نگاهی به پشتصحنهی تولید تندروترین خودروی خیابان جهان، بوگاتی شیرون
خودروی شیرون chrion (کایرون به انگلیسی) بهعنوان احیاکنندهی موفقیتهای ویرون افسانهای در نمایشگاه ژنو سال ۲۰۱۶رونمایی و معرفی شد. در این نمایشگاه غولهای صنعت خودرو معرفی شد و بوگاتی شیرون گرانقیمت (۲.۶میلیون دلار) با طراحی و مهندسی خاص خود دنیای تکنولوژی و خودرو را تکان داد.این خودروی محبوب، که هم چون گلف امن و مطمئن است، مجهز به موتور ۸لیتری ۱۶سیلندری و با شکل دبلیو و قدرت ۱۵۰۰اسب بخاری و ۱۶۰۰گشتاور نیوتن متر است که سرعت آن به ۴۲۰کیلومتر در ساعت محدود شده است.
بررسی شیرون از نظر آیرودینامیک
بوگاتی شیرون بیش از ۳۰۰ساعت در تونل باد قرار گرفته است و مراحل پیچیده و پیشرفتهی طراحی و دیزاین آیرودینامیکی بسیار دقیقی بر آن انجام گرفته است. تست تونل باد تست مفیدی برای بررسی شیوهی عبور باد و جریان هوا و ساختار زیربدنهی خودروست، برای انجام تستهای اینچنینی، یک مدل شیرون در اندازه و سایز حقیقی طراحی شده است و نتایجی که در تستها و ارزشیابیهای رایانهای مورد بررسی قرار گرفته، با مدل حقیقی مورد مقایسه قرار گرفته است.همچنین برای آنکه جریان هوا به داخل یا اطراف بدنهی خودروی شیرون هدایت شود، قطعات مختلف خودرو از قبیل اسپلیترهای جلو و تمامی ورودیها و پردههای خودرو، مناسب این قضیه طراحیشدهاند و درگ (یا مقاومت در برابر هوا) کاهش پیدا کرده است. پیشرانهی شیرون دو برابر انرژی جنبشی، از انرژی گرمایی تولید میکند.برای پایداری بیشتر خودرو و بهتر شدن کارکرد آن، بالهی متحرک و بزرگ عقب خودرو، از جای خود خارج شده است که البته این بر اساس فاکتورهای مختلفی چون سرعت و حالت رانندگی اتفاق افتاده است. ضریب درگ یا مقاومت هوایی شیرون در حالتهای مختلف متفاوت است، در حالت استاندارد ۰.۳۸، در حالت هندلینگ ۰.۴۰، در حالت سرعت ۰.۳۵و زمان فعال شدن ترمزهای بادی خودرو ۰.۵۹اعلام شده است.
بررسی شیرون در واقعیت مجازی
فرایند تولید و ساخت یک خودرو با چند طرح ابتدایی کلید میخورد. برای این کار از شبیهسازهای کامپیوتری بهره میگیرند، مانند شبیهساز کامپیوتری دالارا (dallara) که بسیار پیشرفته است و پارامترهای مختلف با کمک آن به آسانی تغییر میکند و نتیجههای بهدستآمده از آن را میتوان لحظهبهلحظه بررسی و مشاهده کرد. بین مدل ۱:۱و ۳۰مدل آزمایشی دیگری که بوگاتی در مراحل تست شیرون به کار گرفته است، به نظر میرسد از این شبیهساز بهره برده است؛ و اطلاعات باارزشی را بدون آنکه خودرو را در مسیرهای مختلف تست کند، به دست آورده است. البته نتایجی که از آن حرف میزنیم همگی بهطور فیزیکی هم آزموده شدهاند و با شرایط واقعی مطابقت دادهشدهاند.
پیشرانهی شیرون
پیشرانهی این خودرو، ۱۳۸۸پوند (۶۲۹کیلوگرم) بهطور تقریبی وزن دارد که ۴۳۹کیلوگرم از این وزن مربوط به وزن خودرو است. موتور شیرون در مقام مقایسه از موتور ویرون بسیار سنگینتر است اما در تولید آن قطعات تیتانیومی زیادی استفاده شده است که نتیجتاً سبب سبکتر شدن میللنگ این خودرو به نسبت ویرون شده است.
توربوشارژهای بزرگتر
خروجی نهایی پیشرانهی شیرون ۲۵درصد پیشرفت داشته است و این بهبود مربوط به سیستم تزریق سوخت دوگانه و اینترکولرهای بهبودیافتهی شیرون است. برای آنکه موتور قدرتمند ۱۵۰۰اسب بخاری شیرون حرکت کند، موتور آن در دقیقه ۶۰.۰۰۰لیتر هوا استفاده میکند.گیربکس شیرون هفت دنده و دو کلاچی است و تولید کمپانی ریکاردو است. برای آنکه گشتاور ۱۶۰۰نیوتن متری ریکاردو کار کند طراحان بوگاتی از چرخدندههای مستحکم که برای آن روغن مخصوصی تهیه شده است استفاده کردهاند. کلاچ شیرون بزرگترین و محکمترین کلاچی است که روی یک خودروی خیابانی کار گذاشته شده است.بوگاتی در موتور خودروی شیرون توربوشارژهایی کار گذاشته است که دومرحلهای هستند و هنگام حرکت ابتدایی خودرو فقط دو نمونه از چهار نمونهی موجود فعال هستند، توربوهای دیگر هم از دور موتور بالای ۳۸۰۰فعال میشوند. شاید با این تاکتیک مصرف سوخت شیرون کمی کم شود اما در بالاترین سرعت، بهتر است به میزان مصرف سوخت توجه نکنید.چونکه اگر این هیولا بتواند با آخرین سرعت حرکت کند، باک صد لیتریاش در کمتر از نه دقیقه خالی از سوخت میشود!
مدیریت گرما
بوگاتی ادعا میکند که در مراحل توسعهی شیرون اصلیترین چالش پیدا کردن راهحلهایی برای مدیریت و دفع حرارت بسیار بالای موتور بوده است.شیرون برای رفع این موضوع دو سیستم خنککننده دارد که سیستم اول دمای موتور را بسیار کم میکند و سیستم دوم هوا را خنک خواهد کرد.دستگاهاند سه رادیاتور دارد، رادیاتور اول و اصلی و رادیاتورهای کمکی. این رادیاتورها ۳۷لیتر آب در خود میگنجانند و این آبها هر ۳۷ثانیه در مجاری موجود یک دور کامل میزنند.سیستم دوم هم یک رادیاتور ۱۲لیتری دارد که هوایی را که در ترافیکهای شهری به موتور وارد میشود خنک نگه میدارد.در کل سیستمهای خنککنندهی شیرون ده بخش مختلف شامل: سه دستگاه خنککننده برای روغنموتور، گیربکس و دیفرانسیل عقب، دو تبادلگر حرارت آبی بادی، خنککنندهی روغن هیدرولیک و رادیاتورهای سهگانهی مذکور است.گازهایی که از طریق موتور بسیار داغ شدهاند، توسط اگزوز تیتانیومی خودرو به انتهای خودرو میبرد و از ۶لوله اگزوز خارج میشوند. سطح مبدلهای این سیستم، ۲۳۰.۲۶۶مترمربع است و چهار مبدل اولیه و دو مبدل کاتالیستی را شامل است.
متوقف کردن شیرون
در سیستم ترمز بوگاتی شیرون در هر چهار چرخ ترمزهای دیسکی سرامیکی تعبیه شده است که جنس سیلسیم کاربید دارند، چراکه متوقف کردن خودروی قدرتمند، مستلزم وجود ترمزهای قدرتمند است.دیسکهای ترمز خودروی شیرون هم ۲۰میلیمتر بزرگتر و ۲میلیمتر ضخیمترند. دفع گرما با کمک کالیپرهای از جنس آلومینیوم ریختهگری و طراحی خاص غیرمتقارن بهخوبی انجام میشود.در محور جلوی خودرو، کالیپرها هشت پیستونه و در محور عقب شش پیستونهاند. قطر پیستونهای ذکر شده برای آنکه روی سطح لنت ترمز فشار برابری پخش و توزیع شود، قطر متفاوتی دارند. اگر شیرون سوار با سرعت ۳۰۰کیلومتر بر ساعت در حال حرکت باشد و بهطور ناگهانی ناگزیر به ترمز گرفتن باشد، بعد از ۲۷۵متر خودرو متوقف میشود.
لاستیکهای شیرون
کمپانی فرانسوی و به نام میشلن تایرهای شیرون را طراحی کرده است، مقاومت لاستیکها بسیار بالاست، در حدی که تا ۵۰۰۰نیوتن متر گشتاور به جاده منتقل میکنند. سایز و سطح تایرهای شفرون در عقب و جلو، ۱۲و ۱۴درصد زیاد شده است و سایز آنها تبدیل شده است به: ۲۵/۳۵۵ R۲۱و ۳۰/۲۸۵ R۲۰.هر گرم لاستیک این خودرو در سرعت بالای ۴۰۲کیلومتر بر ساعت نیروی گریز از مرکز 3.800G ای را متحمل میشود.برای اینکه بین راحتی و هندلینگ و بیشترین سرعت با تایرهای معمولی تعادل برقرار شود، بوگاتی و میشلن ۲۰۰مجموعهی مختلف از لاستیک را در مراحل توسعه آزمودهاند. نکتهی جالب توجه آن است که تایرهای خودروی شیرون به نسبت ویرون بهمراتب ارزانتر است.
سیستم تعلیق شیرون
سیستم تعلیق شیرون جناغی دوبل است که با یاری فنرهایی با عملکرد الکتریکی کنترل میشود. کمکفنرهای ذکر شده، با کاهش و یا افزایش ارتفاع شیرون فشردگی خود را در پنج مرحله تنظیم خواهند کرد.در حالت نرمال سقف شیرون ۱۲۱سانتیمتر ارتفاع دارد.
بدنهی یکپارچه و شاسی شیرون
شاسی خودروی شیرون بسیار کموزن، سبک و پر استحکام است و این به علت وجود مونوکوک فیبر کربن بهکاررفته در آن است. دالارا، کمپانی ایتالیایی بازهم در ساخت شاسی به کمپانی بوگاتی همکاری کرده است، تولید هر شاسی چهار هفته به طول انجامیده است. شیرون با ساختاری که گفته شد، مقاومت پیچشی بسیار بالایی معادل ۵۰.۰۰۰نیوتن متر در هر درجه و مقاومت خمشی ۰.۲۵میلیمتر در ازای هر تن دارد.بوگاتی در خبری جالب گفته است که تمام فیبرهای موجود در شاسی اگر کنار هم قرار داده شوند، نه برابر مسافت بین زمین تا ماه طول خواهند کشید.
جنس مواد بهکاررفته
در شیرون همهچیز از تیتانیوم و آلومینیوم یا منیزیم ساخته شده است مگر آنکه جنسی فیبر کربنی داشته باشد. برای اولین بار همچنین عقب خودرو همچنین جنسی دارد و باعث شده است خودرو ۸کیلوگرم وزنش کم شده باشد. با این اوصاف این خودرو مجموعاً ۱۹۹۴کیلو وزن دارد.
حالت EB Mode
حالتهای مختلف رانندگی در این خودرو باعث میشوند عملکردهای اساسی خودرو تغییر کنند.
شامل:
فرمان با کنترل الکتریکی
چهارچرخ متحرک
کمکفنرها
تنظیم ارتفاع خودرو
دیفرانسیل عقب
سیستم کنترل آیرودینامیک
سیستم کنترل چسبندگی
کنترل پایداری (ESC)
و سیستم مدیریت فشار باد بر روی لاستیکها
وقتیکه در مسیری ناهموار و پردستانداز با شیرون میرانید، Lift را فعال کنید تا ارتفاع خودرو تنظیم شود، همچنین زمانی که سرعتتان به ۵۰کیلومتر بر ساعت میرسد، EB بهطور خودکار فعال میشود. این در رانندگیهای روزمره کاربرد دارد.
حالت Autobah Mode
زمانی که سرعت شما در رانندگی با شیرون از ۱۴۸کیلومتر بر ساعت فراتر میرود، شیشهها طوری برنامهریزیشدهاند که بالا بروند. اگر سرعتتان نیز به مرز ۱۷۷برسد خودرو بر حالت Autobahns خواهد رفت.در حالت ذکر شده ارتفاع خودرو کم شده، کمکفنرها و فرمان برای پایدارتر شدن خودرو، در سرعتهای بالا بهطور خودکار تنظیم میشوند. همچنین قسمتهای آیرودینامیک دیگری هم فعال میشوند که سبب میشوند نیروی داون فورس زیاد شود و پایداری بازهم افزایش یابد.
حالت هندلینگ مود
سیستمهای موجود در شیرون در این حالت دریفتهای کنترلشده و عملکرد و سرعت بهتری خواهند داشت. رانندهی شیرون این غول خودروسازی، در این حالت حداکثر شتاب جانبی ۱.۵ G را با سرعت ۳۸۰کیلومتر بر ساعت تجربه خواهد کرد.بهطورکلی باید گفت، در این حالت، همان حالت پیشین پیش میآید با این تفاوت که فرمان سریعتر عکسالعمل نشان میدهد و کمکفنرها سفت میشوند.
حالت تاپ اسپید مود
برای اینکه این حالت فعال شود بوگاتی کلید مجزایی در نظر گرفته است که با فشردن آن، سیستم تهویهی مطبوع یا سایر سیستمها به فعالیت خود ادامه میدهند و فقط اطلاعات لازم و ضروری به راننده نمایش داده میشوند و اطلاعات مربوط به سیستم اینفوتیمنت یا مسیریابی محو میشوند. همچنین کمکفنرها، سیستم فرمان، ارتفاع خودرو، بخشهای آیرودینامیک هم برای حمله بهسرعت ۴۲۰کیلومتر بر ساعت (یک سرعت محدود) آمادگی خواهند داشت.شیرون برای آنکه به ۳۰۰کیلومتر بر ساعت سرعت برسد تنها ۱۳.۶ثانیه زمان لازم دارد؛ و فقط بوگاتی به سریعتر بودن شیرون به نسبت ویرون اساس باقدرت ۱۲۰۰اسببخار و شکستن ۴۳۰کیلومتر بر ساعت مرز سرعتی واقف است.
نیم میلیون کیلومتر
این کمپانی، نمونههای اولیهی شیرون را ۵۰۰هزار کیلومتر تحت بررسیهای گوناگون قرارداد تا به اینکه تمامی این نسخهها لایق نشان این برند هستند، مطمئن شود. باوجود گرمای بسیار بالای موتور هیچ قطعهای دچار آسیب نشد. فراموش نکنید ممکن است کنترل چسبندگی را بهطور کامل خاموش کرد یا شیرون را راند، به شرط رانندگی خوب و رانندهی عالی و بینقص بودن.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.