هوای شهرها روزبهروز آلودهتر میشود و زیادشدن تردد خودروهای بنزینی از عوامل اصلی این موضوع بهحساب میآید. بههمینخاطر مردم دنیا کمکم به استفاده از خودروهای الکتریکی روی میآورند. متخصصان ایرانی هم در این زمینه سعی دارند تا خودرویی مناسب و مطابق تکنولوژی روز دنیا تولید کنند.
بههمین منظور هم مسابقات ملی مختلفی در دورههای متمادی برگزار شده که وسایل برقی مختلف ساخته شده به نمایش گذاشته شوند. برگزارکنندهی این مسابقات دانشگاه صنعتی شریف است. و حالا شرکت دانش بنیانی تحت نام پاراکس موتورز که توسط یکی ازتیمهای شرکتکنندهی دانشگاه قزوین در این مسابقات تاسیس شده، قصددارد وسایل نقلیهی تمام الکتریکی تولید و روانهی بازار کند. در موتوتل همراه ما باشید.
در روز هوای پاک، بنیانگذاران این شرکت از نسخهی نهایی خودرو4چرخ 2نفره خود که در کلاس quadricycle دستهبندی میشود رونمایی کردند. در حال حاضر نیز امکان پیشثبتنام این خودرو الکتریکی وجود دارد. همچنین از دو موتورسیکلت برقی دیگر از شرکت بناشریف و دانشگاه صنعتی شریف در حضور رئیس جمهور ایران مجددا پرده برداری شد.
در ادامهی این مراسم، رییس جمهور و همراهانش این خودرو را بررسی کردند. باید به این نکته نیز توجه کنیم که دو کمپانی بزرگ خودروسازی ایرانخودرو و سایپا علیرغم تمایلی که برای ساخت خودروهای با سوخت پاک نشان دادهاند هنوز اقدامی جدی در این زمینه نکردهاند.بسیاری از متخصصین معتقدند که این خودرو شبیه به رنو توییزی است که در سال 2013 میلادی رونمایی شد و بهخاطر ظاهر خاص خود توجهات بسیاری را بهخود جلب کرد. از طرفی خود سازندگان یوز اذعان داشتهاند که در ساخت آن از نمونهی فرانسوی الهام گرفتهاند. هدف از ساخت این محصول، عرضهی آن در کلانشهرهاست؛ چرا که رانندگی با آن در مسیرهای کوتاه بسیار جالب است اما نمیتوان روی آن برای مسافرتهای برون شهری حساب کرد.
پس از گذشت سه سال از عرضهی نمونهی فرانسوی، 13هزار دستگاه از آن بهفروش رفته اما هدف شرکت رنو بیشتر آشنایی مردم با تکنولوژیهایی است که به پاک بودن هوا کمک میکنند. بهدلیل اینکه در ساخت این خودرو از فناوری منحصربهفردی بهره برداری شده، قیمت آن بالاست و حدود 7هزارپوند بفروش میرسد.
رنو برای گسترش این فناوری، پلت فرم سخت افزاری و نرم افزاری آن را تحت شرایط open source یا متن باز در اختیار استارتاپ ها، محققان مستقل و خریداران شخصی قرار میدهد. در نتیجه نمونهی تولیدی ایرانی هم میتواند درراستای همین اقدام رنو باشد. در واقع هدف رنو توسعهی خودروهای الکترونیکی است که این امر در میان خودروسازان بزرگ متداول است.
این خودروی برقی مجهز به یک پیشرانهی برقی در محور عقبی است که توانایی تولید 20 اسب بخار قدرت یا 15 kw را داراست (قدرتی کمتر از یک سوم قدرت پراید) و بعد از هر بار شارژ که سه ساعت و نیم طول میکشد، میتواند مسیری معادل 100 کیلومتر طی کند. وزن یوز کمتر از نیم تن است که ممکن است از نظر ایمنی مشکلاتی ایجاد کند. طول بدنهی آن توسط رنو تنها 2.32 متر اعلام شده و عرض آن هم 1.19 متر و ارتفاع آن 1.46 متر است. از امکانات آن میتوان به صفحه نمایش 4.3 اینچی، ایموبلایز و... اشاره کرد.
قرار است این خودرو در دو مدل عرضه شود. یک مدل تک سرنشین با فضای عقبی برای بار و یک مدل دو سرنشین.
ایمنی این خودرو از نظر موسسه euro ncap دو ستاره از 5 ستاره است که خیلی نمیتوان آن را ایمن دانست اما بههرحال بالاتر از اسکوتر و موتورسیکلت قرار دارد.
از رقبای رنو توئیزی در اروپا میتوان به فولکس واگن up!، سئات mii و اشکودا citigo اشاره کرد. علیرغم همهی تلاشها رنو توئیزی در بازار اروپا موفقیت چندانی به دست نیاورده و نمیدانیم سرنوشت نسخه ایرانی آن نیز چه خواهد شد.
در هر صورت با توجه به اینکه تاکنون حرکت چشمگیری از سوی خودروسازان بزرگ برای ساخت خودرو الکتریکی صورت نگرفته، میتوان تولید انبوه این محصول را تحول بزرگی دانست.
قیمت یوز هم مانند نمونهی فرانسویاش نسبتا بالاست و قرار است با هزینهی 15 میلیون تومان به خریداران تحویل داده شود که البته ممکن است زیاد مورد استقبال قرار نگیرد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.