۱۴ کیلومتر انجام شد. پس از اینکه رانندگان مسافت تعیین شده را طی کردند، تحت یک سری آزمایش های فیزیولوژیکی قرار گرفتند و مشخص شد که بین رانندگان حاضر در این آزمایش تفاوت های زیادی از لحاظ فعالیت تحرکی پوست، تعداد ضربان قلب و میزان ترشح هورمون های مختلف وجود دارد به طوری که رانندگانی که در این آزمایش از خودروهای دنده معمولی استفاده می کردند، فعالیت‌های زیادی در سیستم عصبی شان وجود داشت و قدرت تمرکز بالایی نداشتند.
ضمن اینکه به دلیل فشارهایی که به عضلات پای آن ها وارد شده بود، پس از رانندگی قدرت پیاده روی زیادی هم نداشتند در حالی که رانندگان خودروهای دنده اتوماتیک دارای تمرکز بیشتری بوده، ضربان قلب آن ها متوسط و از رانندگی هم لذت می بردند. در حال حاضر با افزایش شدت ترافیک در شهرهای بزرگ، استفاده از خودروهای گیربکس اتوماتیک ضروری شده است به طوری که در بسیاری از کشورها همچون استرالیا فقط خودروهای گیربکس اتوماتیک مجوز تردد در شهر را دارند. جالب اینکه در بسیاری از آمارهای تهیه شده در این مورد مشخص شده است که خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک در کاهش تصادفات هم نقش داشته اند و این در حالی است که از نظر هزینه ساخت، اندازه و حجم گیربکس تفاوت چندانی بین گیربکس های معمولی و اتوماتیک نیست و استفاده از گیربکس های اتوماتیک از استهلاک خودرو نیز جلوگیری به عمل می آورد.با این اوصاف به نظر می‌آید سیستم انتقال قدرت دستی دیگر مرده است و البته ممکن است طرفداران متعصب این سیستم انتقال دستی فریاد “هرگز” را سربدهند ولی به هر حال نمی‌توان منکر این موضوع شد که همیشه سیستم انتقال قدرت دستی یک ایده بسیار خوب بوده است.
بله همچنان کمپانی های بزرگ دنیا چون لامبورگینی و فراری برای سلیقه این مشتریان خاص خود پیشنهادهای ویژه ای دارند و سیستم جعبه دنده دستی را برای همیشه از محصولات خود حذف نکرده اند. این کمپانی ها در گذشته این سیستم را در اهرم های تعویض دنده پلکانی به زیباترین شکل نشان داده بودند.اغلب قیمت خودروهای دنده اتوماتیک بیشتر از معادل های آن ها با جعبه دنده دستی است و این موضوع در همه کمپانی های دنیا صدق می کند و خودروهای با جعبه دنده دستی قیمت پایه را دارند. به همین دلیل قیمت یک بی ام دبلیو  M6  کانورتیبل با جعبه دنده دستی و با رنگ آبی تانزانیت متالیک به همراه چرم دست‌دوز سفید و تریمی ساخته‌شده از مرغوب‌ترین چوب‌های طبیعی ۱۵۱،۶۴۵ دلار است.مورگان آئرو ۸ نیز که دارای یک موتور 4.8 لیتری، هشت سیلندری به همراه جهبه دنده 6 سرعته دستی 933 هزار دلار قیمت گذاری شده که از نظر صاحب نظران خودرو قیمت فوق العاده مناسبی به حساب می آید.
دوج هم می‌تواند یک وایپر  ACR برای شما بسازد. این خودرو با قیمت ۱۲۰،۸۹۵ دلار (به اضافه‌ی هزینه‌ی حمل سرسام‌آور ۲۴۹۵ دلاری!) یکی از بهترین انتخاب‌های قرن است. این خودرو تنها با یک جعبه‌دنده‌ی  ۶ سرعته‌ی دستی ارائه می‌شود. با انتخاب بسته‌ی گزینه‌های انتخابی Extreme  شامل روکش خودرو و رینگ‌های Brass Monkey قیمت خودرو به اندازه‌ی قیمت یک تویوتا کمری شش سیلندر SE افزایش می‌یابد.در این بین کمپانی پورشه را نیز نمی توان از این قاعده مستثنی کرد چراکه این کمپانی شگفتانه های بسیاری با جعبه دنده های دستی را برای مشتریان متعصب این برند آماده کرده است.  مدیرعامل استون مارتین ، اندی پالمر، اخیرا اعلام کرده است که استون مارتین می‌خواهد جزو آخرین تولیدکننده‌ های خودروهای لوکس با جعبه دنده دستی در جهان باشد. با این حال متقاضیان این نوع خودروها در جهان با فراگیر شدن دنده اتوماتیک اندک خواهند بود و این مشتریان جزو همان هایی هستند که لذت رانندگی با یک جعبه دنده دستی را با اتوماتیک تعویض نمی کنند و علاقه دارند همان مدل کلاسیک را در اختیار داشته باشند.