گزارشی از داخل کارخانهی پورشه پانامرا
پورشه پانامرا به عنوان یکی از محبوبترین سوپر اسپرتهای این کمپانی به حساب میآید. علاوه بر جذابیتهای زیادی که در خود این خودرو وجود دارد، چگونگی تولید این خودرو هم که در شهر لایپزیک انجام میگیرد بسیار جالب و دیدنی است.فردی تاواریش هرناندز به عنوان خبرنگاری که توانسته بود کارخانهی پورشه پانامرا را بازدید کند در این خصوص میگوید: کمپانی پورشه برای شرکت من در مراسم رونمایی از پانامرای 2017 به جهان، برای من یک بلیت درجه یک هواپیما تهیه کرد. سپس مرا دعوت به بازدید از کارخانهی تولید این خودرو در شهر لایپزیک کرد. سپس به من اجازهی داد با خودروهای پورشه رانندگی کنم. رانندگی در مسیرهای آزمایشی خود این شرکت!پورشه برندی است که در 60 سال گذشت تنها یک خودرو ساخته است اما توانسته برای خود نام و آوازه به دست آورد. این خودرو یکی از بهترین سوپر اسپرتها در کل جهان بوده و در طول این سالها هم به مرور تکامل یافته است.
با این وجود، طراحی ظاهری و شکل پلتفرم آن تداعیکنندهی دورانی است که در آن سرعت همه چیز کمی پایین بود. احتمالا حدس زدهاید که ما اکنون در مورد پورشه 911 صحبت میکنیم. خودرویی که یکی از خاصترین ویژگیهایش داشتن یک پیشرانه ی قوی بود که در جای نامناسبی قرار گفته بود. دلیل این نوع خاص از طراحی رسیدن به ویژگیهای بسیار جذاب هندلینگ با در نظر داشتن محدودیتهای آن دوران بود. پورشه 911 منحصربهفرد، در مقر اصلی پورشه یعنی شهر اشتوتگارت تولید میشد و به عنوان پرفروشترین و محبوبترین محصول این کمپانی در طول تاریخ شناخته میشود. البته اینها تا زمانی است که پورشه متوجه شد که لازم است به دنبال تولید خودروهای اسپرت دیگری هم برای تولید و فروش باشد.سال 2001 پورشه اقدام به افتتاح یک واحد دیگر در شهر لایپزیک به عنوان بزرگترین شهر ایالت ساکسونی آلمان کرد. این اقدام را میتوان نخستین قدم پورشه برای پیمودن مسیر بزرگترین ریسک خود دانست. پورشه کاین محصول این کارخانه بود، خودرویی که بعدها زمینهای شد تا مدل افسانهای Carrera GT راهی بازار شود.
از زمان معرفی آن خودروها تقریبا یک دهه گذشته است و پورشه در این مدت توانسته 4 شرکت خود را گسترش دهد. مثلا واحد پورشه در شهر لایپزیک دارای مساحتی تقریبا 93 هزار مترمربعی است و خودروهایی مانند ماکان، پانامرا و کاین به عنوان محبوبترین مدلهای پورشه در آن جا تولید میشوند. نسل آخر همهی این خودروها روی پلتفرم جدید MSB فولکسواگن تولیدشدهاند. واحد لایپزیک این کارخانه هم اینک بیشتر از 44 هزار کارمند دارد و به عنوان یکی از ترسناکترین واحدهای تولید خودرو معرفی میشود.این مجتمع بزرگ دارای س بخش اصلی است: بدنه، خط مونتاژ و قسمت رنگ. خبرنگار دعوتشده به این کارخانه گرچه از دیدن فرایند رنگآمیزی خودروها محروم مانده اما آن قدر خوششانس بوده که بتواند نحوهی تبدیل مواد اولیه به این خودروهای لوکس را از نزدیک در قسمت بدنه مشاهده کند. علاوه بر اینها، تمام مراحل مونتاژ خودروها توسط ماشین و انسان را در واحد مربوط به مونتاژ دیده است.در بازدید از واحد تولید متوجه میشوید که از میان آن 4 هزار کارمند مشغول به کار در این واحد، به ندرت میتوانید 6 تا 12 نفر را بیابید. علاوه بر این واحد تولید بدنه بسیار بیصدا و تمیز است.
وجود چراغهای روشن و ربات در حال فعالیت، تنها چیزهایی هستند که نشان میدهند این کارخانه در حال کار است چرا که کارکنان آن به حدی راحت و ریلکس به نظر میرسند که گویی در حال صرف غذا هستند. این کارمندان هم در حال همکاری با رباتها هستند.اما نبود انسانها در این قسمت از کارخانه به خاطر اشتباه در برنامهریزیها نبوده است بلکه در واقع طراحیها دقیقا به همین منظور انجام شده است. دقت انسانها با رباتهای لیزری هدایتشونده قابل قیاس نیست. بر همین اساس تقریبا تمام فرایندی مانند تولید بدنه از ورق آلومینیومی در این کارخانه توسط ربات انجام میشود. البته افرادی هم در قسمت کنترل کیفیت بدنه حاضرند که با وسواس زیادی به انجام وظیفه میپردازند.اگر نگاهی به خودروی جدید پانامرا که بر روی پلتفرم MSB فولکسواگن تولید میشود در این سالن بی اندازیم خواهیم دید که این استاندارد تازهای برای خودروهای بزرگ شرکت است. پورشه برخلاف بقیهی شرکتها قطعههای فولادی را به یکدیگر جوش نمیدهد بلکه با ترکیب کردن 5 ماده آنها را به همدیگر متصل میکند. اجزای این ترکیب برای ساخت این خودروی جدید را موادی مانند آلومینیوم و فولاد ضد زنگ دارای مقاومت بالا میسازند.
پورشه از تکنیکی برای اتصال قطعات به همدیگر استفاده میکند که شامل یک دستگاه دوخت غلتکی میشود. در این دستگاه یک غلتک به شکل اسکیت برد قرار دارد که برای خم کردن فلز باهدف بالا بردن مقاومت و همین طور کش آمدن آن استفاده میشود. بعد از این فاز، دو قطعهی جدا از هم با تکنولوژی Flowdrill به هم متصل میشوند. در تکنولوژی Flowdrill پیچی با سرعت 6 هزار دور در دقیقه از بین دو قطعهی جدا از هم عبور کرده و پس از آن که سرد شد، سبب اتصال این دو قطعه به یکدیگر میشود. شیوههای دیگری مانند پرچ کردن با پرس بادی و جوش لیزری هم در فرایند ساخت مورد استفاده قرار میگیرد. تنها جوشی که در ساخت بدنهی خودروی پانامرا مشاهده شده است در بخش عقبی تونل انتقال قدرت یعنی برآمدگی کف خودرو که مسیر انتقال نیرو در زیر آن است بوده است. البته برای چنین خودروی قدرتمندی، داشتن یک روش ناشناخته برای جوشکاری چندان هم خارقالعاده نیست.هنگامی که کار بر روی بدنهی این خودرو با کار مشترک انسان و ربات تحت کنترل او تمام میشود، بدنه خودرو به وسیلهی یک نقالهی سقفی به قسمت مونتاژ منتقل میگردد.
در سالن مونتاژ اجازهی وارد شدن برای هیچ دوربینی وجود ندارد به علاوه برداشتن حتی یک گام اشتباه در خارج از مسیر مشخص برای بازدیدکنندگان، میتواند عقب بسیار خطرناکی داشته باشد. زیرا ممکن است در دستان یک ربات برنامهریزیشده گرفتار شوید یا با ایجاد یک خطا، زنجیرهای از اشتباهات در کار رباتها ایجاد کنید و موجب اختلال در خط تولید شوید.در این سالن شاهد کارمندان زیادی هستیم که هر یک وظیفهی تعریفشدهی خود را دارند، جالب این جاست که تعداد وظایف کارمندان خیلی هم زیاد نیست و این دلیل مطابق باسیاستهای پورشه مبنی بر به حداکثر رساندن شایستگیهای محوری کارمندان است. بر این اساس که هر قدر کارکنان زمان بیشتری را برای قرار دادن پیچهای مشخص در سوراخهای خاص صرف کنند، زمان کمتری را صرف کارهای بیارتباط با تولید خودرو میکنند. بنابراین احتمال اینکه کارمندان در مسیر نقالهی حمل تجهیزات بیفتند یا در کارهای بیربط دخالت کنند کمتر میشود.در تمامی قسمتهای این کارخانه نور نقاله کشیده شده است و زمانی که نیاز باشد میتواند ماشین را بالابرده و بدنهی آن را بر روی سکوهای چنگکی که در کف سالن قرار داده شده است قرار میدهد.
این سکوها با توجه به مراحل مختلف مونتاژ پایین و بالا می روند. گاریهای چرخدار به خودروها متصل میشوند و قطعات مورد نیاز را در اختیار خدمه قرار میدهند.قطعههای مورد نیاز توسط سایر کارکنان به وسیلهی گاریها و اسکوتر ها به دست کارکنان در بخش مونتاژ میرسد.شرکت پورشه بر خلاف آنچه در دیگر شرکتها مرسوم است و تمامی قطعات را در مجموعهی خود نگه میدارند، دست به برون سپاری لوازم مور نیاز خود به شرکت دیگری کرده است. از این رو این کمپانی میتواند با خاطری آسوده فقط به فکر تولیدات خود باشد چرا که تامین قطعات را به شرکتهایی که با آنها قرارداد بسته، سپرده است.کارکنان نام مرحلهای که در آن پیشرانه روی خودرو سوار میشود را ازدواج نهادهاند. این پیشرانه ی سه مدله در واحد لایپزیک تولید شده است. شاسی کامل و سیستم تعلیق در این مرحله در زیر خودرو قرار میگیرند. سپس خودرو به آرامی توسط رباتهایی که فقط یک دهم میلیمتر تلورانس دارند بر روی شاسی سوار میشود. پس از آن پیچها به وسیلهی دو کارمند بسته میشوند و محصول پیش روی ما، شبیه به یک خودروی واقعی میشود.با این که یکی از فراگیرترین ذهنیتها در مورد کارخانههای خودروسازی وجود کارکنانی با لباسهای روغنی و کارخانهای کثیف و یک محیط پر از سروصدای کر کننده است اما یکی از عجیبترین مسائل در این کارخانه، تمیز بودن خارقالعاده ی آن است به طوری که در کف آن حتی یک قطره روغن هم نریخته است.
و یک محیط کاملا تمیز و بی سروصدا و استریل است. تمام این کارخانه با یک روند آرام و پیوسته مشغول کار است. تمامی دستگاهها آن چنان آرام و بی عجله مشغول به کارند که باورنکردنی است. کارخانهی لایپزیک دو میلیارد دلاری میتواند در هر 4 دقیقه، یک خودرو تولید کند.زمانی که خودروها کامل شدند و توانستند با نمرهی خارقالعاده ی 100 درصد تضمین کیفیت را از کارمندان بخش کنترل کیفیت را دریافت کنند بیشتر آنها به بیرون سالن تولید برده میشوند و تمام لوازم و اجزای آنها با کاور پوشانده میشود. البته تعداد اندکی از این خودروها برای آزمایشهای بیشتر به بخش کنترل کیفیت در سالن بر میگردند.تست کردن دوبارهی تمامی قطعات وابسته به نظر کارمندان است. خودروها بلافاصله پس از خارج شدن از سالن مونتاژ میتوانند خراب شوند و برای مطمئن شدن از نداشتن عیب در آنها دوباره بررسی میشوند. این فرایندها هر روز برای حدود 2 درصد از تولیدات واحد لایپزیک را شامل میشود.سپس خودرو به پیست لایپزیک منتقل میشود و پس از تاییدات نهایی رانندگان دوستدار سرعت میتوانند کارخانه را ترک کنند.هرچند مدل 911 در واحد لایپزیک تولید نمیشود، اما خبرنگار راهیافته به این کارخانه توانست یکی از این خودروها را در پیست هدایت کند. البته این شانس فقط مختص این خبرنگار نبود بلکه تمامی مشتریانی که قصد خرید یکی از خودروهای پورشهی جدید را دارند میتوانند از این کارخانه دیدن کنند. بنابراین اگر شما هم علاقمند به خرید یک پوره هستید میتوانید همین الان به آلمان سفر کنید و از واحد مشتریان دیدن کنید. ضمن اینکه قبل از تحویل گرفتن خودرو میتواند در پیست این کارخانه با آن دور بزنید.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.