بررسی مزدا CX-9

شرکت مزدا به عنوان تولید کننده ابزار و ماشین آلات در سال ۱۹۲۰ پایه گذاری شد و از سال ۱۹۳۱ به تولید خودرو نیز پرداخت. این شرکت در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش ژاپن اسلحه و جنگ‌افزار تولید کرد. اولین اتومبیل این شرکت با نام مزدا۳۶۰ در سال ۱۹۶۰ وارد بازار شد. اکنون کمپانی مزدا در حوزه صنعت خودرو فعالیت می کند. این کمپانی ژاپنی در سال 2006 یک کراس اوور زیبا را به جهان معرفی کرد، کراس اووری که موتور فورد در آن دیده می شود. CX-9  جدید که در نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس ۲۰۱۵ به نمایش گذاشته شده، بسیار جذاب، بزرگ و با اعتماد به نفس به نظر می‌رسد.
همانند ولوو XC90، مدل ۲۰۱۶ از CX-9 نیز دارای یک کاپوت بلند است تا بیشتر از اینکه یک «کراس‌اوور حجیم» را نشان دهد، چهره یک «واگن قدبلند» را به نمایش بگذارد.این خودرو چنان با موفقیت کار خود را آغاز کرد که به عنوان SUV سال انتخاب شد. البته این کراس اوور ژاپنی به همان شکل اولیه خود باقی نماند و در سال 2010 تغییراتی در آن به وجود آمد. اما این بار نیز در سال 2013 تغییراتی به آن اضافه شد به گونه ای که این کراس اوور را به کلی دگرگون کرد. با فیس لیفت دوم آن جلوپنجره و چراغ‌ها و سپرها تغییر کردند و همین باعث شد که چهره ی مهربان این خودرو جای خود را به چهره ای تهاجمی و اسپرت بدهد.طول CX-9 جدید نسبت به مدل قبلی به اندازه ۳۰ میلی‌متر کمتر شد ولی در عین حال، فاصله محوری بزرگتر، منجر به پیش‌آمدگی‌های کوچکتر در بدنه گشت.
چرخ‌های این خودرو نیز در حالت استاندارد به صورت ۱۸ اینچی تغییر حالت دادند و البته کمپانی امکان استفاده از آپشن چرخ‌های ۲۰ اینچی را نیز در اختیار مشتریان قرار داده است.اگر بخواهیم بسیار دقیق تر به این تغییرات بنگریم باید بگوییم که موتور ۳/۷ لیتری V-6 در CX-9 قدیمی بازنشسته شده و جای خود را به یک موتور کاملاً جدید ۲/۵ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر داده است. این اولین موتور «اسکای‌اکتیو» توربوشارژر مزدا محسوب می‌شود. البته کمپانی مزدا همیشه هدف‌هایی واقع‌گرایانه برای محصولات خود درنظر می‌گیرد و بر این اساس، در مورد موتور ۲/۵ لیتری جدید، از تنظیمات برای حداکثر اسب‌بخار خبری نیست. مطابق گفته مزدا، طراحی این موتور با درنظر گرفتن دنیای واقعی و برای دنیای واقعی انجام گرفته است؛ جایی که راننده‌های شاسی‌بلندهای ۳ ردیفه به پایین‌بودن پیک گشتاور علاقه دارند. به این منظور، از یک توربوشارژر نسبتاً کوچک و با فشار 17.4 psi برای رسیدن این موتور (با نسبت فشردگی 10.5:1) به حداکثر گشتاور ۴۲۰ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ دور بر دقیقه استفاده شده است.
مزدا CX-9 مدل ۲۰۱۶ به صورت انحصاری با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ارائه می‌شود. همچنین سیستم دیفرانسیل جلو به صورت استاندارد است، ولی امکان انتخاب یک دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک نیز وجود دارد. ردیف دوم صندلی‌ها قابلیت حرکت به سمت جلو را دارد تا امکان ورود به ردیف سوم فراهم شود. البته فضای ردیف سوم چندان کم نیست و این صندلی‌ها گنجایش حضور بزرگسالان را نیز دارند.مطابق گفته مزدا، CX-9 جدید نسبت به مدل قبلی، حدود ۱۱۳ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است. با این حال، موتور ۲/۵ لیتری هنوز وزن زیادی برای خودرو ایجاد می‌کند و همچنین، با توجه به ساز و کاری که در بالا گفته شد، این موتور در اغلب اوقات و در هنگامی رانندگی عادی، تحت القای اجباری خواهد بود. شاید به همین نوع دلایل است که مصرف سوخت بسیاری از موتورهایی که حجم آنها کاهش یافته و توربوشارژر به آنها اضافه شده، افزایش می‌یابد. البته مزدا برای مقابله با این موضوع، از یک سیستم  EGR برای کاهش درجه حرارت محفظه احتراق استفاده کرده و به سراغ مصرف سوخت بیشتر نرفته است.
در نتیجه، مطابق چیزی که مزدا می‌گوید، اعداد و ارقام مربوط به مصرف سوخت، نه‌تنها در بالاترین سطح کلاس خود طبق برآورد EPA  قرار دارند، بلکه در دنیای واقعی نیز عملکرد خیره‌کننده ای را نشان می‌دهند.مزدا در همین حال، عایق‌کاری صدا به وزن ۲۴ کیلوگرم برای CX-9 انجام داده است؛ چیزی که باعث شده نویز داخل کابین به میزان ۱۲ درصد در سرعت‌های بزرگراهی کاسته شود.فضای داخل کابین خودرو برای هفت سرنشین مناسب است. دوخت چرم کار شده در کنسول و داشبورد خودرو با نخ متفاوت انجام شده که برای زیبایی آن افزوده است. در داشبورد خودرو از یک تریم آلومینیوم صاف و صیقلی و یک سیستم مولتی مدیا با نمایشگر بزرگ لمسی استفاده شده است.
شروع قیمت مزدا CX-9 از 32 هزار دلار می‌باشد و تا 48 هزار دلار نیز بسته به سفارش آپشن ها بالا می‌رود. بنابراین قیمت آن اندکی از سانتافه بالاتر خواهد بود و بیشتر به قیمت هوندا پایلوت نزدیک می‌باشد.ویژگی‌های دینامیکی بالای این خودرو باعث ایجاد هندلینگی لذت‌بخشی در آن شده‌ است. به‌علاوه طراحی منحصر به فرد و جذاب آن و پیشرانه قدرتمند باعث شده‌اند تا در برابر بسیاری از رقبا، این خودرو بتواند به خوبی عرض اندام نماید.هرچند ورود این نسل در مناطق آزاد کشورمان نیز شروع شده اما بعید است به این زودی با سیاست‌های گروه بهمن بتوانیم شاهد نسخه‌های آن با پلاک ملی باشیم. اتفاقی که می‌تواند چالشی بزرگ برای رقبای عمدتاً کره‌ای این خودرو ایجاد نماید.