علاقهی زیاد به جهان خارق العادهی موتور اسپورت به ویژه WRC که همان مسابقات رالی در سطح جهانی است، سبب میشود که شما از موفقیتهای خوشحال کننده و بیسابقهی تیم رالی هیوندای با خودروی i20 آگاه باشید. در این متن راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد که آنها چگونه توانستهاند به این وضعیت استثنایی دست یابند. با موتوتلهمراه باشید.
با وجود معرفی شدن قسمت موتور اسپورت هیوندای در سال2000، دپارتمان اختصاصی برای مسابقات رالی در سطح جهانی، در سال 2012 دارای وجههی متمایز و خاصی شد. در سال 2014 برای نخستین بار، هیوندای خودش را در مسابقات رالی جهانی به همگان اثبات کرد و سال بعدش هم همانند دورههای پیشین، فقط توانست تجارب زیادی را به دست بیاورد تا امسال که آنها موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی جهانی بعد از تیم کار کشتهی فولکس واگن شدند و حتی در چندین کانتست نیز مقام اول را از آن خود کردند. واضح است که این تیم موفقیت خود را مدیون یک مدیریت حرفهای و هماهنگ است که گام به گام پیشرفت کرده و هم اکنون طرفداران بسیار زیادی دارد.
1- جای مناسب برای یک تیم حرفهای
هیوندای جایی نزدیک به فرانکفورت آلمان را در سال 2012 به عنوان جایگاه تیم رالیاش انتخاب کرد. این مکان به فرودگاه فرانکفورت که یکی از اصلیترین و بزرگترین فرودگاههای جهان میباشد نیز نزدیک است و از مرکز اصلی مدیریت فروش محصولات هیوندای در اروپا نیز چندان دور نیست. مدیر تیم رالی هیوندای، مایکل ناندن، که سالیان طولانی در این رقابتها نقش یک مهندس را داشته است، بیان میکند: زمان استقرار ما در آلتسناو این، هیچ شخص یا چیزی در این قسمت حضور نداشت ولی در میانهی سال 2013، ما تقریبا 40 نفر را به کار گماشتیم که اکثرا تجربه شرکت در تیمهای دست اول رالی در جهان و رقابتهای استقامتی سرعتی مانند لمانز را دارا بودند. در اواخر سال 2013، ما تقریبا 100 نفر به عنوان کار کنان داشتیم که این رقم برای آغاز فصل 2014 به 200 عدد صعود کرد. مرکزی که مسئولان رقابتهای موتور اسپورت به منظور فعالیت کردن در نظر گرفتهاند، در اصل یک کارخانه خودروسازی است ولی اشخاص مشغول به کار در آن، از مهندسان عادی کار کشته تر بوده و خودروهایی متمایز و بهینه سازی شده به منظور یک رقابت در سطح جهانی ارائه میکنند.
2- رابطه تنگاتنگ با کارخانهی مادر
آن زمان که هیوندای با نوع اکسنت در سالهای 2000 تا 2003 وارد عرصه رالی جهانی شد، با فاصلهی زمانی کمی، بین تیم موتور اسپورت و کمپانی اصلی اختلاف به وجود آمد که به ضعیف شدن تیم ذکر شده انجامید ولی اکنون نه فقط مدیران بلکه مهندسان هر دو مکان اطلاعات را با هم شریک میشوند و فرآوردههای این برند را در ورژنهای ویژه و تولید انبوه با آمار بالا، بهبود میبخشند. هیوندای به طور رسمی اعلان کرده است که از نحوهی کار کرد و بهبودهای انجام شده بر موتور یک و شش دهم لیتری توربوشارژ و سیصد اسب بخاری i20 که در رقابت رالی جهانی 2016 حضور داشت، علم و تجربهای را به دست آورده است که در طی سالهای آتی روی فرآوردههای این کمپانی اجرا خواهد گشت.
3- اندیشیدن در سطح جهانی با استفاده از ملیتها
6 نفری که مسئولیت مدیریت لجستیک تیم رالی هیوندای را دارند، هر کدام اهل یک کشور مختلف هستند. از طرف دیگر همگی ما آگاهی داریم که این رقابتها سرتاسر سال در مناطق گوناگونی از دنیا اجرا میشوند و هرکدام مشخصات ویژهی خودشان را دارند. مدیر اصلی تیم و این 6 نفر وظیفه دارند که قبل از شروع هر مسابقه از مکان مورد نظر بازدید نموده و بعد از آماده کردن تجهیزات و امکانات ضروری برای سکونت تیم، وضعیت مسابقه را پیش بینی کنند و نیازمندیهای فنی را نیز برطرف نمایند و همگی این عوامل نقش به سزایی در پیروزی یا شکست تیم بازی خواهند کرد. برای ذکر یک مثال بارز میتوان گفت که در سال جاری، یک دور جدید به مسابقات رالی جهانی افزوده شده است که برای بار نخست در چین برگزار میگردد و محتاج این است که اطلاعات مو به مو و به جایی از وضعیت محل گزارش شود.
4- تنظیم دقیق وضعیت فنی خودرو تا زمان آغاز مسابقه
یک گروه 4 تا 6 نفره وظیفه دارند که شرایط محیطی مسابقه به ویژه آب و هوای محلی را تا یک ساعت پیش از شروع مسابقات، بررسی نموده و گزارش نمایند که این موضوع در راههای غیر هموار و ناصافی که هنوز آسفالت نشدهاند، حائز اهمیت بیشتری میباشد، زیرا نوع تایر میتواند سامانه تعلیق و فنربندی خودرو را تغییر دهد. یک گروه 60 تا 82 نفره در بین زمان اجرای مسابقه تیم را یاری مینمایند و این گروه بر حسب وظیفه هر هفته در مقر اصیلیشان دورهم جمع میشوند و پس از به اشتراک گذاری عقایدشان با یکدیگر، از برنامههای اصلی هفته بعدشان نیز آگاهی مییابند.
5- بهینه سازی پی در پی و نوسازی خودرو در مکانی متمرکز
قطعا تلاش اصلی تیم این است که خودروها را برای حضور در رقابت آماده سازد که این امر معمولا 2 یا 3 خودرو را در بر میگیرد. آنها در سالهای 2014 و 2015 از هیوندای i20 سه در برای مسابقات استفاده میکردند، در شرایطی که پارسال از یک خودروی نمونه i20 پنج در استفاده کرده بودند. در مسابقات رالی جهانی سال جاری نیز هیوندای دوباره با i20 سه در در مسابقات شرکت کرده است که از بدنه و موتور نسل جدید این خودرو استفاده میکند. بهینه سازی موتور و جعبه دندهی خودروی ذکر شده همه در مرکز رالی هیوندای در کشور آلمان صورت پذیرفته است و مونتاژ قطعهها و بدنه کابین نیز در همان مکان انجام میشود. مساحت این مکان، 16 هزار متر مربع میباشد که تقریبا نصف آن به طور ویژه برای تیم رالی هیوندای موتور اسپورت قرار داده شده است و نصف دیگر آن برای خریداران و طرفداران این برند میباشد که دوست دارند خودروهای پیشرفته تر هیوندای را برای تیمهای مسابقهای یا استفاده در زندگی شخصیشان انتخاب کنند.
تا کنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که در مورد این موضوع نظر می دهد.