کمتر کسی باور میکند که ایرانیها در زمینه صنعت خودرو مهارت داشته باشند اما باید بگوییم که اینطور نیست چراکه عدهای از ایرانیها هستند که در شرکتهای بزرگ دنیا فعالیت دارند و یکی از نمونههای آن حضور یک ایرانی در تیم طراحی شرکت رنو است. این موردی بود که قائممقام ارشد طراحی شرکت خودروسازی رنو در سفرش به ایران مطرح کرد.
بهطور حتم افراد انگشتشماری این طراحان میشناسند. در این مقاله طراحان بزرگ ایرانی خودرو را معرفی کنیم. با موتوتل همراه باشید.
1. نادر فقیه زاده
نادر فقیه زاده در سال 1355 در تهران به دنیا آمد. او در سال 1986 به خاطر شغل پدرش -که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ مشغول به کار بود- با خانواده به آلمان مهاجرت کرد و دوران مدرسه را در آنجا گذراند. او به طراحی علاقه زیادی داشت و ازاینرو با انتخاب رشته "طراحی وسایل نقلیه" در دانشگاه فورزهایم آلمان اولین قدم را برداشت و با اینکه این دانشگاه 3-4 نفر را در هر ترم میپذیرفت ولی او با سربلندی قبول شد و در 1996 با مدرک فوقلیسانس طراحی خودرو فارغالتحصیل شد. موضوع پایاننامهاش درباره خودروی قابل پرواز توربینی با نام visoonair بود که بعدها در سال 2001 بازهم به آن پرداخت.
او در سال 1996 اولین دوره اینترشیپ خود را در مرسدس بنز گذراند. بعد از 2 سال کمپانی BMW و Porsche از او دعوت به همکاری کردند ولی از آنجا که او علاقه بیشتری به BMW داشت دعوتش را پذیرفت و پس از گذراندن دورههای اینترشیپ در سال 2001 به دعوت کریس بنگل وارد دپارتمان طراحی پیشرفته BMW شد.
یکی از مهمترین اثرهای خلق شده او، طراحی داخلی BMW سری 7 بود که بسیار خوب هم از کار درآمد.
بعد از آن بود که جناب فقیه زاده به بخش طراحی خارجی خودرو در BMW رفت و شروع به خلق BMW سری 6 جدید کرد. او در یکی از مصاحبههایش گفت که این کار را با این هدف آغاز کرد:"سری 6 جدید باید عضلانی، زیبا و مدرن باشد." طراحی این مدل 3 سال به طول انجامید و نتیجه کار همان شد که همه نیز از کمپانیای همچون BMW انتظار داشتند؛ بهگونهای که در نگاه اول به بیننده حس مجلل و لوکس بودن و درعینحال ظریف و زیبا بودن را القا میکرد.
مجله معتبر Motortrend نیز از فقیه زاده بهعنوان یک طراح مبتکر و بااستعداد و یکی از بزرگترین طراحان ایرانی خودرو یاد کرد.
2. هرمیداس اتابکی
هرمیداس اتابکی متولّد شهریورماه 1343 در تهران، فرزند یک تاجر ایرانی است. او در دهسالگی پس از تحصیل در دبیرستان رازی همراه با والدین و تنها برادرش به فرانسه مهاجرت کرد.
هرمیداس در 15 سالگی متوجه میشود رشتهای به نام طراحی صنعتی در دانشگاهها وجود دارد و میتواند همه آن خط و رنگهای ذوقی روی کاغذش را در دانشگاه به ثمر برساند.
او پس از فراغت از دبیرستان، راهی دانشگاه و بهسرعت وارد بازار کار شد. اتابکی 22 سال داشت که طرح رنو "کلیو" ی او در شرکت رنو به اجرا درآمد. چند سال بعد رنو 92 و سال 93 رنو مگان حاصل ایده و طرح او به ثمر رسید. او طی شش سال حضور در شرکت رنو بدل به یکی از خلاقترین طراحان خودروی جهان شد. حضور او در گرنو برای این پرنده تیزپرواز آسمان خلاقیت نوعی محدودیت بود. هرمیداس اتابکی تصمیم گرفت شرکت مستقلی بزند تا امکان رشد بیشتری داشته باشد و این کار را کرد. یک سال هم به آمریکا رفت تا آنجا به فعالیتش ادامه دهد اما تضاد فرهنگی آن جامعه خیلی زود وادارش کرد به فرانسه که روحیات شرقی او را بیشتر میپسندید، برگردد.
او نهتنها در طراحی خودرو که در طراحی کشتی و قطارهای درونشهری و حتی عینکهای ورزشی کارهای فوقالعادهای کرده است. هماکنون نمونه قطارهای درونشهری که حاصل خلاقیت ذهنی او و برنده جایزه ویژه طراحی نیز شده که در شهر لیون فرانسه در حال تردد است.
3. امید بادل
امید بادل در سال 1363 به دنیا آمد. او علیرغم دو طراح قبل تا 17 سالگی در ایران بود و مقطع پیشدانشگاهی را در ایران گذراند اما پسازآن برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد. او پیش از آغاز تحصیل در خارج از کشور طراحی خودرو را بهصورت خودآموز و به کمک نرمافزارهای مختلف آموخت و علاقه زیادی نیز به این کار داشت. چندی پیش نیز خودرویی یکتا را برای کمپانی BMW طراحی کرد که باعث شد همه مبهوت این طراحی شوند.
4. محمدحسین امینی یکتا
محمدحسین امینی یکتا، دانشجوی طراحی صنعتی در کشور آلمان است که سابقهی طراحی کانسپت گاندورا برای شرکت لامبورگینی را در کارنامه دارد. وی همچنین با طراحیهای زیبا و بینقص خود برای شرکت مرسدس بنز به یکی از بهترین طراحان ایرانی خودرو و حتی بهترینهای جهان تبدیل شد.
5. امید مستقیمی
امید مستقیمی فارغالتحصیل رشته الکترونیک شاخه برق در دانشگاه نیوکسل است. میتوان گفت تمامی خودروهای شرکتکننده در مسابقات "فرمول یک" در مسابقات جهانی در کشورهای مالزی، استرالیا، بحرین و چین همگی توسط این جوان ایرانی طراحی شدهاند. او بهعنوان مهندس الکترونیک در شرکت مرسدس بنز مشغول به کار است. نوآوریهای مستقیمی در هشت خودروی شرکت مرسدس بنز که در مسابقات اخیر شرکت کردهاند به کار برده شدهاند. مستقیمی 29 ساله از کارش بسیار راضی است و دراینباره میگوید: آیا شما میتوانید کاری بهتر از طراحی خودروهای فرمول یک پیدا کنید؟! این بهترین چالش برای من در دوره تجربه کاریام بوده است. احساس میکنم که بسیار خوششانس هستم که در تیم شگفتانگیزی چون تیم کاری مرسدس بنز حضور دارم. حضور من در دانشگاه "نیوکسل" فرصت بزرگی در زندگیام بود.
6. کوروش منصوری
کوروش منصوری که در سال 1339 در چالوس به دنیا آمده است کارآفرین بریتانیایی-ایرانی است. جناب منصوری یکی از حرفهایترین تیونینگ کاران جهان میباشد، که خیلیها حاضر به پرداخت هزینههای سنگین برای خرید خودروهای بسیار خاص او میشوند. آقای منصوری بعد از تحصیلات در انگلستان، به آلمان رفت و پس از رفتن به آلمان، به گفته خودش، به خاطر علائق شخصی در سال 1989 کمپانی MPdesign را تأسیس کرد. شرکتی که قطعات تیونینگ دیگر شرکتهای معتبر را تأمین میکرد، ولی او به این کار بسنده نکرد و خودش شرکت تیونینگ منصوری را تأسیس کرد، این شرکت در ایالت باواریا قرار دارد. برخلاف بسیاری از شرکتهای تیونینگ که قطعات موردنظرشان را از دیگر شرکتها میخرند، منصوری قطعات موردنیاز خودش و دیگر شرکتها را خودش تولید میکند، البته بهجز لاستیک. واحد تولید و پخت پنلهای فیبرکربنی منصوری یکی از بهترین و بزرگترین اتوکلاوهای ساخت این قطعات در جهان است.
با عرض سلام و خسته نباشید. داداش من چند تا طرح دارم که دوتاش برای کاهش مصرف سوخت موتور هست ویکیش برای افزایش راندمان موتور. بنده وضع مالی خوبی ندارم وقبلا هم طرح دادم ولی به اسم فرزند شهید فرستادن وسر بنده کلاه گذاشتند لطفا اگه میتونید کمکم کنید تا از این وضع دربیام
یا اگه میتونید شرکتی بهم معرفی کنید تا بتونم طرحم رو به اجرا در بیارم.ممنون از همتون
داداش هیچ وقت به خواسته ات نمی رسی! اینجا ایرانه! <_br /_>نادر فقیه زاده، هرمیداس اتابکی، امید بادل، محمدحسین امینی یکتا، امید مستقیمی ، کوروش منصوری، رضوانی، آرش فربد و ... <_br /_>همه دل کندند از ایران