کمپانی ولوو اولین بار بیست سال پیش واژهی کراس کانتری را در کارخانهی خود تعریف کرد. در آن زمان با ارائهی محصولی به نام V70 XC که بر طبق نخستین نسل از V70 طراحی شده بود، نام خودروی کراس کانتری ولوو بر سر زبانها افتاد. در موتوتلهمراه ما باشید.
سوئدیهای سازندهی این خودرو با اضافه کردن تجهیزاتی روکشهای پلاستیکی و محافظها به بدنهی استیشن V70 و افزایش دادن ارتفاع آن و مجهز کردن این خودرو به سیستم چهارچرخ متحرک، موفق شدند یک خودروی خانوادگی کاربردی آفرود را تولید کنند.
دو سال بعد از آن کمپانی آئودی هم روند شرکت ولوو را سرلوحهی کار خود قرار داد و خودروی آلرود را روانهی بازار کرد تا رقیبی برای V70 XC باشد.
با گذشت 2 دهه از آن ماجرا اما همچنان ولوو و آئودی رو در روی یکدیگر قرار دارند. ولوو اخیرا مدلی جدید از V90 کراس کانتری معرفی کرده است که بر واقع نسل جدیدی از مدل XC70 تلقی میشود، آئودی هم بیکار ننشسته و با ارائهی A6 آلرود، در این کلاس بسیار قدرتمند ظاهر شده است. جالب این جا است که اخیرا یک رقیب تازه نیز به نام مرسدس بنز کلاس E آلترین به میدان آمده است.
در این مقاله قصد داریم حس اولین تجربهی رانندگی با ولوو V90 کراس کانتری را با شما در میان بگذاریم و به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا هنوز هم این خودرو فرمول اصلی و اولیهی خود را حفظ کرده است یا خیر؟
افزایش ارتفاع یکی از طبیعیترین اتفاقاتی است که در این کلاس برای خودروها رخ میدهد. در خودروی V90 کراس کانتری هم شاهد 5 میلی متر افزایش ارتفاع نسبت به گذشته هستیم. البته افزایش ارتفاع لاستیکهای این آفرود جدید که فاق بلندتری دارد مسئول 5 میلی متر از این افزایش ارتفاع است.
مورد دیگری که رخ داده اضافه شدن پوششهای پلاستیکی به قسمتهای زیرین خودرو و اطراف گلگیرها است. عبارت Cross Country نیز بر روی سپر عقبی خودرو حک شده است. مابقی قسمتهای این خودروی کراس کانتری شبیه به خودروی V90 است که طراحی بدنهی آن از طراحیهای جعبهای شکل قبلی ولوو متمایز شده است و تازهتر و متفاوت تر از خودروی آلرود مربوط به 5 سال قبل به نظر میرسد.
اگر به داخل این خودروی کراس استیشن نگاهی بیندازید خواهید دید که هیچ تفاوت قابلذکری با نسخهی معمولی خود ندارد. میتوان صندلیهای چرمی و دوخت برجسته و تریم چوب مات داشبورد را تنها تفاوتهای کراس استیشن با مدل معمولی دانست.
با این وجود نمیتوان انکار کرد که V90 کراس کانتری بسیار راحت است و سفرهای طولانی با آن کاملا رضایتبخش خواهد بود. موارد بهکاررفته در داخل کابین این خودرو باکیفیت هستند و طراحی کابین آن ساده و درعینحال لوکس و زیبا است.
قیمت V90 کراس کانتری 1500 پوند از مدل AWD نسخهی معمولی V90 بیشتر است. سطح تجهیزات این خودرو نیز مانند تجهیزات V90 کالا سخاوتمندانه است و شامل مواردی مانند نمایشگر 9 اینچی مجهز به ناوبری،در صندوق عقب برقی، چراغهای جلوی الایدی و سیستم رانندگی نیمه مستقل است.
همچنین این خودرو کاملا کاربردی است به طوری که سرنشینان عقب آن با فضای بسیار زیادی که در این خودرو دارند سفر بسیار راحتی را تجربه خواهند کرد. البته فضای بار این خودرو 560 لیتر است که بر روی کاغذ کمتر از رقبا است ولی ویژگیهایی مثل در صندوق عقب خودکار و صندلیهای عقب برقی باعث به وجود آمدن فضایی قابلاستفاده و چندمنظوره برای این خودرو شده است.
تجربهی رانندگی با خودروی V90 کراس میانصحنه کاملا خوب و دوستداشتنی است. در نمونهی D5 این خودرو، از پیشرانه ای توربودیزلی استفاده شده است که میتواند نیرویی 235 اسب بخاری تولید کند و از فنّاوری Powerpulse ولوو هم بهره میبرد.
این سیستم میتواند هوای دارای فشار بالا را برای تزریق به توربوشارژ در ذخیره کند. این کار باعث میشود پدیدهای که در غالب موتورهایی از این نوع رخ میدهد یعنی تاخیر توربو را از بین ببرد. گفتنی است این سیستم نمیتواند باعث سریع تر شدن خودروی V90 شود ولی پاسخگویی پیشرانه ی آن محسوس تر است.
پیشرانه ی این خودرو چهار سیلندری و دارای حجم 2 لیتر است و گشتاوری 480 نیوتونمتری ایجاد میکند. البته این مدل خیلی سریع تر از مدل D4 ارزان تر از خود نیست اما عملکردش نسبتا روان است.
البته موتورهای 6 سیلندر رقیبان این خودرو روان تر و نرم تر هستند و در سرعتهای پایین لرزش کمتری دارند.
ولو علاوه بر افزایش ارتفاع به میزان 65 میلی متر، فاصلهی عرضی محورهای عقب و جلو را هم در V90 کراس کانتری تغییر داده است؛ این کار باعث بالا رفتن تواناییهای آفرود آن شده است.
مهندسان کمپانی ولوو معتقدند تنظیمات این خودرو به گونه است که سرنشینان آن در جادهها، حسی شبیه به سوار بودن بر خودروی V90 معمولی را تجربه میکنند. این ادعا میتواند کاملا درست باشد چرا که در هنگام رانندگی با این خودروی کراس کانتری تفاوتی خاصی را با نسخهی معمولی آن احساس نخواهید کرد و همان سواری راحت و نرم V90 معمولی برای شما قابللمس است. البته جای تاسف دارد که هنوز با وجود سیستم تعلیق بادی عقب و کمکفنرهای تطبیقی سفارشی، باز هم ناهمواریهای موجود در مسیر و دست اندازهای بزرگ میتوانند راحتی سرنشینان را تحتتاثیر قرار دهند. علاوه بر این در هنگام رانندگی با سرعت بالا در پیچها، مقداری حس گهوارهای و واژگون شدن به سرنشینان دست میدهد. البته این موارد نمیتواند چندان برای خریداران نگران کننده باشد .
خودروی V90 کراس کانتری ولوو خودرویی بسیار راحت و پالایششده در هنگام سفرها است. علیالخصوص که بعید است لاستیکهای آفرود این خودرو در هنگام حرکت بر روی جاده سر و صدای اضافهای داشته باشند.
V90 کراس کانتری میتواند میتواند شخصیت و رفتار دو گانه ای داشته باشد. این کراس استیشن در جادههای معمولی یک خودروی کاملا راحت است و به خاطر برخورداری از حالت آفرود و سیستم کنترل در شیبها و داشتن فاصلهی مناسب از سطح زمین، دارای تواناییهای آفرود شایان توجهی است و از این نظر میتواند با بیشتر خودروهای SUV فول سایز یکسان تلقی شود.
جمعبندی
موفقیتهای ولوو V90 کراس کانتری ثابت میکند که با گذشت نزدیک به 20 سال، هنوز هم خودروهای کراساوور- استیشن پریمیوم، خودروهای بسیار خوبی هستند. خریداران این خودروها میتوانند مزایایی مانند تواناییهای آفرود یک XC90 را به همراه کابین لوکس و عملکرد راحت و نرم در جادههای آنرود یک استیشن را در باهم در اختیار داشته باشند.
یک واقعیت غیرقابلانکار نیز این است که V90 کراس کانتری یا در اصل XC70 جدید، یک آفرودر قابلاتکا و توانا است.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.