معرفی کامل خودروی رنو ساندرو همراه با مشخصات و قیمت

شرکت پارس‌خودر{و از ماه آذر سال 94 خودروی رنو ساندرو را وارد بازار ایران کرد. این خودرو محصول مشترک کمپانی فرانسوی خودروسازی رنو و یک زیرشاخه‌ی رومانیایی از آن به نام داچیا است، از این رو این خودرو در بازار اروپا به داچیا ساندرو شهرت یافته است. نسل اول از این خودرو در سال 2007 میلادی راهی بازار شد و اینک نسل دوم این خودرو به بازار روانه شده است.رنوساندرو طبق پلتفرم تندر ال (لوگان) توسعه یافته است و در زمره‌ی ساب‌کامپلکت ها یا سوپر مینی‌ها جای می‌گیرد. داچیا ساندرو در بازار کشورهایی از جمله ایران، مصر، روسیه، آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی و مکزیک به عنوان رنو ساندرو شناخته می‌شود.
اکنون نسل اول این خودرو توسط گروه خودروسازی پارس‌خودرو به بازار کشورمان وارد می‌شود. اولین نسل ار خودروی رنو ساندرو در مرکز تحقیقاتی کنوسنتر رنو و با همکاری مراکز مهندسی رومانی و برزیل طراحی‌شده و توسعه یافته است.Technocentere مرکز تحقیقاتی رنو در نزدیکی شهر پاریس است و جایی است که خودروهای آینده ی رو در آن طراحی می‌شوند.اولین نسل خودروی ساندروی رنو در سال 2007 در نمایشگاه خودروی شهر فرانکفورت معرفی شد. از ماه دسامبر همان سال بود که عرضه‌ی رسمی این خودرو در کشور برزیل شروع شد. این خودرو در بازارهای اروپا نیز از مارس 2008 البته با برند داچیا در نمایشگاه خودروی ژنو اتفاق افتاد. تولید این خودرو در ماه فوریه‌ی 2009 در آفریقای جنوبی و در دسامبر همان سال در روسیه شروع شد و اندکی بعد هم واحد تولید این خودرو در کشور کلمبیا تأسیس شد که منجر به تولید و عرضه‌ی این خودرو در کشورهای شیلی و کلمبیا گشت.
در ماه می سال 2011 بود که رنو نسخه ی فیس لیفت شده‌ی خودروی ساندرو را با اعمال تغییراتی در کابین و ظاهر آن به بازار برزیل روانه کرد. پس از آن در سال 2012 رنوی فرانسوی، محل قرارگیری قفل درها و ایربگ سرنشین جلو را تغییر داد و این بار این نسخه‌ی فیس لیفت شده را به بازار کلمبیا فرستاد.فروش نسل اول این خودرو در کشور برزیل تا سال 2014 ادامه داشت، این مورد برای کسور رومانی تا سال 2012 و برای کلمبیا تا سال 2015 ادامه یافت.نسل اول رنوساندرو یعنی نسخه‌ی فیس‌لیفت نشده‌ی آن قبل از متوقف شدن تولیدش در کشورهای ذکرشده به بازار کشورمان وارد شد. تولید این خودرو از نیمه‌ی پایانی سال 94 و به واسطه‌ی شرکت پارس‌خودرو در ایران شروع شد. پارس‌خودرو پس از مدت کوتاهی و در آذرماه 94، فروش ساندرو را شروع کرد.


مشخصات فنی رنو ساندرو
کمپانی داچیا اینک ساخت نسل دوم اتومبیل ساندرو را در مدل‌های متنوع و پیشرانه های دیزلی و بنزینی ارائه می‌کند. اما همان طور که پیش از این گفتیم در زمان فعلی نسل اول از رنو ساندرو توسط پارس‌خودرو تولیدشده و به بازار کشورمان عرضه می‌شود. محصولی که در کشورمان وجود دارد فقط دارای پیشرانه ی K4M 696 است. این پیشرانه ی همان پیشرانه ی خودروی تندر 90 است.پیشرانه ی K4M 696 از نوع 4 سیلندر خطی است و می‌تواند حداکثر توان 105 اسب بخار را در دور موتور 5750 دور بر دقیقه فراهم کند. بیشینه گشتاوری که پیشرانه ی یادشده قادر به تولید آن است، برابر 140 نیوتون متر است که در دور 3750 دور بر دقیقه‌ی موتور رخ می‌دهد.پارس‌خودرو خودروی رنو ساندرو را در 2 مدل اتوماتیک و دستی راه بازار کرده است. در مدل دستی سیستم انتقال قدرت 5 سرعته است و مصرف سوخت ترکیبی آن برابر با 6.7 لیتر برای هر صد کیلومتر است.
مدل اتوماتیک رنو ساندرو دارای یک سیستم انتقال قدرت 4 سرعته است که به صورت ترکیبی 8.3 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند.بر اساس اطلاعات منتشرشده در سایت شرکت پارس خورد، بیش‌ترین سرعت برای مدل دستی ساندرو 175 کیلومتر در ساعت و برای مدل اتوماتیک این خودرو 170 کیلومتر بر ساعت است. از نظر مدت زمان شتاب هم مدل دستی این خودرو به زمان 10.5 ثانیه نیاز دارد تا از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت برسد، این میزان برای مدل اوماتیک رنو ساندرو 11.5 ثانیه اعلام شده است.شرکت پارس‌خودرو سیستم تعلیق مستقل مک فرسون را برای محور جلوی رنو ساندرو در نظر گرفته است. این سیستم به بازوی جناقی مجهز است. برای محور عقب این خودرو نیز یک سیستم تعلیق نیمه مستقل دارای فنرهای مارپیچ تعبیه شده است.در مورد ترمز جلو هم در این خودرو مانند بسیاری دیگر از خودروهای کلاس هاچ‌بک موجود در بازار، ترمز جلو از نوع دیسکی و ترمز عقب از نوع کاسه‌ای است.


طراحی دخلی و خارجی
همان طور که پیش از این اشاره کردیم، ساندرو بر اساس خودروی مگان توسعه یافته است بنابراین شباهت‌هایی بین این دو خودرو کالا واضح است البته تندر و ساندرو در دو کلاس متفاوت قرار می‌گیرند، بنابراین تفاوت زیاد در طول آن‌ها کاملا قابل‌قبول است. اما شباهت‌های زیادی از نظر ارتفاع و عرض با یکدیگر دارند. در ساندرو فاصله‌ی 2 محور تقریبا 42 میلی کمتر از خودروی تندر است با این حساب می‌توان انتظار داشت که مقدار فضای قابل‌دسترسی برای سرنشینان عقب این خودروی هاچبک از تندر کمتر باشد.نمای خارجی ساندرو دقیقا مانند خودروی تندر، ساده است. در اکثر بخش‌های بدنه‌ی ساندرو لبه‌های تیزی وجود دارد، چیزی که قبل از این در خودروی تندر شاهد آن بودیم. چراغ‌های جلویی رنو ساندرو دارای طراحی کشیده‌ای هستند و یک نوار کرومی رنگ آن‌ها را به هم وصل کرده است.
قسمت جو پنجره نیز در خودروی ساندرو مانند بخش‌های دیگر آن از یک طراحی ساده و هماهنگ و در تناسب با سپر جلویی این خودرو بهره می‌برد.مهم‌ترین المان‌های در نمای کناری این خودرو می‌توان موج رو به بالای روی درها به همراه برجستگی‌های زیاد روی چرخ‌ها دانست، که این موارد هم از خودروی تندر به عاریت گرفته‌شده‌اند. تفاوت‌های ظاهری میان مدل اتوماتیک ساندرو با مدل دستی آن را می‌توان در رنگ آینه‌های جانبی، زه‌های جانبی و دستگیره درب‌ها دانست. در نمونه دستی این خودرو تمامی موارد فوق مشکی هستند اما در مورد نمونه اتوماتیک هم رنگ با بدنه‌ی خودرو انتخاب می‌شوند.عمودی بودن چراغ‌های عقب موجب به وجود آمدن ظاهری اسپرت تر برای این خودرو شده است. بر اساس آنچه قبلا گفتیم طراحی این خودرو ساده است و نمی‌توان چیز قابل‌ذکری در آن یافت. هاچ‌بک های داخلی مانند پژو 207، برلیانس H320 و پژو 206 از نظر طراحی زیباتر از ساندرو هستند.
طراحی داخلی رنو ساندرو بسیار شبیه به خودروی تندر است. شاید بتوان مهم‌ترین تفاوت این دو خودرو را باهم، به کار بردن نوارهای نقره‌ای رنگ در دور دریچه‌های هوا و روس غربیلک فرمان و آرم رنو دانست. سفید بودن صفحه نمایشگرهای سرعت و دور موتور هم در ساندرو، دیگر تفاوت قابل‌توجه آن با تندر است.در خودروی ساندرو هم مانند خودروی تندر، تجهیزاتی مثل نمایشگر داشبورد، سیستم سرگرمی مدرن و سیستم موقعیت‌یابی وجود ندارد. قبلا هم خریداران نسبت به طراحی تکراری و خسته‌کننده‌ی بنده‌ی این خودرو علی‌الخصوص داخل آن انتقاد می‌کردند و این مورد در مورد ساندرو هم تکرار شده است. رنو ساندرو نمی‌تواند به راحتی تداعی‌کننده‌ی یک محصول با قیمت بیش از 43 میلیون تومان باشد و در بهترین حالت می‌تواند حس مواجهه با خودرویی 25 میلیون تومانی را منتقل کند.


امکانات رفاهی
چون این خودرو محصول 2007 است نمی‌توان آن را از نظر امکانات رفاهی با خودروهای 2017 قیاس کرد. این خودرو دارای امکانات رفاهی ذیل است: چراغ مه شکن جلو، سامانه‌ی صوتی مجهز به درگاه USB، آینه‌های جانبی برقی دارای گرم‌کن، 4 اسپیکر، کنترل سامانه‌ی صوتی در زیر غربیلک فرمان، سیستم ضد سرقت و قفل مرکزی با کنترل از راه دور.همان طور که قبلا گفتیم در ساندرو تجهیزاتی مثل صفحه نمایش لمسی، کروز کنترل، سیستم موقعیت‌یابی، سیستم کنترل پایداری، و سیستم سرگرمی مدرن وجود ندارد. این در حالی است که خودرویی مانند 207 در بازار فعلی ایران هست که با داشتن قیمتی نزدیک به ساندرو، تجهیزات فوق را هم به صورت سفارشی ارائه می‌دهد.

ایمنی
بر اساس آنچه در سایت پارس‌خودرو منتشر شده است، سیستم ایمنی برای رنو ساندرو دارای امکاناتی نظیر کیسه‌ی هوای راننده، کیسه هوا برای سرنشین جلو در کنار سوییچ برای غیرفعال کردن آن، ترمز ABS ضد قفل همراه با توزیع الکترونیکی ترمز و کمربند ایمنی سه نقطه‌ای برای سرنشینان عقب است. در این خودرو برای نصب و نگهداری کودک هم قلاب‌های ISOFIX تعبیه شده است.

اولین نسل رنو ساندرو در سال 2008، توسط سازمان Euro NCAP تست شد، جزییات نمرات کسب‌شده توسط این خودرو در این آزمایش‌ها بدین شرح است:

  • سه ستاره برای حفاظت از سرنشینان بزرگ‌سال
  • چهار ستاره برای حفاظت از سرنشینان خردسال
  • و یک ستاره برای عابران پیاده

تجربه‌ی رانندگی

توانایی حرکتی خودروی تندر 90 را می‌توان نقطه قوت آن دانست. با این که ظاهر این خودرو خسته کننده است اما در مورد قوای محرکه‌ی آن از پیشرانه ای توانمند استفاده‌شده. پیشرانه ای که قبال در خودروی رنو مگان به‌کاربرده شده بود. این موضوع باعث شده که این خودرو از این نظر از رقیبان خود پیشی بگیرد.رنو ساندرو هم مثل خودروی تندر 90 دارای یک پلتفرم B0 است. همین موضوع نویدبخش توانایی‌های بالای حرکتی در این خودرو است. این پلتفرم در محور جلوی خود به سیستم تعلیق مستقل مک فرسون با بازوی مستقل و در محور عقب خود به سیستمی نیمه مستقل دارای فنرهای پیچشی است.
این سیستم تعلیق، دارای هندلینگ و چسبندگی خوبی در پیچ‌ها است. کمترین فاصله ی رنو ساندرو از زمین، مانند تندر 90 به اندازه‌ی 120 میلی‌متر است. از این رو هاچ‌بک ساندرو می‌تواند در طیف گسترده‌ای از سطح جاده حرکت کند.وجود پیشرانه ای خوب در خودروی تندر 90 باعث می‌شود ابن خودروی هاچ‌بک مانند برادر بزرگ‌تر خود دارای توانمندی‌های حرکتی مناسبی باشد. اگر از علاقمندان به خودروها بسیار چابک هستید، خرید نسخه‌ی دستی این خودرو برای شما گزینه‌ی مناسب تری است. با خرید این خودرو می‌توانید تفاوت آن را با رقیبانش در داخل کشور مانند پژو 206 تیپ 5 به خوبی مشاهده کنید.
فرمان ساندرو از مدل دنده‌شانه ای با تقویت‌کننده‌ی هیدرولیکی (یا اصطلاحا نیمه هیدرولیکی) بهره می‌برد و همین باعث می‌شود که برخی از صاحبان این خودرو از سفت بودن فرمان شاکی باشند. برخی از مالکان نیز میزان مصرف سوخت این خودرو را در مقایسه با کلاسی که در آن طبقه‌بندی می‌شود، زیاد می‌دانند. برخی دیگر هم نسبت به کم بودن امکانات رفاهی در داخل کابین خودروی ساندرو شکایت دارند. البته هم چنان بیشتر مالکان از نرم بودن خودروی ساندرو و عملکرد آن رضایت دارند، علاوه بر این، کارشناسان بسیاری رنو ساندرو را به رقبای چینی آن ترجیح می‌دهند.

خدمات پس از فروش و کیفیت ساخت
کیفیت خوب خودروی تندر باعث شد در بازار کشورمان ذهنیت مثبتی نسبت به محصولات شرکت رنو ایجاد شود؛ عرضه‌ی رنو ساندرو هم بر همین اساس توانست بازخورد خوبی به دست آورد. اکثریت مردم نسبت به رنو ساندرو دید مثبتی دارند و این خودرو را به مدل‌های چینی مشابه که در بازار وجود دارند ترجیح می‌دهند. به طور کلی می‌توان گفت بزرگ‌ترین ایراد این خودرو از نظر مشتریان قیمت نسبتا بالای آن است. موضوعی که باعث می‌شود ارزش خرید رنو ساندرو نسبت به خودروهایی مانند پژو 206 و 207 کاهش پیدا کند.
معمولا خودروی رنو ساندرو در ارزشیابی‌هایی که به صورت ماهیانه توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI انجام می‌گیرد موفق به کسب 4 ستاره‌ی ایمنی می‌شود. رنو ساندرو را می‌توان باکیفیت‌ترین خودروی ساخت داخل در دسته‌ی خودروهای بین 25 تا 50 میلیون تومان دانست. از این رو برای خریدارانی که به دنبال خرید خودرویی یا کیفیت بالا هستند، ساندرو در صدر لیست قرار می‌گیرد. شرکت پارس‌خودرو برای رنو ساندرو ضمانت‌نامه‌ی 40 هزار کیلومتری یا 24 ماهه در نظر گرفته است (بر اساس هر کدام که سریع تر تمام شود)
.

قیمت

خودروی رنو ساندرو در کشورمان در دو نوع اتوماتیک و دستی ارائه می‌شود. برای مدل دستی این خودرو قیمت 43 میلیون تومان و برای رنو ساندرو اتوماتیک قیمت 49 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

رقبا

می‌توان چنین ادعا که اصلی‌ترین رقیبان برای رنو ساندرو در کشورمان، خودروهای ساخت داخل هستند؛ نزدیک‌ترین رقیبان خارجی برای این خودرو را شاید بتوان خودروهای کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ ساخت 2016 دانست که به ترتیب با قیمت‌های 75 و 71 میلیون تومانی عرضه می‌شوند و با ساندرو حدود 30 میلیون تومان اختلاف قیمت دارند. البته می‌توان خودروی پژو 208 را اصلی‌ترین گزینه در این رده از خودروها دانست. چرا که پژو 208 دارای ظاهری بسیار جذاب تر و پیشرانه ای قدرتمند تر است و به زودی به بازار کشور وارد می‌شود.بر این اساس اگر می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید و کمی بیشتر منتظر بمانید، چرا که عرضه‌ی خودروی 208 می‌تواند نظر شما را تغییر دهد. صلی ترین رقیبان حال حاضر ساندرو در بازار کشورمان عبارت‌اند از: برلیانس H220، برلیانس H320، پژو 207، ام‌وی‌ام 315 و هیوندای i10 تولید کرمان خودرو.

در جداول زیر می توانید مشخصات فنی مربوط به‌به اصلی‌ترین رقیبان رنو ساندرو را در مقایسه با این خودرو مشاهده کنید.