آخرین بازماندگان دنیای اصالت و خشونت؛ معرفی 5 خودرو اسپرت با موتورهای اتمسفریک
متاسفانه متخصصان بر این باورند که موتورهای تنفس طبیعی کم کم در حال نزدیک شدن به انتهای مسیر خود هستند و سرانجامی جز سرانجام شرکت خودروسازی آمریکایی پونتیاک در انتظارشان نیست، زیرا امروزه جریانی به سمت استفاده از سیستمهای هیبریدی و یا حتی توربوشارژرها دلایل منطقی و توجیهات بیشتری دارد.ماشینهای سوپر اسپورت نیز در این میان از جمله کلاس اتومبیلهایی است که به استفاده از توربوشارژرها تمایل دارد و به آنها روی آورده است. در حال حاضر بوگاتی، پاگانی، کونیخ زگ و مکلارن تولیدات خود را مجهز به توربوشارژر کردهاند و فراری و حتی آستون مارتین یا بهتر است بگوییم آخرین کمپانیهای استفاده کننده از موتورهای تنفس طبیعی تدریجاً در حال روی آوردن به استفاده از موتورهای توربو در محصولات خود هستند.شرکتهای فراری، پورشه و مکلارن هم حتی در مدلهای مختلف اتومبیلهای پرچمدار خود از آپشن سیستم محرکهی برقی در عین استفاده از سیستم بنزینی بهره میبرند.در کلاس خودروهای سوپر اسپرت اما همچنان اتومبیلهایی وجود دارند که با تمام این گفتهها از موتورهایی با سیستم تنفس طبیعی استفاده میکنند. در ادامه به معرفی اتومبیلهایی میپردازیم که سرعت پاسخدهی بالا و نمودار خطی قدرت از جمله چندین دلایلی هستند که در این نوع خودروها همچنان از موتور تنفس طبیعی به جای نمونههای دیگر استفاده میشود.
فراری F12
فراری همچنان از استفادهی موتور V12 تنفس طبیعی دست نکشیده است. اگرچه در مدلهایی مانند 488، کالیفرنیا، و GTC4از موتورهای توربوشارژر دار بهره برده است. فراری به گشتاوری معادل ۶۹۰ نیوتون متر و قدرتی معادل 730 اسب بخاری دست یافته که همهی اینها را در موتور ۶.۳ لیتری V شکل این اتومبیل میتوان یافت.اما گشتاور و قدرت تولیدی در مدلی مخصوص از فراری یعنی مدل TDF حتی بسیار بیشتر است و به ترتیب به ۷۰۵ نیوتون متر وو ۷۶۹ اسب بخار میرسد که درنتیجه به وضوح گشتاور و قدرت بیشتری را در اختیار راننده نیز میگذارد.همان طور که در مدل لافراری شاهد بودیم، از گمانه زنیها برمیآید که اتومبیلی که قرار است جایگزین F12 شود نیز باز هم از یکک موتور ۱۲ سیلندر V شکل بهره میبرد اما نه به صورت انفرادی و با این تفاوت که در کنار خود یک موتور برقی به عنوان زیر مجموعهی یک سیستم هیبریدی یا دورگه میبیند.
لامبورگینی
تنها کمپانی وفادار به موتورهای تنفس طبیعی و تنها شرکتی که تا زمان حاضر حتی یک مدل توربو تولید و عرضه نکرده است، کمپانی لامبورگینی است؛ با این که بسیاری این تصور را دارند که فراری از شرکتهای ثابت قدم در تولید اتومبیلهایی با موتور تنفس طبیعی است.لامبورگینی همچنان به استفاده از موتورهای تنفس طبیعی 10 و 12 سیلندری خود در مدلهای پیش روی هوراکان و اونتادور ادامه میدهد و حتی در حال حاضر تولید اتومبیلهایی نظیر آستریو کانسپت و اوروس را که به احتمال زیاد به موتورهای تویین توربو مجهز خواهند بود، به تعویق انداخته است. لامبورگینی اخیرا به صورت غیر مستقیم نیز اشاره کرده بود که فعلا برنامه و قصدی برای استفاده موتورهای هیبریدی یا پرخوران ندارد و به جای آنها از همان موتورهای تنفس طبیعی خود در تولیدات آیندهاش بهره خواهد برد.
آئودی R8
اتومبیلی که دیگر ورژن 8 سیلندری آن تولید نخواهد شد، یعنی آئودی R8، که برادر ناتنی تولید لامبورگینی یا هوراکان به حساب میآید نیز همچنان از موتور 5.2 لیتری 10 سیلندر تنفس طبیعی برای غرش کردن استفاده میکند.این مدل در برابر رقبای خود یعنی اکثر مدلهای پورشه ۹۱۱ و مرسدس بنز AMG GT یک خودروی منحصر بهفرد محسوب میشود و دلیل آن هم چیزی جز موتور اتمسفریک این خودرو نیست.مدیریت بخش اسپرت و سوپر اسپرت آئودی یا همان مدیر سابق لامبورگینی یعنی استفان وینکلمن که وفاداریش به موتورهای تنفس طبیعی ثابت شده است، دلیل اصلی استفاده فعلی و در آیندهی این شرکت از موتورهای دور بالای تنفس طبیعی در این کلاس از تولیدات خود است. البته امکان استفاده از موتور توربوی کوچکتر از نمونه اصلی در آینده وجود دارد.
پورشه ۹۱۱ GT3
در عین این که این مدل پورشه از بسیاری از فناوریهای روز جهان مثل سیستم چهارچرخ محرک و سیستم چهارچرخ فرمان پذیر بهره میبرد و اکثر مدلهای پورشهی 911 مجهز به موتورهای توربو هستند اما این اتومبیل پورشه همچنان از یک موتور اتمسفریک استفاده میکند.مدل ۹۱۱ GT3 مانند مدل GT3 RSپورشه قابلیتهای فنی و حرکتی بسیاری را در خود جای داده است که از آنها میتوان به این تواناییها اشاره کرد که در عرض 3.5 ثانیه شتابی از صفر تا صد کیلومتری میگیرد و قدرتی معادل 499 اسب بخار را دارد که در مقایسه با GT3 RS یک اسب بخار و 0.2 ثانیه کم میآورد.موتور 4 لیتری پورشه همچنین در مدل 911R که به آن مجهز شده است با وجود یک گیربکس 6 دندهای منیوآل یا دستی توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را در 3.8 ثانیه دارد.
آستون مارتین ونکوئیش S
آستون مارتین اخیرا در همکاری جدید با AMG ، موتور توربویی ساخته و آن را در مدل جدید خود یا همان DB11 استفاده کرده است که علاوه بر این از یک پلتفرم جدید نیز بهره میبرد.در آیندهای نزدیک تمامی تولیدات شرکت آستون مارتین به متورهای توربوشارژر مجهز خواهند شد و این شرکت علاوه بر تمامی موارد ذکر شده تولید یک موتور 12 سیلندر V شکل و یک موتور 8 سیلندر V شکل را نیز در برنامهی خود برای ماههای بعدی دارد.مدل ونکوئیش S اما درر بین تمامی این تولیدات منحصر بهفرد و ویژه محسوب میشود زیرا دارای موتور 12 سیلندری V شکلی با حجم 6 لیتر است که از نوع اتمسفریک یا تنفس طبیعی میباشد و قابلیت تولید 600 اسب بخار قدرت را دارد.نکته حائز اهمیت که ممکن است ادامه تولید این سری با موتورهای اتمسفریک را برای چند سال آینده تضمین کند قدرت موتور این اتومبیل است که در مقایسه با موتور مدل DB7 که ۱۸ سال قبل به بازار عرضه شد حجمی مشابه اما قدرتی در حدودد 500 درصد بیشتر دارد که ظرفیت بسیار بالای پیشرانه های احتراق داخلی را در افزایش راندمان نشان میدهد.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.