ردهبندی کیفی خودروهای داخلی
یکی از راه های تشخیص کیفیت هر خودرو بررسی گزارشهایی است که مؤسسات مختلف در این زمینه منتشر می کنند. در این بین مؤسساتی در سطح جهانی چون جی دی پاور فعالیت می کنند. جی دی پاور یک مؤسسه خدماتی آماری است که در سال 1968 توسط جیمز دیوید پاور سوم تأسیس شد و در سال ۲۰۰۲ نیز موفق به دریافت ایزو 9001 شد. این موسسه ایرادها و اشکالاتی را که پس از گذشت سه سال از مالکیت به وجود می آید بررسی می کند. مشکلات گزارششده از سوی مردم از خرابی موتور و اشکالات جعبهدنده گرفته تا پوسته کردن رنگ و اشکالات کوچک الکترونیک را دربرمیگیرد.شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سال 1368 با هدف ایجاد سیستم های مدیریت کیفیت در شرکتهای تولیدی و خدماتی و در نهایت ارتقای کیفیت محصولات صنعتی بهعنوان بازوی اجرایی سیاست-های کیفیتی وزارت صنایع و معادن با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تأسیس گردید و در زمینه های مختلف فعالیت می کند.هدف اصلی از ارزشیابی کیفی خودرو، ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخل و افزایش رضایت مشتریان میباشد. سایر اهداف اجرای ارزشیابیهای کیفی خودروها به شرح زیر میباشند:
تولید اطلاعات فنی و تهیه گزارشهایی جهت سیاستگذاری کیفی سازمانهای ذیصلاح
- مشخص کردن عیوب موجود در هر خودرو، دستهبندی معایب و اخذ برنامههای اصلاحی از خودروسازان داخلی
- افزایش سطح آگاهی مردم از طریق اعلام وضعیت کیفی خودروها در روزنامههای کثیرالانتشار
- ایجاد رقابت مثبت بین خودروسازان
این بررسی ها تنها در داخل شرکت انجام می شوند و موسسه از مالکان خودرو نظرسنجی نمی کند، با این شرایط و این نوع از بررسی ها اعتماد کمتری می توان به نتایج گزارشهای این موسسه داشت اما بااینحال تا حدودی می توان بر اساس این گزارشهای میزان کیفیت محصولات را سنجید.در نتایج بررسی های این موسسه رده کیفی خودروها با ستاره هایی از یک تا پنج تعیین می شود. متأسفانه اخیراً چیزی با عنوان نمره منفی در گزارشهای نمی بینیم و حتی عیوب خودروها نیز ذکر نشده است. با این اوصاف نمی توان دریافت که ستاره های هر خودرو به چه علت افزایش و یا کاهش پیدا کرده است و همینطور مشکلات محصولات خروجی در سه ماه و یا چند ماه اول ذکر نشده است. بااینحال با ما در این مقاله همراه باشید تا اطلاعات و نتایج این موسسه را در دیماه باهم بررسی کنیم. در طول اولین ماه از زمستان سال 1395، 89,414 دستگاه خودرو تولید شده است که بیشترین سهم آن مربوط به خودروهای سبک و مابقی مربوط به خودروهای سنگین است. خودروهای سبک شامل 41 مدل و خودروهای سنگین تنها 9 مدل بودند.
گروه سبک:
1- وانتها
در بخش وانتها، نیسان دوگانهسوز و تندر 90 پیکاپ به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید را به خود اختصاص دادند.
باکیفیتترین: تندر 90 پیکاپ (ایرانخودرو) / سه ستاره کیفی
بیکیفیتترین: وانت آریسان/ وانت نیسان/وانت کارا/وانت مزدا/ یک ستاره کیفی
2- سواری
در بخش سواری، پژو 206 و مزدا 3 به ترتیب بیشترین و کمترین سهم تولید را داشتند.
بیشتر از 100 میلیون تومان
باکیفیتترین: مزدا 3 / سوزوکی گرند ویتارا /چهار ستاره کیفی
75 الی 100 میلیون تومان
باکیفیتترین: کیا سراتو / سه ستاره کیفی
بیکیفیتترین: جک S5 / دو ستاره کیفی
50 الی 75 میلیون تومان
باکیفیتترین: برلیانس H330 / سه ستاره کیفی
بیکیفیتترین: لیفان X60 / یک ستاره کیفی
25 الی 50 میلیون تومان
باکیفیتترین: رنو ساندرو / چهار ستاره کیفی
بیکیفیتترین: پژو پارس، پژو 405، سمند، تیبا 2، اِمویاِم 110S / یک ستاره کیفی
کمتر از 25 میلیون تومان
بیکیفیتترین: همه / یک ستاره کیفی
گروه سنگین:
در دیماه سال جاری بیشترین و کمترین تیراژ تولید به ترتیب مربوط به کامیونت ایسوزو NPR75K و کامیون ایسوزو FVR بوده است.
کامیونت
باکیفیتترین: ایسوزو NPR75K / سه ستاره کیفی
بیکیفیتترین: کامیونت الوند / یک ستاره کیفی
کامیون (باری-کمپرسی)
باکیفیتترین: کامیون ایسوزو NPR 75M/ سه ستاره کیفی
بیکیفیتترین: کامیون بنز WH / یک ستاره کیفی
کشنده
باکیفیتترین: کشنده بنز آکسور/کشنده اسکانیا G410 / چهار ستاره کیفی
بیکیفیتترین: کشنده البرز/کشنده فوتون / یک ستاره کیفی
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.