معرفی و بررسی لکسوس RX 350 F Sport

نسل جدید لکسوس RX350 می‌تواند تا حدودی سورپرایز کننده باشدممکن است از نظر برخی، طراحی این خودرو کار پابلو پیکاسو باشد اما هنوز جنبه‌های بهتری هم وجود دارد. ارزش بیشتر در کنار تجمل و کیفیت بالاتر چیزهایی هستند که در خودروهای کراس‌اوور کمی وجود دارند. اگر شما به دنبال خودرویی هستید که بتواند جایگزین مدل‌های آلمانی شود، لکسوس انتخاب مناسبی برای شما است.پیش از هر چیز طراحی خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهیم، لکسوس با طراحی محصولاتش تصمیم دارد تصاویر و ذهنیت‌های قدیمی را پاک کند به طوری که با معرفی هر یک از محصولاتش، شاهد یک خودروی گوشه‌ای‌تر هستیم اما RX برای خودش یک برند معتبر است.جلو پنجره‌ی بزرگ این خودرو، چراغ‌های جلوی خشن، قوس چرخ‌های غالب و پنل های کناری عریض چیزهایی نیستند که به راحتی بتوانید آن‌ها را نادیده بگیرید.


برای این بررسی ما محبوب‌ترین نمونه‌ی این خودرو یعنی مدل F Sport را انتخاب کرده‌ایم. قیمت این خودرو در استرالیا بین 94 هزار و 10 دلار تا 104 هزار دلار متغیر است. این مدل نسبت به نسل‌های قبلی بیش از 10 هزار دلار گران‌تر است.در استیل یک واقعی لکسوس، F Sport هنوز هم دارای ارزش خوبی نسبت به رقیبان لوکس خودش است. توجه به این موضوع الزامی است که این خودرو تنها خودروی حاضر در تست‌ها است که هیچ آپشنی ندارد و قیمت آن هم از جمله ارزان‌ترین‌ها است و با این وجود باز هم تجهیزات مناسبی به همراه دارد. لکسوس این کار را به خوبی انجام داده است.یک نمایشگر 12.3 اینچی در مرکز داشبورد این خودرو قرار گرفته است که کیفیت بالایی دارد. امکانات دیگر مانند سیستم صوتی باکیفیت مارک لوینسون به همراه 15 بلندگو، DAB و بلوتوث می‌توانند تجربه‌ی خوبی برای سرنشینان این خودرو فراهم کنند. شارژر بی‌سیم تلفن همراه نیز در کابین این خودرو قرار دارد.


دوربین دید عقب، شیشه‌های دودی، ستون فرمان تنظیم شونده، سرد کن و گرم‌کن برای صندلی‌های جلو، تنظیم صندلی‌های جلو در 10 جهت، رینگ‌های 20 اینچی، هدآپ دیسپلی، سقف شیشه‌ای پانورامیک، سیستم تعلیق تطبیق شونده، ورود بدون کلید و چراغ‌های جلو با نوربالای LED از دیگر تجهیزات این خودرو هستند. که به صورت استاندارد بر روی آن قرار می‌گیرند.برای سیستم ایمنی این خودرو هم امکاناتی مانند رادار نقطه‌ی کور، دستیار حفظ حرکت خودرو در بین خطوط، هشدار ترافیک عقب کروز کنترل تطبیقی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این‌ها RX350 مجهز به 10 کیسه‌ی هوا است.بدین ترتیب کمپانی لکسوس تجهیزاتی را به صورت استاندارد بر روی خودروی خود قرار داده است که رقبای آلمانی آن مانند بی‌ام‌و X5 یا آئودی Q7 یا رقبای دیگری مثل ولوو XC90 و رنجروور اسپرت برای نصب آن‌ها بر روی خودرو هزینه‌ی اضافه می‌طلبند.


بالا بودن ارتفاع سواری در کابین باعث ایجاد حس خوبی به آن می‌شود. کیفیت خوب کابین این خودرو، فولاد سرد و چرم نرم به‌کاررفته در آن و همین طور کف‌پوش‌ها بسیار رویایی است. بیشتر دکمه‌ها از جنس پلاستیک هستند و طرز بسته شدن داشبورد خود به تنهایی یک اثر هنری محسوب می‌شود.طراحی کابین در مجموع کاملا مدرن است و یک نمایشگر بزرگ هم باعث بهتر شدن آن شده. نشانگرها و پدال‌های آلومینیومی از LFA الهام گرفته‌شده و احساس اسپرت بودن را به راننده القا می‌کند. ارگونومی کنسول وسط هم در سطح بالایی است و بسیار خوش‌دست است.بعد از صحبت از نقاط قوت وقت آن رسیده کمی هم در مورد نیمه‌ی خالی لیوان صحبت کنیم. وجود برخی از سوییچ‌های مدل‌های تویوتا مانند دسته‌ی کروز کنترل کرولا، سیستم موس مانند برای کنترل صفحه نمایش و برخی از دوخت‌های نه چندان مناسب در بالای داشبورد پررنگ‌ترین نقاط ضعف RX350 هستند.


هرچند سیستم اطلاعات سرگرمی در این خودرو در حد iDrive بی‌ام‌و نیست ولی اگر لکسوس به خوبی توانسته نرمی و حس تجمل را بروز دهد بنابراین اگر خواهان این موارد هستید لکسوس انتخاب خوبی برای شما است. و بر اساس تجربیات شما از مدل‌های قدیمی‌تر این کمپانی، RX350 یکی از محصولات برجسته‌ی این برند لوکس‌ساز ژاپنی است.در مورد فضای پشتی می‌توان گفت که صندلی‌های این خودرو در مقایسه با پورشه کاین و جگوار اف پیس، فضای بیش‌تری را در اختیار قرار می‌دهند. و صندلی‌های آن مناسب و نرم هستند. کف خودرو مسطح است و صندلی‌ها از جابه‌جایی مناسبی برخوردارند. در قسمت عقب خودرو کنترل‌های تهویه‌ی مطبوع و خروجی 12 ولت هم قرار داده شده است.


ستون C بزرگ و پنجره‌ی کوچک کناری ممکن است باعث بروز احساس دل‌تنگی در دال کابین شوند البته زاویه‌ی ورودی و خروجی عالی می‌تواند این مورد را تا حد زیادی در این خودرو کمرنگ کند. لکسوس RX350 بر خلاف رقیبانش از یک جفت صندلی ردیف سوم برای کودکان بی‌بهره است.فضای بار این خودرو دارای حجم 453 لیتر است که نسب تا کم است ولی با تا کردن صندلی‌ها می‌توان این فضا را بیشتر کرد. به هر حال اگر به دنبال خودرویی با حداکثر فضا هستید این محصول لکسوس برای شما مناسب نیست.


در زمینه‌ی فنی می‌توان گفت برای قلب تپنده‌ی لکسوس یک پیشرانه ی 3.5 لیتری 6 سیلندر بنزینی در نظر گرفته شده است که هم چنان تیز، موزیکال و نرم است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی معادل 296 اسب بخار را در دور 6300 همراه با گشتاوری 370 نیوتون‌متری ایجاد کند که در دور 4600 به دست می‌آید. این پیشرانه به یک جعبه‌دنده‌ی 8 سرعته ی خودکار متصل است. سیستم چهارچرخ متحرک در این خودرو بر پایه دیفرانسیل جلو، نیرو را چرخ‌ها منتقل می‌کند و از دیفرانسیل عقب الکترونیکی به منظور انتقال گشتاور استفاده می‌کند. این پیشرانه باعث می‌شود این خودرو کراس‌اوور بتواند در مدت زمان 9.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت نیز برای این خودرو 9.6 لیتر برای هر 100 کیلومتر اعلام شده است. در تست‌های ترکیبی نیز این خودرو 12.2 لیتر سوخت مصرف کرده است که عملکرد واقعا خوبی است به طوری که RX350 فقط 15 تا 20 درصد سوخت بیشتر در مقایسه با رقیبان دیزلی خود مصرف کرده است.


خروجی پیشرانه ی این خودرو مطلوب است اما وزند خالص آن به 2.1 تن می‌رسد که خودرو را به هر اسب بخار نیرو به هر نیوتون‌متر گشتاور تولیدی وابسته می‌سازد. پیشرانه‌ی این خودرو فاقد گشتاور مورد نیاز در دورهای پایین است.اگر به دنبال یک خودرو سریع تر هستید می‌توانید نسخه‌ی RX450h را خریداری کنید این خودروی هیبریدی دارای پیشرانه ای بنزینی باقدرت 308 اسب بخار و واحد الکتریکی است و مصرف سوخت آن رقم بسیار عالی 5.6 لیتر است. این نسخه 8 هزار دلار گران تر از RX320 است و البته باتری نیکل فلز آن کمی قدیمی شده است.می‌توان به این نتیجه رسید که رقیبان اروپایی لکسوس با ارائه‌ی پیشرانه های توربودیزلی مدرن در این زمینه کمی از این خودرو پیشی گرفته‌اند. با این حال در مسیرهای کوتاه شهری این خودرو را آرام و نرم خواهید دید.در زیر بدنه‌ی گوشه‌ای خودروی لکسوس از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو با سیستم تطبیقی متغیر استفاده‌شده است و در بخش عقب هم شاهد اتصالات دوبل جناغی همراه با بازوی مستقل هستیمسیستم فرمان خودرو به سرعت حساس است و شعاع گردشی آن به 11.8 متر می‌رسد. سواری با این خودرو در مسیرهای گوناگون مطابق همان چیزی است که از لکسوس انتظار دارید. کابین خودرو در برابر صدای باد و لاستیک ایزوله است ولی کنترل بدنه‌ی خودرو در پیچ‌ها در مقایسه با رقبا ضعف‌هایی دارد. اما این موضوع نگران‌کننده نیست چرا که این خودرو برای استفاده در شهر، و سفرهای تفریحی آخر هفت و امثال این‌ها کاملا مناسب است و عملکرد بسیار خوبی در این موقعیت‌ها دارد.لکسوس RX با ضمانت‌نامه‌ی 4 ساله یا 100 هزار کیلومتر ارائه می‌شود. لکسوس برای هر بار سرویس خودرو را شسته و دستیار کمک جاده‌ای هم ارائه می‌شود.


این خودرو بسیار دوست‌داشتنی است اما نقاط ضعفی هم دارد مثل کم بودن گشتاور در دورهای پایین. فضای بار خودرو هم کم است. به علاوه S Sport هر چند خودی نشان می‌دهد و از حالت‌ها رانندگی متنوعی برخوردار است اما چندان اسپرت نیست ای خودرو نمی‌تواند در عبور از پیچ‌ها با جگوار رقابت کند. RX کاملا به ویژگی‌های لکسوس وفادار است. این خودرو خوش‌ساخت و آرام است و مالکیت بی‌دردسر و تجهیزات فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این خودرو می‌توان به کابین مدرن و استایل زاویه‌دار آن اشاره کرد.این خودروی لکسوس جدید به مدل‌های قبلی بسیار شبیه است اما درعین‌حال لباسی مدرن و شیک بر تن دارد و خودروهایی شبیه به آن در بازار جایگاه خوبی به دست می‌آورند.

امتیازات این خودرو به صورت عددی عبارت‌اند از:

 راندمان و پرفرمنس:               8

ارتباطات و تکنولوژیک:          7.5

فضای کابین و راحتی:            8.5

سواری و هندلینگ:                7.7

قیمت و تجهیزات:                   9

امتیاز کلی:                            8