سهامداران و مدیران شرکت‌های خودروسازی کشور به دنبال منافع شخصی خود هستند

طبق گفته‌ی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، بر اساس اقدامات نظارت و کنترلی کمیسیون صنایع و معادن، آپشن های جدیدی از خودرو عرضه و حاصل شده است وگرنه مدیرهای صنعت خودروساز کشورمان تمایلی به تغییر در خط‌های تولید خود را نداشتند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد حسینی کیا گفته است که برای افزایش کیفیت و بهره‌وری خودروهای موجود در کشورمان، کمیسیون صنایع و معادن با وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو جلسه‌ای مشترک برگزار کرده‌اند و در این جلسه در مورد بحران‌های صنعت خودرویی کشور در مورد کیفیت، مصرف بیش‌ازحد، غیرقابل رؤیت بودن خودروهای ساخته‌شده توسط این شرکت‌ها و همچنین در مورد خدمات پس از فروش به بحث و مناظره پرداخته‌اند. نماینده‌ی مجلس مردم سنقر به تشریح مشکلات صنعت خودرو ایران پرداخت و گفت: این‌که خودروهای ایرانی بی‌کیفیت هستند برای هیچ‌کسی پوشیده و مخفی نیست و همه می‌دانند و خودروسازان باید در مورد باکیفیت‌تر کردن خودروهایشان چاره‌ای بیاندیشند و اقدام کنند، اما اصلی‌ترین چالش ما در صنعت خودرو این است که هیئت‌مدیره‌ها سهام‌دار هستند و سهامداران هیئت‌مدیره هستند و تا زمانی که بدین گونه باشد یعنی که سهامداران و هیئت‌مدیره یکی باشد معلوم است این مدیران به دنبال سود و منافع شخصی خود هستند و هیچ کار باکیفیت با نگاه ملی را در خودروسازی ایران مشاهده نخواهیم کرد و این‌یکی از چالش‌ها و معضلات صنعت خودروسازی ایران می‌باشد.
او همچنین اظهار کرد که اگر دولت و مجلس در عرصه‌ی خودروسازی وارد شوند و بر این عرصه نظارت داشته باشند و حمایت کنند می‌توان گفت که خودروهای ایرانی هم باکیفیت‌تر می‌شوند و در بازارهای بین‌المللی دوام بیشتری خواهند یافت. بنا بر گفته‌ی عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن، اگر که کیفیت افزایش یابد باید این افزایش به همراه کاهش در قیمت باشد و همچنین گفت: که کمیسیون صنایع و معادن جلسه‌ی دوم این نشست را که با مسئولین دولتی صنعت خودرویی کشور و مدیران شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو را به‌زودی آغاز خواهند کرد. طبق گفته‌ی حسینی کیا وظیفه‌ی نظارت بر عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت را کمیسیون صنایع و معادن بر عهده دارد و همچنین ادامه داد که این کمسیون از شرکت‌های خودروساز و وزارت صنعت و معدن خواسته تا اقداماتی را که انجام داده‌اند را اعلام کنند ولی آنان نیز مطالبی از مشکلات را به کمیسیون ارائه داده‌اند. بنا بر گفته‌ی نماینده مجلس شهر سنقر اوضاع اقتصاد کشورمان در شرایط ( بدتر) و اوضاع کیفی خودروهای تولید شده ایرانی در وضعیت بد قرار دارد و او همچنین ادامه داد: وقتی شرایطمان میان بد و بدتر است چاره‌ای نداریم جز اینکه شرایط بد را انتخاب کنیم.
اوضاع اقتصادی کشورمان به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم خودروهای بی‌کیفیت همچون سمند و پژو و پراید تولیدشان را متوقف و تعطیل کنیم؛ اگر که ما تولیدات این خودروها را تعطیل کنیم وضعیت بیکاری و رکودی که در کشور وجود دارد بدتر می‌شود. او همچنین فشاری که از طریق سؤال از نعمت زاده و مدیرهای شرکت سایپا و ایران‌خودرو در صحن کمیسیون صنایع و معادن به خودروسازان و وزارت صنعت و معدن و تجارت را موجب ایجاد حساسیت و همچنین پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای بهبود یافتن کیفیت صنعت خودرو کشور دانست و ادامه داد تأثیر این حساسیت اجرا شده توسط مجلس را می‌توان در عرضه‌های آپشن های تازه رؤیت کرد. همه‌ی این‌ها را مرهون لطف اقدامات نظارت و کنترلی توسط کمیسیون صنایع و معادن هستیم وگرنه مدیرهای سازنده خودرو هیچ تمایلی به تغییر در خط‌های تولیدی خود ندارند. طبق گفته‌های عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معدن گفتگو و مناظره‌ی دوم با خودروسازان و وزیر صنعت، معدن تجارت را در نوبت کار کمیسیون قرار داد و همچنین اظهار کرد که تا اواخر اسفند ماه سال جاری اگر که رسیدگی‌ها به لایحه بودجه سال۹۶ این اجازه را دهد دومین جلسه از این نشست هم برگزار خواهد شد. اگر که این زمان امکان‌پذیر نباشد این جلسه در سال آینده سال۹۶ برگزار خواهد شد.