ایران کلاسیکا 2017
برگزاری نمایشگاه بینالمللی خودروی تهران با یک سورپرایز همراه شده بود: ایران کلاسیکا، مجموعهای از اتومبیلهای کلاسیک کشورمان همراه با موتورسیکلتهای خاص که در یک محوطهی مخصوص برای بازدید عموم قرارگرفته بودند.جمعی متشکل از مدلهای سن و سالدار از خودروهای عضلانی آمریکایی و خودروهای جمعوجور ایتالیایی گرفته تا خودروهای آلمانی و موتورسیکلتهای 1 تا 4 سیلندر که در کنار هم جمع شده بودند و فضایی باشکوه به وجود آورده بودند. باشگاه فولکسواگن ایران و کلوپ مرسدس بنز ایران از فعالان حاضر در این نمایشگاه بودند که با حضور خود کیفیت برگزاری این مجموعه را بالاتر برده بودند.
شرکت امیر تجارت کهن به عنوان یک هلدینگ بازرگانی تنها غرفهی غیرکلاسیک در این بخش بود این شرکت که از سال 1388 به واردات انواع خودروهای آسیایی و اروپایی اقدام کرده است در یک فضای کوچک اقدام به رونمایی از دو محصول نامآشنای تیونر آلمانی یعنی MEC Design کرده بود یکی از آنها MEC 2S بود که بر اساس امارت فورتو ساخته شده بود و دیگری MEC 4S G که بر اساس مرسدس-آامگ GLA 45. مسئولان این غرفه خبر دادند این مجموعه به عنوان نمایندهی رسمی برند MEC فعالیت میکند که تمام فعالیتهای خود را با نظارت کامل این برند انجام میدهد. S2 یک تلفیق جذاب از فورتوی استاندارد است که به یک چاشنی آلمانی خوشطعم همراه شده است.
میتوان گفت 45 G نیز تقریبا تفاوت چندانی نکرده است و فقط چند تفاوت کوچک ظاهری در آن اتفاق افتاده است. 45 G دارای یک پیشرانه ی 2 لیتری است که با فشردن دکمهی استارت این خودرو، یک غرش خفیف و دلبرانه میکند. باهر بار فشردن پدال گاز این صدای دل نواز در اطراف میپیچید.دقیقا در مقابل در ورودی یک دستگاه مرسدس بنز SL 190 از وارد شوندگان دل میبرد. ردیف قسمت راست به طور کامل با مدلهای دیگر مرسدس بنز مانند کلاسهای SL و S پر شده است.
دقیقا در روبرو هم بیاموهای سری 5 و 7 در برابر رقیب سنتی خود عرض اندام میکردند. سه دستگاه خودروی پورشه نیز کمی جلوتر قرارگرفته بودند که شامل پورشه 911، پورشه 356 و پورشه 914 میشدند. این خودروها در این قسمت از نمایشگاه زیبایی غیرقابل وصفی را به وجود آورده بودند به خصوص پورشهی 356 که با زیبایی منحصربهفرد خود، چشم تماشاگران را نوازش میکرد.یک دستگاه خودروی سیتروئن DS23 در میانهی سالن با رنگ سبز ملایم خود و همین طور چراغهای راهنمای نارنجی که در دو گوشهی بالای شیشهی عقب قرار داشتند و به خصوص ارتفاع بسیار پایین محور عقب خودنمایی میکرد.سیتروئن DS23 در حقیقت جد برند DS محسوب میشود و در یک کلام میتواند زیبایی تحسینبرانگیز و اصالت فرانسوی را همزمان به بینندگان ارائه دهد.
باشگاه فولکسواگن ایران از هیچچیز فروگذار نکرده بود و به همراه ترنسپورتر کمپینگ نمونهی 1979، مدلهای کوپه، گلف MKI و مدلهای استیشن را در کنار دستگاه بیتل کوپه و روباز در کنار هم جمع کرده بود. بیتل های حاضر همگی در یک وضعیت ظاهری مطلوب به سر میبردند و مانند یک خودروی صفرکیلومتر به نظر میرسیدند. این موضوع نشان میداد که اگر تمام خودروهای کلاسیک موجود در کشورمان مورد بازسازی و توجه اینچنینی قرار بگیرند، چگونه یک میتوان یک مجموعهی بینظیر از آنها را گرد هم جمعآوری کرد به طوری که تبدیل به یکی از ارزشمندترین سرمایههای کشورمان شوند.
ترایُمف TR3 (Triumph TR3) را میتوان یکی از مدلهای منحصربهفرد دانست. رودستر 2 نفرهای که در سالهای 1955 تا 1957 توسط Standard-Triumph Motor Company تولید میشد و به عنوان نمونهی تکاملیافتهای از مدل TR2 به حساب میآمد. قیمت پایه برای این خودروی خاص انگلیسی 950 پوند بوده است. این خودرو در کشورهای آفریقای جنوبی، استرالیا و بلژیک تولید می شده است.فولکسواگن ترانسپورتر کمپینگ، دیگر نمونهی شایان توجه در این مجموعه بود. این خودروی آلمانی اصیل پس از گذشت 38 سال از عمرش، بسیار تمیز و نو به نظر میرسید. با صحبتهای انجامشده معلوم شد، تمام ادوات همراه با این خودرو مانند پردهها، میز تاشو، سینک شستوشو، اجاقگاز، تخت خواب و چادر سقفی تاشو ساختهی خود کمپانی هستند و بی هیچ مسئلهای کار میکنند.
سالن دوم محل حضور موتورسیکلتها و آمریکاییها بود. یک طرف سالن تحت سلطهی تعداد زیادی از کشتیهای طویل و ماسل های آمریکایی مانند کادیلاک فلیتوود، کادیلاک سویل، شورلت کامارو و فرود موستانگ بود که با رنگهای متنوع خود یک منظرهی تماشایی را به وجود آورده بودند. کامارو Z/28 کوپه سرمهای و قرمز به شدت بازدیدکنندگان را به سمت خود جلب می کردندو آنها را میخکوب میکردند. دیگر آمریکاییهای دوستداشتنی حاضر خودروهای جیپ رنگید و پونتیاک ترنس AM بودند که هر کدام یک پیشینهی پر افتخار دارند.
در قسمت مربوط به موتورسیکلتها نمونههای سبک و سنگینی از مدلهای مختلف سوزوکی، هرلی دیویدسون، کاوازاکی، یاماها، موتو گوتسی و هوندا به چشم میرسید که بیشترشان کلاسیک به حساب میآمدند و دقیقا مثل خودروهای کلاسیک این بخش وضعیت ظاهری بسیار خوبی داشتند. خاصترین مورد هم یک دوکاتی سیاه رنگ مجهز به موتور 4 سیلندر v شکل بود که با طراحی تهاجمی و خشن خود بسیار منحصربهفرد به نظر میرسید.
ولی جذابترین و خاصترین خودروی حاضر در ایران کلاسیکا، یک دستگاه داج چارجر مدل یال 1969 بود. این خودروی عضلانی خاص از نمادینترین ماسل کارهای باقیمانده در جهان است و مدل سالم ماندهی آن نه در ایران که در کل دنیا به سختی پیدا میشود. بدنهی آن دارای چند خش و خط کوچک بود اما در مجموع شرایط نسبتا مناسبی داشت. تمامی بخشهای این نمونه کارخانهای بود و توانسته بود روح اصلی و اصالت خود را حفظ کند. داخل اتاق آن هم مشکل خاصی نداشت.
در مجموع میتوان ایران کلاسیکای 2017 را یک جمع کم نظیر و ارزشمند از موتورسیکلتها و خودروهای کلاسیک کشورمان را به معرض نمایش قرارداد که تماشایشان برای هر کسی که به خودرو علاقمند است خالی از لطف نبود. امید است فرهنگ بازسازی مناسب اتومبیلهای کلاسیک و قدیمی بیش از گذشته در بین فعالان عرصهی خودرو نهادینه شود و اهداف اصلی برگرداندن خودرو به وضعیت مناسب، حفظ روح اصلی و اصالت آن و تکمیل گنجینهی کلاسیک کشورمان، بیش از پیش محقق شود.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.