ماه اسفند که از راه میرسد همگی ناخودآگاه و بهطور خودکار به تکاپو میافتند. اسفند یعنی پایان سال و شروع سال جدید، سیزده روز تعطیلی در ایران نیز دقیقاً به معنای سفر کردن است و لذا یکی از لازمههای سفر نیز خودروی شخصی است زیرا اکثر افراد خودروی شخصی را به دلیل راحتی برای سفر انتخاب میکنند. ازاینرو خیلی از خانوادهها که در جو خانهتکانی و خرید هستند به فکر خرید و یا تعویض خودرو میافتند و سودهای سرشاری را روانه جیبهای دلالان میکنند. اگر از ما بخواهید خواهیم گفت که در روزهای پایانی سال به فکر خرید خودرو نباشید برای همین نیز دلایل خود را ارائه میدهیم تا کاملاً متقاعد شوید. با موتوتل همراه باشید.
قیمت نامشخص
در روزهای پایانی خریدوفروش بین دلالان انجام میشود، یعنی این افراد خودروها را در نیمه اول سال خریداری میکنند، در پارکینگ نگه میدارند تا در نیمه دوم سال به فروش برسانند. البته این فروش قطعاً به قیمت خرید آنها نیست بلکه این کار برای آنها سوددهی بالایی دارد. مجبور بودن خریدار به تهیه خودرو باعث میشود که در بازار قیمت مشخصی برای محصولات وجود نداشته باشد. اگر بخواهید به این اوضاع اعتراض هم کنید این جواب را خواهید شنید: همینی که هست!
تجربه نشان داده است که خریداران در این لحظات پایانی تنها به فکر این هستند که خودرویی تهیه کنند و همواره با خود فکر میکنند که پس از نوروز اقدام به فروش آن میکنند اما با کمال ناباوری باید بگوییم که خرید ماشین همانا و ماندن روی دستتان همان!
مشکلات فنی
شاید با خودتان بگویید که ظاهر خودرو دقیقاً شبیه یک ماشین صفر است اما توجه داشته باشید که فروشندگان خودرو این موضوع را از قلم نیانداختهاند. ازاینرو خودروهای خود را به صفر شویی برده و سعی میکنند ظاهر آن را شبیه به یک ماشین صفر کیلومتر کنند. به همین جهت نباید بهظاهر خودرو اعتماد کرد چون سرهمبندی کردن مشکلات فنی خودرو بهطور موقت بههیچوجه کار دشواری برای تعمیرکاران نیست.
خراب بودن شلنگهای رادیاتور، بخاری و … مشکلات فنی ساده مربوط به لوازم مصرفی نظیر لنت ترمز، صفحه کلاچ، تسمه تایم و … بهراحتی میتوانند هزینه زیادی روی دست شما بگذارند و یا حتی در میان مسافرت شما را زمینگیر کنند. این روزها ایراداتی همچون روغنسوزی، وجود مشکل در پیستونها، خرابی پمپبنزین و… ایراداتی است که محصولات کارکرده بیشتر با آن دستوپنجه نرم میکنند.
متخصصان خودرو بر این باورند که هر خودرو بهطور میانگین سالانه 15,000 کیلومتر کار میکند. بنابراین اگر میزان کارکرد خودروی موردنظر شما بیش از این مقدار است، باید دقت داشته باشید که این خودرو بیشازحد مورد استفاده قرار گرفته است.
از طرفی حتماً دقت داشته باشید که شماره موتور و شماره شاسی با شمارههای مندرج بر روی کارت خودرو یکسان باشد. پس از حصول اطمینان از این موضوع، بهتر است خودرو را همراه با فروشنده در شرایط مختلف جادهای مورد تست رانندگی قرار دهید. هنگام رانندگی دقت داشته باشید که فرمان خودرو مستقیم باشد و به سمت چپ یا راست متمایل نشود.
برخی مشکلاتی که در عملکرد فرمان دیده میشود نیز معمولاً ناشی از کم یا زیاد بودن فشار باد لاستیکها است. بهتر است هنگامی که فرمان را میچرخانید از دوست خود بخواهید تا لاستیکها را بررسی کند. در این شرایط، هیچ تأخیر یا خلاصی نباید در گردش فرمان و چرخها مشاهده شود. لازم به ذکر است بالانس نبودن چرخها نیز باعث لرزش فرمان در حین حرکت میشود.
از نقطه نظر فنی گیربکس نیز جزو بخشهای مهمی است که باید چک شود. اصولاً کلاچ که از اجزای مرتبط با گیربکس است، باید نرم باشد و به واسطه آن، همه دندهها بهراحتی جا روند. اگر در دور موتور بالا، دندهها بهسختی جا میروند، احتمالاً صفحه کلاچ باید تعویض شود. برای اطمینان میتوان با رانندگی در سربالایی بهویژه با دنده بالا، از سلامت صفحه کلاچ مطلع شد. هنگام رانندگی در سرعتهای بالاتر از حد نرمال، دنده معکوس را نیز امتحان کنید. این مورد نیز کمک میکند تا از سلامت گیربکس بیشتر مطمئن شوید. اگر صدای خرخر شنیدید یا دندهها اصطلاحاً رد کردند، گیربکس را باید تعویض کرد.
طول عمر خودرو
بررسی طول عمر خودرو، از دیگر پارامترهایی است که در حین خرید خودروی دستدوم باید مدنظر قرار داد. بدین منظور، با دقت صفحه کیلومتر خودرو را چک کنید. آنچه در اینجا حائز اهمیت است، در یک خط بودن شمارههای شمارنده کیلومتر است. اگر در یک خط نبودند، مطمئناً یا با اشکال فنی روبرو بودهاند یا توسط اشخاص دستکاری شدهاند. این موضوع را نیز بررسی کنید که آیا میزان کارکرد ماشین با شرایط ظاهری آن همخوانی دارد یا خیر. بهطور مثال، خوردگی کاور لاستیکی پدال ترمز یا کلاچ و کهنگی سردنده یا فرمان، از بین رفتن عاج تایر، همگی نشاندهنده کارکرد بیشازحد ماشین هستند. درصورتیکه با وجود کارکرد کم خودرو، شرایط ظاهری آن خوب است، این اطمینان را از فروشنده بگیرید که خودرو به مدت طولانی بدون استفاده نبوده است. در غیر این صورت، احتمال وجود اشکالات موتوری در خودرو دور از انتظار نیست.
رنگ شدگی یا تصادف
حتماً فکر میکنید که یک خودرو خریدن دیگر این همه درگیری ندارد اما شاید بد نباشد بدانید که اگر ستونهای خودرو خصوصاً عقب رنگ شده باشد، مراکز تعویض پلاک از به نام کردن و تعویض پلاک به اسم شما خودداری خواهند کرد، پس این موضوع آنچنان موضوع بیاهمیتی هم نیست. آفتاب دیدن کف خودرو یا همان چپ شدن ماشین، ضربه خوردن شاسی ماشین و به اصطلاح پلمپ نبودن جلو و عقب خودرو، موضوعاتی است که بعداً هنگام خرید خودرو، توسط همین دلالان مطرح شده و خودرویی را که با قیمت بالایی از همان شخص خریدید، حال باید با نصف قیمت به همان شخص بفروشید.
بهتر است بدنه خودرو را در هوای روشن و آفتابی بررسی کنید. در نور روز، پوسیدگیهای موجود در زیر سپرها و رکابها بهخوبی قابل رؤیت هستند. اگر احیاناً دیدید که بخشهایی از بدنه زنگ زده است، بهآرامی با انگشت روی آن فشار دهید تا ببینید صدا میدهد یا خیر. اگر صدایی شنیدید، مطمئن باشید که در آن بخش پوسیدگی وجود دارد. معمولاً زیر گل گیرها، اگزوز، و گوشه دربها زنگزدگیهای متعددی به چشم میخورد. درصورتیکه در این قسمتها زنگزدگی دیدید، بهتر است از یک متخصص بخواهید تا قطعیت یا عدم قطعیت پوسیدگی در این بخشها را بررسی کند. گفتنی است، گاهی اوقات روی لولههای ترمز نیز زنگ-زدگی وجود دارد که در این مورد باید آنها را تعویض کرد.
لوازم جانبی خودرو
نکته دیگر این است دقت کنید که زیباییهای خودرو و احیاناً آپشنهای موردعلاقهتان شما را نسبت به اصل کار بیتوجه نکند. حتماً تجربه کردهاید که گاهی جذابیتهای محصولی چشم و گوشتان را میبندد و باعث میشود که چندی پس از خرید آن محصول ابراز پشیمانی کنید. خیلی ساده و خودمانی بگوییم که با دیدن خودرویی با باندهای آنچنانی، خوشصدا به همراه یک آمپلیفایر 4 کاناله و یک ساب باکس قدرتمند جو زده نشوید. شاید خرید یک نمونه کارکرده آن برایتان خیلی ارزانتر تمام شود. این را بدانید که نصب یک سیستم صوتی دستدوم قدرتمند، بهراحتی با 500 هزار تومان میسر است، اما گاهی برخی فروشندگان بیوجدان، با این کار نظرتان را جلب کرده و ایرادات ماشین را از شما پنهان میکنند.
کی از مهمترین شگردهای آنان این است که اگر ایرادات را گوشزد کنید، میگویند: خب باشه، مشکلی نیست، سیستم را برمیدارم، شما اینقدر کمتر بده. در واقع، او با این جمله شما را تحریک کرده و نظرتان را برمیگرداند، در آخر هم مبلغ کمی به شما تخفیف داده و خودرو را به شما میفروشد.
حتماً به لاستیک زاپاس، جک و متعلقاتش توجه کنید. گذاشتن لاستیک پاره، خراب یا بلااستفاده هم دیگر شگرد این روزهای دلالان خودروست.
افت قیمت
یکی از مسائل دیگر این است که در کشور ایران سال تولید خودرو به هنگام فروش بسیار اهمیت پیدا میکند هر چقدر هم که خودرو از نظر فنی مشکل نداشته باشد و کیلومتر طی شده آن پایین باشد اما گفته میشود که تولید فلان سال است. این موضوع بیشک در قیمتگذاری آن تأثیر دارد بنابراین اگر خودرویی را خریداری کنید که پنج سال کار کرده پس از نوروز با تفاوت دو ماه باید آن را بهعنوان ماشینی با شش سال کارکرد بفروشید، پس بهراحتی مبلغی از ارزش خودروی شما کاسته خواهد شد.
اما چه کنیم تا خرید خوبی داشته باشیم؟
اگر در این روزها احتیاج ضروری به خودرو ندارید یک ماهی صبر کنید، و این کار را در فروردین سال آینده انجام دهید، با این کار هم محصولی با قیمت بهتر خواهید خرید و هم مطمئنتر میتوانید انتخاب کنید. فراموش نکنید که خرید خودروی کارکرده در این فصل سال ریسک بالایی را در پی خواهد داشت ولی اگر مجبور به انجام این کار هستید حتماً و حتماً سعی کنید تا خودرو را از دست مصرفکننده بخرید. اطمینان داشته باشید که پیدا کردن ایرادات خودرو کار هرکسی نیست و دلالان خیلی بهتر از شما میدانند که چه کار کنند و چه بگویند تا مشکلات خودرو در نظر شما بیاهمیت جلوه کند. مشورت و چک کردن به همراه یک مکانیک و صافکار حرفهای نیز فکر خوبی است، اگر هم کسی را ندارید، پس از انتخاب خودرو، مهلت تست یا نشان دادن محصول به مکانیک یا صافکار را از فروشنده بگیرید. بههیچوجه تعارف و رودربایستی در این قسمت نداشته باشید، پولتان اگر رفت، دیگر باز نمیگردد.
بههیچوجه بیعانه زیادی به فروشنده ندهید. حتی اگر فروشنده گفت من به مشتری دیگری میفروشم. در صورت انجام معامله، خودرو را در پارکینگهای معتبر گذاشته تا فروشنده نتواند در مدت عدم حضور شما، قطعات خودرو را جابهجا کرده یا بردارد. حتماً حدود قیمت خودروی موردنظر را از قبل تعیین کنید؛ بدانید و آگاه باشید که وجود لوازم جانبی مانند ضبط، باند و … دلیلی بر گرانی خودرو نیست. در این مواقع به فروشنده بگویید اینها را بردار و قیمتش را کم کن، اطمینان داشته باشید که این کار را نخواهد کرد.
با تمام این توضیحات هنگام خرید یک خودرو، چه نو چه دستدوم، پیش از هر چیزی در نظر بگیرید که توان خرید چه خودروهایی را دارید. اگر با یک لیست بلندبالایی روبهرو شدید. نیازهایتان را در ذهن دستهبندی و اولویتبندی کنید و سپس چند مدل را که میدانید علاوه بر علاقه شما با خواستههایتان نیز هماهنگی دارند انتخاب کنید. یعنی صرفاً چون از یک خودرو خوشتان آمده، در پی خریدش نباشید.
از میان گزینههایی که برای خرید در نظر دارید، سختیهای نگهداری آنها را نسبت به حد و اندازه آشنایتان با تعمیرات خودرو بسنجید و چیزی نخرید که با کوچکترین مشکلی که برایش پیش میآید، درمانده بشوید. اگر متأهلید به این نکته اهمیت بیشتری بدهید چرا که اول از همه سختیهای در جاده ماندن با همسر و فرزند بسیار بیشتر از زمانی است که تنهایید و رئیس خودتان هستید. بنابراین بسیار مراقب باشید که خدای ناکرده در انتخاب اشتباه نکنید و کلاه سرتان نرود.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.