نقد و بررسی کراس اوور چینی، چانگان CS35

در سالیان گذشته با حضور محصولات چینی در بازار ایران همواره مردم با توجه به ذهنیتی که از محصولات چینی داشتند انتخاب محصولات این کشور را به‌عنوان اولویت های دوم و سوم در سبد خرید خود قرار می-دادند، ولی در دو سه سال گذشته  خودروسازان چینی  با محصولات متنوع و متناسب با ذوق و سلیقه ایرانی موفق شدند بخشی از سهم بازار را به خود اختصاص دهند، در این خصوص شرکت های مختلفی در ایران اقدام به فروش محصولات خود کرده اند، به‌تازگی گروه خودروسازی سایپا محصول جدیدی از شرکت چینی چانگان را به معرض نمایش و فروش قرار داده است.شرکت خودروسازی چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چینی و بزرگ‌ترین  برند خودروساز در چین است و بدون در نظر گرفتن محصولاتی که با همکاری خودروسازان بزرگ تولید می کند از لحاظ تولید و فروش برند چینی مقام اول را دارد.


همچنین چانگان، تنها برند خودروساز چینی است که مجموع تولید و فروش آن از عدد 10 میلیون دستگاه خودرو عبور کرده و حجم تولید و فروش خودروهای سواری آن در سال از عدد 1 میلیون دستگاه گذشته است و به همین دلیل در بین برندهای خودروسازی چین مقام اول را به دست آورده است.این روزها بیش‌ازپیش نام خودروهای شاسی‌بلند و کراس اوور را از اطرافیان می شنویم و این نشان از محبوبیت این کلاس از خودروها دارد. اکنون بهتر است بدانید که تنها در ایران این اتفاق نمی‌افتد و در دیگر کشورها نیز اوضاع به همین صورت پیش می رود به همین دلیل کمپانی ها هر روز در تلاشند که یک طراحی جدید از نوع خاصی از کراس اوور و یا شاسی‌بلندها را در نمایشگاه ها رونمایی کنند. بدین ترتیب خودروسازهای ایرانی نیز از این فرصت و علاقه و مشتریان بهره می برند و اقدام به واردات این تیپ از خودروها می کنند؛ بنابراین خودروسازی سایپا نیز برای بهره جستن از این شرایط اقدام به بومی‌سازی محصولات چینی خودروسازی چانگان نموده و چانگان  CS35 را در کارخانه ی سایپا کاشان تولید می کند.


چانگان CS35 را طراحان غربی کره زمین را روی کاغذ پیاده کرده اند تا امروز شاهد ظاهر زیبای این کراس اوور طرح ایتالیا باشیم. اغلب ایرانیان از ظاهر این خودرو راضی بوده‌اند چراکه وقت زیادی صرف ظاهر آن شده است. ازآنجایی‌که عده ای از مشتریان بر ظاهر خودرو حساسیت ویژه ای دارند اطمینان داشته باشند که حتی اگر این خودرو از نظر فنی ایرادی داشته باشد متوجه نخواهند شد و ظاهر آن برای مشتریان بسیار چشمگیر خواهد بود چیزی که شاید از یک کمپانی چینی توقع نمی رفت. خطوط بدنه‌ی این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که آن را عضلانی نشان می‌دهند. در نمای جلو شاهد جلو پنجره متشکل از سه نوار کروم هستیم که آرم V شکل چانگان را در بر گرفته است، جلوپنجره‌ی خودرو، هماهنگی خوبی با چراغ‌های جلو دارد و چراغ‌های عقب نیز هماهنگی خوبی با طراحی بخش جلو دارد.
نمای جانبی خودرو شامل دو خط مورب است که یکی از آن‌ها بر دستگیره‌‌ی درها منطبق شده و انتهای آن تا لبه‌ی چراغ‌های عقب امتداد پیدا کرده است؛ چانگان روی این چراغ‌ها نیز در امتداد خط مورب یادشده برجستگی‌هایی ایجاد کرده است؛ اما خط مورب دوم عضلانی‌تر است و تا روی گلگیرهای خودرو ادامه پیدا کرده است.در مونتاژ قطعات این خودرو دقت ویژه ای به خرج داده شده و فاصله کمی نیز بین درزهای بدنه دیده می  شود، رنگ‌آمیزی خوب نیز نکته‌ای است که دست کم در نسخه‌های وارداتی این خودرو کاملاً دلبری می‌کند که البته امیدواریم در نمونه‌های مونتاژ داخل نیز این رویه تکرار گردد. در حقیقت به‌سختی می توان نقطه‌ضعفی را از طراحی بدنه CS35 به دست آورد و این کراس اوور جمع‌وجور از هر زاویه‌ای چشم‌نواز و هماهنگ جلوه می کند.با ورود به داخل کابین شاید حال و هوای محصولات فورد را تجربه کنید، البته این موضوع عجیب نیست چراکه کمپانی فورد یکی از شرکای چانگان در بازار چین است.


بااین‌حال ظاهراً طراحان چانگان به مسائل ریز مهندسی نیز توجه نشان داده‌اند و از همین رو ارگونومی خودرو مناسب به نظر می‌رسد. این خودرو علاوه بر همه نکات مثبتی که دارد نکات ضعفی نیز دارد که غیرقابل‌چشم‌پوشی است. دراین‌بین می توان به پایین بودن کیفیت متریال داخلی کابین اشاره کرد اما با توجه به قیمت حدود 65 میلیون تومانی چانگان، می‌توان از این بخش به‌عنوان نقطه‌ضعفی نسبی (در مقایسه با قیمت و سطح توقع مشتریان) یاد کرد.سایپا مدل اتوماتیک چانگان CS35 را به همراه امکانات رفاهی نسبتاً مناسبی عرضه می‌کند که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون سیستم کروز کنترل، کامپیوتر اطلاعات سفری، سانروف، صندلی راننده با امکان تنظیم شش جهته‌، آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک دنده‌عقب، صندلی چرمی، چراغ‌های جلوی هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب و گرم‌کن شیشه‌ی عقب اشاره کرد.
اما مدل دستی این خودرو از تعدادی از این امکانات بی‌بهره است؛ آینه‌های جانبی برقی نیستند، پوشش صندلی‌ها از نوع چرم نیست، کروز کنترل وجود ندارد، سانروف حذف شده است و خبری از دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان مدل اتوماتیک نیست.شرکت سایپا صندلی‌های چرمی را به‌عنوان آپشن در نظر گرفته است و از این نوع صندلی تنها در مدل اتوماتیک CS35 استفاده می‌کند. در بخش‌های مختلف خودرو از دوختی به رنگ قرمز استفاده شده است که ترکیب آن با رنگ مشکی داخل کابین، ظاهر اسپرت‌تری به خودرو می‌بخشد.همان‌طور که گفته شد چانگان CS35 خودرویی جمع و جور برای رفت وآمدهای درون‌شهری است اما شاید این ویژگی برخی از خانواده ها را در سفرهای بین‌شهری راضی نکند. این خودرو با طول تنها 4.1 متر، خودرو بزرگی نیست و نمی‌تواند از نظر فضای سرنشینان یک خانواده پنج نفره را برای سفر نسبتاً طولانی راضی نگه دارد.


این کراس اوور به موتور ۱٫۶ لیتری ۱۲۳ اسب بخار مجهز است که قدرت آن توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می‌شود. چهار کیسه هوا، فرمان برقی، کروزکنترل، سنسور نور، دی لایت و… از امکانات CS35 محسوب می شوند. مدیرعامل سایپا کاشان در زمان رونمایی از خط تولید اعلام کرده بود که این خودرو در ابتدا با ۲۱ درصد داخلی سازی تولید می شود و سال آینده به ۴۰ درصد می رسد. با توجه به سخت‌گیری‌هایی که این روزها برای مونتاژ خودرو می شود و گاهی اعداد به نسبت بالایی از داخلی-سازی به شرکت ها حکم می‌شود، اجازه داخلی سازی این خودرو در ابتدا، آن هم با ۲۱ درصد کمی عجیب به نظر می رسید. ولی برنامه پیشرفت یک ساله که بتواند CS35 را با ۴۰ درصد در ایران داخلی سازی کند امیدوارکننده به نظر می رسد. همچنین با توجه به قیمت گذاری سایپا برای نسخه مونتاژی، آن هم با امکانات بیشتر، درک بهتری را از مونتاژ داخلی این خودرو می داد که باعث کاهش قیمت و هزینه ها شده است و از طرفی کارگر ایرانی را پای خط تولید آورده است.
مونتاژ CS35 در سایپا ۶۴ میلیون تومان تعیین شده که در فروش های اولیه با تخفیف دو میلیون تومانی ثبت نام می شود. این در حالی است که نسخه های وارداتی این خودرو قیمت بالای ۸۰ میلیون تومان را در زمان عرضه داشتند.CS35  یک خودروی شاسی‌بلند شهری و دیفرانسیل جلو است که بر مبنای خودروی سدان Changan EADO  توسعه داده شده است. چانگان در ابتدا این خودرو را تنها با پیشرانه‌‌ای به حجم ۱.۶ لیتر و در دو نسخه‌ی دستی و اتوماتیک عرضه می‌کرد؛ اما در پاییز سال ۲۰۱۴ امکان سفارش آن را با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری نیز فراهم کرد؛ البته این پیشرانه تنها به‌ همراه جعبه‌دنده‌ی دستی قابل سفارش است.در ابتدا پس از روشن کردن پیشرانه، حرکت عقربه‌های دور موتور و سرعت سنج که یک حرکت رفت و برگشتی تا انتها انجام می دهد، راننده را به یاد خودروهای اسپرت می اندازد اما صدای پیشرانه چهار سیلندر و 1.6 لیتری با 123 اسب بخار، نشان می دهد که ارتباط خاصی بین این چانگان و یک خودرو اسپرت وجود ندارد.
عملکرد پدال‌ها هرچند به‌موقع و پاسخگو است اما در چند ثانیه اول به نظر می‌رسد که خودرو چندان تمایلی به حرکت پرشتاب ندارد. این موضوع به گیربکس‌ خودرو برمی‌گردد هرچند که ممکن است این ایراد صرفاً در خودرو مورد آزمایش ما باشد چراکه تعدادی از این خودروها که برای آزمایش خبرنگاران در نظر گرفته شده‌اند که شرایط یکسانی ندارند. برای مثال این خودرو، بیش‌تر برای آموزش کارکنان فنی سایپا، باز یا دمونتاژ شده و سپس دوباره آن را مونتاژ کرده‌اند و به همین دلیل هم هیچ یک از مجموعه های الکترونیکی خودرو کار نمی کند. با همه این‌ها پس از گذشت مدتی کوتاه CS35 خود را بازمی‌یابد و شتاب به حد قابل‌توجهی می‌رسد که می‌توانیم آن را برای استفاده روزمره کافی بدانیم. درمجموع با توجه به عملکرد سایر خودروهای حاضر در تست می توان تخمین زد که شتاب صفر تا صد چانگان CS35 می‌تواند در حدود 15 ثانیه باشد که در محدوده خودروهای نسبتاً کُند قرار می گیرد. با ورود سریع به پیچ‌ها یکی دیگر از مشخصه‌های این چانگانِ کاشانی رو می‌شود، CS35 در محور عقب پایداری  قابل قبولی دارد.


هرچند این مسئله در مورد چرخ‌های جلو صادق نیست و اگر سرعتتان از حدود 65 کیلومتر در ساعت بیشتر باشد محور جلو به‌سادگی تمایل خود را برای کم فرمانی و عدم اجرای درست دستورات راننده نشان می‌دهد. البته طبیعتاً این ناپایداری ارتباط زیادی با زاویه ورود به پیچ و کیفیت آسفالت دارد و نمی‌توان 65 کیلومتر در ساعت را برای هر پیچ و هر جاده‌ای معتبر دانست. این مسئله می‌تواند علل گوناگون دیگری نیز داشته باشد اما آنچه ما به‌طور تجربی به آن رسیدیم این است که عدم توزیع مناسب وزن باعث می شود که در سرعت‌های بالا چسبندگی چرخ‌های جلو از دست برود. با رها کردن گاز یا وارد کردن فشار اندکی روی پدال ترمز، وزن خودرو به جلو تمایل پیدا کرده، چسبندگی این محور افزایش یافته و درنهایت مشکل کم فرمانی حل می‌شود. شاید با تعویض تایرهای چینی با نمونه های بهتر و مرغوب تر از شدت این مشکل تا حد زیادی کاسته شود، اما نکته اساسی این است که CS35 مونتاژی سایپا از سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) بی‌بهره است.
این درحالیست که میزان تأثیرگذاری این سیستم در ایمنی خودرو دست کمی از ABS ندارد و نصب آن برای تمام خودروهای اروپایی اجباری شده است، اما خودروسازان ایرانی و حتی واردکنندگان خودروهای چینی معمولاً این سیستم را از محصولات خود حذف می کنند.تعلیق و فنربندی چانگان CS35 چندان پیشرفته نیست اما کارایی نسبتاً مناسبی دارد و با توجه به دست‌اندازهای مخصوص تعبیه‌شده در مسیر آزمایش فنی سایپا کاشان، خیال ما را از این بخش راحت کرد، البته این به این معنا نیست که حتی برای یک لحظه تصور آفرود رفتن با چانگان CS35 به ذهنتان خطور کند و این عملکرد مناسب صرفاً ویژه جاده‌های شهری است. نکته دیگری که باید درنظر بگیریم این است که علیرغم عملکرد مناسب سیستم تعلیق و ترمز، گیربکس نه‌چندان لذت بخش یکی از ایرادات این چانگانِ سایپایی است.تکنولوژی قدیمی این گیربکس تیپ ترونیک یکی از علت‌های همان مکث‌های مذکور در شتاب‌گیری اولیه است و در حالت دستی تأخیرهای محسوسی را از خود نشان می‌دهد به‌طوری‌که پس از مدتی حالت D و اتوماتیک را به دستی آن ترجیح می‌دهید.
گشتاور 160 نیوتن‌متری باعث شده تا در سربالایی 20 درجه موجود در مسیر آزمایش فنی، خودرو عملکرد مشخصی داشته باشد و از عهده انتظاراتمان برآید البته درصورتی‌که خودرو را در این شیب متوقف کنید و دوباره بخواهید بالا بروید متوجه اندکی عقب‌گرد و سپس فشار زیادی که به موتور می‌آید، خواهید شد.بنابراین مشخص است که اگر با وزن زیاد (بار و مسافر) در یک مسیر سربالایی به ترافیک برخورد کنید، فشار زیادی به اجزای فنی این کراس اوور چینی وارد می شود و ممکن است عطای شیب پیمایی را به لقایش ببخشید.بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت چانگان، این خودروساز در سال ۲۰۱۱ موفق به توسعه‌ی فناوری جدیدی موسوم به BlueCore شده که مرتبط با قوای محرکه‌‌ی خودرو است. چانگان مدعی است که فناوری یادشده، بدون لطمه‌ زدن به عملکرد کلی پیشرانه،‌ میزان مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده توسط آن را به ترتیب حدود ۲۰ و ۴۰ درصد کاهش می‌دهد. 


ایمنی چانگان CS35
سایپا مدل اتوماتیک چانگان CS35 را به چهار کیسه‌ی هوا، شامل دو کیسه‌ی هوا برای سرنشین‌های جلو و دو کیسه‌ی هوای جانبی مجهز کرده است؛ اما مدل دستی این خودرو را تنها با دو کیسه‌ی هوای جلو عرضه می‌کند. ازجمله‌ قابلیت‌های ایمنی دیگر CS35 می‌توان به مواردی مانند سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه‌ی کودک، سیستم ضد سرقت و کمربندهای ایمنی مجهز به سیستم پیش‌کشنده‌ با قابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد.مدل دستی خودروی چانگان CS35 توسط موسسه‌ی C-NCAP چین مورد آزمایش قرار گرفته است و این خودرو درمجموع موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره در تست‌های تصادف شد که با توجه به رده‌ی قیمتی خودرو می‌توان عملکرد آن را در این بخش خوب توصیف کرد.اصلی‌ترین رقبای این خودرو در میان محصولات چینی را می‌توان خودروهایی مانند دانگ‌فنگ H30 کراس، لیفان ایکس ۶۰، لیفان ایکس ۵۰ و ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ اس دانست؛ این خودروها به‌ ترتیب توسط شرکت‌های ایران‌خودرو، کرمان موتور و مدیران خودرو تولید و عرضه می‌شوند.اما در میان خودروهای غیر چینی، نزدیک‌ترین رقیب چانگان CS35 خودروی فرانسوی پژو 2008 دانست که به‌زودی در داخل کشور و توسط شرکت ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) تولید خواهد شد.