دوو سیلو بخریم یا پراید صفر کیلومتر؟
اکثر خریداران اتومبیل در کشور ما گزینههای بیشتری را برای خرید خودروهای کمخرجتر و ارزانتر طلب میکنند. تنها گزینهی موجود در این بازار پراید است به صورتی که هر اتومبیل جایگزینی برای آن تا میزان صد میلیون ریال خرج اضافی روی دست خریدار میگذارد! اتومبیل تولیدی سایپا یا همان پراید که خط تولیدش از اوایل دههی 70 شمسی کلید خورد، همچنان یکهتاز خط تولید این شرکت است. این در حالی است که اتومبیل تولیدی کرمان خودرو یعنی دوو سیلو که همزمان با پراید رنگ خط تولید را به خودش دید، سالهاست که از خط تولید خارج شده است. اما با این حال اگر بخواهید با بودجهای معادل دویست میلیون ریال اتومبیلی خریداری کنید، پراید صفر کیلومتر گزینه بهتری خواهد بود یا یک دوو سیلوی سالم اما کارکرده؟
کوچک و کوچکتر
اگرچه امروزه سایپا خط تولید پراید را توسعهی بسیاری داده است، به شکلی که حتی در کنار مدلهای پیشرفتهای مثل تیبا و ساینا تولید وانت 151 تا هاچبک 111 را در دست دارد ولی ما در نظر داریم مقایسهای با تولید کلاسیکتر و قدیمیتر سایپا داشته باشیم که بدین منظور از خودروی 131 تیپ SE استفاده میکنیم که همچنان شباهتهای بسیاری به نسخههای اولیهی پراید دارد. گرچه این مدل تازه تولید شده، شکل و ظاهر این سدان کامپکت سی و اندی سالهه کمی بهروزتر شده، چون کلاً شیشههای لچکی ستون عقب C برداشته شدهاند و چراغهای بلوری شکلی به این خودرو اضافه شدهاند. اتومبیل تولیدی کرمان خودرو که یک دهه پیشتر از خط تولید شرکت سازندهاش خارج شده، دوو سیلو اما به دلیل اینکه یک دهه دیرتر از پراید یعنی در دهه 90 میلادی و اگر بخواهیم دقیق بگوییم سال 1994 به بازار جهانی عرضه شد، به عقیدهی بسیاری نسبت به پراید دارای طراحی زیباتر و در عین حال مدرنتری است. دوو سیلو تقریبا یک و نیم متر کشیدهتر از پراید 131 است و در نتیجهی این تفاوت، فضای بیشتری را در اخیار سرنشینان قرار میدهد و دارای چراغهای شیشه کدر کاسهای، مه شکنهایی در جلو، و دقیقا همانند پراید، رینگهایی 13 اینچی با قالپاق است؛ ولی با تمام این ویژگیها، پراید برای رفتوآمد در کلان شهرها مخصوصا خیابانها یا مکانهایی که جای پارک کمی دارند گزینهی بسیار مناسبتری است.
امکانات ساده
پراید بعد از پروژه معروف ارتقای سایپا که پروژهی X100 نام دارد، تغییرات بسیاری را در ساختار داخلیاش تجربه کرد. این ارتقا باعث شد که شکل و طراحی داشبورد، ارگونومی صندلیها، کنسول میانی، و... عوض شود و به حالتی که هماکنون شاهد آن هستیم دربیاید. پراید حتی از سیستم ایموبلایزر سوئیچ با کد متغیر بهره برد تا ایمنی این خودرو نیز افزایش یابد. علاوه بر تمامی اینها، سایپا امکانات جدیدی مثل گرمکن شیشه عقب، ساعت دیجیتال، سیستم تهویهه مطبوع یا همان کولر و بخاری، دو جالیوانی برای سرنشینان جلو و یک عدد برای صندلی پشتی، کیسههای ایمنی هوا برای سرنشینان جلو، آینههای تاشو قابل تنظیم دستی از داخل خودرو، شیشه بالابرهای برقی درهای جلو، و قفل مرکزی به مدل جدیدش اضافه کرد.
دوو سیلو در مقایسه با پراید به روکش پارچه صندلیها و بخشی از رودریها، تنظیم دستی آینههای جانبی، گرمکن شیشه عقب، ساعت دیجیتال، سیستم تهویه مطبوع که البته سردی باد کولر آن بسیار بیشتر از کولر پراید است، و بالابر برقی چهار شیشه مجهز شده است که حدوداً از نظر این ویژگیها برابر با پراید است، ولی این نکته قابل توجه است که فاصله بین دو محور بلندتر، فضای بیشتری در اختیار سرنشینان درون این خودرو میگذارد و باعث راحتی آنها میشود. علاوه بر این، این فضای بیشتر تاثیر بیشتری بر روی اختلاف فضای بار سیلو در مقایسه با پراید گذاشته است که باعث میشود این خودرو در مقایسه با پراید برای سفر مناسبتر باشد. استخوانبندی و سیستم بسیار نرم تعلیق دوو سیلو و به طور کلی تولیدات دوو به میزانی دلگرم کننده میباشد که اجازه ندهد نبود امکانات ایمنیای همچون ایربگ در مقایسه با پراید در این اتومبیل تاثیری روی اعتماد به نفس شما در حین رانندگی بگذارد.
دوئل کمخوراکها
دوو سیلو و پراید هر دو دارای مصرف سوخت پایین و پیشرانههای 4 سیلندر خطی با حجم پایین هستند. دوو اما در تولید سیلو از پیشرانهی ارتقایافته ریسر بهره گرفته است که از سیستم چهار انژکتور با ریل سوخت MPFI استفاده میکند. پیشرانهی خطی سیلو با حجم 1.5 لیتر و 8 سوپاپ خود میتواند بیشینه گشتاور 127 نیوتن متر و نهایت قدرت 80 اسب بخار را تولید کند و این قدرت را به جعبه دنده 5 سرعته دستی و نهایتا محور فعال جلو انتقال دهد. اگرچهه تمام اینها شتاب زیادی را برای این خودرو بهوجود نمیآورند اما مصرف سوخت را به میزان قابل توجهی کاهش میدهند. اگر قضیههای مربوط به کمبود قطعات یدکی مرغوب را فراموش کنیم، دوو سیلو یکی از کم مصرفترین اتومبیلهایی است که در کلاس خودروهای ارزان قیمت بازار برای مردم قرار دارد و انتخاب خوبی به شمار میآید. سیلو عیبهایی هم دارد که از آنها میتوان به ایرادات سرسیلندر به ویژه در بخش میل سوپاپ و مشکلات سیمکشی داخل این خودرو اشاره کرد و این مسئله کاملا واضح است که پراید با حضور در خط تولید چندین و چند ساله از نظر قطعات یدکی، بازار فروش، خدمات و مشکلاتی مربوط به اینها انتخاب بهتری نسبت به سیلو است. پراید 131 با پیشرانهی 4 سیلندری 8 سوپاپ خود که استانداردهای یورو 4 را نیز در اختیار دارد و حجمی معادل 1.3 لیتر میتواند قدرتی به میزان 71 اسب بخار را تولید کند و به دلیل وزن کمترش در مقایسه با دوو سیلو مصرف به همان اندازه اما کشش بیشتری دارد. پراید در تولیدات جدیدش از ترمز ضد قفل ABS استفاده کرده است و این امکانات در خودروییی قدیمیتر مثل سیلو دیده نمیشود.
قیمت
در مدت هشت سالهی خط تولید دوو سیلو در شرکت کرمان خودرو یعنی از سال 1375 تا 1383 شمسی نسخههای متنوعی از این اتومبیل تولید شد که امروزه میتوان آنها را از قیمتی معادل 70 تا 250 میلیون ریال خریداری کرد اما یک پراید مدل 131 تیپ SE هماکنون در بازار تقریباً 207 میلیون ریال فروخته میشود که با همین هزینه میتوان یک مدل بالا و بسیار سالم و تمیز دوو سیلو را خریداری کرد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.