در این قسمت از بخش راهنمایی خرید خودرو شاهد بررسی موردهای ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی خواهید بود. با موتوتل همراه باشید.
اتومبیل‌هایی از کشورها و سگمنت‌های متفاوتی در این دوره وجود دارند پس طبیعتا خریداران نیز می‌توانند انتخابشان را از بین گستره‌ای وسیع از خودروها انجام دهند و قادر خواهند بود از میان خودروهای سدان، هاچ بک و شاسی بلند، خودروی مورد علاقه‌شان را انتخاب نمایند.
پیش از این که به انتخاب‌های موجود در این قسمت بپردازیم، لازم به ذکر است که بعضی از این خودروها، مثل میتسوبیشی میراژ، کیا پیکانتو، mvm X33 و رنو سیمبل، به علت بالا رفتن قیمتشان به این بازه وارد شده‌اند‌.
 در این بخش، اطلاعات به دو قسمت مجزای سواری‌ها و شاسی بلندها تقسیم شده‌اند.

خودروی جک S5 دنده‌ای و اتوماتیک
این خودرو هم‌ اکنون یکی از دلخواه‌ترین اتومبیل‌های موجود در بازار است.
این اتومبیل از همان لحظات آغازین ورودش به خاطر دیزاین شیک و به روز که به خاطر تقلید کردن از نسل پیشین خودروی هیوندای توسان در قسمت جلو و آئودی Q5 در قسمت عقب حاصل گشته بود، موفق به جذب علاقه‌مندان زیادی شد.
درست است که کابین این خودرو نسبت به ظاهرش دارای جذابیت و زیبایی بسیار کمتری است ولی هم‌چنان به خاطر الگو گرفتن از توسان دارای دیزاین مشتری پسندی است.
یک پیشرانه توربو شارژر با ظرفیت ۲ لیتری
زیر کاپوت این خودروی شاسی بلند، کراس اوور چینی جای گرفته است که قادر به تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور است.
این پیشرانه به خاطر قیمت اتومبیل یکی از نقاط قوت S5  به حساب می‌آید و تقریبا می‌شود گفت که در این قسمت کم‌رقیب یا بی‌رقیب است.
این خودرو در دو ورژن خودکار و دستی تولید شده و قابل انتخاب است. نسخه دستی دارای گیر بکس ۶ سرعته و نسخه اتوماتیک دارای گیربکس ۲ کلاچه ۶ دنده خودکار است.
این خودرو در هر دو ورژن دارای شتاب نسبتا زیادی است و در رده انتخابی سرآمد می‌باشد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ نسخه دستی این خودرو تقریبا 10.5 تا ۱۱ ثانیه تخمین زده شده است ولی نسخه‌ی خودکار، کندتر است و در بازه‌ی زمان ۱۳ ثانیه به ۱۰۰کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
این دو نسخه در تجهیزات و ویژگی‌های ایمنی دیگری نیز علاوه بر گیربکس با هم فرق دارند و همین موضوع موجب تفاوت نسبتا زیادی در قیمتشان گشته است.
قیمت خودروی جک S5 دستی تقریبا 82.5 میلیون و جک اتوماتیک 94.5 میلیون تومان است. 
با در نظر داشتن همه‌ی موارد فوق می‌توان به آسانی دریافت که این خودرو در هر دو مدلش از بهترین خودروها است و تجربه‌ی کیفیتی بس فراتر از قیمتش را به مشتریان عرضه می‌کند.
ولی عملا عواملی مانند کیفیت نسبتا پایین مونتاژ و حساس بودن موتور نسبت به کیفیت بنزین احتمال دارد که سبب تغییر عقیده‌ی بعضی از مالکان و تمایل یافتنشان به خودروهای مرغوب تری مثل چری تیگو ۵ جدید بشود.

هایما S7

یکی دیگر از شاسی بلندهای این بازه، خودروی هایما S7 است. این اتومبیل که با کمک کمپانی ایران خودرو ساخته می‌شود، ظاهرش دارای دیزاین تقریبا جذاب و دوست داشتنی است و چراغ‌های خیلی بزرگ یا عیب عجیبی در آن دیده نمی‌شود.
شرایط داخل کابین حتی بهتر هم هست و فرمان و داشبوردش به علت شبیه بودن به بعضی مدل‌های شناخته شده و پر طرفدار، دارای دیزاین جذابی است.
عرضه این اتومبیل در بازار ایران همراه با یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن متر بوده است. یک گیربکس ۵ دنده‌ی دستی یا خودکار، نیروی ایجاد شده توسط این پیشرانه را به لاستیک‌ها انتقال می‌دهد.
کاملا آشکار است که توان موتور هایما S7 برای حمل و انتقال سنگینی بیشتر از  1.5 تن کفایت نمی‌کند و نمی‌شود از آن انتظار داشت که یک رانندگی پر هیجان را برایمان به ارمغان بیاورد، مخصوصا که در برخی از موارد، شتاب صفر تا صد این خودرو حدودا در ۲۰ ثانیه ارزیابی شده است و این آمار می‌تواند به آسانی خودروی هایما را به یکی از کم‌سرعت‌ترین کراس اوورهای موجود در این سگمنت تبدیل کند.
از طرف دیگر، این خودرو‌ی چینی با ۴ ایربگ تجهیز شده است و دارای شرایط و امکانات تقریبا خوبی می‌باشد. هم‌چنین کابینش جادار  است و می‌تواند آسایش و راحتی زیادی را برای خانوارهای نسبتا پر جمعیت ایرانی فراهم کند.
قیمت خودروی هایما S7 در نسخه اتوماتش تقریبا ۶۳ میلیون تومان است. اخیرا نیز شنیده شده است که نسخه توربوی این اتومبیل با پیشرانه ۱/۸ لیتر و قدرت ۱۷۰ اسب بخار قرار است به بازار ایران وارد شود ولی تا به الان رسما خبری به گوش نرسیده است.
با وجود بعضی برتری‌های این خودرو، هایما S7 هنوز قادر به فروش عمده و گسترده نشده است و علاقه‌مندان استقبال زیادی از آن نکرده اند. البته این امکان وجود دارد که نسخه توربو با قدرت بسیار بیشتر، موفق به رقابت سر سختانه با جک S5 بشود.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ این اتومبیل طبق بررسی‌های غیر رسمی صورت گرفته در کمتر از ۱۲ثانیه تخمین زده شده است، بنابراین می‌توانیم بگوییم این خودرو می‌تواند موفق به کسب مقام پر سرعت‌ترین کراس اوور موجود در این رده بشود.
شایان ذکر است که جدا از مسائل فنی، به خاطر عرضه و تحویل دیر این خودرو، آینده نامعلومش در بازار خودروی ایران و سختی‌های بسیار خریداران، خرید هر نسخه آن تقریبا یک ریسک عظیم است.

چری تیگو ۵ فیس لیفت
بعد از این که انواع مدل‌های چری تیگو ۳ یا ام وی ام X33 موفقیت زیادی را کسب کردند، نمایندگان داخل کشور تصمیم گرفتند که انواع دیگری از خودروهای کراس اوور با این برند چینی را عرضه کنند. یکی از این خودروها، خودروی تیگو ۵ است که مدل فیس لیفت آن، دارای ظاهر و تجهیزات به‌روزتر و لوکس‌تری بوده و اندکی قبل در معرض دید همگان قرار گرفت.
ظاهر این خودرو به تنهایی، پیشرفت‌های چشم‌گیر خودروسازهای چینی در عرصه دیزاین اتومبیل در این سال‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.
هماهنگ بودن قسمت‌های مختلف ظاهر این خودرو با یک‌‌دیگر به خوبی دیده می‌شود و کاملا طبق مد است. البته اندکی وقت لازم است تا مشتریان به قسمت عقب این اتومبیل عادت کنند.
دیزاین داخلی این خودرو هم کاملا مسرت بخش است و به چشم همگان، چشم نواز و جذاب و مرغوب می‌نماید.
در قسمت زیرین کاپوت این خودرو یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری تنفس طبیعی قرار داده شده است. این پیشرانه قادر به تولید کردن ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور می‌باشد که مثل هایما S7 برای انتقال وزن حدود 1.5 تنی اصلا کافی نیست.
مسئولیت منتقل کردن قدرت در این اتومبیل را یک گیربکس ۷ دنده دستی یا CVT انجام می‌دهد.
به نظر با موتور تیگو ۵، مشتریان و علاقه‌مندان نمی‌توانند پر هیجان و با شتاب بالا رانندگی کنند ولی به جای آن از امکانات ایمنی و تجهیزات رفاهی بهره‌ی زیادی خواهند برد.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ خودرو چری تیگو ۵ فیس لیفت تقریبا ۱۵sec برآورد شده است که حدودا ۲ تا ۳ ثانیه بهتر از مدل قبلی که هنوز فیس لیفت نشده بود، می‌باشد.
با توجه به ظاهر این خودرو، قیمتش از ۹۴ تا ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. شایان توجه است که کمپانی ام وی ام این اتومبیل را با ۵ سال ضمانت و وضعیت فروش متنوع عرضه کرده است و مشتریان می‌توانند با خیال راحت تری نسبت به وضعیت ضمانت آن نسبت به سایر رقیبان، به خریدن آن مبادرت ورزند.

بی وای دی 6
یکی از شرکت‌های پیشتاز کشور چین، شرکت BYD است که توجه اندکی نیز نسبت به بازارهای بین المللی از خود نشان می‌دهد.
خودروی شاسی بلند S6 برای بار اول در نمایشگاه خودرو گوانگژو در سال ۲۰۱۰ در معرض دید همگان قرار گرفت.
از آن زمان تا به الان، خودروی S6 همیشه از پر طر‌فدارترین خودروهای شاسی بلند بازار چین به حساب آمده است و حتی یک بار موفق به کسب عنوان« شاسی بلند سال چین» شده است.
ظاهر S۶ بسیار به نسل قبل لکسوس RX شبیه است. به همین علت هم گر چه ظاهرش زیاد به روز نیست ولی به خاطر ساختمان هماهنگش، جذاب و دل‌پذیر است.
در قسمت دیزاین داخلی نیز شباهت‌های زیادی به چشم می‌خورد و می‌شود کابین S۶ را نسخه ارزان کابین RX به شمار آورد.
به منظور حرکت کردن این اتومبیل، یک پیشرانه ۲/۴ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و ۲۲۹ نیوتن متر گشتاور برایش تدارک دیده شده است.
نیروی تولیدی این پیشرانه به کمک یک گیربکس ۶ سرعته ۲ کلاچه اتوماتیک به لاستیک‌های جلویی BYD S۶ منتقل می‌گردد. همانند بیشتر موردهای موجود در این بازه، S۶ هم به خاطر نسبت تقریبا بد قدرت به وزنش، خودروی پر شتابی نیست و مناسب برای رانندگی‌‌های کم شتاب است.
شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو تقریبا 13.5 تا ۱۴ثانیه برآورد شده است که در مقایسه با اتومبیل‌های اتمسفریک که توربو ندارند، بهتر است؛ ولی در برابر موردهای توربو مثل جک S۵ دستی یا هایما S۷ توربو حرف زیادی برای گفتن ندارد.
از بین رقیبان موجود در این بازه، خودروی S۶ تنها خودروی شاسی بلند چینی می‌باشد که با ۶ ایر بگ تجهیز شده است و انواع مختلفی از امکانات را در خود گنجانده است.
هم اکنون کارمانیا، نماینده‌ی BYD در ایران، خودروی S۶ را در ماه‌های اردیبهشت و خرداد ۹۶ تحویل داده و با قیمت 98.7 میلیون خواهد فروخت.
نقاط مثبت و تاثیرگذار این شاسی بلند را می‌شود شامل مواردی مانند دیزاین ظاهری و داخلی قابل پذیرش، تجهیزات دل‌خواه و امنیت بسیار زیاد دانست. ولی از آن طرف هم دیزاین ظاهر کپی شده از لکسوس، رانندگی بدون هیجان، قدرت نفوذ بالای صدای موتور در دور موتورهای بالا، شبکه فروش و خدمات پس از فروش ضعیف‌تر در مقایسه با سایر رقیبان و بازار دست دوم کم طرف‌دار از نقاط ضعف اصلی این خودرو است.

سانگ یانگ تیوولی
بی تردید خودروی تیوولی یکی از بهترین و پر طرفدار ترین اتومبیل‌های موجود در این بازه می‌باشد. این اتومبیل که اسمش از یک شهر واقع در لاتزیوی ایتالیا گرفته شده است، دیزاین بسیار خوب و طبق مدی دارد و از این نظر بهترین انتخاب در بازه انتخابی به شمار می‌آید. این موضوع در مورد قسمت داخلی نیز صدق می‌کند و تیوولی را صاحب کابین بسیار جذابی کرده است.
این خودرو در کشور ما با یک پیشرانه‌ی ۱/۶ لیتری با ۴ سیلندر عرضه شده است که قدرت تولید ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور را داراست.
یک گیربکس ۶ دنده مدل ترونیک ساخته شده توسط آیسن، شتاب تقریبا 14.3 ثانیه‌ای را برای این خودرو مهیا می‌نماید و مثل بقیه‌ی اتومبیل‌های موجود در این سگمنت، رقم خوبی نیست.
هرچند به خاطر دارا بودن یک پیشرانه کم جا، این خودروی کره‌ای سریع نیست ولی در عوض سوخت کمی مصرف می‌کند و هر 100 کیلومتر فقط 7.2 لیتر بنزین مصرف می‌کند. خودروی تیوولی از نظر امکانات رفاهی بسیار غنی بوده و دارای ۶ ایربگ است.
شایان ذکر است که این اتومبیل ساخت کشور کره در یکی از با اعتبار ترین مرکزهای آزمایش تصادف، مورد بررسی و آزمایشات گوناگون قرار داده شده است و در نسخه استاندارد ۳ ستاره و در نسخه کامل، ۴ ستاره را از آن خود کرده است.
رامک خودرو هم اکنون خودروی تیوولی را با قیمت ۹۴ میلیون تومان به شکل نقد و اقساط عرضه کرده و به فروش می‌رساند. گفته شده که وقت تحویل آن نیز ۱۲۰ روز کاری خواهد بود. هم چنین باید دانست که این اتومبیل در بازار آزاد با قیمت بسیار بالاتری به فروش می‌رسد.

رنو داستر تک دیفرانسیل
داستر یک خودروی شاسی بلند اقتصادی است که رنو و داچیا با هم در سال ۲۰۰۹ تولید کرده‌اند. 
این اتومبیل روی همان پلت فرم لوگان که در تولید تندر ۹۰ و ساندرو به کار گرفته شده، ایجاد شده و در کشورهای گوناگونی با برندهای مختلف ارائه شده است.
دیزاین داستر به صورت کاملا ساده و بدون هیچ‌گونه بزرگ نمایی انجام شده است و به همین علت می‌شود گفت که این اتومبیل دارای ظاهری ساده و بی شیله پیله و کمی جذاب است.
به محض وارد شدن به کابین و قرار گیری در پشت فرمان اتومبیل داستر، حس آشنا و بسیار خوبی به شما دست خواهد داد، گویی که بر یک تندر ۹۰ سوار هستید.
پس همان دیزاینی را که در کابین تندر ۹۰ دیده بودید با اندکی بهتر شدن در داستر نیز شاهد خواهید بود.
رنو گستره‌ی گسترده‌ای از پیشرانه‌های کوچک را برای داستر کنار گذاشته است. این اتومبیل در کشور ما با یک پیشرانه‌ی ۲ لیتری با ۴ سیلندر به قدرت ۱۳۵ اسب بخار و ۱۹۵ نیوتن متر گشتاور تجهیز شده است و به کمک یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک، تامین‌کننده‌ی نیروی مورد نیاز برای چرخ‌های جلویی می‌باشد.
طبق فهرست، این خودروی ساخت اروپا شتابش تقریبا ۱۱ثانیه است و تقریبا 7.5 لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. ولی این خودرو شتاب‌‌گیری را بسیار کند انجام می‌دهد و کسب عددی پایین تر از ۱۳ثانیه ناممکن به نظر می‌رسد.
خودروی داستر از نظر امکاناتش برای رفاه و آسایش در برابر سایر رقیبان آسیایی‌اش بسیار ضعیف بوده و از این نظر بسیار به هم نوعش، تندر ۹۰ شباهت دارد.
از نظر ایمن بودن، این اتومبیل در سال ۲۰۱۱ توانست ۳ ستاره از یوروانکپ به دست آورد که کاملا قابل قبول است‌. هم‌اکنون در جشنواره نگین خودرو به مناسبت عید نوروز، قیمت 99.9میلیونی به داستر تک دیفرانسیل داده شد و در ۱۰ روز به  خریداران عرضه می‌گردد.
کم بودن تجهیزات، ضعیف بودن قدرت هندلینگ، دیزاین ظاهری بد ترکیب و از مد افتاده، خصوصیات فنی‌ای که در هیچ کجا مطرح و شناخته نشده‌اند و غیره، باعث شده‌اند که داستر به انتخابی غیر دل‌خواه برای هدر دادن ۱۰۰ میلیون تومان تبدیل بشود ولی امید است که طی سال‌های آینده با عرضه‌ی مدل‌های جدید این اتومبیل به بازار خودروی ایران، وضعیت کنونی شاهد تغییرات چشم‌گیری باشد.

جمع بندی کلی
توجهی گذرا به انتخاب‌های موجود در این بازه بیان کننده‌ی این موضوع است که هیچ یک از این خودروها، شاسی بلند توان‌مند و همه‌کاره‌ای برای عبور از جاده‌های صعب العبور نیست، پس نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت که توانمندی‌های آفرود بالا را داشته باشند.
علاوه بر آن، شایان ذکر است که هیچ کدام از این اتومبیل‌ها حتی برای رانندگی درون شهری و روزانه نیز مطلوب نیستند و خریدن این گونه خودروها به طور کلی اصلا توصیه نمی‌شود.
ولی اخیرا بازار خودروی جهانی هر چه بیشتر به طرف خودروهای کراس اوور رفته است و کشور ما هم شامل این قاعده می‌شود.
عواملی مانند دینامیک رانندگی، دیزاین ظاهری ، تجهیزات رفاهی، بازار دست دوم و مقدار استهلاک نقش زیادی در انتخاب شایسته تر در طولانی مدت داشته و دارند.
با در یاد داشتن همگی این عوامل، به خصوص دینامیک رانندگی، دیزاین و بازار دست دوم، می‌توان خودروهای جک S۵ و سنگ یانگ تیوولی را گزینه‌های مناسب تری در مقایسه با سایر خودروها به حساب آورد.
استقبال تقریبا زیادی که از این دو نوع اتومبیل انجام شده است نیز این مسئله را تایید می‌کند. ولی شایان ذکر است که از قابلیت ضعیف خدمات پس از فروش تیوولی و دیر کرد در تحویل دادن این اتومبیل‌های ثبت نامی نیز نمی‌توان به آسانی چشم پوشی کرد.
در اصل تعداد منتظران برای دریافت تیوولی با قیمت رسمی‌اش هم اکنون بسیار زیاد است و این عزیزان تقریبا ۸ ماه می‌شود که منتظرند و به همین علت قیمتش در بازار آزاد به بیشتر از ۱۲۰ میلیون رسیده است.
از سوی دیگر نیز به خاطر وضعیت رامک خودرو، این گونه به نظر می‌آید که اگر هر گونه مشکل فنی به وجود آید، برطرف کردنش اندکی سخت خواهد بود و وقت زیادی خواهد گرفت.
جک S۵ از نظر شتاب داشتن و رانندگی هیجان انگیز دارای شرایط بسیار مطلوب تری در مقایسه با تیوولی است؛ و به جای آن، سنگ یانگ پر آوازه تر بوده و بسیار مرغوب‌تر است، با این وجود که پیشرانه‌ی تنفس طبیعی‌اش در زمان طولانی، استهلاک کمتری دارد.
چری تیگو ۵ هم به خاطر در دست داشتن تجهیزات خوب، ضمانت نامه‌ی ۵ ساله، دیزاین مطلوب و خدمات پس از فروش بهتر، برای مشتری‌هایی که به دنبال یک رانندگی پر هیجان نیستند، انتخاب بسیار خوبی است.
بی وای دی S۶ نیز از شاسی بلندهای تجهیز شده و پر حجم این بازه به حساب می‌آید، ولی به علت پشتیبانی کردن کم، ناشناس بودن خودرو برای بیشتر مردم و بازار دست دوم کساد، این انتخاب ریسک زیادی خواهد داشت.
باید این نکته را هم افزود که شکل ظاهری BYD S۶ بدون تردید برای نسل گذشته می‌باشد و با این وجود که به تازگی به بازار کشورمان وارد شده است، قدیمی و بدون روح است.
رنو داستر هرچند از نظر تجهیزات مهندسی از سایر رقیبانش پیشرفته‌تر است، ولی از نظر تجهیزات عقب‌مانده‌تر است و نمی‌تواند با آن‌ها وارد رقابت شود. نقاط مثبت داستر شامل عواملی مثل قابلیت‌های آفرود بهتر، مرغوب تر بودن قوای محرکه، اتاق جادار و ستاره‌های با اعتبار تر برای امنیت می‌شود.
 در اصل داستر را بیشتر موارد کمپانی‌ها یا کسانی دوست دارند که بیشتر استفاده‌های کاربردی از این خودرو می‌کنند و مخصوصا نوع ۲ دیفرانسیلی قادر است بر عکس بقیه تا اندازه‌ای خودش را در نقش یک خودروی شاسی بلند قابل اعتماد جا بزند.